02 november 2008

Läsrunda och en efterlysning

Jag läser ju 314 miljoner blogginlägg per dag. Om ni känner att jag nog har missat något ytterst välformulerat som jag borde ha läst, så säger ni till, awright? (Jag läser dock på tok för få böcker i dessa bråda dagar, så där behöver jag verkligen hjälp.)

I DN har en prosapolis dykt upp. (Måtte det nu bara inte bli bokstavsmobbing som på många andra ställen.) Och eftersom jag redan för länge sedan tyckte såhär, måste jag rekommendera detta.

Ö-helenas man har på egen hand och utan hjälm slagit sig sönder och samman och ser numera ut som en After Dark-artist.
Foto: Ö-helena.

Det intressanta är att det i Ö-helenas kommentatorsbås dyker upp folk som hyser aversion mot hjälmar. Visserligen tycker även jag att David Eberhart har en poäng när han säger att vi idag curlar hej vilt och har för mycket fjantigt säkerhetstänkande. Men jag känner en tjej som leker, spelar basket, klättrar i träd och går i skolan som vem som helst – men som hade varit död och begraven sedan två år om hon inte hade haft hjälm när hon en dag stod och väntade vid ett övergångsställe och söööögs in i en förbipasserande lastbils hjulhus. Ja, jag har alltid hjälm numera. (När jag cyklar.)

Stationsvakt har liksom flera andra lagt märke till att word verificationarna (”captcha”) har vuxit upp och blivit lättare att förstå. Jag sparar ju på dem för en framtida, konstnärlig installation och har under de senaste dagarna förärats ljuvliga exempel.

Man känner sig rent
och visst är det lite och när jag ropar ”pukor och trumpeter” och WV verkar kunna läsa mina tankar och pyser ut lite
samtidigt som jag nyser AAAAAAAAAAKNTSCHOOO! och WV kontrar med

Tack. Ingen nämnd, ingen glömd. (Fortsätt att skicka, snälla ni.)

Till slut en efterlysning: på onsdag morgon vill jag i direktsändning i radio ringa upp två svenskar i USA och fråga om presidentvalet och hur resultatet upplevs. (Jag har mejlat ett tiotal bloggare, men inte fått ett enda svar. Edit: nu har jag mejlat ännu fler och fått två nekande svar. Kom igen!)

34 Reflektioner:

Blogger Miss Gillette skrev ...

Jag tillhör dem som dissar överdrivet säkerhetstänk. Klart att det finns exempel på folk som räddats till livet av hjälmar, men det finns lika många exempel på folk som råkat fruktansvärt illa ut trots att de haft hjälm. Det är liksom det som är grejen: en hjälm _är_ ingen garanti. Det är väl bättre att stå lite längre från trottoarkanten och _slippa_ sugas in i ett tradarhjulhus än att slippa dö av det för att man har hjälm på skallen?

Jag är inget vidskeplo men inser att jag säkerligen kommer att få äta upp det här en vacker, eller kanske skitful, dag.

02 november, 2008 21:37  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Har wv något med det amerikanska valet att göra: MUTOR

Konstigt att ingen vill intervjuas av Lotten.

Blyga bloggare.

Här skulle jag försöka mig på lite allitteration med Barack och Bush men kom inte längre.

02 november, 2008 21:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack Cruella: vidskeplo var ett utmärkt och nyskapande ord.

Blyga bloggare är vi väl alla till mans, men att inte vilja bli intervjuad av den snälla, snälla, rara, lilla samt ofarliga Lotten är bara knasigt.

02 november, 2008 21:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Försök med Viktoria, jag tror hon bor i Connecticut - coolswede.blogspot.com. Hon gillar visserligen Nader bäst,men hon är journalist och bör vara väl insatt.

Wv: Theof. Vet inte hur man sparar själva utseendet.

Nu blev det frapp.

Och nu flasteb. Tror jag glömde skriva in frapp.

