25 mars 2008

Kycklingfrippa

I höstas struntade jag plötsligt i klimathot och välgörenhet och blev lite halvnarcissist när jag lade pengar på håret. Jag bad alltså frissan om några lite mörkare slingor i allt det solblekta.

Vips, kom jag hem och såg ut som en zebra. (Se bilden.) Efter en hel dags frissfnissande, gick jag tillbaka till frisörskan som trollade mig lite mindre kontrastrik. Under hela proceduren var jag förvånansvärt cool och obrydd – jag lutade mig bara lugnt tillbaka och läste tidningar och överlät mig till frisyrkompetensens drottning. Och blev nöjd.

Under den gångna helgen kom jag på att min nudelsoppefrisyr var alldeles för fransig, så jag gick till frisörskan igen. (Jaja. Efter att först ha räknat mina sista slantar, övervägt nödvändigheten samt tänkt på klimathot och välgörenhet. )

– Några ljusa slingor och klippta toppar! beställde jag, och lutade mig som vanligt tillbaka för att lära mig allt om Lindsay Lohan och svenska bönder i såpor.

När det var dags att tvätta bort färg och klet ur håret, pillade frisörskan lite på mitt hår samtidigt som hon sa:

– Å herregud!!! Åh ... förlåt, jag sa inte ”herregud” till dig ...

Men det gjorde hon. För jag hade fått knallgula slingor i hela håret. Ville jag att hon kanske nu direkt skulle börja om från början och bleka dem istället? Jatack.

Efter tre timmar var jag gul- och vitrandig med gamla zebraränder här och där. Jag ser ut som en polsk *host* ... snickare.

Sådant hus, sådan husägare.

Jag matchar vårt halvmålade hus perfekt med orangefärgade, ljusgula och vita ränder med svarta konturer. Jag ser ut som:

Mina kompisar Scarecrow, Nåldyneblomman och Thore Skogman i halmperuk.

Hur jag än bär mig åt, syns det gula inte på bild. Men tro mig, jag är knallgul som en påskkyckling i en risbuske. Det enda sättet att mildra det gula är att sätta fast rosa påskfjädrar i frippan.

Ska jag gå tillbaka och be att få lite gröna, blåa och lila slingor så att alla tror att jag är gul i håret som en liten påskhappening? Eller trillar allt hår av då? Siggan, Brittan, Sinead, Demi och jag.

Där fick jag för att jag inte tänkte mer på miljö och välgörenhet.

35 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

excuse moi, men polska "snickare" klär sitt hår i röd färg, gamla tanter verkar föredra lila. ;-)

Vad du har är en jättefin bondefärg :)

25 mars, 2008 03:01  
Blogger Jessica skrev ...

Oj, är det miljöovänligt att vara så fåfäng att man färgar håret?! Damn, jag färgar det som på beställning med tre månaders mellanrum. I och för sig är kycklingfrissor passande såhär års men inte så kul. Om det är någon tröst så växer hår ut igen och det seeeer inte så hemskt ut.

Hade hon någon teori bakom varför det blev som det blev?
Min frisör förklarade den kemiska reaktionen bakom alltsammans när en av mina kompisar som hade färgat hemma fick grönt hår.

25 mars, 2008 04:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mickey J Barczyk -- Ack, mina polska erfarenheter ligger sorgerligen långt bak i tiden. Måste uppdatera yrkes- och färgkonstellationerna snarast.

Jessika -- Nope, frisörskan vet inte i alla fall. Mina kompisar säger däremot att jag inte på några villkor får anlita henne igen emedan hon en klåpare tydligen är.

Nu ska jag åka till radiopratet -- med fjädrar i håret. Kackel!

25 mars, 2008 06:07  
Blogger PGW skrev ...

Byt frissa för sjutton!!! Vem vet vad hon ställer till nästa gång?

25 mars, 2008 07:44  
Blogger den blyga skrev ...

Om det är en tröst råkade jag ut för samma sak 1964!
Efter tre lyckligt genomförda graviditeter hade jag musfärgat hår (= cendré är en eufemism)
Jag bestämde mig för att bleka slingor. Vi befann oss på sommaren p.g. av makens arbete i det inre av Småland.

