10 oktober 2007

Jag har nästan inget kvar att avslöja

1. Vad bär du lite i hemlighet omkring på – som du egentligen inte behöver?
Jag har inga hemligheter längre. Men jag bär på minnen i huvudet och komplett onödiga pennor i väskan. När jag igår satt på tåget med alla mina prylar utspridda och förberedde en föreläsning och uppdaterade mina kunskaper om företaget jag skulle till, såg det ut så här på min plats efter att jag hade tömt mina fickor.

Det bruna är en macka i ugnsplåtspapper. Affärslunch, alla? (SAOL fick inte plats i fickan, den bar jag som en baguette eller huvudet under armen.)

Någon ville klämma sig ner framför mig. Jag började med svepande handrörelser samla mina saker för att
1) göra plats
2) signalera ”men hörru, det finns jättemånga andra platser, guvajobbit”.

Då sa den nytillkomna kvinnan snabbt och leende:

- Nej, lilla vän, det gör inget, låt sakerna ligga, fortsätt du att plugga!

Jahoo.

2. Vad är det äldsta du har i ditt badrumsskåp?
Nu har jag ju inget badrumsskåp.
Men ett linneskåp med 50 år gamla, spetsförsedda lakan. Om det nu var meningen att jag skulle erkänna förekomsten av gammalt smink, så ... nope.

3. Hur många par skor har du? (Räkna ordentligt!)
Jahapp: 124. Etthundratjugofyra.
Bildbevis som ljuger: här ser man alls inte alla mina skor men däremot många som inte är mina.

4. Hur många handväskor har du? (Räkna ordentligt!)
Hur jag än vänder på den, är den bara en. Och alldeles ny. Och en ryggsäck där datorn får plats.
Dessutom är min handväska tom.

Mycket intressantare är min basketväska, som jag kommer att ha med i min kommande debutdeckare i basketmiljö som den enda orsaken till att jag när jag blir kidnappad faktiskt överlever femton dagar nedgrävd i ett sopschakt.

Väskan innehåller allt man kan behöva. Allt.

5. Vilken är den bästa tiden på dygnet? (Motivera!)
Jag trivs rätt bra hela dygnet. Men den bästa dagen är alla kategorier torsdagar. Allt roligt ligger inom en snar framtid och förväntningar bubblar som champagne i tankarna.

-------
(Det var deep|ed som ville att jag skulle svara på dessa frågor, men mest ville han veta vad jag hade i den där handväskan. Sorry. Ni som känner att ni vill hänga på, gör det. Man får göra om frågorna hur mycket man vill, bestämmer jag här och nu.)

30 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Du kan få byta några av dina skor mot några av mina handväskor om du vill!

10 oktober, 2007 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jädrar vad du är snabb, Översättarhelena!

Men ... jag vill inte haaaaaa handväskor jue. (Eller högklackat, läppstift, nylonstrumpor och hårspray.) Men hatt! Jag vill ha vårhatt och hattnål!

10 oktober, 2007 12:17  
Blogger Jessica skrev ...

Är det de där minnena som förorsakar att den djefla mannen får köra ner till tåg och kasta in plånbok genom fönster samtidigt som tåg avgår? ;) ;) ;)

Usch vad jag är elak när jag vill, jag behöver en kanelbulle...

Jag kanske hänger på utmaningen. Ska fundera.

10 oktober, 2007 12:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Heter det ugnsplåtspapper? Jag försöker komma på ett smidigare ord, men ... smörpapper? Nej?

(Om jag ändå hade valt ett smörpapper, då hade jag sluppit att fundera. Å andra sidan hade jag ju i så fall letat efter etymologin till smörpapper, som ju inte släpper igenom fett. Antikladdpapper?)

Kul att du kommer ihåg den där tågsituationen, Jessica! Fast det var ur bilen han kastade medan jag sprang utanför.

10 oktober, 2007 12:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Bakplåtspapper kallar vi det, ska sorteras i restfraktionen vid sopsortering. Har jag något minne av.

10 oktober, 2007 12:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vi kallar det för bakpapper, men jag inser plötsligt att det är lite tvetydigt ...

WV passar på att varna för bdgummi.

10 oktober, 2007 12:56  
Blogger Jessica skrev ...

En prestation av rang var det åtminstone :), koordinationsförmåga att kasta plånbok springa, jag skulle snubblat och så var det med det. Det måste vara all den där basketen.
Bakplåtspapper är det man lägger på plåten när man ska baka.
Smörpapper lägger man mellan redan bakade saker.
Om man bakar mycket, som jag, så är sil-pat dukar strålande bra. Det är silikon-mattor som man använder som bakplåtspapper men man använder om och om och om dom.