02 november, 2008 21:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag mejlade Viktoria för tre sekunder sedan, AB! Frapp på er!

02 november, 2008 22:00  
Blogger Lena skrev ...

Ang. ordverifiering. När jag skrev på min blogg om hur jag sydde trikåer till Ricky Bruch och de sprack (16 aug) fick min kompis skriva ptvpth som verifiering i rutan!! Alla som sytt herrkläder vet väl vad den förkortningen betyder ;)

02 november, 2008 22:07  
Blogger Unknown skrev ...

Hmmm hjälm,jag har (tror jag) ett eget motto...vanity before sanity,det går inte att se bra ut i cykelhjälm.Alltså är jag lite mer vaksam i trafiken med bibehållen grace/T

02 november, 2008 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Svårt att hitta intervjuobjekt?
Kan jordens rotation ha något med det att göra?
(Läs- tidsskillnaden.)
09 00 här är mitt i natten för New York.
Ett förslag är att söka någon på Västkusten, som ännu inte gått och lagt sig.
Tyvärr har inga personliga kontakter, men många svenska dataexperter borde väl jobba i Silicon Valley.
Örjan

02 november, 2008 22:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Thomas: Jag ser bedrövlig ut även utan hjälm, så för mig är det ingen förlust att cykla säkert. Dessutom är jag ju en absurd snubbelklant så förr eller senare kommer jag att stå på öronen framför en stridsvagn.

Lena: Du uppfostrar väl dina kompisar att spara all... all... vabaha förresten ... TRIKÅER TILL RICKY BRUCH? VA?

Inte prioriterar man väl sömn framför radiointervju, Örjan?

02 november, 2008 22:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hihi, när jag tog den där bilden på maken sa jag faktiskt till honom att "det blev ju en riktig Lotten-bild"! Vilket alltså betyder att det är en lite äckelrealistisk bild liksom.

02 november, 2008 22:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Har nu mejlat min arizonabaserade bror i ärendet. Får se om han svarar nån av oss.

02 november, 2008 22:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Just det, jag måste ju mejla wv:sar - de går ju att skörda en masse nu för tiden.

"... desa bråda dagar ..." - förlåt Lotten, jag har slarvat med korrekturet!

02 november, 2008 22:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Ö-helena, jag föll som en fura för bilden -- ber om ursäkt för att jag inte frågade om jag fick stjäla den. Ville liksom inte riskera ett nej. Hm. Jag blir tydligen bara dummare och mer ologisk med åren.

Anonym: Bra!

02 november, 2008 22:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I dessssssa bråda dagar fr korrlsningen alls världen s vähg bårtitok,

02 november, 2008 22:54  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jamen, det är väl klart att du gärna fick använda bilden! Härmed ger jag dig tillstånd att låna alla mina bilder närhelst du vill.

02 november, 2008 23:02  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Genusperskektiv.se har tagit steget: Där har man bara rent svenska ord, just nu 'hopprep', i captchan.

Med tanke på att de flesta captcha-intrång är multilinguala och att vårt språkområde är så litet som det är, så tror jag att det inte är en dålig ide alls.

02 november, 2008 23:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag känner till dessa:
ivasterled.blogspot.com
sunnyswede.blogspot.com


ionsi=konstid ironi?

02 november, 2008 23:18  
Anonymous Anonym skrev ...

konstig menar jag


jectu= och nu jäktar jag vidare

02 november, 2008 23:20  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

See You in ..

02 november, 2008 23:25  
Blogger Victoria skrev ...

Om du har mailat mig och jag inte svarat så ber jag ödmjukast om ursäkt - fast jag har i och för sig inte fått något mail vilket kan bero på att jag har en mail som har varit lite lynnig på sistone (eller också har du inte mailat mig!)... Men jag skulle å andra sidan inte bli något bra intervjuobjekt heller så det var nog lika bra att du fått tag på andra att grilla om saken.

