13 oktober 2007

Jag har tappat rösten

– Hhhhhhhh!
(Ljungberg gjorde mål.)

– Hhhhhhhhh!
(Femåringen har tatuerat sig över hela kroppen.)

– Hh.
(= Vad sade du? Jag hör så dåligt när jag inte har någon röst.)

– Hhhhhh hhhhh hhhhhh hhhhh hhhhhhhh!
(Bläcket i pennorna tog slut när jag satt och skrev protokoll på en match i Damligan samtidigt som alla gjorde poäng och foul och ingen förstod vad jag menade med min pantomim.)

– Hhh?
(= Vad? Ska jag gå och se på Fredrik Lindström? Nu? Va? På teatern? Här? Men herredujösses, jag ser ju på fotboll!)

Uppdatering
Ja, Fredrik Lindström var mycket bra – trots att han inte kallade upp mig på scenen. Jag är bara heligt förbannad för att han kom före mig och nu använder flanellografen som ju jag skulle slå världen med häpnad med. Dessutom funkade ju videoinspelningen så att jag fick se både 2-0 och 3-0.

8 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Å vad man blir galen av att folk ska ha så svårt att begripa ens i ögonblicket uppfunna teckenspråk!

Men du gör rätt i att hålla tyst när du inte har någon röst. Du kan bli permanent hes av att låta när du inte kan. (Jfr Claire Wikholm. Hon fick sin röst pga en snål teaterchef som gick emot hennes läkare.)

13 oktober, 2007 20:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Hhhhhh är i alla fall en väldig vacker bokstav, om nu rösten ändå ska ta slut.
(Omlgo, säger wv, utan ett enda hå.)

13 oktober, 2007 21:59  
Blogger Jarle Petterson skrev ...

Hei.

Jeg har kikket gjennom bloggen din, og undres om ikke du kunne ha interesse av et fellesnordisk, borgerjournalistisk blogprosjekt.

Hvis så, kunne du tenke deg å overveie dette -- eventuelt spre "det glade budskap"?

For øvrig er det en god blog du har her (hvilket også foranlediget min henvendelse).

14 oktober, 2007 13:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag visste faktiskt vad "felles" betydde. Men jag gick bet på "borgerjounalistisk". Vad är det?

För övrigt antar jag att det är jag som ligger bakom tatuerandet? Bjöd han inte laget runt, alltså, sonen?

14 oktober, 2007 16:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack Jarle, smicker smörjer alla mina tankevågor så att jag inte riktigt kan tänka klart utan vill hoppa på allt.

Meeeeen jag har utfärdat näringsförbud för mig själv när det gäller obetalt jobb. Av min arbetstid går 85 % åt till ideellt arbete som blogg, blogghjälp, läxhjälp, baskethjälp, hjälphjälp samt skrivhjälp och livshjälp.

Ergo: blir jag miljonär om jag blir borgerjournalist?

14 oktober, 2007 20:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaså, det var därifrån tatueringarna kom, Orangeluvan .. nej, han satte alla tatueringarna på sig själv, den lille. Han ser ut som en orienteringskarta. Liksom.

14 oktober, 2007 21:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja men...varför tecknade du inte istället?

14 oktober, 2007 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, Anne-Maj, men de enda tecken jag minns sedan "Upp med händerna" 1974 är alfabetet. Nu ska jag teckna "tatueringar":

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ser du? Det tog så lång tid att alla tröttnade!

14 oktober, 2007 23:26  

Skicka en kommentar

<< Home