10 oktober, 2007 12:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu vill jag svara på frågorna:

1. Vad bär jag på som jag inte behöver?
Det mesta, tydligen. När vi ska gå ut tillsammans ber jag Lille Maken ta min näsduk och mitt läppstift i nån av sina fickor och det går helt charmant; jag saknar ingenting.

2. Det äldsta i badrumsskåpet?
Min pappas små prispokaler som han fick när han vann skidtävlingar i skolan. Jag förvarar små penslar, nagelfilar, topsar och orangepinnar i dom.

3. Antal par skor?
48 par i bruk. Exklusive sandaler. Jag har, med tanke på det svenska klimatet, idiotiskt mycket sandaler.

4. Antal handväskor.
24 stycken i bruk. Oräknat små ryggsäckar, bl.a. en i vit tyll med små påsydda blommor, att ha på garden parties (om inte Lille M är med).

5. Bästa tiden på dygnet.
Förmiddagarna i september.

10 oktober, 2007 13:39  
Blogger deeped skrev ...

"Vi kallar det för bakpapper, men jag inser plötsligt att det är lite tvetydigt ..."

ROTFL (att skratta är att leva)
Jag kommer leva i evighet. Först har jag hittat ett klipp där Viggo C förklarar sina marknadsföringskunskaper och sen det här :)

10 oktober, 2007 14:26  
Blogger den blyga skrev ...

ökenråttan:
Jag förstår inte Ditt svar på
1. Vad bär jag på som jag inte behöver?
Det mesta, tydligen. När vi ska gå ut tillsammans ber jag Lille Maken ta min näsduk och mitt läppstift i nån av sina fickor och det går helt charmant; jag saknar ingenting.

- Det mesta tydligen:
Du bär alltså på det mesta som Du inte behöver, och samtidigt
på ingenting?
OKLART! skulle min svensklärare Klotis skrivit i uppsatskanten.
För fel som gav bristande FÖRSTÅELSE fick man 5 minus!
För grammatiska fel av betydelse 4, stavfel 2 och missad punkt över i t.ex 1. Om man hade > 30p blev det BC!

10 oktober, 2007 14:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: Tur att Klotis och jag aldrig träffades.

Nu klargör jag: Till vardags bär jag med mej en jättetung väska med allt möjligt i. Men uppenbarligen behöver jag inget av allt det där som jag släpar med mej, för jag saknar ingenting när jag går ut med bara läppstift och näsduk (och Lille M); det går hur bra som helst.

Slutsats: Det mesta av det jag bär omkring med till vardags behöver jag inte, eftersom jag egentligen klarar mej med bara näsduk och läppstift.

Hade det månne blivit tydligare om jag hade gjort nytt stycke nånstans?

10 oktober, 2007 15:13  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag gillar alla råttans epitet!

Mitt badrumsskåp är stort och fullt av gamla onödigheter (bl a damm) så jag får vänta med att svara på frågorna.

Och så vill jag se Lotten i vårhatt med hattnål! Vi tar det sen när vi träffas för att sticka offentligt lite och vad det mer var vi skulle hitta på. *glömt*

10 oktober, 2007 16:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi skulle (=du skulle) rusa åstad och anmäla nyord, Cecilia N.

10 oktober, 2007 16:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Deep.ed -- får vi en länk till Viggo eller är det solo-ROTFL?

10 oktober, 2007 16:38  
Blogger Ica skrev ...

Jag vill!

10 oktober, 2007 17:11  
Blogger Ica skrev ...

ROTFL- Rolling on the floor laughing

10 oktober, 2007 17:13  
Blogger Ica skrev ...

sen skulle jag ha ett frågetecken med... efter mitt sista inlägg.

10 oktober, 2007 17:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är så nyfiken på Ökenråttans handväskförråd.

(När vi senast sågs bar hon på en plastpåse.)

10 oktober, 2007 19:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bengts förkylda ord "restfraktionen" har jag aldrig hört förut, men nu ska jag fraktionera lite rester.

10 oktober, 2007 19:51  
Blogger den blyga skrev ...