03 november, 2008 00:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag hade lyckats komma iväg till Chicago hade du kunnat intervjua mig - måste vara en fantastisk stämning där i morgon (och nästan upplopp om Obama, vars hemstad det ju är, inte vinner.)

Denna onödiga kommentar bara för att jag ska kunna tala om att wv är vackra paidane.https://www.blogger.com/captcha?type=IMAGE&captchaKey=xs2yxognn6qx

03 november, 2008 07:32  
Anonymous Anonym skrev ...

De nya läsbara ordverifieringarna är inga konstigheter. Håkan Kjellerstrand har bland sina Markov-inspirerade program en variant som just slumpar fram nästa bokstav baserat på hur sannolik den är efter just de som kommer närmast innan. Vilket förstås skiljer sig lite från språk till språk.

03 november, 2008 08:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, vad kul, hakke -- smutsvattenblask, sicksackmönsterpost och högerspiralvriden är ju typiska ord som jag skulle kunna använda.

Håkan Kjellerstrands "
other useless programs" är jätteroliga!

03 november, 2008 08:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu hade jag behövt ett program som trollar bort radbrytningar efter citattecken i redan publicerade kommentarer.

03 november, 2008 08:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Har inget annat att säga än att wv är thing. Och ja, jag har sparat!

Är inte anonym, är Lotta, men jag måste lämna en webadress, som jag inte har. Varför?

03 november, 2008 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotta: Jag vet inte varför Bloggerbludder bråkar om mejladresser och urlar igen.

Men skriv in Lotta och sedan som webbadress bara www.blogger.com så funkar det!

03 november, 2008 08:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Viktoria! Har du fortfarande inte fått mejlet? Och är du bombis på att du inte vill prata i radio? (Nu lägger jag huvudet på sniskan.) Snääähääälla.

03 november, 2008 08:44  
Blogger PGW skrev ...

Duger en amerikan som befinner sig på USAs ambassad på valvaka i Sverige? Rent juridiskt är de ju i USA när de är på ambassaden.

03 november, 2008 09:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag läste om Ö-helenas mans vurpa hos Ö-h igår och blev faktiskt lite förvirrad när bilden dök upp här.

Min åsikt om cykelhjälm lämnade jag där.

Men jag kan ju gå vidare med att säga att jag numera rider med säkerhetsväst också. Har tack och lov bara åkt av en gång nu som vuxen och det var med den.

wv är consi. Tycker jag inte alls är konstigt.

03 november, 2008 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att det blev en riktigt snygg makeup, minus styngnen, då. Ser ni eyelinern som ligger i perfekt (men inte för skarp) linje längs franskanten?

03 november, 2008 10:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, Orangeluvan, sådär perfekt har då jag aldrig lyckats måla en eyeliner. Det roliga med den här typen av ögonmakeup (förutom att den bara sitter runt ena ögat då) är att den förändras för varje dag! I dag är den till exempel lite mer grönlila.

03 november, 2008 10:40  
Blogger Ulla PE skrev ...

bationsa på dig, även om det är måndag!

Hoppas du får napp i jakten på utlandssvenskar eller svenskar på tillfälligt besök i USA.

Och sedan ett inlägg i hjälmdebatten: jag är en av dem som inte hade suttit här, om jag inte hade haft cykelhjälm den där vackra augustieftermiddagen i Helsingfors för åtta år sedan. Det hjälper inte att man själv är försiktig och uppför sig som man ska i trafiken, när det finns andra drullar där. Jag klarade mig med en krossad cykelhjälm, ett skadat knä och två kraschade framtänder. Vadå fåfänga? Någon som tycker det är bättre att vara ett vackert lik, med snygg frisyr?

03 november, 2008 10:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Lova Viktoria din roliga kåseribok, Lotten!

03 november, 2008 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Synd att jag läser detta så sent, annars hade du kanske kunnat ringa min syter som bor i Chicagoområdet och numera låter lite som Dolph när hon pratar.

04 november, 2008 22:13  

Skicka en kommentar

<< Home