31 oktober 2008

Jag tittar på Idol idag


Att jag tittar på Idol är som att jag går på speedway, opera eller krogen. Det vill säga never. Jag är helt enkelt Idol-virgin. Men Melodifestivalexpert. (Det handlar inte om aversion utan bara ovana. Eller, alltså, ovanlighet. Öh. Tag mig genast till en speedwaytävling.) Detta program pågår tydligen i 90 minuter med drygt 114 reklamavbrott och avslutas med en medborgerlig omröstning vid halvelvasnåret.

Herrejisses. Hit med ett glas vin. DVIJDVS bloggar vant om detta varje vecka, läs henne istället. Eller berätta i kommentatorsbåset vad ni tycker om något. Nu sjunger en för mig främmande tjej Carolas Främling och Jidhe som är rätt bra på sport borde hålla sig på mattan. Jag ligger på golvet och vrider mig som en mask. Skål, hörni.

37 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Robin B sjöng Pontare med lååååååååånga vokaler. Blärk.

Sepideh manglade Fränling. Huh.

Nu kommer Kevin från Malta. Malta ger ALLTID Sverige massa poäng i ESC. Kevin har snygga jeansben och får därför massa Ledinpoäng av mig eftersom Friends söööööög. Apropå långa vokaler.

31 oktober, 2008 20:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är för övrigt Bambi på hal is utan Idolkompetens. Och jag kommer förmodligen att fylla detta kommentatorsbås helt själv.

31 oktober, 2008 20:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Huuuuuuuur (apropå långa vokaler) fick de Ulf Elfving att spela in pratorna mellan låtarna?

Oh, dear. Alices farmor dog och pga. Idol kommer Alice inte att kunna vara med på begravningen. Oh dear. Gråååååt. (Långa vokaler, hörni.) Gå på begravningen, girl!

Ni som är Idol-idoler, lider förmodligen som jag lider när alla klagar på Melodifestivalen nu. Men vad ääääär detta?

31 oktober, 2008 20:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

- Du sjunger på ett modernt sätt, 2008 eller 2009 eller vad det nu är. Din farmor hör dig i himlen. Så är det.

Sa en av jurymedlemmarna nu.

31 oktober, 2008 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att stavningen Fränling där uppe är en protest. (Som jag tycker om.)

/Martina H

31 oktober, 2008 20:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, vad händer? En liten pojke i peruk sjunger Uggla som en kung. Han heter Johan B och ser ut som 14 år. Hinner han gå i skolan? undrar jag som den mamma jag är.

31 oktober, 2008 20:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag är ännu mer Idol-oskuld än du, Lotten. Det enda sånt därnt "ring-och-rösta-program" (förutom felodimestivalen)som jag sett är Körslaget.
Men det var bara för att det var körer. Carmina Burana var det bästa på den.

31 oktober, 2008 20:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fast att det skulle finnas nån Johan B (Lund?) med som skulle vara nåt extra har jag hört talas om faktiskt ...

31 oktober, 2008 20:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fränling, oj förlåt. Främmmmling.

Men nu kommer Robin E och ska sjunga min absoluta favvo-melodifestivallåt: Michelangelo. Som kom femma med Björn Skifs 1975. Obegripligt, den skulle ha vunnit jue. (Jennie, Jennie med Lasse Berghagen vann och kom åtta i finalen.)

Men Robin E uttalar t, r och alla andra andra bokstäver som på engelska. Thelefoen. Swawra då.

Upptäcker nu att låtarna inte ens är i fullängdsformat. Va?

31 oktober, 2008 21:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Johan B. Lund sjöngs av Svante Thuresson 1977. Borde inte Johan B. ha tvingats att välja den, eller vad säger du Cecilia N?

Oj, nu vrålar en Anna från mitt område av Sverige Körbergs "Stad i ljus" från 1988. Jag var där 1988 (Malmö) och han gör ju den mycket, mycket bättre. Vem väljer låtarna åt Idolartisterna?

Skitstövlar.

