30 mars 2008

Ytterst förvirrat (uppdat. x 2)

Självklar illustration på alla bloggar idag. (Salvador Dalí, 1931.)

Jag ska köra Tioåringen till en basketmatch klockan 08:15, vilket egentligen är 07:15, vilket betyder att vi skulle ha gått upp 06:16 på den gamla tiden, men Tioåringen tänkte fel och gick upp 05:15 och är redan trött.

Klockan 10:15 ska jag träffa mitt basketlag för att åka till Söderköping och spela, men klockan 09:15 tänkte jag ringa och påminna dem alla för de tror ju att klockan då bara är 08:15.

Frågan är om det är tidsomställningens fel att mitt hår är smutsigt, att det är fler smulor än vanligt på köksgolvet samt att det är helt slut på bensin i bilen och pengar på banken. För idag är allt sommartidens fel. (Ni hör att jag laddar för en förlust i Söderköping?)

Det värsta är att om Tioåringen inte hade gått upp i fel tid, hade vi fortfarande sovit. Jag hade ställt mobilen på väckning klockan 06:15. Som egentligen var 07:15. (Jag är medveten om att jag upprepar mig.) Men klockan 05:59 hoppade tiden automatiskt till 07:00. Alltså existerade plötsligt inte 06:15. Fugit irreparable tempus på er!

Uppdatering
Jag vet att ingen bryr sig, men vi vann mot Söderköping trots att vi bara var sju utan coach. (Det är som att komma till en fotbollsmatch med backen som inhoppande målis, att vara utan lagledare och dessutom ha en vänsterytter på topp så att mittfältet kommer i kläm.) Och jag har (hej dagboken) hunnit heja på två lag som är mig närstående samt vara speaker under en prisutdelning inför hundra miljoner människor. Nu måste jag städa köket under the influence of hicka.

Lilla E:s (tack!) bidrag i frågan:
Njut. Det är stort. (Klicka på bilden för ännu större storlek.)

20 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Datorn och ipoden uppdaterade sig själva. Och jag var pigg som tusan kl. 5.30. Min klockradio får man uppdatera manuellt så det gjorde jag igår tillsammans med köksklockan, videon, tvn, telefonen, mobilen, det är säkert något att missa.
Hursomhelst, med tanke på att jag studsade upp kl. 5.30 kommer jag alltså behöva tupplura ordentligt senare. Hoppas ni vinner matcher och sånt.

30 mars, 2008 07:34  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Tidsomställningens fel??? Nänänä! Det är basket som är en styggelse - ja, en ren förbannelse!

*duckar skickligt för flygande föremål*
;-)

30 mars, 2008 09:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast, maken och jag konstaterade nöjt imorse, att "nu går bilklockorna rätt igen". De blev aldrig omställda till vintertid.

30 mars, 2008 10:10  
Blogger Anna skrev ...

Allting är egentligen DN:s fel, iallafall att jag drömde i natt att jag kom försent till en middag för att jag inte hade ställt in grillen.

30 mars, 2008 12:14  
Blogger Jessica skrev ...

vaddå, ingen bryr sig?!? grattis!

30 mars, 2008 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Precis. Bra jobbat!

(Cyber ate my homework! - jag försökte skicka samma kommentar tidigare.)

30 mars, 2008 21:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hurra hurra hurra! Ni var säkert minst lika duktiga som pekingflickorna var hemma hos er!

(Ja just det ja, de vann ju inte ..)

30 mars, 2008 22:18  
Blogger rigg skrev ...

Det brukar vara så kaotiskt förvirrat hemma hos oss varje gång oxå. Men inte denna gång. Vaknade helt enkelt bakfull och sket fullständigt i vad klockan var!

Annars tycker jag "onormal tid" är en bra benämning på detta, som motsats till "normaltid".

30 mars, 2008 22:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet att det är trist att berätta om sina drömmar. Men Anna började!

(se ovan)

Den senaste nattens ohyggligt stressade dröm innehöll geléhallon som på tid skulle klistras på en viss halvmålad fasad.

Tolka den, ni!

Av de 975 basketspelare som jag träffade idag (ja, nu kommer en vetenskaplig undersöknings resultat) kom 19 % en timme för sent och 2 % en timme för tidigt. I runda slängar 1 % kom två timmar för sent och fick stå i skamvrån.

30 mars, 2008 22:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

Sen antar jag att det fanns några till som också kom för sent men som du inte träffade. (Ni brukar väl vara tre till plus coach, eller?)

För övrigt gav DU mig nästan skrämselhicka innan jag såg att "särskrivningen" var alldeles korrekt.

30 mars, 2008 23:26  
Blogger Cecilia N skrev ...

Och den däringa Danielsson ...
nä jag orkar inte kommentera när jag fnissar och himlar så med ögonen.

30 mars, 2008 23:28  
Blogger Jessica skrev ...

En timme mer solsken så att de arktiska isarna smälter snabbare och ... que?!?
Den går in i insändarnas hall of fame...

31 mars, 2008 00:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, Cecilia N -- det kan ju vara en ny rörelse ... att skriva korrekta särskrivningar för att skrämma läsare.

31 mars, 2008 06:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan det inte vara så att avsikten var att publicera denna insändare först imorgon? Det skulle kännas mer logiskt.

31 mars, 2008 09:41  
Blogger PGW skrev ...

Du har inte bloggat idag måndag. Är du sjuk?

31 mars, 2008 10:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, oo blekgröna, men jag är inte sjuk, jag har bara inte haft n sekund över.

Vad ska jag skriva om? Ge mig ett ämne, bara!

*slår ut med armarna och intar "jag är odödlig-posen"*

31 mars, 2008 11:08  
Blogger bengt skrev ...

Själv tänkte jag kanske skriva om pappers- och kuvertformat.
Om jag hinner.

31 mars, 2008 15:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du menar A3, A4 och A5 som ju borde heta A5, A4 och A3 eftersom 5 är större än 3?

31 mars, 2008 15:20  
Blogger bengt skrev ...

Ja, så finns ju fina C-serien också. Och det amerikanska Letter.

31 mars, 2008 15:32  
Blogger A N N I K A skrev ...

Ååååh, vilken underbar insändare. Isarna i Arktis smälter pga sommartiden. Det är ju så härligt resonerat så man får fnissbubbel i hela kroppen.

31 mars, 2008 16:44  

Skicka en kommentar

<< Home