18 oktober 2008

Hejdå, faster Ulla

Förra året dog min Farbror Sten. Hans syster hette helt logiskt Faster Ulla – och från och med igår finns bara min pappa kvar i syskonskaran.

Farbror Sten och Faster Ulla hette alltid just ”Farbror Sten” och ”Faster Ulla”. Min pappa heter däremot Stor-Per eftersom han var äldre än faster Ullas son, som är två meter lång och heter Lill-Per. Det där med att man pga. bättre levnadsstandard och nyttiga grönsaker blir allt längre stämmer förresten inte på min familj. Vi krymper.
  • Farfar var i sin krafts dagar starkast och längst på kompaniet – 1,83 m lång.
  • Pappa var i lumpen i sin krafts dagar snabbast på 10-meterslopp och blott 1,82 m lång.
  • Min Broder Jakob gjorde vapenfri tjänst där inga fysiska företräden mättes och är ynka 1,81 m lång. (Fast han ser ut som Jocke Berg.)
Men tillbaka till Faster Ulla. När hon var liten gick hon med en sparkstötting genom isen och var nära att drunkna. Den som slet upp henne ur vaken var förstås den store, starke brorsan: Farbror Sten. Även Morbror Kalle var nära drunkningsdöden, kom jag på nu. Släkten kunde ha varit bra mycket mindre än den är.

Den här bilden har jag visat upp tidigare.

Faster Ulla i mitten, snyggare än Anita Ekberg. (Min mamma till vänster, Ullas dotter Ann till höger.)

Nästa bild har även den visats upp tidigare – såpass effektivt att den till och med trycktes upp i jätteformat och användes i fonden av en bloggläsande teater.

Pappa försöker ha samma min som 45 år tidigare.

Även här är det Faster Ulla i mitten. Bilden är tagen endast tio år efter båtutflykten, vilket är närapå obegripligt.

På pappas sida blir man 85 år. Alla kvinnor blir förvirrade i 70-årsåldern, så ett töcken på 15 år är vad jag har att se fram emot. Men vi är tydligen förtjusande glada och roliga till the bitter end.

Så även Faster Ulla, som till och med under sitt sista levnadsår försökte locka upp karlar på rummet.

Jag började tidigt, jag. Karln till vänster är Faster Ullas son Johan. Kusingifte var det dock aldrig tal om. (Ännu en reprisbild.)

20 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Låter som en bra ålderdom, om man nu ska ramla in i ett töcken, att man försöker locka med sig karlar upp på rummet!
I min släkt blir man gammal men förvirrad. Det är krut i tanterna som sällan blir under nittio.

Jag beklagar sorgen!

18 oktober, 2008 01:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast när det gäller sorgen, Jessika, så behöver den i Faster Ullas fall inte beklagas för det är liksom inte en sorg. Hon var förvirrad sedan 15 år och kände inte igen nästan någon sedan fem år.

Det konstiga är däremot att hon, som inte kunde bestämma sig för något, plötsligt bestämde sig för att dö -- för det var så. Det var ett aktivt beslut.

- Nu är det färdiglevt.

Liksom.

18 oktober, 2008 07:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Låter som en fantastisk Faster Ulla!

Jag hoppas nästan hon lyckades få med en och annan karl upp på rummet.

18 oktober, 2008 09:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jodå, AB, hon lyckades. När karlarna ibland var hennes egna söner var det väldigt lätt att få dem att följa med.

- Seså, kom och sätt dig här på sängen, sa hon och klappade på överkastet.
- Nämen mamma! Det är ju jag! Din son!
- Ser man på. Det går ju inte an. Då tar vi det en annan gång.

(Replikskiftet är inte exakt. Men andemeningen.)

18 oktober, 2008 09:14  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Visst var faster Ulla vacker, och vad snabbt hon förvandlades till tant.

10-meterslopp låter märkligt - hinner man accelerera klart innan det är dags att retardera? Men det låter som en perfekt sträcka för mig

18 oktober, 2008 09:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mjah, 10-meterssträckan ingick i 60- eller 100-meterslopp. Pappa ledde stort vid 10 meter, men hade inte skuggan av en chans därefter.

18 oktober, 2008 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej det går förstås inte an i verkligheten. Däremot i en fransk film som fick Vatikanen att gå i taket. Jag vet inte hur regissören fick det att se oskyldigt ut, men det gjorde han. Vad hette den nu igen - Un souffle de couer? (NEJ, jag förspråkar inte incest! Hu!)

"Pappa ledde stort vid 10 meter..."

Det gäller att se att glaset är halvfullt. Både faster Ulla och din pappa verkar bra på det! ;)

Och NU är wv ett fall för diskrimineringsombudsmannen.

cphit

18 oktober, 2008 15:33  
Anonymous Anonym skrev ...

FAKTARUTA:

Filmen hette Le Souffle au coeur, regissör Louis Malle (den snuksgubben), året var 1971.

18 oktober, 2008 15:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Snuksgubbe?

18 oktober, 2008 15:36  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ulla skulle nog ha sympatiserat med min devis: Vid nittio års ålder kommer jag att bli skjuten av en femtio år yngre svartsjuk äkta make.

18 oktober, 2008 16:05  
Blogger Ica skrev ...

jag hakade också främst upp mig på det där 10-metersloppet.

18 oktober, 2008 18:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu vet jag vad mina syskonbarnbarn kommer att skriva om mig när jag dör 2049:

- Det var hon som en lördag i oktober 2008 åkte iväg till Askersund och vann en basketmatch med 91-34 trots att

* domarna var galna
* motståndarlaget var jättebra
* hon bara hade fem medspelare.

Jäh.

18 oktober, 2008 18:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, syskonbarn menar jag ju.

(Jag är helt hög av basketlycka. Och Faster Ulla hade tyckt att det var helt ok.)

18 oktober, 2008 18:55  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Var det inte Linda Haglund som var en jävel på tiometerslopp?

På min pappas sida dör man vid 70 och på mammas vid 100. Så jag gissar att jag blir runt 85. Om ingen svartsjuk kvinna skjuter mig först alltså ...

18 oktober, 2008 19:00  
Blogger Pseudonaja skrev ...

En sån fin bild på dig och din kusin. Det är sommar och solen skiner. Två små händer håller i varandra.

18 oktober, 2008 20:21  
Blogger den blyga skrev ...

Hur kunde jag missa!:
Basketlyckan alltså.
GRATTIS!,
(När ni nu kostat på er resan, med alla koldioxidutsläpp det för med sig var det ju inte mer än rätt).

Kanske det var för att Rögle slog TIMRÅ med 5-1 fastän Kenny Jönsson var influensasjuk!

19 oktober, 2008 15:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Det låter som ett bra slut!

Jag hade också en faster Ulla en gång i tiden. Bra fastrar.

19 oktober, 2008 18:28  
Blogger Anna skrev ...

Oj vad du är lik din mamma, utanpå alltså!
Och om du fortfarande är kvar i Uddevalla hoppas jag att du får komma hem snart.

19 oktober, 2008 21:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, jag ligger i en stor säng och redigerar försäkringsbolagstexter och tittar på tv och läser bloggar och dricker te.

Jag får komma hem på tisdag!

19 oktober, 2008 21:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Leva i ett töcken låter inte som någon drömålderdom.

Förr var det nog många som snabbt förvandlades till tant. Och förvisso var faster Ulla en sådan.

Jag instämmer i tidigare kommentarer om att du är väldigt lik din mamma. Men det kan nog knappast räknas in i kategorin nyheter.

Söt bild på dig och kusinen ...

21 oktober, 2008 08:11  

Skicka en kommentar

<< Home