15 oktober 2007

Öppet brev till SJ

Tänk om SJ skulle bli lite mer goodwill-inriktade. Bli som en gammal vän som man tycker om och vill hälsa på på ålderdomshemmet? Bli som en ideellt arbetande vän som gör alla glada? Eller ... bli som en god vän som man utnyttjar när det passar sig ... är kanske en mer träffande beskrivning?

Här har jag nu en idé: sponsra landets idrottsklubbar med något slags lag-pass för resor till bortamatcher. Som det är nu, fylls vägarna från norr till söder med trötta föräldrar som kör mil etter mil med sina avgasbilar.

Själv är jag den störste boven av dem alla; jag kör basketspelare fram och tillbaka genom halva Mellansverige i en bil av 1987 års årgång. (Ja, nittonhundraåttiosju.) Alltid annars åker jag tåg – men med dagens tågpriser kan jag inte tvinga andra människor (och basketspelare) att göra detsamma.
  • Istället för att tvinga bortalaget att köra bil till matcherna skulle man starta traditionen att hemmalaget hämtar det gästande laget på tågstationen.
  • Istället för att slumpen styr matchstart, är det tågens ankomst som bestämmer tiderna.
  • Istället för att tre–fyra–fem föräldrar kör och kör i små pruttande bilar, åker de tåg och umgås med sina idrottande barn.
Vi (jag talar för alla nu, det brukar jag göra) lovar att uppföra oss och inte prata i den tysta vagnen eller förirra oss in i första klass och kommer dessutom att slänga allt skräp i därför avsedd behållare. När man väl har börjat få in vanan att åka i miljövänliga och kraftsparande tåg, kommer man inte att sluta bara för att man sedan blir vuxen och ickeidrottande, är min tanke.

Så här suddiga och glada skulle även seniorlag kunna bli av SJ-passet för idrottsklubbar.

Vafalls? Hör jag klagomål på att det är orättvist att bara idrottare skulle få dessa tågförmåner? Pah och fnys, så är det: livet är orättvist.

Gamle vän.

Bloggers Unite - Blog Action Day

23 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni som håller med kan väl sprida ut idén?

(Ni som inte håller med kan väl i så fall sprida ut det också?)

15 oktober, 2007 00:26  
Blogger den blyga skrev ...

Glimrande!
NTSCD = Now To Something Completely Different:
Det slog mig att du råkar ut för HESHET nästan varje år på HÖSTEN!?
Det har fått mig att erinra mig ett rim som jag lärde mig av min FAR:

Hans Hanssons halta höna hade hosta hela hållna hösten.
Jag undrade alltid vad hållna betydde - men det förtalde ej historien.
Jag ska försöka fila på en ramsa med Heshet. Synd att du inte heter Helena...

15 oktober, 2007 08:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den blyga: Lustigt nog har jag gått och rabblat samma ramsa hela halva helgen efter att ha läst om Lottens hhhhhh-väsande.(Fast vi sa alltså "hela halva hösten", vad nu det ska betyda.) Jag kan låna ut mitt namn ett tag så att du får ihop allitterationerna.

Tågsubventionerna håller jag förstås med om. Men på den tiden när jag körde barn till idrottsmatcher (numera är det musik för hela slanten, vilken dekadens, va?) så brukade de oftast äga rum i nån förort eller håla utan järnvägsstation. Kanske funkar bättre när spelarna blir lite äldre så att inte varenda liten by har sitt eget lag?

15 oktober, 2007 08:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tågpasset borde ju förstås även gälla för Översättarhelenas musikanter. Och scouterna. Och ... hm. Alla föreningar med ungdomsverksamhet kanske?

15 oktober, 2007 10:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men det blir svårt med scouterna som ska iväg på läger. Man får ju inte polletera resgods längre.

Varje enskild liten scout kanske inte har mycket mer med sig än en ryggsäck och lite till, men stora tält och presenningar och jox ...

Minns jag från mitt scoutande för 25 år sen. Saker kanske har ändrat sig.

Själv hoppas jag att jag kommer iväg till Elisabet/cikorias bloggfest i sommar - med tåg.

Men så mycket trevligare det vore om man kunde få lite "luff"-möjligheter med biljettsystemet. Så man kunde hoppa av en stund i Eskilstuna eller närbelägen station och ta en liten titt på ditt halvgula hus medans man ändå reser.

Jag har hört ramsan med Hans Hanssons halta höna och halva hösten jag med. Undrar om den blivit förändrad till vår generation, Helena?

15 oktober, 2007 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Strålande idé om tågrabatter. Själv anser jag att seniormedborgare *host* alltid ska betala halva priset på tåg och få åka första klass. De tjugofemåriga affärskillarna där behöver få lite vettigt umgänge under resan, om inte annat.

15 oktober, 2007 11:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad menas med "den tysta vagnen"? Finns det vagnar där man måste vara tyst?

