03 november 2008

Den gångna natten klockan 02:22 ...

... satte jag mig upp och tänkte ”oj så många tvåor som lyser där borta vid klockradiohörnet”.

Men orsaken till det plötsliga uppvaknandet var inte tvåorna utan att jag hade drömt att jag var åskådare till hur en obeskrivligt ilsken kvinna kröp under ett fint dukat middagsbord och skar sönder hälsenorna på dem som åt.

Fast hur intressant är det att lyssna på vad andra människor har drömt? Inte ett dugg, faktiskt. Jag somnade om, och sedan var det inte mer med det.

Förutom att jag nu måste berätta att jag vaknade igen – kl. 04:44 – av en ny mardröm där jag ljög mig blå i ett samtal med Robert Downey Jr. Som inte trodde på mig. (Det var det som var det hemska, inte att jag ljög.)

Men nu till mardrömmar på riktigt och dagens livsvisdom. Det är mardrömslikt
  • när man glömmer att närvara på viktiga möten (i torsdags)
  • när man nyser och råkar prutta samtidigt (1975)
  • när man bakifrån kramar sin man och upptäcker att den man kramar är en helt främmande karl (1995)
  • när man går omkring med en jättelik, gul, sprickfärdig finne en hel dag och alla man talar med flackar med blicken och kliar sig på näsan (i onsdags)
  • när man kissar på sig bara för att man har ringt på fel dörr och en arg tant öppnar och man faktiskt har fyllt sex år och alls inte är i kissapåsejåldern (1970).
Allt detta hände när jag minst anade det. Jag hade liksom inte vett att vara rädd i förväg. När jag häromåret iklädd blommig pyjamas talade inför 400 personer, var jag däremot hemskt nervös. Med detta vill jag bara säga: kasta er alla in i okända situationer och nervositetsskapande happeningar eftersom det ändå inte kommer att hända något hemskt.

(Talar jag till mig själv? undrar ni. Japp. Jag vill blott och enbart resten av livet ligga i sängen och äta praliner med avskurna hälsenor och alls inte uppträda, jobba, skapa eller ens tänka.)

23 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hm.
Det sägs att alla inblandade personer i en dröm är en själv. Vem vill du skära hälsenorna av? :)

03 november, 2008 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Gud, den där bilden - jag får scensukt.

(Vaaa? Wv är toxic?)

03 november, 2008 13:11  
Anonymous Anonym skrev ...

"Scensukt” – det låter som titeln på den här skivan.

Jag skrev en snutt om mina mardrömmar. Går de på samma fritids som dina, Lotten?

03 november, 2008 13:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där med att bita i hälsenorna ger mig två associationer:

• en bild av en vääääldigt ilsken Tove Jansson-figur som biter någon i lejondräkt – vilken bok kan det vara?
• kartagernas behandling av de försvarslösa romarna i den massaker som var slutfasen av slaget vid Cannae (216 f.Kr.): de skar av senorna på baksidan av låret på de romerska soldaterna för att dessa inte skulle kunna fly.

03 november, 2008 13:22  
Blogger cruella skrev ...

Bra uppmaning till mig just i dag! Jag undrar nämligen med hela min kropp och även en liten del av huvudet (eh?) varför jag sagt ja till att guida ett stort gäng ungdomar i riksdagen PÅ FRANSKA kommande måndag.

Det kommer att bli pannkaka, förlåt crèpe (crap?) av alltihop, sanna mina ord.

03 november, 2008 13:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella är på väg att crêpera.

Jag ska försöka hjälpa dig:

1. Läs upp följande och se seriös ut: ”état gelée mais trais chez, y vebois!”
2. Läs lite poesi av Verlaine och Rimbaud. Det går alltid hem.
3. Påpeka att hjältemodiga fransmän vann andra världskriget.
4. Sjung marseljäsen: FORMEEEEZ DES BATAILLONS!
5. Ta emot hyllningarna.

03 november, 2008 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Det osynliga barnet (Ninni) biter någon som är stygg mot muminmamman.Men lejondräkt? Hälsenor är en liten fobi, faktiskt. Kommer ihåg en fröken på mellanstadiet som alltid gick i högklackat. En dag fick hpn för sig att hoppa twist, utan skor. Det gick inte alls bra. Skriket ringer i mina öron än idag, sådär 25 år senare.

