21 oktober 2008

Bildsafari från ett releaseparty

Sulo – orsaken till gårdagens hallabalooo.

När jag tog in på Hotell Terminus igår kväll sa receptionisten:

– Jahaja, du har beställt ett lite mindre rum.
– Ptja, mindre och mindre, jag har beställt ett rum.
– Ja ... eh. Men det är i alla fall fullt utrustat.
– Så bra. Måste väskan stå i korridoren eller får den plats i rummet?

Här i denna säng sitter jag just nu. Det är otroligt mysigt med gammelsängen och känslan av att nämen 1909 är inte så långt borta i alla fall. (Hotellet firar 100 år nästa år.)

På väggen vid sängen finns denna. Jag har tryckt och tryckt utan någon som helst effekt. (Suddet på bilden symboliserar känslan av tidsresa.)

Där bakom det blyinfattade finns en stockholmsk bakgård och Klara Kyrka som säger ding dong nästan hela tiden.

”Hotellet renoverades varsamt 1998.” Må så vara, men knottrig 70-talstapet satte ni väl ändå inte upp? Kolla hur 1909 smidigt övergår i 1970-tal.

Efter att ha lämnat Uddevalla igår eftermiddag åkte jag alltså till Stockholm för att äta gratismat och dricka gratisrosé (huärk) tillsammans med Idolartisterna, tjejer i enorma urringningar, en konditoriägare från Katrineholm, poeter och musiker samt grabbar som såg ut som Anderssonskans Kalle. Det var lika trångt som i ingången till Råsunda när landslaget ska spela fotboll, fast fler höga klackar.

Bob Hansson kom fram till mig och hälsade utan att jag reagerade för att det var just Bob Hansson. Jag var mer fokuserad på att höra vad alla runtomkring mig sa och gjorde eftersom alla sa och gjorde fullständigt absurda saker som att pussa Andrés Esteche och krama Sara Löfgren, nypa regissörer i rumpan och köpa 14 shots på en gång.

– Hej, jag heter Bob, sa Bob.
– Hej, Lotten heter jag ... Vasarusaru förresten? Bomb? sa jag uppriktigt förvånat.
– Bob! sa Bob.
– Bomb? BOMB? BOMB? upprepade jag eftersom jag verkligen inte förstod.
– BOB!
– Bomb? Som i James Bomb? sa jag eftersom humor är det allra bästa vapnet mot komplett förvirring.
– BOB! BOB! Jag heter BOB!
– Jaså! Hej Bob!

Det var inte bara jag och Bob där – halva Stockholm klämde in sig i lokalerna där jag är på releaseparty en gång vart nittonde år. (År 1989 var hela Nationalencyklopedins redaktion där för att fira NE:s första band.)

Orsaken till Café Opera-besöket var att Sulo från Diamond Dogs (han som gjorde armhävningar med mig i våras) hade releaseparty. Om man tvingar artister att göra armhävningar i radio blir man tydligen bjuden på storkalas.

Ernst Brunner presenterade bandet på scenen. Visst ser man att han tittar på mig med avsmak? Känner han månne till Julkalendern?

Sulo sjöng med Staffan Hellstrand, Sara Löfgren och Louise Hoffsten (som för övrigt var späd och märkt av sjukdom – men vacker som en dag). Scenen var så liten att mickstativet åkte upp i kristallkronorna och minsta lilla tendens till spagatgående fick förberedas genom att kören backade två steg in i gitarristen. Basisten delade med blåssektionen på 1 m2, medan keyboardisten bredde ut sig så här:

Han gav skrevet ett ansikte.

Två journalister hade kommit hela vägen från Barcelona för att göra en intervju, men tillfälligheter gjorde att intervjun fick skjutas upp och jag och spanjorerna, en manager, en skivbolagsdirektör och några andra mitt i natten hamnade på Soap Bar, där vi drack champagne till klockan 03.

