18 mars 2008

Rapport från denna morgon

Jag tar bussen hemifrån vid halv sju på morgonen. Rutinmässigt har jag numera via mobilen på radion i öronen så att
  • jag hör mina radiokolleger säga ”snart kommer Lotten Bergman inrusande i studion”
  • jag hinner bilda mig en uppfattning om det som har hänt i nyheterna
  • ingen på bussen ska inbilla sig att jag är pratbar.
Jag säger hej till busschauffören (säg alltid hej till dem, rätt som det är kan du behöva vara kompis med en chaffis – och så kör de bättre med snälla passagerare) och sätter mig snabbt med imaginära skygglappar så att jag inte ska råka se någon som jag de facto vill prata med. Sedan hystar jag upp datorn, kopplar in modemet och mejlar i expressfart i en kvart.

Igår började busschauffören tuta hej vilt redan efter två minuter. Det var en liten bil som i hundra knyck kom över på fel sida i en kurva. Brööööööööööl! Sedan var det ett barn som gick över gatan. Bröööööööl! Lite senare var det en bil som vid ett rödljus inte startade med Anja Pärson-reflexer. Brhöööhööööööööööl! Maledizione inferno, svor jag på hemgjord italienska som sutte jag på en skoter.

Idag hann vi bara en knapp kilometer innan bussen bara sa skraaap, skriiiiitsch, huff, stånk och suck. Och inte kunde starta igen. Jag fattade ett sekundsnabbt beslut, hoppade av bussen, sprang hem samtidigt som jag ringde till radiostudion och flåsade:

– H-h-h... huff ... huff ... Lotten här. Bussen huff är trasig, huff. Kommer så fort jag hinner. Huff.

Sedan ringde jag hem och väckte den djefla mannen:

– H-h... huff, vakna ... huff, jag behöver skjuts till radion, bussen gick sönder. Huff.

När jag en liten stund senare sprang in i hallen, förväntade jag mig en god make som i startgroparna stod med isskrapa och ett älskligt leende. Men jag fann bara en nyvaken, sovskrynklig, lågsockrig flåbuse som noggrant granskade busstidtabellen.

– Ööööööh. Kandunte ta nästa buss?

I radiolurarna hörde jag samtidigt min kollega, som till hela Sörmland fnös:

– Jahaja, nu får vi se om Lotten Bergman kommer hit idag. Hon ringde nyss och påstod att bussen hade gått sönder.

Karlar, alltså!

25 Reflektioner:

Blogger bengt skrev ...

Hoppas du får ersättning för att också vara Trafikredaktion vissa mornar.

18 mars, 2008 12:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Usch då. Det verkar jobbigt med ett sånt där riktigt jobb. Bättre med låtsasarbete=eget företag.

18 mars, 2008 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, det är så skönt de gånger man inte behöver jaga tåg och tunnelbana och sinkas av allehanda problem de har.

Dagens ursäkt var gammal dynamit i tunnelbanetunnlarna ...

18 mars, 2008 12:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag säger som jag brukar: Taxi!

18 mars, 2008 12:55  
Blogger Marianne skrev ...

Instämmer med Stellan. Bäst är att jobba hemma och ha en resväg till arbetsplatsen på under tio meter.

Lite svårt att skylla sega jobbmorgnar på att det ligger dynamit i diverse tunnlar, dock.

Anja Pärson-reflexer? Det var ju det bussen hade. Körde ur med besked :-)

18 mars, 2008 13:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ö-helena -- men jag hade kommit försent med taxi eftersom det tar ett tag för dem att fatta. Hitta, menar jag.

Jo, Dieva, vi berättade i radion om den roliga dynamiten från 1964 som inatt hade hittats vid Mariatorgets t-bana. Och så tänkte vi på de tio pasagerare som hade fastnat i min buss ... och jämförde med rusningen i tunnelbanan ...

18 mars, 2008 13:08  
Blogger den blyga skrev ...

Jamen!
Här sitter man andlöst och undrar hur det GICK!
NÄR,HUR kom du fram?
Ser att inlägget postades 11.25 och att
vi berättade i radion om den roliga dynamiten från 1964 som inatt hade hittats vid Mariatorgets t-bana. Och så tänkte vi på de tio pasagerare som hade fastnat i min buss ... och jämförde med rusningen i tunnelbanan ...
så du måst ju kommit fram.
Det fattas info för oss som inte kan lyssna på Radio Sörmland.
Det tycks vara en Tycko Brahedag. Jag sitter och väntar på reparatör för att larmet till vår Bergvärmepump har utlösts - i bästa fall är det bara litet snafs i filtret....

18 mars, 2008 14:18  
Blogger den blyga skrev ...

Nu har jag varit inne på Radio Sörmlands hemsida.
Där framgår:
06:59 Jag är här! Oj, vänta. Måste få ner pulsen. /L
Besviket: Du kom ju inte ens försent...

