23 maj 2007

Jag är en veckotidning (jormuppdat.)

Kan man skriva om vad som helst på sin egen blogg?

Nej, det kan man ju inte. Somligt är faktiskt helt ointressant. Som att jag till festen i fredags kletade brun-utan-sol på hela mig och inte hann bli brun till festen utan till morgonen efter och att jag just nu är väldigt brun mellan fingrarna och på tånaglarna.

Att hyllorna som nyss bar upp 25 panelbrädor i källaren har rasat (hålbetongsväggar, tack så mycket) och att alla brädorna ligger som okokt spaghetti i en skokartong är heller inte särskilt intressant.

För att inte tala om det ointressanta i att jag gör sit ups situps två gånger i veckan. Men eftersom Iggy Pop i nästan varje artikel får berätta om de 400 sit ups situps han gör varje dag, kan jag ju dela med mig av mina, eller hur?

Alla dessa ska göras i ett sträck. Man börjar med fem i taget och ökar gradvis. I basketlaget klarar vi just nu 15 av varje och vi är väldigt imponerade av oss. (Ja, 15 x 10 = 150.)

(Jooodå, ni orkar visst läsa alla tio. Det är inte på långa vägar lika jobbigt som att göra övningarna. Eller: skriv ut och lägg er under skrivbordet på jobbet, bakom katedern, vid sidan av receptionen och testa!)

1. Fällkniven. Ligg platt på marken och gå upp med både över- och underkropp så att rumpan blir spetsen på bokstaven V. (Fast denna är jag så dålig på att jag bara omväxlande ser ut som ett L och ett J. )

2. Ligg platt med benen stela och raka rätt upp i luften och lyft överkroppen så att händerna når till fötterna. Som tur är, har jag efter min far väldigt långa armar och kan dessutom skylla på knäont så att benen får vara lite böjda i knävecken. Man är liksom ett L som blir ett U. LULULULU.

3. Rulla runt till mage och tänk ”jag är en säl”. Passa på att vila om det behövs – ingen annan tittar på dig eftersom alla är koncentrerade på sig själva, där de gör ”upp med överkroppen, upp med benen från golvet samtidigt”. Man ser ut som en gammal bläcktorkare.

4. Rulla tillbaka till rygg och ligg platt som ett tankstreck. Böj benen så att de bildar Jätten Jorm medan fötterna fortfarande vilar på marken. Upp med överkroppen så att händerna nuddar knäna (dvs. Jätten Jorms huvud). Fantisera om Beppe, det hjälper inför den hemskaste situppen som kommer strax.
5. Ligg kvar i Jätten Jorm-ställning, men böj upp överkroppen och se till att dina både händers fingertoppar möts vid din egen rumpa. (Vilket – ve och fasa – måste betyda att du nästan är inne i Jätten Jorm!) Tänk på Beppe. (Liten rumpa och långa armar räknas som fusk.)

6. Ligg kvar som nyss, men förstör Jätten Jorm genom att lägga ena benet över det andra som om du var en karl som satt på en stol. Ena benets yttre fotknöl vilar alltså mot det andra benets lår. (Kvinnor tenderar – sägs det – sitta med ena benets knäveck mot det andra benets lår. Det är fel i denna övning, men är alls inte ett sätt att förtrycka det täcka könet.) Om du har vikt det högra benet, för du nu upp den vänstra armbågen mot det högra knät, vilket ju påminner om regeringen och oppositionen.

7. Precis som förra, fast tvärtom. Då är knät oppositionen och armen alliansen. Man tvingar ihop dem, men orkar inte hålla emot krafterna som slänger en tillbaka i ryggläge.

8. Hopplös sit up situp som jag skulle vilja förbjuda. Man är i detta läge röd i fejan, man stånkar och pffffftar (helst med munnen) och ska nu krypa ihop nästan som ett ägg på rygg. OCH NÄSAN SKA STRÄVA MOT KNÄNA! FEMTON GÅNGER! Knip dig i örsnibbarna så är inte armarna i vägen. Hata hata hata.

9. Samma som nr 2. Fast ingen orkar ha benen raka. (Här brukar jag mumla ”raka ben” och alla tror att jag har ett mantra om mina orakade ben.)

10. Helt vanliga armhävningar. Det är bara det att magmusklerna ju är lite trötta, och då funkar inte armhävningarna som de brukar. Om man i detta läge har ett urringat linne på sig, kan man se sin mage inne i tröjan. (Tydligen gör jag helt fel, för om man håller huvudet rätt, ska man inte kunna se sin mage om man inte har ögon i hakan.)