Även JAG fick då kyckli... hm det var ju sommar HALm-gula slingor.
Vid hemkomsten hos kvalitetsfrissa upplystes jag om att det inträffar med speciella blonda hår där en "inre" gulhet vid blekningen kommer fram. Avfärgningen måste tydligen kombineras med PÅfärgning "blåelse".
Därför gick jag sedan var tredje månad hos SAMMA frissa tills jag fick naturens EGNA gråa slingor.

Jag slutade röka 1969 så ekonomiskt gick det väl på ett ut- Dessutom blir man ju rynkig av nikotin.ALLT för skönheten

25 mars, 2008 07:53  
Blogger Anna skrev ...

Men kommer en ny och kompetent frisörska att skapa bloggmaterial? Det måste vägas in i ekvationen!

25 mars, 2008 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänker som Anna - det är ju en väldigt intressant och spännande frissa det där! Och på bild ser det inte så farligt ut - det gjorde inte sebraränderna heller.

Nej, då grunnar jag mer över huset. Inte att det är halvmålat, det är ju bara charmigt, utan varför ser det ut som en kuliss i Vilda Västern? Det där övre fönstret med orangea slingor, finns det verkligen hus bakom det? Det ser ut som bara en vägg rakt upp i luften!

25 mars, 2008 08:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker frisörskan omedelbums ska ge återbäring på det gula håret och stoppa det rakt in på valfritt välgörenhetskonto. För hon hade väl inte mage att ta betaltt?

25 mars, 2008 08:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Stoppa in pengarna, alltså. Inte håret.

25 mars, 2008 08:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ta ett foto utomhus i dagsljus i stället. Jag tror det ska synas bättre hur gult det är då, och det vill vi ju faktiskt gärna se!

25 mars, 2008 08:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Lider med dig...Betalade du i äkta svensk anda eller lät du frisören veta att du var totalt missnöjd, eller får hon veta det genom bloggen/radio??

25 mars, 2008 08:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Annas kommentar är helt korrekt! Men om man ser så på saken, kostade detta blogginlägg mig exakt 1 000 kronor och nästan fyra timmar.

25 mars, 2008 09:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Huset, AB, är ett f.d. funkisskrälle med ett påbyggt hisstorn (alltså "kulissen") sedan tiden när det var ett församlingshem med en rullstolsburen anställd.

Fastän huset numera bryter mot alla funkisregler, räknas det som funkis, varför vi inte får måla det i andra färger än mesgul eller mesgrå. (Som jag nu ... och i framtiden.)

25 mars, 2008 09:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Häftigt! Funkar hissen?

25 mars, 2008 10:02  
Blogger Malinka skrev ...

Frissan kan vara hur skicklig som helst, men hon förstår sig uppenbarligen inte på hur man färgar hår av den sort som fr Bergmans är.

Själv har jag ett omöjligt hår att klippa, och ger efter mycket gråt och många hemska pälsmössefrisyrer numera aldrig någon en andra chans om det misslyckas.

(WV påstår att ert hus är jtrbygt. Intressant."

25 mars, 2008 10:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Det ser helt ok ut på bilden iallafall. Men om det nu verkligen är kycklinggula slingor så har jag hört att s.k. silverschampo ska hjälpa till att dämpa det gula.

Det ska dessutom finnas i vanliga välsorterade livsmedelsaffärer.

Disclaimer: Jag har alltså bara HÖRT att det ska vara bra. Jag åtar mig inget ansvar vid ev. försök :)

25 mars, 2008 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Byt frissa?

25 mars, 2008 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

jag skulle mest säga att själva håret är hemskt fint med sina ostyriga lockar. färgen? det ser inte kycklinggult ut. det gjorde det däremot när jag skulle bleka mitt mörkbruna som drar åt rött. jag ville göra gråa slingor, men de blev just påskgula. horrid.

25 mars, 2008 11:00  
Blogger Jessica skrev ...

Jag hoppas att hon drog av ordentligt på priset i varje fall?! Om du inte är ordentligt fäst vid den här frissan så är kanske ett byte på sin plats...

25 mars, 2008 11:52  
Blogger Ica skrev ...

Ja, kan du inte göra rosa slingor och starta en fanclub för Pink? Eller så gör du det gula svart igen (jag tyckte det var snyggt)
Sen måste jag säga att jag bloggar på tåget. Coolt va??

25 mars, 2008 12:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Vajlan: Grå slingor? Det fixar ju naturen själv vad det lider!

25 mars, 2008 12:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fjäderfrisyren syns förresten här.

25 mars, 2008 14:14  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Lotten, hur många "femte beatlar" finns det egentligen?! (Apropå julkalendern 23 december 2007...)

