02 april 2008

På Stockholms Centralstation protesterade jag INTE

Satte mig med utsikt över spottkoppen på Centralens gatuplan. Ungefär tio killar och tjejer från C*tib*nk sprang omkring med flaxande armar och höll sig på mattan.
Förmodligen ser deras arbetsbeskrivning ut så här:
  • Ha på dig svarta jeans och marinblå tröja och skor som ser lite för stora ut så att de påminner om medeltidens snabeldoja.
  • Ställ dig med tårna på mattkanten och håll ut armarna som för att draaaa in presumtiva kunder.
  • Den utsträckta armen ska inte peka uppfordrande utan bara se liten lamt inbjudande ut.
  • Har du fått kunden till den lilla pulpeten snackar du omkull dem med stint ögonstirrande, lätt framåtlutad.
  • Fortsätt att prata med flaxande armar även om resenärerna hastar framåt och bara skakar på huvudet.
  • Om du tar ett steg utanför mattan är du död och börjar omedelbart att ruttna.
Jag hade gillat om snabelskon hade kombinerats med eklövsfladder, gardekors, surcot och helvetesfönster.

Nåväl. Klockan närmade sig 18, när vi skulle stå stilla i fem minuter. Någon med megafon hälsade oss välkomna och påstod att detta var en manifestation och att vi protesterade mot stressen i samhället. Icke då! Jag och hakke muttrade surt att vi faktiskt bara var där för att det var en kul grej. Jag protesterar däremot härmed mot att det var en protestaktion! ”Pause for thought. Pause for human kind. Pause for our planet. A prank for a laugh!

Ett stooort gäng kom med kundvagnar, som de stoppade ner kompisar i. Det förstod jag inte alls. Ni får gärna förklara i kommentatorsbåset.

Anna Toss, Blind Höna, Dieva, mina kusinbarn, Annika, Kista Chic och ett hundratal till upplevde sedan hur nästan hela världen stannade. Jag såg absolut ingenting av alla andras stillastående eftersom jag var vänd åt helt fel håll.

En okänd väsktjuv och ett stackars offer. Foto: hakke.

Min kamera for med blixtens hastighet omkring i hakkes grepp medan jag hade sendrag och en irriterande hårtofs i vänster öga. Efter en evighet vände jag sakta blicken upp mot stationsklockan och såg att 90 sekunder hade gått.

Jag och min banan. (Trodde att jag hade kommit på en rolig idé. Well, jag var inte ensam om att stå med en halväten banan i handen i fem minuter.) Foto: hakke.

När fem minuter hade passerat, vände jag raskt på klacken och rusade iväg så att jag höll på att springa ner en liten dam med hockeytrunk. Och så dånade hela Centralen av applåder.

Lovely och underbart samt levande hjortar!
---------------
Filmsnutt
DN (trist)
SvD (inte heller så kul)

Äntligen!
Jättebra filmsnutt! (Tack Britta!)
En till filmsnutt (där man tydligt ser att alla borde ha spritt ut sig mer)

Etiketter: , ,

29 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om ni hittar en filmsnutt med flera reaktioner, alltså på de förvånade som passerar, blir jag glad! De flesta har filmat de stillastående.

Men ... eh, de stod ju bara stilla ...

01 april, 2008 23:52  
Blogger Victoria skrev ...

Wow, vad coolt! Det där hade jag alldeles säkert varit med på om jag hade varit i närheten!

01 april, 2008 23:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Så väldigt synd att man inte var med!

Den där filmen var jordens sämsta. Blir det mer autentiskt om kameran oavbrutet vrids, hoppar, skumpar och panorerar? Måste vi följa med genom dörrar och uppför trappor och höra att filmaren "letar efter sin brorsa" i sju svåra år innan folk äntligen STÅR STILL? (Dock icke denna helstressade kamera!)

02 april, 2008 06:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dessutom hade nästan alla samlats på en väldigt liten yta i mitten. Där jag stod var det coolare -- folk rusade förbi, stannade till, vände sig om, stirrade och sa "men va fan?", tvekade lite och frågade andra vad det var som stod på.

Men bättre filmer måste ju dyka upp under dagen!

02 april, 2008 06:47  
Anonymous Anonym skrev ...

PS. De där älvorna med skorna på mattan - firman hade antagligen hyrt precis de kvadratmetrarna av Centralen! Praktiskt dessutom, så kan man hålla sig undan dem.

02 april, 2008 06:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, inte ska stillaståarna samlas i mitten? Nästa gång måste de sprida ut sig så att det blir mer överraskande, precis som du säger. Mer anarki i antistressrörelsen!

02 april, 2008 06:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Mer anarki i antistressrörelsen (stå-stilla-som-en-kul-grej-rörelsen) kanske är just att alla inte sprider ut sig som det (väl?) är tänkt utan samlas på en liten plätt i mitten för att de känner för det.

02 april, 2008 08:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Helena: Men då känner de sig ju utanför och speciella och som en performance, och det var väl inte meningen? Jag blev tveksam redan vid megafonen där!

Vilket inte hindrar att jag ska försöka vara med nästa gång. Men jag ska sprida ut mig!

02 april, 2008 08:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Herre Jösses vad glad jag är att jag inte befann mig på Centralen när det där hände. En sådan där manifestation hade stressat ihjäl mig.

02 april, 2008 08:41  
Blogger Anna skrev ...

Nu är min dryga-2-sekunders-film uppladdad till Google Video. Den är inget konstverk! Jag hade inte tänkt igenom var jag skulle stå och resultatet blev därefter. Men man ser några roliga frysare iallafall, dock inte Lotten.

