24 oktober 2008

Rubba inte mina cirklar

Igår blev det plötsligt mysko och ommöblerat i kommentatorsbåset.

Vill inte ha det så här.

Kommentatorerna och kommentatöserna skötte sig finfint, men allt såg annorlunda ut och fantastiska wordverificationar kunde endast med svårighet sparas.
Allas vårt datorstöd i sajbern – Plastfarfar – visste besked, men inte förrän nu har jag hittat till sidan där man byter tillbaka så att möblemanget står på rätt plats igen. Då fick Bloggerbludder hicka och påstod att allt tog längre tid än vanligt samt att spöket bX-bOuqh3 rasslat med kedjorna såpass att inget funkar.

Men nu har det ordnat sig. Klicka i som ovan i inställningarna under ”Kommentarer”.

När jag en liten stund senare i NE skulle slå upp den hopplösa mjölkprodukten med fnuttar på alla bokstäver, hamnade jag här:

Ack så dumt.

En liten svärosande stund senare kunde jag kliva in genom NE-porten. Men någon hade ändrat portkod, flyttat på trappan och klistrat för knapparna i hissen!

Man måste ha helfönster och man måste läsa färgglada bokstäver i olika storlekar!

Jag lyckades till slut klättra in genom bakdörren, men vill bara utbrista i ett primalskrik. Inget är sig likt, sökrutan är svart och även om Susanne Brøgger har skrivit Crème fraîche, vill jag hellre läsa ordbokens definition först.

Tycker inte om!

Fattas bara att grönsaksavdelningen i min affär igen har bytt plats med köttdisken och att fel person har tömt diskmaskinen hemma.

Uppdatering sent på fredagskvällen:
Stackars, älskade NE. Så här ser det ut nu:
Men örk. Hur ska jag nu kunna berätta om Niagarafallen och polära bindningar?

Salte Stellan muttrar i kommentatorsbåset att jag är framstegsfientlig och påpekar att jag stavar crème fraîche med ett snyggt cirkumflex över î:et. Nu skriver ni väl alla kremefrasch, som hans mormor kallade den ljuvliga produkten.

Jäss! Krämfräsch på er, grevar och baroner!

32 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet att Brögger ska skrivas Brøgger, men jag kan inte ändra det -- Bloggerbludder säger för att straffa mig att "ett tillfälligt fel har uppstått".

Morr.

24 oktober, 2008 14:15  
Blogger cruella skrev ...

Men wv säger helt glatt "rehophom" vilket väl ska uttydas "tiddelipom, i dag är det fredag, så det jär itt'na"

Som vi skulle ha sagt i Jämtland.

24 oktober, 2008 14:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, vad du är reaktionär och framstegsfientlig! Och vad jag är förvånad när du skriver crème fraîche med ett cirkumflex över î:et - vaffö jör du på dätta viset?

Vad vill du förresten veta om denna fantasiska produkt? Kremefrasch, brukade min mormor kalla den.

Och vilken rolig vw jag fick, då: resiver. Det måste vara en slags positiv variant av resfeber.

24 oktober, 2008 14:32  
Blogger Flinn skrev ...

Själv vill jag av någon anledning jättegärna ha cirklarna omkringflyttade!

Men det är bra att du har kvar det här systemet, så att jag kan fortsätta att samla bokstavskombinationer (nu "lyntly", vilket får mig att tänka på mysmord på tv - så härligt höstruskgosigt!). Ordverifiering kallas det ju förresten i Blogger på svenska, men det är kanske bara är jag som har bytt språk också?

24 oktober, 2008 15:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Så det kan bli ... Och "amishi" hittade du hos mig eller hur? *Ler stolt*

Apropå trubbel så råkade jag radera hela inlägget Bortglömda tv-serier – del 2. Svor ve och förbannelse och försökte återskapa det ur minnet. Det gick hyfsat. Men alla eminenta kommentarer är borta ... *Snyftar*

Apropå diskmaskiner: Du har inte hittat några fjärrkontroller där på sista tiden?