31 oktober, 2008 21:09  
Blogger bengt skrev ...

Jag höll nästan på att förstöra äktenskapet pga det fördummande idol härom veckan.

Numer håller jag käft

31 oktober, 2008 21:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Stjärnor utan is" glider in utan skridskor på scenen mellan Jidhe och Elfving och guuuuuud (vokaler!) så många hjärnceller som dör i denna minut när alla för att stå ut tar sig ett extra järn.

Är det alltid så här?

Hilfe.

31 oktober, 2008 21:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bengt & Cecilia N!

Men vi har väl i alla fall försökt nu?

(Det var ju för mig svårt att kritisera när jag inte har sett skiten. Nu är det inte svårt.)

Ni som tycker att jag sitter på höga hästar och babblar i tomme får gärna säga till. Betänk detta faktum: jag gillar Melodifestivalen.

31 oktober, 2008 21:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu banne mig, bränner det till. Lars har glasögon! Och vinglar som vore han full.

Men vem är denna människa? Han är ju helt underbar!

Det börjar verka kärlek banne mig. Nu får Den djefla mannen se upp.

31 oktober, 2008 21:23  
Blogger bengt skrev ...

Jag har försökt tidigare år.

Men maken till fördummande TV har jag aldrig sett.
Utan att vara elak mot någon så är det TV för en "white trash"-generation. Och det smärtar mig att min smarta, vackra, roliga fru gillar det.

"kerde" är nästan som merde

31 oktober, 2008 21:25  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jag trodde äldsta dottern kom ut ur garderoben när hon pekade på en blond jänta och förkunnade sin kärlek. Sen visade det sig att jäntan hette Johan.

31 oktober, 2008 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, håll dig ifrån skiten. Man blir Idol-skadad och måste in på rehab när spektaklet är över. Om jättemånga veckor.

31 oktober, 2008 21:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok. Nu har Fjortonåringen-med-sunt-förnuft här hemma till och med röstat på Lars/Banne mig.

Ve och fasa. Tänk om även jag börjar bry mig, jag som har så himla mycket annat (viktigt) att tänka på. Dum-TV är banne mig inte BNP-främjande. (Den ack så annalkande Julkalendern sorteras in i samma BNP-fack, jag vet.)

31 oktober, 2008 21:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oiii-oiii. DVIJDVS har i reklam/nyhets/annat-pausen sprungit hit!

(Blogg-BNP -- finns detta begrepp?)

31 oktober, 2008 21:40  
Blogger bengt skrev ...

Julkalendern främjar hjärnan. Den må ta tid men utvecklar oss till skillnad från ****.

31 oktober, 2008 21:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men ursäkta, vad är det som odlas i Idolfårornas åkrar?

"Fjortis Klara sade:
Va underbara johan! Om johan begår självmord gör jag det med!"


Detta kan läsas i kommentatorsbåset "Snacka om Idol" kl. 22.15.

(Ja, jag tar allt på allvar idag.)

31 oktober, 2008 22:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Lille Johan är 16 år, tror jag. Lars är cool. Och ironisk.

Jag gillar Alice S. som tyvärr hänger löst...

outlyoin säger wv.

31 oktober, 2008 22:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Jag är ledsen, Lars, men du sitter säkert."

Sa Jidhe. Vilket betydde att Lars fick vara kvar. Men är Jidhe ledsen för det eller tog han bara en rolighetspoäng värd 0,02 sekunder?

31 oktober, 2008 22:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fjortonåringen här intill mig är skitförbannad för att Peter Jidhe snodde Lars' glasögon.

- Man tar inte en annans låtssasglasögon på det där sättet! Så himla irriterande! Mäh!

Jag hade kunnat dra till med jävla irriterande, men har närt fem osvärande barn vid min barm.

Äpplet faller .. osv ... fast tvärtom.

31 oktober, 2008 22:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med Fjortonåringen. Man tar inte någon annans glasögon. Jidhe ska hålla på med SPORT inte musik. Jag tycker har är dåligt som Idol-programledare. Jag tror att Soffipropp skulle göra det mycket bättre! Fast hon är kanske inte lika hipp....

