26 maj 2007

På krigsstigen är jag

Håll med om att motorgräsklippare är till för fjantar!

Solen lyser, det är en ledig lördag (tror jag i alla fall, det gnager fortfarande lite i ”vavadejaskullegöra-tarmen”) och jag tar på mig en minikjol som har krympt till en dito mikro. Sedan öppnar jag ytterdörren och

WRAOOOOOOOOM!
WWWRRRRRRAAAAAAAAAAOOOOOM!
BRRRRRRRRUHUUUUM!


Om jag hade varit en tecknad figur, hade jag sett ut som om jag stod i en vindtunnel. Fem grannar klipper samtidigt och plötsligt verkar (de fortfarande orörda) fåglarna i skorstenen inte så himla störiga längre.

Min djefla man är lika irriterad som jag, men försöker göra det bästa av situationen: han pluggar in och spelar på en elgitarr så högt han kan, för det kan han ju inte göra när det är tyst utomhus. Fyraåringen tar på sig hörselkåpor.

Gräsmattemanifest

Den som köper bostad med tillhörande gräsmatta på mindre än 2 000 kvadratmeter måste genomgå muskeltest. Antingen medelst biopsi eller kraftmätning.

De som i testet inte blir godkända för att de har förtvinade muskler och endast en halv lunga, måste söka dispens i
  • fem instanser
  • sju dagar
  • Kiruna
  • januari
  • förväg.
De med träben är alls inte undantagna.

De som trots allt envisas med motorgräsklippare måste installera en slang från klipparens avgasrör. Slangen skall leda till en renande skogaholmslimpa och vidare in i munnen på den som klipper gräsmattan. Invanda rökare har här stort försprång.

De som har motorgräsklippare och medlemskort på gym måste bära en dumstrut under dygnets alla vakna timmar.


----------
Jag är allergisk mot nyklippt gräs. Praktiskt, va?

32 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Redan för sju år sedan var jag lika missnöjd och skrev detta i Sydsvenskan.

26 maj, 2007 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, jag var precis på väg ut för att dra igång min Briggs & Stratton, så att jag kan klippa min och min sjuttioårige grannes gräsmatta. Ja, jag har alltså en motorgräsklippare. Och en elektrisk. Men den elektriska är omöjlig att använda på vår kuperade tomt. Så jag brummar.
Imorrn tänkte jag åka till min nyopererade mamma och backa ut hennes lilla åkgräsklippare för att klippa hennes gräs också.
Jag har även ett gymkort. Dock ingen dumstrut. Då krigar jag hellre med dig - vad sägs om en duell i gryningen? Du får välja vapen.

26 maj, 2007 12:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Ossj, jag glömde tilläga en viktig detalj: Min åkgräsklippare är självgående…

26 maj, 2007 12:21  
Blogger Flinn skrev ...

Jag är som tur är bara allergisk mot nyklippt gräs i kombination med avgaser, så jag kör förstås med handjagare på vår savann till uteplats. Dessutom försöker jag klippa på vardagar för att störa så få som möjligt (jag är en ohälsosamt hänsynsfull granne). Den här veckan har jag inte hunnit klippa gräset, så då måste jag nog vänta till på måndag när det har blivit riktigt långt och trögt att ta sig igenom (eller helst över, väl?). Sedan brukar jag ta grannens gräs också på en gång, så att jag får ta i lite extra.

Nu håller jag på att övertala mina föräldrar att skaffa en söt liten handjagare till sommarstugan också (där det finns mycket gräs), så att jag kan hjälpa till lite, och så att det blir lite mindre oväsen.

Förresten, sett från den något mindre mörka sidan är det ju bra när alla grannarna klipper samtidigt, för då blir det tyst sedan. Jag har fått intrycket av att det annars är rätt vanligt att grannar liksom går i skift med gräsklipparna på helger och semesterdagar.

26 maj, 2007 12:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hehe... ni bortskämda ungdomar... jag hade minsann 5000 kvadratmeter och kapade gräset med LIE..!!

Hehe igen - bor i innerstan numera, ingen gräsmatta alls...

26 maj, 2007 12:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: En gång kapade jag drygt sju kvadratmeter med lie, och kunde dagen efter inte komma ur sängen. Träningsvärken from hell hade anlänt -- lierörelser har inte mycket gemensamt med basketrörelser.

