22 mars 2008

Anakronism?

Vad skulle du helst avstå ifrån?
vattenklosett
internett
vett och etikett
pollcode.com free polls


Rösta hej vilt nu – och tack Gitto och Görel i gårdagens kommentatorsbås.

Etiketter: , , ,

37 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äsch, jag försökte fuska och rösta två gånger, men internet var smartare än jag.

22 mars, 2008 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Men har jag också röstat, så nu är det två röster.

Lätt fråga!

wv: laudi (sparad)

22 mars, 2008 10:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad sorgligt om det bara blir du och jag, Dieva ... det statistiska underlaget blir ju liksom inte särskilt pålitligt.

Nu ska jag uppsöka en annan dator (moahahahaa).

22 mars, 2008 10:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och båda två vill hellre ha vett och etikett än vattenklosett! Själv drömmer jag mardrömmar om utedass på nätterna.

22 mars, 2008 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, nu har jag röstat också! Men ni vet ju redan vad jag helt avstår ifrån. Eller tja, jag har ju inte så mycket val, men jag tycker att eftersom jag nu är duktig och avstår ett redan så ska jag väl inte behöva välja bort något mer, eller?

För övrigt är det riktigt trevligt att ha utedass, det fläktar liksom så fritt om skinkorna.

(Däremot har jag bara ett mobilt, och mycket opålitligt bredband. Och jag äter bara kottar.)

22 mars, 2008 10:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har stor erfarenhet av utedass och den käre maken hade bara tillgång till utedass under sin uppväxt.

Vårt reservdass är ett utedass och det kommer väl till pass när vi ska riva badrummet. För barnen (som knappast kan räknas som barn längre) kommer det däremot att bli en ny erfarenhet.

Vi har också nyligen satt upp ett utedass till hästtjejerna i stallet; en klar förbättring mot "runt hörnet" som gällde tidigare.

22 mars, 2008 10:27  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tycker denna omröstning påminner om frågan:
Har Du slutat slå Din fru? Svara JA eller NEJ!

22 mars, 2008 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Håller med Den blyga. Det går inte att rösta! Hur skall man kunna välja??? Det skulle ju vara ytterst sorgligt om man offrade vettet och etiketten!

22 mars, 2008 10:45  
Blogger Victoria skrev ...

Nu har jag röstat, men jag ville egentligen inte avstå från något av dem. Kan jag inte få avstå från blodpudding istället?

22 mars, 2008 10:53  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Det är inte så svårt att fuska, Lotten. Men hur man gör säger jag inte här.

Själv fick jag ta bort en omröstning som hade pågått i nästan ett år p.g.a just fusk. Sånt är inte kul.

22 mars, 2008 10:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Victoria, blodpudding rimmar så dåligt!

(Självklart, Den Blyga -- om jag skulle ha konstruerat en vettig statistisk undersökning skulle jag ju ha haft med något om basket.)

22 mars, 2008 11:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plastfarfar -- man rensar sina kakor, väl?

22 mars, 2008 11:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om kravet bara är att det måste rimma så väljer jag att avstå från en ministertaburett.

22 mars, 2008 11:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lysande!

Jag avstår frivilligt och gladeligen från ensamrätt! (Som ju faktiskt kan vara blodpudding om man är på det viset.)

22 mars, 2008 11:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gitto: Kottdieten kanske är extra lämplig när det är så där kallt på dass?

22 mars, 2008 11:55  
Blogger Ingela skrev ...

Jag kan avstå från mycket -ett: stråkkvartett, fikontartelett, bacillus calmette, en lavett, en 89-as Kadett, klänningar med rosett liksom vattentoalett. (Ganska onödigt om uttrycket tillåts.)

Internet kan jag nog också klara mig utan om det kniper.

22 mars, 2008 11:59  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Vill du att folk ska lära sig hur man fuskar i omröstningar i kommentarerna till en omröstningspostning, Lotten, så shoot.

22 mars, 2008 13:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Shoot!

(Den dagen som omröstningar via iklickningar på nätet är vetenskapligt korrekta och seriösa samt formulerade på ett statistikvetenskapligt riktigt sätt, vill jag inte ha fusk. Men så här? På min blogg? Ja. Fuska på!)

Vet ni att det finns folk som anser att om man inte kan något och då slår upp det okända i en bok, ett uppslagsverk eller i ett lexikon -- ja då har man fuskat. Trams! Ha gärna NE i mobilen när ni går på tipsrundor, det har jag och Ö-helena! (Lögn. Jag hade gärna haft, men har inte kommit mig för att trycka på rätt knappar.)

22 mars, 2008 14:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utan att anstränga mig det allra minsta gjorde jag nyss på fullt allvar en piruett på en stilett (-klack) med paljett.

Det gör jag väldigt sällan.