Kära råtta!
När jag nu har facit kan jag svara på vad som hade skapat större KLARHET:
1. Vad bär jag på som jag inte behöver?
Det mesta, tydligen. Till vardags bär jag med mej en jättetung väska med allt möjligt i. Men när vi ska gå ut tillsammans ber jag Lille Maken ta min näsduk och mitt läppstift i nån av sina fickor och det går helt charmant; jag saknar ingenting.

Sedan tycker jag Du var litet förhastad med Ditt bc-epitet - Du kom ju inte upp i mer än 5 points.

Skämt åsido - det var en chock att konfronteras med Klotis krävande bedömning, när man var i värsta fjortissvammelåldern - men ack vad jag som medelålders yrkeskvinna varit henne evigt tacksam att hon lät mig genomgå den ekluten.

10 oktober, 2007 21:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

*gjort*

10 oktober, 2007 21:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Vårhatt får mig mig att minnas hattmodisten i min uppväxtstad. Där fick mamma sina hattar gjorda och det hände också att hattar beställdes till mig och mina systrar. En mörkbrun med brätten, som hade ståltråd innuti kanten, minns jag särskilt väl. Den använde vi i någon sorts lek på skolgården. Snubbor fick jag.

Hatt får mig också att tänka på herrhattaffären vid min barndoms gata. Dit kilade jag ofta och beundrade den trevlige hattmakarens skickliga flit med hattfilten. Just nu kommer jag inte på vad där trähuvudet med skåra, som användes i tillverkningen, heter.

Handväska har jag en -- en axelremssak. Det är mitt livs blott tredje handväska. Skolväskor och skolportföljer samt diverse kassar oräknade.

Skor har jag högst fem par. Med såväl stora som olikstora (42 + 40,5) fötter är det svårt att finna något som funkar. Väl funnet får ett par hänga med tills det är helt utslitet. Lyckligvis finns en skomakare på gångavstånd.

Äldst i badrumsskåpet är nog "Första hjälpen", en sorts kortleksbok i plasthölje utgiven av Bra Böcker 1981. Bokkassett kallas den visst. Och inte alldeles lättöppnad. Kan nog vara något problematiskt om man vill få upplysning därur vid chocktillstånd, andningsstillestånd, ormbett eller annat akut. Hittills har jag dock konsulterat detta ABC vid första hjälpen under de mer än 25 år den legat i skåpet.

Tror inte att jag bär runt på något jag inte behöver. Min lilla väska och mina fickor innehåller inte mycket.

Bästa tiden på dygnet? Som nattuggla sedan barnsben svarar jag kväll, afton o natt. Morgnar kan dock vara trevliga också, i synnerhet när jag sover djupt och gott.

10 oktober, 2007 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Rättelse:

Hittills har jag dock aldrig konsulterat detta ABC vid första hjälpen

10 oktober, 2007 22:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Förresten tror jag visst att du vill byta till dig någon av mina handväskor, till exempel denna. Det som ser ut som gobelängtyg är mönstertryckt plast.

10 oktober, 2007 22:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, min farmor och farfar hade en soffa ... eller om det var en fåtölj ... som såg ut som den där handväskan, Översättarhelena.

Tänk om jag har både handväska och hatt i vår!

10 oktober, 2007 23:30  
Blogger Ataharis skrev ...

Done, Lotten! Eget inlägg på min blogg med ditt tema.

11 oktober, 2007 09:44  
Blogger Jessica skrev ...

Här är mitt bidrag till betraktelserna

11 oktober, 2007 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Ack ja, Lotten, den bautastora (!) plastpåsen från Sabis dolde nog helt min flytta-hemifrån-stora väska som jag också släpade med mej när det begav sej.

Ö-Helena och jag har annars varit inne på Väskor. Enkannerligen såna från H-rm-s, som kostar skjortan. Nu. Men inte då, när jag köpte en. Jag kan basera min ATP på denna väska.

16 oktober, 2007 18:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Väskråttan: Den där påsen är ett av mina bästa minnen.

16 oktober, 2007 18:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Söta Anna och Söte Mattias (remember!)på Förlaget hade glömt att ta med förlagets nätta påsar med logga och allt till Mässan. De grävde förtvivlat fram den där Sabis-påsen åt mej nånstans i monterns innandöme. (Sannolikt hade de medfört chips från Stockholom i den, till invigningsdagens cocktails.) Jag tror att jag kastade påseländet sen Sigge fått mitt sista medsläpade ex. av det årets Ökenråttebok.

Wv:ilwurh - låter som nån rustik korv från Gyllene Prag.

16 oktober, 2007 19:13  

Skicka en kommentar

<< Home