Flinn: Du har helt rätt. Det är tyst i grannskapet nu. Knäpptyst. Man skulle kunna höra en död fågel falla.

Stellan: Jag har redan vunnit duellen! (Du kommer nämligen att för all evighet amen tänka på "den där dumma Lotten med *fnys* troglodyt-tankar" så fort du närmar dig en motorgräsklippare.

Är gryningen förresten före eller efter ottan? Det måste definieras eftersom fåglarna väcker mig i ottan och jag kanske har försovit mig om gryningen kom först.

26 maj, 2007 13:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vänta nu, jag vill duellera.

Våra vapen äro ... palt. Japp, en paltduell har världen väl ännu inte skådat?

26 maj, 2007 13:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, här kommer en saknad parentes till förrförra kommentaren:

)

26 maj, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Ordet ”handjagare” får mig alltid att associera till ”handtralla”.

Det finns ju faktiskt något de har gemensamt: känslan efteråt!

26 maj, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag drar min handjagare på gräsmattan så kanske grannarna försvinner.

Vilket får mig att tänka på en sak: Är det sant att Bert Karlsson går och hämtar tidningen i bara mässingen?

26 maj, 2007 13:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Äntligen kan jag använda datorn igen! Efter storstrul igår kväll och ännu värre strul på förmiddan, kan jag nu komma åt min och andras bloggar. Har varit så OROLIG för dig Lotten! Men du verkar ju vara ute ur skorstenen och vid liv. Tack och lov!
Nu ska jag ut och rensa i trädgården ackompanjerad av motorgräsklipparen som maken kör. Det var jag som jagade ut honom. Han mumlade "bokslut" hela vägen ut genom dörren. Skönt med gräsklippare som överröstar sånt fjantigt prat.

26 maj, 2007 13:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Stellan & Lotten: Oh, vad jag längtar efter att se er duellera.

Förslag 1: chicken race med åkgräsklippare.
Förslag 2: järnvägskanon -- Lotten som får välja först beväpmar sig med Schwere Gustav.

26 maj, 2007 13:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Stellan & Lotten: Oh, vad jag längtar efter att se er duellera.

Förslag 1: chicken race med åkgräsklippare.
Förslag 2: järnvägskanon -- Lotten som får välja först beväpmar sig med Schwere Gustav.

26 maj, 2007 13:29  
Blogger Ica skrev ...

Jag röstar för chicken race. Det är jag proffs på och just för tillfället är jag ledig som coach om någon behöver.
Lotten, har du kvar dina kryckor?

26 maj, 2007 13:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller kanske en handjagare mot en Briggs & Stratton? Paltduell är fusk, särskilt om man kommer från Luleträsk. Ett motförslag skulle i så fall kunna vara härsken speggesill - eller äggost!
Nu är jag förresten klar med vår gräsmatta, farbror O:s gräsmatta samt den ogenomträngliga djungeln bakom farbror O:s garage. Det var ganska jobbigt, och jag känner mig inte särskilt mesig. Fast jag fick hemskt ful frilla av dumstruten.

26 maj, 2007 14:24  
Blogger den blyga skrev ...

Det här med motor-eller handgräsklippare är en mycket svår filosofisk fråga - i stil med Fair traderosor från Kenya.
Även om man fixar bra jobb åt arbetare i Kenya måste ju ändå rosorna FLYGAS hit...
resp VAD skulle vi ta oss till på torpet om vi inte hade motorgräsklippare...

Sedan kanske Era grannar har synpunkter på alla de maskrosrön som Er matta sprider...
Nej DET BÄSTA är nog Stellans förslag: ALLA kör samtidigt - sedan kan ALLA njuta av resten av helgen.

26 maj, 2007 16:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Den som först uppfinner en motordriven (eller driven på annat sätt), fullständigt tyst och effektiv och trevlig gräsklippare/åkgräsklippare borde kunna göra sig en rejäl hacka och dessutom få en tjusig medalj av tacksamma bullerstörda.

26 maj, 2007 17:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

IT-mamman: Datorhaverier är besvärliga. Fast efter en koll, visar det ju sig att du har en pc. Oh, well, skyll sig själv. (Hjälp, idag har jag förnärmat båda parterna i Stellan/IT-mamma-förbundet.)