Se där! Nu borde jag dela med mig av ett smofsigt recept!

(Fritt efter Vår kokbok)

Smuldeg:
150 g smör (visst är margarin läbbigt?)
4 msk socker (sacketter duger inte)
2 dl vetemjöl (GI-gift, jag vet)
2 dl havregryn (neutraliserar alla gifter)

Klegg:
ca 500 gram (ca 1 liter) skivade rabarber
ca 250 gram jordgubbar som man kan skära i bitar
1 dl socker (igen!)
1,5 msk potatismjöl (som för övrigt är ett utmärkt pulver att strö i nerkissade sängar)

Ordning och reda:

1. Sätt ugnen på 225 °C (ser ni att gradertecknet hänger på C:et och inte på siffran?).
2. Smält smöret. Rör ner socker och vetemjöl och havregryn.
3. Bred ut allt i en pajform.
4. Smula smuldegen över klegget.
5. Grädda i mitten av ugnen
i 15–20 minuter tills smulorna är lite bruna och klegget är mjukt.

Servera med glass, vaniljsås eller chutney. Fast det är dumt att välja chutney eftersom det inte blir särskilt gott.

------------------

Glöm inte att det i morgon är Den Stora Bilbloggardagen.

28 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Oouch, jag blev trött bara av att läsa detta. Men jag tror inte jag fattade det där med Jätten Jorm riktigt. Kan man inte få en illustration?

23 maj, 2007 11:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klart att man ska få en illustration!

*rusar*

23 maj, 2007 11:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Såja, man får tänka sig att man har Jätten Jorms huvud i knävecken. Man kan också sjunga:

”Jag är jätten Jorm och jag gillar mest att bada ... att bada ...”

Vad sjöng han sedan?

23 maj, 2007 12:01  
Blogger crrly skrev ...

Vad skönt att jag inte alls är i stånd att göra sit-ups!! :-)

23 maj, 2007 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tar pajen först så får vi se vad det blir av övningarna.

23 maj, 2007 12:13  
Anonymous Anonym skrev ...

"Nu ska alla mänschor på vår jord va' glada... va' glada! Nu tar jag ett moln som hatt och ser på världen - den är vacker, ja, det är den!"

Och så vidare i ett filantropiskt rus.

23 maj, 2007 12:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Crrly: I ditt stånd var jag en gång på mödrargymnastik. Fast vi var ju faktikst inte mödrar än, utan bara extremt gravida. Några gick därifrån med första krystvärkarna.

Nåväl. En övning innebar att man skulle stå på alla fyra och utan att känna sig fånig svanka och skjuta rygg. Då skrek gympaledaren på fullt allvar:

- Låt inte magen hänga ner, spänn bukmuskulaturen!

Då kastade vi oss raklånga allihop och skrattade, alla liggandes som den isländska bokstaven thorn.

Cruella: Pajen är himmelsk. Min svägerska (som faktiskt heter Ingrid Bergman) brukar göra den. Man kan kalla den Filmstjärnepaj!

23 maj, 2007 12:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Olika varianter på ordet faktiskt:

faktikst
fakstiskt
daktiskt
gaktiskt
fsktigt
fsakist

23 maj, 2007 12:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ser att Crrly skriver sit-ups, vilket gör mig nervös. Hon brukar ju ha rätt. Och jag har skrivit sit ups med ett förargligt mellanslag.

Det borde ju heta sittopp. Men det är ju en örfil. Och att örafila istället för att träna magen är inte att rekommendera.

SAOL, den kära, säger: situps! Nämen! Med tillägget "oftast i plural". Jomen, 150!

(En vetenskaplig utredning ger vid handen att det i förra upplagan av SAOL var sit-ups som rekommenderades.)

Nu ska jag ändra!

23 maj, 2007 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror bestämt att jag ska göra filmstjärnepajen till mina faderlösa stackars barn ikväll! Det kan de behöva, ensamma som de är med cruella de vil. Fast hon har faktiskt inte kastat några tallrikar på sistone.

23 maj, 2007 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Stora bilbloggardagen? Ohmajgadd. Jag som har massor av annat att göra. Skriva om bilar kan jag göra hur länge som helst - men det märktes förstås här i båset igår…

23 maj, 2007 12:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Örafila skulle jag junte ha skrivit där uppe.