Femte Beatlen död

25 mars, 2008 14:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

All right. Nu har jag tid hos henne igen klockan kvart i sex ikväll. På övertid, liksom. Och gratis guleliminering -- men inte med silverschampo, för det bleker tydligen bara ännu mer. Snart ser jag ut som Karin Falck.

Bloggar jag inte imorrn, så vet ni vad som har hänt.

25 mars, 2008 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror att det finns ett tjogtal femte beatlar!

Pete Best (trummis)
Derek Taylor (agent)
Neil Aspinall (producent)
Stuart Sutcliffe (basist, dog redan 1961)
Brian Epstein
George Martin

... å Linda å Yoko å ...

25 mars, 2008 14:27  
Blogger Ataharis skrev ...

Men du, hur kass frisör har du egentligen? Reklamera, reklamera, reklamera. Påskgul är inte kul.

För övrigt drar jag mig till minnes ett tillfälle med vår vördnadsvärde professor i lingvistik på GU, som vände sig till en elev i klassen - med just påskgul blekning och kraftig utväxt - och frågade vad en specifik hälsningfras hette på polska. "Men jag kan inte polska", svarade hon. "Nähä?" svarade han ytterst brydd. "Du ser ju så polsk ut!"

25 mars, 2008 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom Gud gjorde ett misstag med mitt hår (jag skulle egentligen ha blivit lockhårig men något hände) tänker jag inte kommentera din snickarfrisyr alls *lockhårsavundsjukt grönaktig*

25 mars, 2008 16:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde ju bort att berätta att hissen inte är kvar - den har fövandlats till två extremt lyhörda rum.

Just nu övar jag på repliker.

- Ring-ring. Hej, ja, det är jag igen. Jag kommer inte kvart i sex.

- Knack-knack. Hej, så var det dags -- nu vill jag ha liiiiiiila slingor i luggen!

- Pang krasch bom. Upp med händerna. Mitt namn är Al Pacino. Slingor eller döden!

25 mars, 2008 16:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Men är det så snyggt med färgat hår egentligen? Jag har aldrig känt någon längtan åt det hållet.

25 mars, 2008 16:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

Pete Best och Stu Stutcliffe kan jag godkänna som "femte Beatlen", men den där gubben har jag då aldrig hört talas om.

25 mars, 2008 16:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade blivit skogstokig! En duktig frisör bör kunna förutse resultatet. Om inte frisören kan fixa till det så att det blir som du vill ha det, hade jag inte betalat, och sedan gått till en annan frisör. Man ska inte sitta och vara snäll i överkant och lida i tysthet.

25 mars, 2008 20:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här påminner mig om att jag måste ta mig i kragen och leta reda på min egen frisör (hon har klippt mig snart tjugo år). Jag har blivit väldigt långhårig under hennes föräldraledighet och nu sägs hon vara frisörlärare på heltid.

Färgning är mycket lockande när det rödguldfärgade håret drar mot musgrått via råttfärgat. Den ursprungliga färgen är nämligen mycket snyggare. Att helt byta färg har jag däremot aldrig varit lockad av fast blått hår är otroligt läckert.

Men det är lite för iögonfallande för någon i min ålder (ni vet, straxt över 27 :-)

25 mars, 2008 20:54  
Blogger Jessica skrev ...

Jag instämmmer med anonym om att jag också skulle ha blivit skogstokig! Bleka tillbaka det halvgula?! Jotack, och ett telefnnummer till någon som vet vad den gör!

Hur blev det förresten? Omgörandet?!

25 mars, 2008 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Joorå, nu ser jag ut lite mer som en amerikansk skådespelerska ... liksom. Hela salongen var engagerad och ett tag var det en som blåste håret och en som underhöll mig och en som sprejade balsam. Alla lovade de att sluta lyssna på reklamradiokanaler för att ratta in P4 istället. (Fan tro't.)

Ska försöka ta en bild imorrn!

25 mars, 2008 22:20  
Anonymous Anonym skrev ...

jag var ju inte ens tjugo då, odödlig liksom.. att jag skulle bli grå (är det inte mer än strån här och där tjugo år senare) hade jag inte tålamod att vänta på. tycker det är illtjusigt med grått hår, om det är en fin jämn färg.

rayfqfw - ray f-word forward???

26 mars, 2008 06:57  

Skicka en kommentar

<< Home