Inte heller ska programledare säga " Jag är ledsen Lars, du sitter säkert" för att försöka ta rolighetspoäng.

Ropen skalla,
Jidhe från Idol!

31 oktober, 2008 22:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Em, mamma, angående det där med att vi röstade på Lars ... eh ... jag ringde in och röstade sju gånger. Med din mobil. Hoppsan.

Och, det är ytterst irriterande när folk tar ens glasögon utan styrka. Jag är ägare till exakt nitton par låtsasglasögon, och varje gång någon tar dem och sätter dem på sin egen näsrot, dör en liten del av min själ. Ughth = wv. Passar ju perfekt.

31 oktober, 2008 22:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, äpplet föll inte så långt i alla fall.

(Vi sitter på olika våningar framför olika tv-apparater. That's modern life, everyone. Kommunikation via ettor och nollor.)

31 oktober, 2008 22:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Är det slut nu när de har deklarerat att Sepideh har åkt ut?

Och ska de repa i en hel vecka inför två minuters framträdande nästa fredag?

(Jag må låta bitter. Men jag undrar bara. BNP å så.)

31 oktober, 2008 23:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Samtidigt i en annan del av Gula Huset:

– Åh, vilken intressant dvd-dokumentär om den hellenistiska kulturen. Tänk att de hade rinnande vatten och allting.

31 oktober, 2008 23:54  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror jag ska fortsätta att inte se på Idol. Men min femtonåring har faktiskt varit på speedway en gång! Live!

01 november, 2008 00:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle nog hellre tillbringa en helg på isracing eller ta en rejäl dos cyanid än att sitta av en Idolkväll. Och den hellenistiska kulturen är inte att förakta!

01 november, 2008 00:24  
Blogger Moggelito skrev ...

.du har blivit utmanad. Läs min blogg för info.. ;) /Mogge

01 november, 2008 11:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utmaning schmutmaning -- jag slipper för jag gjorde't redan för ett år sedan, Mogge!

01 november, 2008 12:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Min sjuttonåring har också varit på speedway en gång för ett antal år sen med sin far.

De föredrog det framför en körsjungande mammas/frus konsert. Tack för den ni ...
Nåja, jag fick sjunga och slapp motorcyklarna så vi var nöjda alla tre.

Dessutom har familjen varit på trav en gång för ... tio år sen, typ.
Där skulle man också rösta för en liten peng om vem som sprang fortast. Sonen röstade alltid fel och tyckte detta var ett ävva glyttaspel.

Trots att lokaltidningen skriver om lokalstjärnan på is så har vi inte sett detta heller.

Lottens julkalender må vara BNP-påfrestande just när den pågår då så många tänker på annat (än de ska). Men tänk vilket intresse för litteraturen som den (förhoppningsvis) föder och var hamnar vi på BNP-skalan då?
(Parentesen närmast ovan kommer sig av att jag är dålig på att uppdatera mig inom litteraturen, julkalendern till trots. Det finns så många (kurs-)böcker som måste läsas.

01 november, 2008 13:16  
Blogger Marianne skrev ...

Cecilia får mig att tänka på när jag var på hundkapplöping. Jag hade fått en slant att satsa och valde en jycke med ljusblått täcke. Det tyckte jag var fint, nämligen.
Hundeländet vann. Min vinst var ett halvt kilo kaffe.
Jag var fem år. Tjoho, liksom.

01 november, 2008 13:26  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Åh, Främling! Kommer ihåg hur jag imitierade Carola i gymnasiet till klasskamraternas förnöjelse.

Idol såg jag för första gången för några veckor sedan. I studiesyfte. Så det finns flera virgins på den fronten.

Ha en skön helg!

PS. Ordverifiktaioner kommer med mejlen vad det lider ...

01 november, 2008 23:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig sett Idol och det är jag stolt över!

(wv= gnoly!)

02 november, 2008 16:59  

Skicka en kommentar

<< Home