17 oktober 2007

Rese- och hotellrapport som på vykort?

Nämen, så han skriver:
”Blogg är, om ni ännu inte lyckats lista ut det, en slags sopstation på internet där kända och okända skrapar ihop resterna av ett liv och lägger ut till allmänt beskådande. Bloggarna är våra tiders sladdertackor, vet inte ens om de behövs, tycker mest de skickar små ointressanta vykort som folk förr adresserade mera privat till varann.”
Nåmen, inte ska jag göra honom besviken, inte. (Fast egentligen svär jag så det osar. Över min egen dumhet. En gång i tiden – när jag var skåning – tyckte jag att han var en av de klokare på den sydsvenska tidningen.)

Så här kommer sladdertacksvykortet!

PP vid pilen.

På väg hit till Göteborg var det byte i Katrineholm. Jag gick till tavlan som visar var i tåget just min vagn skulle vara, och ställde mig vid punkt B och började fantisera om Sänka skepp. Tänk om man på biljetten kunde läsa positioner som ”B2” som då betyder att man ska stå två meter till höger från punkten B och ... ja.

Då kom perrongpersonalen i lysgul väst och skrek med högst omyndig stämma:

– Alla som har plats i vagn tolv till sexton ska gå till punkt E och F däääärborta [i fjärran]!

Det underliga var att då lösgjorde sig majoriteten i den klunga som vi stod i och började vandra bortåt. Ungefär elva personer som hade musik eller mobiltelefon i öronen attackerade perrongpersonalen och skrek med ena lyssnaproppen uttagen:

– Va?
– Va?
– Är tåget sent?
– Är vi på fel perrong?
– Va?
– Ända dit bort? Men för i helvete!

Min förvånade fråga är: kollar inte alla på den där ”var-ska-jag-stå-tavlan”?

Hotellets ännu orörda barskåp.

Men vänta nu, jag skulle ju sladdra som på vykort. Så här: ”Vi har supit varenda dag och solen lyser. Hälsa alla där hemma!” Var det ok?

Hotellets ännu ostulna morgonrock och fina produktsortiment.

Nu undrar jag: får man bättre rum och mera godis och sprit och hudkrämer när man bor två nätter i rad på hotell? Förra gången jag sov här hade jag ett puttesekruttrum och utgångna snacks. Nu kan jag inte ens hitta mögel i duschen.

Hej på dej, tv:n.

Fast internetsladden är för kort och på tv:n höll jag nästan på att kladda korrekturtecken när jag kom in.

27 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Jag kollar väldigt sällan på tavlan. Ibland slänger jag en blick. Är det långa tåg åker ju vagnsordningen upp på tidtavlan, men vet man inte vilket håll tåget kommer från är de tavlorna helt meningslösa för då ställer man sig med stor trolighet helt fel. Är du i Göteborg under kvällens landskamp??

17 oktober, 2007 08:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, jag är i mitt hotellrum då. (Är lite rädd att jag ska stöta på en sportbar, för jag vill verkligen ligga i sängen och vråla jaaaaaaaaaa och alls inte bli trött av öl. Vänta nu, jag har en egen vilja, väl? Hm.)

17 oktober, 2007 08:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det Per T. som är blogghataren du citerar? Som ex-sydsvenskanläsare gissar jag på honom.

Såg förresten en kul reklamtext rulla förbi på en buss igår, jag minns inte den exakta ordalydelsen men svenska kyrkan rekommenderar bön -- gratis uppkoppling utan väntetid osv. på samma tema. Gud är bättre än SJ är en slutsats man då kan dra efter att ha läst om din segdeguppkoppling (that is: seg-deg-uppkoppling).

I helgen bodde jag också på hotell! I London, mögelfritt (det finns en poäng med dragiga englasfönster). I går fick jag mejl från hotellkedjan: "We can't wait to welcome you back." Nice :-)

17 oktober, 2007 08:51  
Blogger Jessica skrev ...

Jo det var han Per T. De är såååå gulliga, blogg-ogillarna som skriver krönika på krönika i tidning efter tidning.
Jag tror att de behöver terapi för en allvarlig omedveten rädsla att de är på väg att förlora kontrollen. Eller nåt ditåt.
Har du kingsize-säng också, Lotten?

Om du erbjuder gratis korrektur så kanske du får rabatt nästa gång ;).

17 oktober, 2007 09:10  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vill du hitta snusk? Kolla ovanpå tavelramarna. Där brukar de glömma att damma.

17 oktober, 2007 09:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Det heter "Solen är full och vi skiner".

17 oktober, 2007 09:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Å är du i Göteborg nu!? Och jag ska dit snart jag också ... men Helena kan inte bloggträffas :(
Ska kolla med de andra! Missade den 12 oktober. Stod upp till axlarna i flyttkartonger ...
I Göteborg ska jag hålla i en konf som jag inte satt ihop själv ... till mitt försvar dåra eftersom en annan kvinna ska prata om dagens skrivregler :P Usch och fy skäms på mig som inte tog tag i det programmet och kastade ut kvinnan till förmån för Lotten! Lovar till nästa gång ... Om du var i Götet då skulle du fått fribiljett till hela biddevitten! Så kunde ju vi ... med djupa och grundare rötter i smestan bloggträffats ;)

17 oktober, 2007 09:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Per T är väl inte kvar längre. Detta var ju Åke Stolt, han var gammal redan på den tiden jag bodde i Skåne. Och skrev mest om sport. Fast påfallande ofta kloka saker. På den tiden, alltså.

17 oktober, 2007 09:35  
Blogger KuriÅsa skrev ...

"Käre Lotten Bergman". Har du bytt kön?

