02 juli 2008

Vill ni lyssna på när jag klappade en katt?

(Retorisk fråga.)

Under några dagar till, kan man i SR:s arkiv lyssna på reportaget som jag på eget bevåg gjorde när jag åkte iväg till en kattuppfödare och klappade en sibirisk katt ”som man inte blir allergisk mot”.

Lyssna här och förfasas över hur fjöntig man blir i talet så fort man möter en kattunge.

Oj, glömde: Programledaren som kommer med the punchline är Zoni.

10 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp, nu hamnar jag i pingens skärseld: jag pingade detta inlägg två gånger av misstag.

(Meddelande till mamma, som inte vet vad pinga [eller URL eller webbläsare eller spam] är: det är att genom att klicka på ett speciellt ställe liksom säga till att det finns nya saker att läsa.)

02 juli, 2008 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Så himla kul! Sådana där nysningar har jag aldrig hört förut! Tack!

02 juli, 2008 15:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, nysningarna var kul!

02 juli, 2008 19:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack Martina och Dieva, om jag misslyckas med allt annat i livet så har jag ju alltid mina nysningar att falla tillbaka på.

Helt off topic: det luktar ansjovis i hela grannskapet. Har någon månne sprängt en Janssons frestelse?

02 juli, 2008 20:42  
Blogger Marianne skrev ...

Antagligen.

"Janssons frestelse är otjänligt som människoföda" sade Sten Broman.

03 juli, 2008 00:20  
Blogger Jessica skrev ...

En kompis menade i all välmening att om jag nu skulle välja djur då jag är allergisk med alla pälsdjur, så borde jag resonera som så att jag borde vara mindre allergisk enligt ekvationen storlek djur per kvadratmeter. Om man skulle platta ut en chihuahua så skulle man alltså få mindre mängd päls att ta hänsyn till (alas, mindre att vara allergisk mot), än sig en schäfer under samma premisser. Samma sak borde gälla katter. Fast natten var ung och ju mer vi grävde oss ner i den där ekvationen desto mer oframkomlig verkade den.

03 juli, 2008 18:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Underbart, Jessika -- alla dessa råd (i all välmening, jag vet!) borde man samla i en bok. Nej, jag menar blogg. "Råden du inte bör ge" kan den väl heta? Ett helt annat råd man inte bör ge:

"Ska han äta igen? Det kan aldrig vara bra."

(Appliceras på vem som helst. Spädbarn lika väl som pensionärer.)

03 juli, 2008 20:04  
Blogger den blyga skrev ...

När det gäller pensionärer är nog problemet snarare att de glömmer att äta, får lågt blodsocker, blir arga och yra faller omkull och byter lårbenshalsen...osv,osv;

03 juli, 2008 20:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt off-topic:
Intern diskussion på jobbet kräver en lösning - heter det brädor eller bräder(bräda i plural, alltså)?
Jag tycker brädor, HUS-AMA tycker bräder. Låter väl stockholmskt för min smak.

04 juli, 2008 08:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotta: Även om det är lite mer korrekt att säga "brädor" (vilket SAOL håller med om eftersom det är det enda böjningsalternativet där), tycker jag nog att man ändå med dialektal schwung kan få säga "bräder". (Jahaja. Se på haken, NE listar både -or och -er som ändelser.)

Ett intressant ord i sammanhanget är "kollega". Som förstaalternativ står nämligen "kolleger".

04 juli, 2008 09:38  

Skicka en kommentar

<< Home