18 mars, 2008 14:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, jag försökte bara vara lite intressant och hemlighetsfull när jag inte skrev i klarspråk hur det gick:

Jag och den djefla mannen skrapade rutorna med varsitt kassettband och jag körde på två hjul i kurvorna så att jag precis hann.

(Det gjorde jag inte alls. Körde, joo, men med den bananätande, sömnige djefla mannen bredvid bryts inga lagar och förordningar.)

18 mars, 2008 15:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag måste bara deklarera min sympati för den stackars djefla mannen som blev uppryckt ur sängen mitt i natten och som förväntades köra bil i det tillståndet.

Jag har själv blivit uppryckt ur sängen en dag (när jag trodde att jag skulle få sova)av en son som påstod att han behövde lift för att hinna till provet som "... börjar om en kvart!!!". Så iförd pyjamas, gummistövlar och kappa kastade jag mig i bilen utan kaffe i kroppen. Klar trafikfara.

Fast en banan hjälper upp blodsockret.

Nu ska jag leta rätt på dynamitinslaget.

18 mars, 2008 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Gökungefråga: Inte f-n kan man stava karaoke karIoke?

(Frågan föranledd av envis granne.)

18 mars, 2008 20:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså, det där var ett versalt i (I) i mitten av karioke...

18 mars, 2008 20:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det gick inget bra med dynamiten. :-(

Antagligen hade jag gått in i radiolyssnarläge, dvs. jag hör inte vad som sägs. Ungefär som när mitt öga hoppar över rubriker (alltid) i tidningstexter.

18 mars, 2008 21:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dynamit i tunnelbanan!

18 mars, 2008 21:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha AB, jag trodde att du frågade om en ny stavning av karlslok.

Här är den enda korrekta stavningen jag kan hitta, i alla fall i NE:

karaoke (jap., 'tom orkester'), en form av amatörframförande av populärmusik, som innebär sång till förinspelade instrumentala bakgrunder, ibland även till videoinspelningar.

18 mars, 2008 21:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

OBS -- det var ju jag som körde bilen till radion, det är alltid jag som kör. Förutom när den djefla mannen är ensam i bilen, då kör jag inte.

18 mars, 2008 21:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Nja, det var snarare det lokala inslaget i Radio Sörmland som jag inte hittade, men tack i alla fall.

Nu har jag lärt mig att Mariatorgets station öppnade 1964, jag trodde faktiskt att den var äldre.

Jag hade en faster som körde undan massor med lastbil när Karlaplans t-banestation skulle byggas men jag har för mig att det var någon gång under eller straxt efter kriget. Nu måste jag gräva (!) lite i det här.

Och apropå den djefla mannen, han var ju tvungen att frakta hem bilen igen, elluuurrr?

18 mars, 2008 21:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, ok, Dieva. Men gräv nu, det där lät ju spännande!

Körningen: joorå, men till hemfärden var han iproppad banan och hade hunnit vakna.

18 mars, 2008 21:51  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Låter som om du behöver påsklov! Sover inte den dejfla mannen om nätterna, så han kan stå till tjänst med allehanda service om morgnarna?

Pst! *Viskar att det finns nostalgiläsning att hämta* Guess where ...

18 mars, 2008 22:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Nehej, grävning visar att något är fel: Antingen tiden eller också platsen.

Med hjälp av: www.stockholmskällan.se

tror jag att det är så här, tiden stämmer nog ganska bra och det gällde nog tunnelbanan när sträckan Slussen - Hökarängen byggdes 1950. Sedan hade nog åkeriet garage i "Gropen", dvs. där Fältöversten idag ligger vid Karlaplan.

18 mars, 2008 22:11  
Blogger Malinka skrev ...

Som hustru till en karateka och därmed pådyvlad diverse japansk kunskap, kan jag berätta att det där 'kara' i 'karaoke', "tom orkester" är detsamma som 'kara' i 'karate', "tom hand".

Så karioke kan man på inga villkors vis skriva eller säga.

Hälsa grannen det, ab.

18 mars, 2008 22:15  
Blogger Malinka skrev ...

Glömde förstås förklara: karateka är en som utövar karate.

18 mars, 2008 22:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahaha,
"... massor med lastbil ..."

Jag syftar naturligtvis på sprängmassor och inte en mängd lastbilar.

Bra wv-skörd idag. Vad sägs om yrpubs?

18 mars, 2008 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

den blyga: har ni inte blivit informerade om webbradio? där det går att lyssna direkt på en lokalkanal, oavsett var i landet man befinner sig, så länge man har internet?

19 mars, 2008 00:28  
Blogger den blyga skrev ...

misswar: Jo, - men jag har hittills misslyckats med att ladda ner Real Player!(Har en mac)

19 mars, 2008 07:54  

Skicka en kommentar

<< Home