02 april, 2008 08:54  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag har sett klippet från New York och det bara så coolt.
Var det "tillåtet" att prata eller skulle man bara stå där som en saltstod?

02 april, 2008 08:57  
Blogger Britta skrev ...

Jag förstod inte heller kundvagnsmänniskorna! Jag stod på motsatt sida om spottkoppen, också lite längre ifrån folkmassan. Men det var ju roligt hur många som bara fick igenom samlingen med stillastående människor utan att reagera alls....

02 april, 2008 08:58  
Anonymous Anonym skrev ...

"Men jag ska sprida ut mig!"

Tycker jag är den bästa kommentaren... Själv vet jag inte hur jag skulle göra för att sprida ut mig själv, det får väl någon annan göra, sen efteråt, när det är kört liksom...

:-)

02 april, 2008 08:59  
Blogger A N N I K A skrev ...

Det där med att sprida ut sig var inte helt lätt. Innan alla stannade visste man ju inte vilka andra som också tänkte stanna. Sen insåg man att man stanna mitt ibland en massa andra stillastående FAST man hade spridit ut sig enligt konstens alla regler. Hmmmm.

Fast kul var det.

Och lite ångrar jag att jag inte stanna precis framför de där snabelskosäljarna och började lyssna och sen bara frös. Hahaha. Fast hade man kunnat hålla sig när de såg helt perplexa ut? Jag menar, de är ju rätt skrattretande redan från början...

För övrigt håller jag med Lotten. Jag manifesterade inte mot något. Det här var bara för att det var kul.

02 april, 2008 09:30  
Blogger Jessica skrev ...

jag blev sådär att nu har jag sett killen s om sitter ner med pengarna fyra gånger...

02 april, 2008 10:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst är det coolare om inga känner varandra och utan kundvagnar och megafon, ryktet bara sprids från mun till mun till blogg till mobil: "Frys på Centralen klockan 18, tisdag", och upp ur tunnelbana och ut ur bussar väller en tyst skara som sprider ut sig över hela Centralhallen och fryser, varpå de försvinner som en andepust... ?

(Och har en bra, på förhand placerad, anonym filmfotograf?)

02 april, 2008 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm... att hojta ut eventet i megafon innan "freezen" tar väl helt bort överraskningsgrejen?

Då föredrar jag det de gjorde i NY där de samlades på annan plats och gjorde upp planerna innan.

Fast det kanske är två helt olika typer av event jag pratar om?

vv gvbvhvxa = gubbbyxa

02 april, 2008 11:36  
Blogger Elias skrev ...

Haha, jag blev intrevjuad både av DN (artikeln du länkade till) och metro (där det är stor bild på mig och flickvännen på förstasidan.)
och jag kan säga att jag inte sa så som reportern skrev om "innanför dessa väggar" jag nämnde bara att folk stressade fram och tillbaka väldigt mycket där så det var en kul vald plats,men att jag var där mest för att det var en kul grej.

02 april, 2008 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Påminner mig om Törnrosas slott. Fast där protesterade de ju mot den medeltida stressen i drygt 52 miljoner minuter.

02 april, 2008 12:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag ska protestera mot stressen i samhället så får det gå fort! Jag har inlämning och utvecklingssamtal och yogatid! Kan vi inte säga två minuter nästa gång? På mitt kontor?

02 april, 2008 12:26  
Blogger Anna skrev ...

Hemskt Olle! Men kul!

02 april, 2008 12:38  
Blogger Britta skrev ...

http://www.vimeo.com/850461

Ganska bra film, och Lotten du är med! Det var verkligen många som tog kort på oss, ett ganska konstigt koncept kan man ju tycka: "Titta vilket fint kort jag har tagit på folk som står stilla"

02 april, 2008 13:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag kom också med! Mitt i längst fram - med huvudet bakom armaturen. Kul!

02 april, 2008 14:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Desperate Housewife -- megafonskrikningen ägde rum utanför, sedan gick vi in och ställde oss. Jag blev lite otydlig i min iver (samt oförmåga) att skriva kortare än jag brukar.

Lika bra att ge upp -- jag kommer att skriva lååååååånga texter till döddagar.

02 april, 2008 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Håhå jaja, vilket århundrade som helst ska jag byta till ett bredband som är lite bredare än 256 kbit/s. De där filmerna står ju still längre än själva manifestationen. (Och Anna, din film är faktiskt ganska mycket mer än 2 sekunder :)

Hörru Lotten, varför försökte du över huvud taget (ska det skrivas ihop, överhuvudtaget?) skriva korta texter? Har det med gårdagens prank (vad betyder det?) att göra? Hur många frågor (får man räkan inbäddade (vad det nu betyder?) och nästlade?) kan man ställa i en (om det nu räknas som en?) och samma mening?

02 april, 2008 18:51  
Anonymous Anonym skrev ...

"räkan"? Nej, räkna.

02 april, 2008 18:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Inbäddade räkor, hakke!

Jo, jag vet själv hur jag beter mig när jag surfar runt och stöter på låhååånga texter: jag fuskläser och skummar och är trist. Och jag vill att alla ska orka läsa alla mina bokstäver. Och så vill jag göra alla mål i alla basketmatcher och så vill jag ha alla chips i alla chipspåsar och så vill jag ha fred på jorden och så ... ja.

02 april, 2008 22:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Demonstrationer. Offentliga manifestationer. Så otidsenligt. Så onödigt. Så verkningslöst. Verkligen, så medeltida, snabelskorna var på sin plats.

03 april, 2008 12:42  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Vad kul. _Nästan_ som att vara skådespelare, eller hur? Var det ingen som försökte ta en tugga av bananen?

03 april, 2008 13:12  

Skicka en kommentar

<< Home