Soap Bar. Tyvärr syns inte dB-nivån på bilden.

Huuuuur orkar stockholmarna? Plejset var fullsmockat en vanlig måndagkväll, alla dansade hysteriskt på bardiskar, i ölkö, i kisskö och i betalkö. En svartmuskig Alcazar-typ gjorde en Ria Wägner-vinkning mot mig som jag tolkade som ”kom hit”.

– Vill du något? sa jag.
– Har du problem, kompis? sa han.

Där kände jag mig lite som Bob Hansson, så jag bara ryckte på axlarna och gick. Var det en modern uppraggningsreplik? Himla lyckad i så fall.

På väg hem till hotellet lärde jag spanjorerna allt om NK, rivningsraseriet i Klarakvarteren, statyn i Sergelfontänen med parallellen till statyn utanför Tekniska Högskolan i Luleå och eventuellt badande i just denna fontän, lite om Bellman samt allt om Nils Ferlin-statyn och den lilla ciggen. (Öldrickargubbarna på bänken bakom fick prata tyska med spanjorerna. De enades om att Rolling Stones var ok. Klockan halv fyra på morgonen.)

Nä, nu ska jag checka ut och åka hem för att fotograferas för en SR-reklamkampanj. Perfekt tajming, jag är verkligen jättefräsch. Men om jag klär ut mig till Anderssonskans Kalle och säger att det är så man ska se ut numera, för det har jag sett på Café Opera ...

19 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

När man skriver så här långa inlägg borde man sättas i stupstock och ta paus ett par dagar.

21 oktober, 2008 12:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skrattar så jag gråter åt James Bomb.

21 oktober, 2008 12:45  
Anonymous Anonym skrev ...

När man skriver så långa inlägg borde man fotograferas för en reklamkampanj som straff. Tur att jag läste på lunchrasten och inte, vilket ofta är fallet, på normal arbetstid.

Diamond dogs var förmodligen inte påtänkta för nitton år sedan, så jag funderar på vilket band som kan ha varit nationalencyklopedins första band, och om ni haft fler band på vägen? Eller ikoner? Förutom Bomb Hanson dårå. (Vad har förresten hänt med den Blygas biorytm idag?)

21 oktober, 2008 12:58  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Säg inte sådär, jag skriver ju jämt en sån väldig massa ord på min blogg.

Oj vilka äventyr du är med om, jag blir nästan lite avundsjuk, eller jag skulle ha blivit det för ungefär sex år sen. Eller jag kanske blir det nu i en hemlighet som är så hemlig att inte ens jag själv kommer på den.

Alltnog: detdär på väggen i trapphuset är ingen 70-talstapet, det är såndärn glasfiberväv som man ibland är tvungen att sätta upp på väggar som krackelerar eller på annat sätt behöver hållas ihop. Den limmades bergis också upp i slutet av förra millenniet och gör bergis så att trapphusväggen inte smular sönder.

Fast för riktigt pietetsfulla renovatörer finns faktiskt alternativet att spackla över strukturen, som mycket riktigt inte är ett dugg 1909-mässig.

21 oktober, 2008 13:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

SeRgel hette han väl, den gode Tobias, som inte alls gjort statyn där i dammen på sitt torg/sin plats.

F ö finns det en variant utanför stationen i Umeå också: grön eld.

21 oktober, 2008 13:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Äsch, man får scrolla på min länk.
Bilden är den första på sjätte raden.

21 oktober, 2008 13:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tycker att hakkes fundering borde trigga någon att bilda det hedniska popbandet A-asa.

(Fast det mytologiska popbandet A-apollon är ju lite roligare.)

21 oktober, 2008 15:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Miss Gillette, visst är glasfibertapeten (som även besudlar väggarna i vårt 30-talshus) en 70-talstapet?

Tack för den gröna elden, Cecilia N, jag kände inte till den. (Tackar även för påpekandet av korrfelet, det där med att skriva under batteri- och tidspress främjar sällan min koncentrationsförmåga.)