Nu måste jag bota genom att dela med mig av etymologin för örfil:

sedan 1621; ombildn. av äldre sv. örfigen; av lågty. orvige med samma bet., eg. 'öronfikon' (alltså urspr. en skämtsam beteckning)

23 maj, 2007 12:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan: Lägg in några mat-tester i bilbloggeriet så räknas det som arbetstid.

23 maj, 2007 12:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Potatismjöl i sängen? Wow, vilket tips! Det kan bli användbart i minstingens säng (eller i ens egen säng när man blir gammal.)

23 maj, 2007 13:04  
Blogger Jessica skrev ...

Jag tar en bit paj och tittar på när ni andra gör situps...

23 maj, 2007 13:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är så knäpp, så knäpp, så knäpp!!! (Fast positivt, alltså.)

23 maj, 2007 14:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det förresten någon som känner någon i London som vill byta hus med oss första veckan i augusti, så säg till.

23 maj, 2007 14:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt föregående inlägg bryter nog mot samtliga existerande och icke existernande bloggkommentatorsregler. Men det är väl bra? Eh? Har inte jag fått beröm förut för att jag betett mig helt regelvidrigt?

23 maj, 2007 14:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fin illustration! Nu fattar jag precis.
Vad lustigt att du kallar Crrlys havandeskap för stånd och inte tillstånd, förresten. (Man får ju märka ord här, eller hur?)

23 maj, 2007 14:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Orangeluvan: Om man först inleder med knäpp-beröm, tror jag att man får efterlysa hus i London.

Ami, är du här och läser? Du kan ju sådant!

Översättarhelena: Det var helt beräknande med tanke på graviditetens tillkomst och att Crrly själv skrev "inte alls är i stånd".

(Och jaaaaa, här får man både märka och anmärka.)

23 maj, 2007 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja jag borde ju verkligen veta hur man byter bostad jag som gjort det. Vi hittade vårt byte via en extratidning som Expressen hade för en herrans massa år sen. Men jag vet ju att det finns en sajt för det här men vad heter den nu ... Måste tänka lite. Ja! Intervac heter den ju! www.intervac.se.
Bytt är bytt kommer aldrig mer igen!

23 maj, 2007 14:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, Cruella, jag vill cykla hem till ditt karlösa hem och äta paj ikväll. Men det går ju inte (=ska på jobbrelaterad föreläsning, sen hem och damma).

23 maj, 2007 14:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid, du är varmt välkommen hem till MIG och damma - så kanske du får en bit paj. Utan situps.

23 maj, 2007 14:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gjorde ungefär sju sit-ups i går, för att visa sexåthalvtåringen hur man gör. Sen var vi båda nerdammade av nerslipat spackel. Host host. Men nu är målarna klara i alla fall. Note to self: inled gärna en hantverksrelation med en tydllig offert. Folk som jobbar på timme tenderar att bli ohyggligt noggranna.

23 maj, 2007 15:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde: It-mamman har läst noggrant! Japp -- potatismjöl ska man ha strax bredvid sängen för att när man måste gå upp och fixa barnens läckage mitt i natten slippa stöka så förfärligt. Väck med lakanen, häll potatismjöl på madrassen och -- HÄPP! -- sov igen.

(Barnet? Äh, ett visst svinn får man räkna med.)

23 maj, 2007 15:52  
Blogger Alter Ego skrev ...

Pust, jag fick världens träningsvärk bara av att läsa om alla sit-ups varianter. Kom till punkt 8 och hade då ett kraftigt blogsockerfall, fick syn på rubriken till det smarriga receptet, så det gav mig en adrenalinkick .. socker, socker, måste inventera i köket om jag kan få till något gott.

Jag sätter på mig ett par stay-ups, det ger också motion böja ryggen och dra upp stup i kvarten.

23 maj, 2007 17:34  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Bilbloggardagen imorgon? Då kan jag berätta att våran gamla volvo stannade och tvärdog på motorvägen mellan Kjula och Svista strax efter klockan åtta idag, bara några sekunder efter att radiopratarmannen nämnt ditt namn. Jag hann tänka "Åh, det vill jag lyssna på" innan radion slogs av och pappa började svära.

23 maj, 2007 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu du, fru Pip-Larsson, står Filmstjärnepajen på spisen och doftar ljuuuuvligt. Yngsta barnet kunde inte vänta utan grundade med glass, så nu har hon ont i magen och måste gå och lägga sig. Vi andra glor vidare på fotboll. Milan gjorde just 1-0 och det måste firas med en rejäl bit.

23 maj, 2007 21:35  

Skicka en kommentar

<< Home