Oj, Den Blyga har avslöjat vår svagaste punkt. Jaaa. Vi förpestar grannskapet med inte bara elgitarr utan även maskrosfrön.

Men idag fick vi några färre: barnen fick 50 öre per inlämnad maskros.

(Tyvärr kom jag billigt undan. Om någon hade betalat mig för min insats, hade det säkerligen gått på en tusenlapp.)

Stellans frisyr gläder mig, och jag antar även utmaningen om den inbegriper speggesill -- härsken eller ohärsken i större och mindre partier.

Agneta: Ja!

Nu ska jag leverera kryckor till Ica och gå på bloggöl.

26 maj, 2007 18:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Det slår mig precis nu att det ju faktiskt finns såna där soldrivna gräsklippare. Jag såg en sån en gång i en trädgård i den lilla sömniga staden Tibro.
Det såg ruggigt spejsat ut när den kravlade runt där med sin blanka rygg. Frågan är bara om man kan dressera den till att gå in till grannen när den är klar med vårat? Och dessutom ta ett varv i den ogenomträngliga djungeln bakom Farbror O:s garage? I så fall kan jag vara spekulant på en sådan. Fast då måste man väl gå runt i både röd näsa och för stora skor, kanske.
Mäh! Nu vill Blogger att jag ska skriva znllxfeg. Ok, znll kanske jag är, men inte feg.

26 maj, 2007 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja jag måste idag vara tvärtemot, för jag gillar ljudet av gräsklippare och doften av nyklippt gräs! Jag tycker det är mysigt och störs inte alls av det.

Till skillnad från hatljudet som lövblåsen frambringar. Fy fan för morgonpigga kommungubbar som blåser bort löv och sand. De ska döden dö.

26 maj, 2007 21:12  
Blogger Ingela skrev ...

I dag vittnar jag:
Jag har också hört till de som hatar. De första 10 åren som villaägare körde jag handjagare (klippmaskinen alltså) runt "gräsmattan". Citationstecknen betyder att det inte fanns så mycket gräs på den, det gäller nämligen att gödsla med stor måtta om det ska funka med orange Stiga cylinder -82. Vid denna tidpunkt var jag ordförande i den lokala miljörörelsen så det fanns inget val.

När den första batteriklipparen kom runt -87-88 köpte jag en. Den var grön och hette "Vädur" och såg ut som en jättelik groda som blivit överkörd överallt utom på mitten. Den gick förvånansvärt bra. Gödslingen stod fortfarande på sparläge förstås. På baksidan var det nu mest mossa och den behöver inte klippas men är grön och mjuk. Problemet med Vädur var att laddningsautomatik inte var uppfunnen så när man glömde den i laddning fick batterierna spader och blev tommare än tomma. Då fick man montera isär hela manicken och koppla om från serie- till parallellkoppling eller om det var tvärtom, och ladda om med en bilbatteriladdare under noggrann uppsikt så att inte hela garaget flög i luften.

Numera kör vi en röd motorklippare av känt märke med uppsamlare. Vi kostar även på oss lite gödsel ibland, vartannat år eller så. Klippet lägger jag i blomrabatterna och växthuset.

Ingen i detta hushåll klipper gräset före 11 på söndagarna och vi tankar Aspen-bränsle (som om det skulle spela roll de få litrarna per säsong...) så jag anser att vi inte är bortom allt tvivel skyldiga till vare sig psykosocial eller biologisk miljöförstöring i någon större grad.

26 maj, 2007 23:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lövblås? Salt! En lövblås har jag alls inte upplevt. Har du bloggat om lövblåsen? Lövblåsarna? Jag är komplett lösblåsoskuld!

/en som nyss skällde ut en stackars student som inte ens förde oväsen ... men var dum

27 maj, 2007 02:23  
Blogger Bloggblad skrev ...

Fast det jag hatar ännu mer är när grannen högljudda barnbarn vrålar: TITTA PÅ MIG MORFAR TITTA PÅ MIG MORFAR ca 750 gånger i kvarten...