15 oktober, 2007 11:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahapp, Matilda! Men det gäller främst mobiltelefonavstängning, inte barntjoho eller AB:s umgänge med 25-åringarna.

Cecilia N! Nästa ide: Bloggtåget!

15 oktober, 2007 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Ryttarna? Hästarna? Lite svårt att gilla din ide, då den inte passar oss *blink*

15 oktober, 2007 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Man får alltså prata sinsemellan, men inte på mobilen. Vad är det för skillnad? Prat som prat, liksom.

15 oktober, 2007 12:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Prat som prat, fast kanske är mobilsamtal lite mer irriterande eftersom de flesta tror att man måste skrika och de som lyssnar blir så vansinniga för att de inte får höra båda två i dialogen.

Ett vanligt samtal:
- Jo och då sa han att vi skulle implementera outsourcingen i pipeline.
- Och?
- Ja, och då sa jag att plattformarna inte var redo för expansion.
- Klockrent. Ledningen måste kommunicera ut avrekryteringen.


Ett mobilsamtal:
- HEJ, HAR DU TID?
- (tystnad)
- NÄRDÅ?
- (tystnad)
- MEN VEM HAR ...
- (tystnad)
- JA MEN I SÅ FALL BORDE
- (tystnad)
- SENAST I VECKA 47?
- (tystnad)
- STÖRRE SKANDAL HAR JAG DÅ ALDRIG ...!
- (tystnad)
- UTMÄRKT! SÅ GÖR VI!

15 oktober, 2007 12:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Matilda: Mobiler LÅTER när de ringer. Signalerna är allt från ihärdiga tutanden till röster som vrålar: Hit med en snaps! (till exempel). Dessutom pratar folk ofta mycket högre i mobilen än med närsittande.

15 oktober, 2007 12:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, att folk pratar högre på mobilen kan jag hålla med om, men att man blir irriterad för att man inte får höra vad båda säger, det har jag mindre förståelse för. Vad har det man säger med någon annan att göra?

15 oktober, 2007 13:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sorry, Matilda, jag bara skojade när det gällde irritationen över dialogmonologen.

15 oktober, 2007 14:59  
Blogger KuriÅsa skrev ...

På tal om implementering så har jag fanimig just nu på mig en t-shirt som min käre bror beställt av dig där det står om just implementering. The irony!

Och på tal om sj så är det jätteintressant att en student som är över 26 har mycket mindre pengar än en som är 27. Enligt sj. Enligt mig så blir man bara fattigare ju äldre man blir.

15 oktober, 2007 16:03  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Eller kanske "the coincidence!" snarare. Om t-shirten alltså. Den är skitkul för övrigt. Alla borde köpa en sån.

Ja, jag borde fortfarande bli din manager.

15 oktober, 2007 16:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Ozzy: Ungdomsbiljetter på Sj gäller under 26år Student biljetter gäller alla (dvs oavsett ålder) innehavare med gilltigt CSN/Mecenat/Studentkortet-kort. Dock har ungdomsbiljetterna och studentbiljetterna samma pris. Därav kan förvirring uppstå.

Rätt mig gärna om jag har fel!

15 oktober, 2007 18:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Såsom varande tråkmåns, glädjedödare och fotbollstränare i en tämligen urbaniserad region (kring rikets näst största stad) så är jag rädd att Lottens i och för sig snillrika idé kantrar just på grund av Helenas argument. Det fysiska avståndet till järnvägsstationer är helt enkelt för långt på orter som Kareby, Kode, Rönnäng, Rössö och Grohed. Dessutom är ju tidtabellerna lika glesa som Oldsbergs kalufs på helgerna, då de flesta matcher spelas.
Så vi får väl fortsätta köra. Om vi fortsätter så här, slipper man i alla fall basta efter matchen…

15 oktober, 2007 20:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Finns det inte fortfarande typ "gruppreserabatt" hos SJ. Sådan fanns förr då jag lotsade runt en massa idrottsungdomar via tåg o buss.

15 oktober, 2007 22:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack och lov! Jag som satt och skrattade hejdlöst. Såg framför mig två personer som pratar sinsemellan och den ena pratar för tyst så resten av vagnen inte kan höra. INTE tillåtet. Osv.

16 oktober, 2007 01:07  
Blogger Mr K skrev ...

Tänkte bara meddela att om man söker efter bilder med sökordet "Siewert Öholm" på Google så dyker det ganska snart upp en bild på dig.
Mycket underligt.

16 oktober, 2007 07:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mr K, jag tycker att jag som herr Öholm kom alldeles för långt ner på listan -- inte förrän på tredje sidan.

För ett par år sedan var den allra första träffen på "handdammsugare" en bild på mig. Så tycker jag att det ska funka!

16 oktober, 2007 08:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Matilda: Nu skrattar jag hejdlöst!

Om man bildsöker mig på google kommer det också upp bilder av Lotten...

16 oktober, 2007 11:01  

Skicka en kommentar

<< Home