27 oktober 2008

När mina röster tar över

Den här inre dialogen som jag hela tiden för med mig själv och utvalda objekt måste vara det närmaste meditation jag kan komma. (Riktig meditation har jag testat, men jag var okoncentrerad och sämst i klassen.) Jag vet inte hur många gånger jag har gjort succé hos David Letterman, blivit intervjuad av Hyland, skällt ut elaka busschaufförer och betygat Johnny Depp min kärlek. I fantasin.

Idag är jag arg på en basketdomare. Jag har skällt ut honom i huvudet säkert 20 gånger nu.

(Basketparentes som de icke invigda kommer att ha svårt att förstå:
Man har åtta sekunder på sig att ta sig över halva planen. Om 24-sekundersklockan visar 16, har åtta sekunder gått. Om den visar 14, har tio sekunder gått. Om man har spelat så bra försvar att anfallarna på tolv sekunder inte har kommit över halva planen, visar den 12. Om domaren då säger att ”den inte gäller just nu” har man rätt att bli irriterad, eller hur?)

Men så har jag femton andra dialoger igång – den 23 december ska jag nämligen vara programledare och producent för en rimstuga i radio. Jag får bjuda in vem jag vill och bestämma allt själv och har därför i huvudet lyckats engagera massa berömdheter, kändisar, lustigkurrar och tokrimmare. Till och med Tage Danielsson tackade med förtjusning ja.

Nyss kände jag att jag faktiskt höll på att bli galen, tokig och vansinnig i huvudet. Mitt i redigerandet av försäkringstexter, funderingar på mammografin som ska utföras kl 13 och alla dessa dialoger bestämde jag mig för att cykla till elljusslingan (som inte lyser på dagen, så det är ju ett dumt namn på den just nu) och springa två varv för att rensa tankarna. På med springekläderna, hopp upp på cykeln och iväg!

En liten stund senare – mitt i en inneihuvudetdialog med Jocke Berg (som underligt nog tvekade inför uppdraget) – upptäckte jag att det var ovanligt tungt att cykla. Jag tog i för kung och fosterland (kanske Carl Philip vill vara med förresten?) så det knakade i knän och ekrar, flåsade tungt, funderade över plötsligt uppdykande uppförsbackar ... och tvärnitade. Och såg mig om.

Jag hade då cyklat nästan ett helt varv på trekilometersslingan.

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Basketdomare, ja. Hm.
Det är lite konstigt med basketdomarna, för enligt min erfarenhet är de oftast jättebra. Om de inte är det, så är de helt värdelösa. Inget mellanläge alls.

27 oktober, 2008 12:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Åååååh, jag skrattar ihjäl mig!
Cyklat, haha!

27 oktober, 2008 12:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har just kommit fram till att Claes Malmberg är Sveriges roligaste människa, så rolig att han får mig att se på lekprogram i tv (vilket jag annars inte har gjort sen Rita-gissa-spring), så honom tycker jag du ska bjuda in till rimstugan. Han är säkert bra på att rimma också!

27 oktober, 2008 12:46  
Blogger Cecilia N skrev ...

wv säger att du är ovillog att kliva av cykeln.

Hoppas du hittar några kluriga rimmare.

Visst är det hakke som brukar rimma en massa? Bor han i närheten?

Sen har jag för mig att det är ytterligare någon som brukar svara med rim på din julkalender.

För övrigt är jag dåligt uppdaterad på rimmare i dina trakter.

27 oktober, 2008 12:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Äsch, ja gglömde spara ovillog ...

27 oktober, 2008 13:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för skrattet, Paula!

Oh dear, Cecilia N, nu hamnar du i WV-skärselden tills en ny ovillog dyker upp!

Tack för tipset, Ö-helena, men

1) det finns nästintill ingen budget
2) dyre herr Malmberg är väldigt lite sörmlänning.

Jag kan tänja lite på gränserna och låtsas att Örebro, Norrköping och halva Stockholm ligger i Sörmland, så kanske kan jag lura in mina rimmade kommentatorer. Men tydligen bör jag även ha en lokalkändis med, oavsett rimstatus.

Stellan: Ja. Så är det. Förstod du det absurda i åttasekundersproblemet?

27 oktober, 2008 13:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad roligt!

Du, hakke är rim-bra. Jag med!

27 oktober, 2008 14:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Arbetsprover:

"Kostar inte många ören
här får du en härva snören."

"Vad skådar väl mitt norra öga?
En tvål, med den kan du dig löga!"

27 oktober, 2008 14:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Claes Malmberg bor väl i Stockholm, men det kanske inte är rätt halva. Fast för dyr är han väl i vilket fall som helst.

27 oktober, 2008 14:06  
Blogger cruella skrev ...

Lysande Lotten! Jag gör ofta misstag och obegripligheter, men de inbegriper ytterst sällan, för att inte säga ALDRIG, sport.

