11 oktober 2007

Nämen dra på trissor!

Aaaaaaah, Horace smattrar på om Doris Lessing på tyska.

Lika snabba är redaktörerna på NE:

”Lessing, Doris, f. Tayler 1919, brittisk författare, nobelpristagare i litteratur 2007.”
Experterna i SVT:s studio är förtjusta, men nu har de 175 gånger påpekat att hon är kvinna. Hon ”förkroppsligar kvinnohistoria” fastän hon ”lämnar sina barn hos sin man”. Hon har tydligen mycket att säga på ett ”argt tantsätt”. Fick hon inte Nobelpriset för att hon är en hejans författare? Även Horace påpekade i motiveringen att hon var kvinna. Åhå, nu pratar de djupsinnigheter:

”Böckerna finns kvar, man kan läsa dem än idag.”

”Nämen hon har inte velat prata om priset ... hon har lagt Nobelpriset i en byrålåda tror jag.”

Framsynt journalist.
Doris Lessing, snart 88 år. Med – precis som jag – en avslagen framtand.

19 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Oj. Henne tror jag faktiskt att jag läst.

11 oktober, 2007 13:05  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag med. 'Shikasta' för många år sen. Lessing är den första pristagaren på år och dag som jag har läst.

11 oktober, 2007 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

'Den femte sanningen'...ju!

11 oktober, 2007 13:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen! Jag har ju visst hört talas om henne! Jag tror inte jag läst nå't av henne dock.

Nu väntar jag bara på Astrids rubrik... ;)

11 oktober, 2007 13:18  
Blogger Marianne skrev ...

Hurra!

"The Good Terrorist" rekommenderas; jag ska nog läsa om den snart.

11 oktober, 2007 13:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag lärt mig av SVT att Doris Lessing flera timmar om dagen matar fåglar i sin trädgård, men att fåglarna nog i fortsättningen såhär efter Nobelpriset kommer att få "lyxfrön".

11 oktober, 2007 13:25  
Blogger den blyga skrev ...

Den femte sanningen - anni! - har stått och samlat damm i min bokhylla sedan jag köpte den(-m) på rea á 24.40 för 30 år sedan!
Nu har jag tagit fram dem (det är två volymer) - blåst bort dammet - och hoppas börja läsa.

Jag läste OM henne för några år sedan - tyckte, precis som Lotten - att detta att hon övergav sina två äldsta barn (typ Alva) gjorde det svårt att identifiera sig...

11 oktober, 2007 13:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nån som har läst hennes SF-böcker? Jag har lite svårt för science fiction, men man kanske borde ge det en chans nu?

11 oktober, 2007 13:38  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Jubel och fröjd!

11 oktober, 2007 13:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Mest imponerande tyckte jag var att Lotten såg in i framtiden.

11 oktober, 2007 13:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaha, Den Anonyme har helt rätt: tidsstämpeln visar bortitok eftersom jag ju öppnade "create-rutan" 12:56.

Bäst att jag ändrar till något rimligare.

11 oktober, 2007 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Ö-Helena: The Marriages Between Zones Three, Four, and Five (ja, kommateringen är sådan) är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Läste om den häromveckan.

11 oktober, 2007 14:13  
Blogger aequinoxia skrev ...

Åh, jag blev jätteglad! Mina två favoritkandidater är samma som förra året (och året innan): Gisèle Halimi och Maya Angelou. Men Doris Lessing är inte illa alls. :-)

Min favoritförfattare har redan fått Nobelpris, så jag kanske ska sluta hoppas på fler av mina kandidater.

11 oktober, 2007 14:17  
Blogger lilla my skrev ...

Man föds inte till kvinna - man blir det.
Så sant, så sant...

11 oktober, 2007 14:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det inte Simone de Beauvoirs tanke? Fast jag för min del är född till kvinna, inte till man.

11 oktober, 2007 15:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tack Ullah, då ska jag läsa den!

11 oktober, 2007 15:41  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ö-Helena: Jag håller med UllaH. Den sviten är mycket bra, och anses till och med platsa på SF-parnassen.

'Shikasta' är den första. Vet ej om sviten finns på svenska.

11 oktober, 2007 15:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen, vad kul! En nobelpristagare i litteratur som jag hört talas och t.o.m. läst böcker av!

Jag läste Shikasta och Giftermålen mellan zonerna 3, 4 och 5 när jag var i 13-årsåldern. De gav ett djupt intryck på mig.

Nu när de kommer trycka upp böckerna på svenska igen måste jag köpa dem. Både för mig och min 12-åriga dotters skull!

11 oktober, 2007 15:55  
Blogger crrly skrev ...

En avslagen framtand har jag också.

Tänk, vad vi har mycket gemensamt.

Lessing och vi.

12 oktober, 2007 22:07  

Skicka en kommentar

<< Home