20 oktober 2008

Hårresande minne

Mystisk bild?

Kolla på bilden. Ser ni? Tror ni att det är en snygg bård till ett par gamla jeans? Eller ett armband? Pannband som jag ska ha på basketplanen för att hålla mitt hår i ordning?

Det hade i och för sig behövts.

Så här ser jag helt utan påverkan utifrån ut när jag vaknar. ”Du ser ut som Dumletjejen” säger barnen utan att veta att det är Pernilla Wahlgren de talar om.

Vi tar väl en närmre titt?

Ja, var är dagens alla klubbätningsklubbar?

Pernilla här ovan måste vara bland de absolut flitigaste reklamjobbande kändisarna. Förutom Sisters, Fotoquick, Plackers och allt annat (ja, egentligen är jag bara avundsjuk) är det nu hårfärgning, där hon utfläkt i pastellmöbler ringer till sin mamma för att berätta om den nyaste färgen.

Men det där var ju bara en helt onödig parentes.

Det här vackra bandet är en skärmdump (klicka!) av nedre kanten på min dator. Det är dels några öppna program, dels några öppna dokument. Men framför allt är det en påminnelse till mig själv – jag som runt 1992 sa:

– Vaddå? ”Kan ha flera program öppna samtidigt?” Pah. Varför skulle man vilja ha det?

29 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Jag har tydligen fått samma BIORYTM som Lotten: FÖRST idag igen.
I själva sakfrågan har jag ingen kommentar!
Mer än (HAKKE:) apropos Gustavsberg så var jag där 1947, inbjuden för att besöka en klasskamrats familj som hade sommarnöje där, exotiskt för en Helsingborgsflicka

20 oktober, 2008 17:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Den första som designar ett halssmycke i äkta höganäskakel med dessa ikoner som förlaga har en given succé på designtorget. Eller en flopp. Man vet aldrig så noga med ikoner.

20 oktober, 2008 18:01  
Anonymous Anonym skrev ...

(Jag undrar om jag borde slänga in en parantes med (DEN BLYGA:) i mina kommentarer nu, bara för att förvirra tillbaks? (Wv säger "newuu", vilket jag tolkar som "kommer aldrig på fråga".))

20 oktober, 2008 18:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga, det är i mitt fall alls inte biorytm utan "tusan nu tar datorbatteriet snart slut och här finns inga eluttag och hur hamnade jag under denna resa blott och enbart på gamla tåg, ojojoj vad sugen jag blir på att blogga bara därför, jag måste skynda mig, skynda mig".

Tack, hakke, för "Man vet aldrig så noga med ikoner."

20 oktober, 2008 18:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Datornostalgi är alltid kul, det blir lite som vi-bodde-i-en-skokartong-på-motorvägen, ni vet. I alla fall: när vi började använda datorer på mitt dåvarande jobb år 1985 så kunde man faktiskt inte ha flera program öppna samtidigt! Ett par år senare kom det en ny version av Apples operativsystem, som stoltserade med en funktion som hette Finder. (Heter det så fortfarande, kanske? Det var som skrivbordet i Windows i alla fall.) Och då minsann! Då kunde man ha till exempel Tetris i gång samtidigt som Word.

20 oktober, 2008 18:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Som jag hoppades.
Lotten har tid att skriva ett inlägg på tåget från Uddevalla.
wv hej igen från en tjeck?
czivaou

20 oktober, 2008 18:42  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Det är väl för mörkt för mjölkpallsskådning, men blev det rälsbuss över västgötaslätten eller något modernare?

20 oktober, 2008 18:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, inte en rälsbuss i sikte.

Nu har jag däremot hamnat på X2000 mot ... Stockholm! Jag ska med en dunkande finne mitt på näsan (clown) och trasselhår (Pernilla) samt en massa kajalsmink (Alice Cooper?) bevista en releasefest på Café Opera.

Jag kommer att vara fel.

20 oktober, 2008 19:01  
Blogger Malinka skrev ...

Ö-Helena, det är Windows som är samma sak (till utseendet åtminstone) som Finder.

Vad är det för roliga program du använder, förresten? De flesta känner jag igen, men vad är t.ex. nr 7 från vänster?

20 oktober, 2008 19:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nr 7 från vänster är Blue Phone Elite, som hjälper mig att finna glädjen i att skicka SMS, som ju annars är så svåra att skriva eftersom jag måste skriva allt så himla korrekt.

20 oktober, 2008 19:29  
Anonymous Anonym skrev ...

vad är det för releasfest du ska på på Café Opera??????

20 oktober, 2008 19:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ö-helena, här kommer min vi-bodde-i-en-skokartong-på-motorvägen:

NE:s redaktion hade så sent som 1998 en enda dator som kunde skicka mejl. Den stod i vilrummet och hade en bokningslista.