22 mars, 2008 14:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Okej, Lotten. Here it goes:

1) Leta rätt på er cookie-katalog, var er webbläsare nu har valt att lägga den.
2) Se till att sorteringen är 'färskast först'. Det blir lättare då.
3) Rösta.
4) Uppdatera fönstret med cookies.
5) Radera den som nu skapades.
6) Gå till pkt 3.

Det finns dom som scriptar, automatiserar, detta. Folk på självaste Microsoft lär ha gjort det när en omröstning på The Register inte gick deras väg.

Kommer ni för övrigt ihåg debaclet kring den som sade att att 'Stockholmare är smartare' för några år sen? På Socialdemokraternas sajt låg det då en omröstning i ärendet. Vid lunch höll folk med, ett föga Politiskt Korrekt resultat.

Mycket riktigt hade det kovänt när jag tittade på siffrorna på kvällen..

22 mars, 2008 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, och jag vill inte ha internett utan internet ;) Gillar den stavningen bättre, men då stuper hela frågan eller? ;)
Må så gott... värmländskan Bim

22 mars, 2008 15:50  
Blogger Ingela skrev ...

Hjälp, jag kan inte sluta.

22 mars, 2008 16:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingela, du får gå med i IAE -- Ickeanonyma Ettassocierare.

22 mars, 2008 18:11  
Blogger Anna skrev ...

Jag tyckte iallafall att valet var jettelett.

22 mars, 2008 19:12  
Blogger görel skrev ...

Jag tycker också det var lett, men jag avstår hellre från vett och etikett, i alla fall om det är jag som ska avstå från det. Om det är resten av världen som avstår detta gentemot mig kommer kanske saken i en annan dager.

22 mars, 2008 20:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Torrdass är, om inte annat, ekonomiskt: bara det fläktar lite sparar man många gånger in på toapapperet. Det uppmuntrar inte direkt till långsittningar heller, i alla fall inte vintertid, vilket sparar upplysningsenergi. Jag kan väl tänka mig några smärre nackdelar också, men så negativa ska vi inte vara.

23 mars, 2008 00:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är för övrigt inte en långsittare.

Är jag då klimatsmart?




Åiiiiiiii! Jag låg för en minut sedan hjäl en nattfjäril.

(Den där minuten mellan frågetecknet ovan och de många i:na fördrevs medelst påskböner och ursäktanden. Är fjärlilen då återuppstånden? Nope.)

23 mars, 2008 01:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fjärlil = liten fjäril i fjärran. Död.

23 mars, 2008 01:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Plastfarfar: Jag måste bara berätta att hon som vräkte ur sig att stockholmare är smartare än lantisar är Anna Kinberg Batra och min syssling. Men jag har aldrig träffat henne och sympatiserar inte riktigt med hennes åsikter.

Och Lotten! I morse drömde jag att jag läste din blogg och att du hade skrivit att vi skulle hitta på ett bra ord för sådana som jobbar helg. Detta har nog att göra med att min sambo åkte iväg till sitt jobb för en halvtimme sedan...

23 mars, 2008 07:33  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Helt lätt är det inte att fuska på pollhost.com. Dom har ett trubbigt vapen; röster från samma IP-adress är inte tillåtna under ett intervall som går att ställa.

Det betyder att en och endast en röst kan komma in från t.ex ett företag med många användare och en gemensam adress som syns utåt.

Från en hemmamaskin kan man då inte rösta från olika konton på den, eftersom datorn har samma adress 'utåt'

Gitto: Jag håller med din syssling i bemärkelsen att storstadsbor är 'street smarta' iom att de tränar hjärnan genom att ta tusentals mikrobeslut som helt enkelt inte behövs på mindre orter med lugnare miljö.

23 mars, 2008 10:09  
Blogger Gitto skrev ...

Plastfarfar: Jo, det kan nog ligga någonting i det. Samtidigt är ju den indivuella variansen rätt stor...

23 mars, 2008 10:17  
Anonymous Anonym skrev ...

För övrigt gick jag på grund av rubriken omkring och sjöng på den här låten hela dagen igår.

Och nu kommentarbombar jag, men jag har inget bättre för mig just nu.

23 mars, 2008 11:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Gitto: Om du nu inte har något särsklit för dig så kanske du kan berätta mer om vitlöksstekta ägg som nämndes i förbifarten här ;-)

23 mars, 2008 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Plastfarfar: Det är mycket enkelt... Ta ett par hackade vitlöksklyftor (hur många beror på tycke och smak). Fräs dem i rejält med olivolja. Tillsätt eventuellt (om årstiden är rätt) två grovhackade tomater. Knäck i tre ägg och rör om och stek äggen. Det kommer att bli äggröreliknande, men liksom grövre. Salta och peppra och ät med lite extra olivolja samt lantbröd av något slag. Voila!

23 mars, 2008 15:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Gud, vad gott det låter! Det skall jag pröva.

23 mars, 2008 15:47  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Mumsigt värre. Tackar, Gitto!

23 mars, 2008 16:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Mums! De äggen måste testas snarast.

23 mars, 2008 17:48  

Skicka en kommentar

<< Home