24 oktober, 2008 15:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, vad skönt att det inte bara är jag som blir lite sådär "VILL INTE" av nya ne.se. Bah. Jag tycker inte det är snyggt ens. Här, på jobbet, var jag förresten tvungen att ändra alla länkar till bara ne.se istället för www.ne.se för att inloggningen ska fungera.

24 oktober, 2008 15:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

spoginge

Är det spök-Inge på sydsvenska/danska eller är det en dålig syntax i den ofullständiga meningen "Inget spöke."?

Men jag fattade verkligen inte hur jag skulle spara wv igår. Jag brukar högerklicka och "spara bild som", men det kom inte upp igår. Skärmdump kanske? (Tänkte inte på det, och nu slipper jag. Hurra!)

24 oktober, 2008 15:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men det här kan inte vara en nyttig hobby: sitta och uppdatera sidan hela tiden bara för att jaga roliga wv ...

gulashe på er, grevar och baroner!

24 oktober, 2008 15:47  
Blogger Malinka skrev ...

Är det meningen att NE ska se ut sådär?

Hjälp!

Avskyr sidor där det blixtrar av länkar så fort man rör muspekaren. Avskyr sidor som kräver att man har jättebrett fönster. Fy!

24 oktober, 2008 16:31  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ne.se har smittats av Web 2.0-sjukan. Hemskt!

24 oktober, 2008 16:41  
Blogger Ica skrev ...

Alla wv igår var ju genialiska!

24 oktober, 2008 18:25  
Blogger Flinn skrev ...

De är bra idag också. Tjoho, det finns vokaler! Det kanske är jag som har kommenterat dåligt och inte hängt med på sistone, men det tycks mig som om OV har utvecklats mot att försöka härma svenska.

Nu: slypa!

24 oktober, 2008 19:15  
Anonymous Anonym skrev ...

jag fick "amishi" som wv, så jag glömde helt vad jag egentligen tänkte skriva. Istället skriver jag att ditt kommentatorsbås troligen kidnappades av en bakåtsträvande religiös sekt som vill att vi ska kommentera varandra som på 1800-talet, iklädda foträta kaftaner.

24 oktober, 2008 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Aah, skönt! Jag blev helt knäckt i går när det inte gick att spara wv - de var ju fantastiska allihop.

Men jag har sparat den unge Verter för vidare befordran till E-tuna.

24 oktober, 2008 21:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag nästan gråter av glädje. Kommer jag att föräras den unge Verter?

Aaaah. Vem behöver väl lyckopiller när det finns word verifications?

24 oktober, 2008 22:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Obs. Väldigt viktig information:

NE vill ha feedback. (Och behöver det.)

Mejla konstruktiv kritik till chefredaktörn på
arne.ekman@ne.se

Funkar det inte, så är det nog bara servern som är överbelastad. Vilket är mycket troligt.

Som Cruella säger: tiddelipom.

24 oktober, 2008 22:03  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Dom jävlarna har börjat med annonser också. Annonser till betalande kunder som betalar för en seriös tjänst just för att slippa blingblingtingeltangel, annonser och märkliga länkar.

Hur i h-e omdömeslös får man bli?

Jag vägrar att vara konstruktiv, Lotten. Annonserna sänker ne.se till en nivå som jag högst artigt benämner 'under all kritik'

(I min ägo finns både Uggleband från 20-talet och Nordisk Familjebok, 1951-55 års utgivningar. Inte en annons så långt ögat når. Välgörande)

Ne.se är just nu en sunksajt som inte ens kan leverera annat än annonser, med idiotiska sökmoln och utan all trovärdighet.

Hälsa dina kompisar detta. Tjat: Annonserna är värst

24 oktober, 2008 23:22  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ne.se är just nu en sunksajt som inte kan leverera annat än annonser, ska det ju heta. Inget annat.

24 oktober, 2008 23:26  
Blogger Flinn skrev ...

Lotten! Lotten! Nu fick jag "lotter" som ov! Det var ju nästan så rätt det kunde bli här.