Alltid något.

27 oktober, 2008 14:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten gyckla' om att cykla
läsarna blir överlyckl'a

Nej, något nobelpris i rimklassen blir det nog inte den här gången heller. Men skulle du, Tage och Carl Philip ha problem att leverera kan jag gärna agera hjälptofs förståfs.

27 oktober, 2008 14:36  
Anonymous Anonym skrev ...

"Här får du en stor och stark
drick den nu är närmsta park.."

Nej, usch nej!

27 oktober, 2008 15:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Men men men... inte ska väl julklappsrimmet i klartext avslöja innehållet, utan bara ge fyndiga ledtrådar? Annars är det ju ingen match att gissa.

27 oktober, 2008 16:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Båthuspernilla: Du har så rätt. Men det såg så kul ut med "snören", så jag måste skriva ut det.

27 oktober, 2008 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten
Låt de intresserade tävla om Din gunst!!
Örjan

27 oktober, 2008 16:46  
Blogger Annika skrev ...

Claes Malmberg bor väl i Södertälje sedan många år tillbaka? Jag tror t o m att han blev årets Södertäljebo eller något i den stilen för ett par år sedan. Då borde han väl kunna funka?

27 oktober, 2008 17:30  
Blogger Ica skrev ...

Jag blir inte ett dugg förvånad... om jag ska vara ärlig. Och jag kör på precis samma meditaion som du. De har bänat mig att stå i mål i landslaget då jag ju är såååå mkt bättre än Isaksson. Heath Ledger har friat till mig massa av gånger (men nu är det ju lite creepy att svara ja.). För att inte tala om alla de gånger Pink försäkrat om att hon skulle behöva mig på scenen och skråla lite. Ja, och att jag ska följa med på turné runt om i landet samtidigt som jag skriver en bästseller som ALLA förlag slåss om. Mmmm, meditation.

27 oktober, 2008 18:41  
Blogger Ica skrev ...

Haha, bänat och bästseller. Jag är en fena på det här med ä i alla fall. Men jag säger som wv: petism, som är en ny synonym till petitesser.

27 oktober, 2008 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan se dig på cykeln i löpspåret :-)
Låter som något jag själv skulle kunna göra en dag när jag är riktigt uppeldad.

Måste rimmarna vara lokala? Annars har jag ett tips på en person som annars arbetar vid SLU som brukar roa hela kongresser med sina rim och limerickar ... en o-kändis.

27 oktober, 2008 22:22  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

När jag gör någonting konstigt (händer tydligen ganska ofta) brukar far min fråga mig "Hur tänkte du nu?".

Hur tänkte du nu, Lotten?

consityp, säger VW passande nog och jag kan inte annat än att hålla med. Konstig typ!

27 oktober, 2008 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Wow! Här gick det att kommentera. Hittills har jag ikväll misslyckats med att kommentera hos Huskorset, Hakke och En full bokhylla.

Jag började misstänka en allmän röta i bloggosfären.

wv hävdar att den har en anings om vad som pågår.

27 oktober, 2008 22:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Fel, fel, fel ...
Det var Ett hem utan böcker inte En full bokhylla. Undrar hur jag fick till det?

27 oktober, 2008 22:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu måste vi alla rusa till
Ett hem utan böcker
och kolla jue. Är det Lovecraft som spökar?

27 oktober, 2008 23:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Man kunde införa en helt ny genre bland rimmad vers som går ut på att man skriver ett rim och så ska alla läsare gissa vilken wv (captcha) man fick.

Lik en fransk idiot
har jag kastat mina kluout.


(Nu ska ni unisont gissa "buoulat")

28 oktober, 2008 07:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, det kan bli himla marigt att gissa om man inte skriver ut rimmet. Här t ex.

Rosor är röda
violer är blå
Här får du en sticksåg


Inte kunde ni det?

28 oktober, 2008 08:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaaaaaaah.

Kunde jag, skulle jag fylla radiostudion med kommentatorer, kommentatöser och ett gäng word verificationar.

28 oktober, 2008 08:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha!
Här är - jag lovar - stundens wv: Press!

:)

28 oktober, 2008 08:52  
Anonymous Anonym skrev ...

För att ytterligare ställa mig in:

Redan de gamla romarna
var förbannade på domarna


OK, inget julrim, men fint och träffande ändå, eller hur?

28 oktober, 2008 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett radioprogram behöver säkert en programförklaring:

När det rimmas i sörmländsk radio,
blir man då inte glad? Jo!

28 oktober, 2008 10:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni är helt enkelt lysande.

28 oktober, 2008 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst är det bra att rimma här, men

Vi vill rimma i audio
vi vill prata i raudio!


Ja, det blev lite skånskt där på slutet.

28 oktober, 2008 11:09  

Skicka en kommentar

<< Home