03 november, 2008 13:47  
Blogger cruella skrev ...

Du djefla man, det var bra råd det! Har faktiskt en ganska soppig dikt av Baudelaire lite halvfräsch i minnet (ja, titeln då).

Och Marseljäsen är alltid smaklig! Särskilt raderna om hur de otrognas blod ska bevattna fältens fåror.

Så får det bli.

Impedant, tycker wv.

03 november, 2008 13:49  
Blogger Malinka skrev ...

Den som biter lejonet i hasorna är (förstås) Lilla My. Hon gör det i slutet av Farlig midsommar.

Anoness menar WV.

03 november, 2008 14:37  
Blogger Ica skrev ...

Jag vill också bara ligga i sängen och läsa och äta praliner. Helst dock med oavskurna hälsenor om man får vara så kräsen. Hälsenor som blir avskurna drömde jag mardrömmar om i en hel månad efter att ha sett jurtjyrkogården vid alldeles för låg ålder.

(nu är wv oförskämd!)

03 november, 2008 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, jag gillar Robert Downey Jr. Han gjorde helt rätt!

03 november, 2008 16:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Den djefla mannen: Konnotationen till "sehnsucht" var alldeles avsiktlig, bildad som jag är - men inte just till den där skivan. Men ändå: Smart att se det!

Downey har fina ögon.

03 november, 2008 17:23  
Anonymous Anonym skrev ...

aah, hälsenor som skärs av är en stor fobi hos mej! Vilken konstig dröm. Jag drömmer ofta liknande och folk är trötta på att lyssna, brukar skriva ner dem istället.

03 november, 2008 18:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Linnea -- jag håller ju med om att andras drömmar är trista. Tur att man har en blogg ...

(Och vilken njutning det är att se att det händer saker i kommentatorsbåset fastän jag är ute och irrar i verkligheten.)

03 november, 2008 19:09  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag nynnade på Bestrafe mich (Från den i detta kommentatorsbås omnämnda skiva) på väg hem idag.
Varför låter det mycket elakare att sjunga på tyska?


Wv föreslår dallonsi, men de är väl inte mogna så här års?

03 november, 2008 19:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv skulle jag få stora skälvan av att ha en stor skylt bakom mig med mitt namn och strålkastare på mig.

Fast sen går det, som du påpekar för det mesta alldeles utmärkt. Om inte annat så är de flesta så väluppfostrade att de inte säger hur eländigt det var.

Wv: dogrimis - ny samling påbörjad.

03 november, 2008 20:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är mest förbryllad av att det saknas bildbevis på klockslagen. Hur många bilder tar du dagligen? Och när du hade film i kameran, hur många tog du då?

03 november, 2008 22:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bengt.

Du har just läst mitt inre.

När jag började skriva dagens blogginlägg slog jag mig två gånger för pannan när jag kom på att jag saknade bildbevis. Det bär mig inte alls emot att förfalska bildtillfällen, men jag hade helt enkelt inte tid.

Kameran är med hela, hela tiden. Jag är förmodligen väldigt irriterande hela, hela tiden.

(När det fortfarande var film i kameran var jag tråksnål, förstås.)

03 november, 2008 22:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och nu är klockan 23:23.

(Jag tävlar lite med 22:22-Bengt här uppe.)

03 november, 2008 23:23  
Blogger Bloggerskan skrev ...

Men gud! Det där med kissa på sig framför granntant när man ringt på fel dörr har jag också gjort! Jag tror att jag var lite yngre dock. Kanske 3 år. (Det var uppenbart efter blöjåldern i allafall.) Men jag minns det. Mamma fick skura trappen. Och jag tror inte att tanten var arg, det var nog bara jag som blev rädd.

04 november, 2008 18:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna-Karin: Jag kissade på mig utanför en villa (Mätaregränden 10 i Lund), så det blev inget skurande. Däremot blev det bra kallt när jag sedan satte mig ner i en synnerligen ovanlig, skånsk snöhög.

04 november, 2008 19:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför vill du få hälsenorna kapade egentligen?

19 februari, 2009 20:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anonym: det vill jag ju inte ... jag bara larvar mig ...

19 februari, 2009 20:51  

Skicka en kommentar

<< Home