24 oktober, 2008 23:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Flinn! Flinn! Sparade du den?

Plastfarfar: Jag får bara reklam på ne.se när jag inte är inloggad. Så fort jag är det, försvinner reklamen. Vilket ju var för väl.

När nu hakke också har fått amishi, blir man ju lite misstänksam. Amishi kanske är det nya svarta?

25 oktober, 2008 09:01  
Blogger Flinn skrev ...

Klart jag gjorde. Delar med mig gör jag också. :)

25 oktober, 2008 09:55  
Blogger Ulla PE skrev ...

Skönt att det ser ut som vanligt i kommentatorsfältet. Annars kan man säga, som en landsman till mig (Elmer Diktonius) skrev:
Rubba mina cirklar gossar, jag bygger kvadrater istället!

25 oktober, 2008 10:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu fick jag Inger som ordverifikation ... Vill du jag ska mejla den?

25 oktober, 2008 12:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu Gorman! Herr Gorman? Snart är jag lika såld på detta som du ...

25 oktober, 2008 12:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, snälla rara alla, skicka fina WV! (Jag har en plan med dem, men jag får aldrig ändan ur.)

25 oktober, 2008 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

lumolant, fick jag nu. Jag mejlar den till dig.
Och det där med cirkumflexet (-flexen?) blev jag impad över. Och avundsjuk, särskilt som jag skriver det ordet nästan varje dag i mitt arbete.

25 oktober, 2008 14:42  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Okej. Det verkar vara så, Lotten. Är man inte inloggad blir det reklam när man stöter på något av de 64.000 ord som de har släppt fria. Vi betalande slipper.

Sökmotorn verkar vara ungefär densamma: d.v.s inte särskilt pålitlig. Och inte f*n kunde jag låsa mina träffsidor till 100, inte. Tio gäller, vad man än kryssar för...

wv: retor, faktiskt. En smal sak för en korsordslösare: re´tor, talare, person utbildad i talekonst

25 oktober, 2008 18:06  
Anonymous Anonym skrev ...

NE:s nya utseende får mig att tänka på några av det tidiga femtiotalets skolböcker för tredje och fjärde klass. De hade jämfört med tidigare böcker ett tillrättalagt stuk, som till och med en nioåring fann barnsligt. Att nu så här på sin ålders höst bli tilltalad på slikt vis, känns inget bra alls.

Undrar om det är deras ambition att få skolelever aktiva som bidrar till detta utseende och trista upplägg.

För övrigt kommer jag inte alls in med Safari utan tvingas gripa till Firefox. Slött går det att byta sidor.

Jag klagar med trenne wv-tjut: auolo, auolo, auolo! men nu ville inte Blogger ta emot min kommentar, utan hävdade att webbadressen (som jag inte lagt till någon) innehåller felaktiga tecken!

releda säger nu wv: Ja, jag leds åter!

Funkar ej -- jag Agneta, får försöka som Anonym

26 oktober, 2008 00:57  
Blogger A N N I K A skrev ...

Jag gillar inte heller nya ne.se, av precis samma anledningar som alla ni andra framfört. Och svart sökruta, amen hallå, vem kom på den fiffiga idén?

Hur mailar man ordverifikationer till Lotten? Skärmpdumpar?

26 oktober, 2008 11:15  
Blogger Anna skrev ...

wv = biona = anna har styrketränat = ljug

26 oktober, 2008 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag trodde det var fel på NE-sidan, så jag mejlade och klagade. Fattade sedan långsamt att det var något nytt...har redan uttryckt min avsky i diverse mejl till ledningen. Hoppas de inser sitt misstag nu efter den salvan...

28 oktober, 2008 09:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mhm. Jag antar att NE har fått ta emot svavelosande kritik från en och annan. (Ska höra med dem när det lugnar ner sig.)

Nu funkar ne.se lite bättre -- men vaaarfööööööör är sökrutan svart? Och varför måste man klicka en extra gång för att komma åt ordboken?

28 oktober, 2008 10:05  

Skicka en kommentar

<< Home