- Jag vill skicka ett mejl kl. 14.03, ok?

20 oktober, 2008 19:32  
Anonymous Anonym skrev ...

oj, jag är ju inte anonym. Det är ingrid som undrar.

20 oktober, 2008 19:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pfuh, vad bra att du inte var anonym, Ingrid.

Det är Sulo solo (Diamond Dogs' sångare) som har hallabalooo.

(Ingrid och jag var på Café Opera senast 1989.)

20 oktober, 2008 19:37  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Det känns som att jag har ett förflutet med Diamond Dogs. Kan man ha det? Alltså inte Bowieplattan/-låten utan gruppen. Jag har ju ett förflutet som musikjournalist. Borde man komma ihåg dem då, Lotten?

20 oktober, 2008 20:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Själv har jag inte något förflutet med dem alls, men är svag för Ron Wood-typer.

20 oktober, 2008 20:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Hakke: Nej, inte höganäskakel, men jag kan tänka mig som pärlor som du kan göra ditt eget halsband eller armband av. Ungefär som de pärlhalsband som barnen brukar komma hem med från dagis och ge till pappa att bära på jobbet.

På så sätt kan du diskret signalera vilka program du föredrar att använda.

Mitt skokartongsminne (nu har jag redan förkortat) är en radeditor som vi använde och som gav oss tid att gå och hämta en kopp kaffe när vi bad den gå till sista raden på filen som var 1 MB stor. Detta var 1989.

20 oktober, 2008 20:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Ditt sk "spagettihår" är ju äkta.
Det tror jag inte Pernillas är.
1-0 för Lottens frisyr

20 oktober, 2008 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Har hon verkligen axelvaddar i sin dumle-t-shirt?!

20 oktober, 2008 20:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppas vi kan träffas innan 2049
enl Ditt inlägg om faster Ulla
Du hade ju 3 rätt.
Har Du köpt någon lott idag?


Lotten skrev ...
Nu vet jag vad mina syskonbarnbarn kommer att skriva om mig när jag dör 2049:

- Det var hon som en lördag i oktober 2008 åkte iväg till Askersund och vann en basketmatch med 91-34 trots att

* domarna var galna
* motståndarlaget var jättebra
* hon bara hade fem medspelare.

Jäh.

18 oktober, 2008 18:54

20 oktober, 2008 21:48  
Blogger Unknown skrev ...

Morrn

Det är ju dekorativt,jag menar skärmdumpen.
Dolly P har något liknande hår.

Ha de bra

Hasse

20 oktober, 2008 23:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag bidrar med mitt datorrelaterade skokartongsminne:
En av familjens första datorer hade programmen på kassettband. Då fick man snällt starta datorn (i MS-Dos), sätta på bandstationen, vänta 15 minuter och SEN börja spela sitt lilla spel. Det gällde att inte gå med för tunga steg förbi datorn under tiden, för det var känsliga grejer och skakade golvet det minsta fick man börja om från början.
Något att tänka på när man klagar på sega bredband!

21 oktober, 2008 00:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Iiiiiiihhhh säger det i mina öron efter hur många timmars musik på megavolym som helst.

Klockan är snart 04 och jag har precis lett två spanjorer till ett hotell och mig till ett annat. Jag bor i en ... skokartong.

Men Café Opera hade ett fint tak.

21 oktober, 2008 03:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur gör man egentligen en skärmdump?

21 oktober, 2008 08:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Har du en Mac, Ullah, så står jag härmed till tjänst:

cmd+shift+3 för en bild av hela skärmen

cmd+shift+4 för en specificerad del

Har du en PC måste jag rynka pannan och tänka efter och ... öh.

Men läs här.

21 oktober, 2008 10:16  
Anonymous Anonym skrev ...

You've got mail. (Iallafall enligt skärmdumpen.)

21 oktober, 2008 12:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för info, Lotten! Nu skall jag bara lista ut var print screen-knappen sitter (nej, jag har inte Mac, tyvärr).

21 oktober, 2008 14:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Den där reklamen med Wahlgrenskan som kvittrar Nutrisse betyder naturligt är vämjelig. Kan inte få bort ljudet fort nog. Den överträffas bara av nya påannonseringen i bummelbanan, med "change to the Tvärbanan-trains" på breaste svengelska.

21 oktober, 2008 14:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Ullah: Print screen (även PrtScrn eller liknande förkortningar används) brukar finnas i tangentbordets översta rad, till höger om funktionsknapparna (F1 osv).

22 oktober, 2008 10:58  

Skicka en kommentar

<< Home