21 oktober, 2008 15:51  
Blogger Miss Gillette skrev ...

lotten: Hmm. Det är det kanske, fast när du skrev sådär var det andra typer av tapeter jag tänkte på, nämligen _tapeter_ med struktur. Väven är ju tänkt att vara ett underlag, ett stödförband som inte nödvändigtvis ska synas, till skillnad från tapeterna vars struktur var hela poängen med omtapetseringen. Det är säkert så att glasfiberväven påhittades på 70-talet. En överväldigande mängd gräsliga grejer gjorde ju det.

21 oktober, 2008 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu i det nya milleniet finns det slät väv att sätta på väggar som tenderar att spricka. :-)

Den rutstrukturerade glasfibervägen har åtminstone funnits med sen 70-talet.

OV ygggdr, jo Yggdrasil är svårt att stava till :-P

21 oktober, 2008 16:10  
Blogger Anna skrev ...

Fantastisk skildring av livet på röda mattan. Jag tänker ringa Radio Sörmland och kräva att de ska skicka dig till Oscarsgalan. Men du glömde berätta om byxuppdragningarna, eller var där inga pojkar med häng?

21 oktober, 2008 16:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooooh, jag har misskött mitt uppdrag som uppdragare av hängbrallor! Jag glömde helt enkelt bort det.

21 oktober, 2008 17:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Julkalendern....
Ser fram emot att vara med i år.

21 oktober, 2008 19:18  
Blogger Din vän skrev ...

Så kul att se dig där i vimlet. Här är vårt lilla inlägg:
http://kulturbloggen.com/?p=2961
Vi var tvungna att rusa till pendeltåget och hann inte säga hej då ordentligt. Vi syns och hörs.
RS
kulturbloggen

21 oktober, 2008 19:33  
Blogger den blyga skrev ...

(Vad har förresten hänt med den Blygas biorytm idag?)
BRA FRÅGA!: Kl 10.30 konstaterade vi att vi måste ha hit en elektriker för att kolla lampan på toaletten. Han lovade komma 15.30

MEN
Mina pelargonier(som skall förberedas för vinterförvaring - tala om BIORYTM) har hindrat mig från att anständigt STÄDA bad och toalettrum
VARFÖR
jag tillbringade större delen av eftermiddagen åt REN-göring, och först nu haft KRAFTEN att öppna datorn.

21 oktober, 2008 20:46  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Detta kvalar väl in under information som ni hade klarat er utan, men jag kan inte låta bli.

När jag på 80-talet befann mig i bildandet av mitt första rockband så tyckte jag att ett bandnamn med mytologisk kunde vara häftigt. Jag föreslog därför Apollon.
Bandkollegorna skrattade länge och elakt.
När de hämtat sig påpekade bassisten att det inte var en speciellt bra idé att heta ap-ollon.

22 oktober, 2008 13:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste säga att det hör till mina favoritnöjen att krama Sara Löfgren.

James Bomb är gammal hederlig MAD! Därifrån minns jag många gamla favoriter:
Åsa-Nisse blev USA-Nisse (klädd som Uncle Sam)
91:an blev 91:-
Raskens blev Smaskens (i vilken den fantastiska repliken "Nu ska jag hem till min hustru och räkna ongarna" återfinns)

Med mera. Har alla tidningarna kvar, men har inte läst dem på många år...

22 oktober, 2008 15:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ser Ernst Brunners lömska blick! Klart han ser att nudelhåret därborta är hon som julkalendrade honom bortom ära och redlighet!

22 oktober, 2008 15:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Höhö, har jag citerat MAD? Det måste betyda att jag är rolig på riktigt ju.

Nu ska vi se hur jag kan tjäna en miljon på denna gåva.











Öh. Kom inte på nåt.

22 oktober, 2008 23:16  

Skicka en kommentar

<< Home