Då tar jag fram blockflöjten och övar Blinka lilla stjärna... grannen vet ju inte att jag faktiskt KAN den redan... :) Och genast blir det tystare vid poolen.

27 maj, 2007 12:23  
Blogger PGW skrev ...

Jag tycker det låter som ett framsteg om samtliga grannar klipper samtidigt i alla fall. Mina grannar på Fältet turas om så att det STÄNDIGT är en gräsklippare som går, från sju på morgonen till tio på kvällen. Då skulle jag nog hellre ta en intensiv timme med öronproppar och sedan avnjuta tystnad.

Men det där med lie lät behagligt tyst. Lugnt svischande ena dagen, stillaliggande tyst granne andra dagen. Perfa.

27 maj, 2007 12:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vår första gräsklippare var en handjagare. Och vår första tomt var 400 kvm, och på det stod ett hus på ca en fjärdedel. Och så var tomten tokplatt.

Handjagaren följde med till den schweiziskt lutande tomten på nästan 2000 kvm med bara knappt hundra kvadratmeter upptaget av hus.

Jag var grymt imponerad av makens envishet första året/(åren? Minnet är som det är ...).

Men när handjagaren gav upp så sade jag inte ett tjipp när maken istället köpte en motorgräsklippare.

Grannarna vid förra huset berättade att en av dem som bodde där före oss hade en åkgräsklippare! På vår nuvarande tomt hade en sådan vält.

Håller med om att en kollektiv gräsklippartid är bättre än gräsklipparstafetten.

27 maj, 2007 15:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Ville bara slå mig själv på brösten. Vi köpte hus förra året. Jag valde en handdriven gräsklippare enbart för motionens skull. (Då får DU klippa gräset varje gång tycker fästmannen).

Gräsklippningen fungerar alldeles utmärkt som gym-träning.

Visst är jag bra??

28 maj, 2007 10:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tur att vi har axelvaddarna där, när vi nu slår oss för brösten.

Bravo, Desperate Housewife!

Pale Green Woman: Just lie-musklerna lär vara bra när man har klänningar av halterneckmodell. Tål att tänka på, det.

Bloggblad: Vi har en granne med en trattveranda. Vi hör ALLT som sägs på verandan, även om det är en viskning. Och när deras lomhörda mormor i huset är på besök hör vi ännu mer.

28 maj, 2007 10:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gillar gräsklippare, men inte i bruk i min närhet eftersom jag också är allergisk mot nyklippt gräs. Till råga på eländet är jag även allergiskt mot oklippt gräs, eller iaf dess pollen.

När jag ett tag var husspekulant gillade jag skarpt tomter med snygg stenläggning eller berg i dagen, sjötomt går också bra ;-)

28 maj, 2007 14:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag använder en handjagare. Av två orsaker: liten tomt och allergi mot avgaser.

Däremot så använder jag åkgräsklippare, med rinnande ögon och snuva pga avgaserna, i stugan där det är sisådär 4000 kvm som ska klippas...

Min paps klipper gräset med motorgräsklippare. Men, eftersom han jobbat skift tidigare och varit irriterad på alla som störde honom när han skulle sova på dagarna så försöker han klippa gräs vid lunchtid för då är nästan alla vakna och han stör inte sömnen på ev sovande grannar. Däremot stör han ju då alla vakna grannar...

28 maj, 2007 21:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Ewa, det måste ju vara svårt att vara avgasallergiker! Hälsa din pappa att jag på lunchen ju sitter och äter lunch. (Jag tror att jag tänker förorda motorgräsklippning för alla klockan 9--10 på torsdagar. Japp, man måste ta ledigt från jobbet.)

Pernilla: Sjötomt! Det är en av mina drömmar. De andra drömmarna är 1) bättre cykel och 2) fina gummistövlar. Men jag kan avstå från dem om jag får en sjötomt.

28 maj, 2007 21:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Ville bara hänga på det där om lövblåsarna. Finns det någon dummare och djävligare uppfinning än lövblåsen? Vidrigt ljud som hörs flera hundra meter, spyr ut avgaser och dessutom ineffektiv.
Förbjud de idiotiska lövblåsarna!
Tack för mig.

30 oktober, 2008 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra rutet, anonym!

30 oktober, 2008 15:44  

Skicka en kommentar

<< Home