17 oktober, 2007 10:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Vänta nu, vaddå tavla som visar var på perrongen man ska stå? Har jag missat något väsentlig information här?

17 oktober, 2007 10:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Klart jag kollar tavlan. Men *viskar* jag har förstått att det är ganska nördigt att göra så. Typ jag och min bror (som kan diskutera adresser och fiffigaste vägen dit i timmar). Och så du.

17 oktober, 2007 10:26  
Blogger Jessica skrev ...

Åke Stolt skrev vykortsgrejen. Sorry.

17 oktober, 2007 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Regler för coola tågresenärer:

1. Kolla tavlan.
Man ska stå som en annan Clintan i en Leone-film och bara låta rätt vagn stanna inför ens fötter. Att springa med andan i halsen efter sin vagn medan tågmästaren står med piskan i handen är såå töntigt.

2. Be inte folk flytta på sig om vagnen är halvtom.
Annektera bara din av platsbiljetten anvisade plats när det verkligen behövs.

3. Håll truten.
Coola resenärer läser, skriver, surfar, sover eller tittar på dvd och stör inga andra. Ocoolast är fnissiga sällskap på väg hem från kurs eller konferens.

/ En man steg på tåget

17 oktober, 2007 11:54  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Så här brukar jag göra:
1. Kollar inte tavlan.
2. Kliver ändå på den vagn som stannar rakt framför näsan på mig.
3. Stökar mig fram genom korridorerna tills tåget tar slut och jag inser att jag borde gått åt andra hållet.
4. Går åt andra hållet. Trängs och är i vägen.

17 oktober, 2007 12:44  
Blogger den blyga skrev ...

Intressant att läsa ett inlägg publicerat i arla (nåja) morgonstunden för en gångsskull.
Men jag förstår inte:
på tv:n höll jag nästan på att kladda korrekturtecken när jag kom in

17 oktober, 2007 13:49  
Blogger Damon Rasti skrev ...

Hmm, jag skrev om det här igår, fast då om DN. Det är pinsam läsning, man skäms ju lite för stackarn!

17 oktober, 2007 14:19  
Blogger Studiomannen skrev ...

Du är utmanad av Studiomannen!

17 oktober, 2007 14:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrffnn krkkrlla sfknr!

(=Min internetsladd funkar inte. Glapp? Mejl kan jag heller inte skicka. Återkommer.)

17 oktober, 2007 15:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur jag brukar göra på tågperronger har jag berättat förr: Stannar vid första tåg med skylt mot Stockholm och åker mjölktåg som kommer fram veckan därpå, fast jag har biljett till 1:a klass X2000, som står vid nästa perrong. Jojo, så reser en verklig virr-Råtta.

17 oktober, 2007 17:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vykortstext:

Hej alla!

Solen är full och vi skiner! Och här sitter jag i hotellrummet med chips och en kall öl medan tv:n skrålar "snart kommer Zlatan". Jag har förstås ont i hälsenorna efter att ha snubblat omkring på spårvagnsskenorna, men Gbg visade sig från sin allra finaste vädersida.

Hälsa alla!

PS. Jag har hittat ismaskinen! Och damm på tavelramarna!

17 oktober, 2007 20:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Jo, när man kommer in i hotellrum nuförtiden, står tv:n på med en hälsningstext till hotellgästen. (Allt styrs från receptionen.) Men jag ville redigera "Käre" till "Kära" och ändra "Ni" till "du". Med röd spritpenna.

17 oktober, 2007 20:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Kolla tavlan är självklart. Man måste ju upprätthålla skenet av att vara världsvan resenär, eller hur!

Jag läser annars "Komma rätt, komma fel, och komma till punkt" (rolig) för tillfället och inser att jag har klara nörddrag och förstår därför Lottens reaktion. Jag korrigerar ofta texter jag har fått även om ingen annan ska läsa dem sedan. Lyckas med stor självbehärskning låta bli att kladda i böcker men undrar ständigt om förlagen vill få tips om felen.
Sedan tänker jag att det finns proffs som kan reglerna mycket bättre än jag, så jag låter bli att mejla förlaget.

Eftersom jag insett att Lotten är proffs så är det med viss nervositet jag kommenterar. Men det är bättre hon går lös på denna text istället för hotellets tv.
:-)

/Eva

18 oktober, 2007 00:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva (fast jag läste "DiLeva" först) -- du skrev: "Jag korrigerar ofta texter jag har fått även om ingen annan ska läsa dem sedan".

Se där. Jag är inte ensam.

18 oktober, 2007 00:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alla ni som har mejlat: jag kan ta emot men inte skicka mejl förrän jag sitter på tåget hemåt imorrn kväll!

18 oktober, 2007 00:36  
Blogger maruschka skrev ...

Åke Stolt kommer från Linköping och är pappa till Ulf Stolt, stolt redaktör (och skapare tror jag) för Situation Stockholm...

Pappa Stolt har varit sportjournalist i alla år och har väl svårt att jämka sig med att i princip alla har gått över till att läsa på nätet och då kunnat konstatera att det finns mer intressant att läsa där där än i sportbilagorna i de sydsvenska "pappersbloggarna"...;o)

Undrar vad han tycker om det hans son skriver?...

18 oktober, 2007 10:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser man på, Maruschka, det där var allmänbildning jag saknade.

(En fågel har förresten viskat i mitt öra att en av kommentatörerna här har skickat ett upplysande mejl till Åke.)

18 oktober, 2007 16:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Frida: Jag ska se om jag kan ta en bild på "tavlan" åt dig!

18 oktober, 2007 17:27  

Skicka en kommentar

<< Home