18 maj 2007

Festfixarn

En mig närstående basketkompis (VBK) är en festfixare av klass. Eftersom jag har ett (stort, halvmålat, stökigt) hus (med blommiga plastmattor, knottriga mintgröna väggar men nästan inga lister), har vi den årliga lagfesten hos mig. Och idag är dagen B som i basketfest.

Vi övriga i festkommittén lyder tjifen blint. Årets tema är ”Sällskapsresan”, och VBK har tillverkat inbjudningar som ser ut som flygbiljetter och Sun Trip-skyltar, vi har fixat diplom och presenter till alla, en sångtävling, bordsplacering ... och en hel del annat som ju är hemligt än så länge.

Jag säger bara en sak: papjemaché. (Som otroligt nog kan stavas just så.)

Röda mattan som vi lägger ut ända till busshållplatsen.

Jag ska laga Sällskapsresemat till 18 personer idag och dessutom (iiiih!) hitta kläder att klä ut mig i. När vi häromåret hade tema ”bröllop” tog jag bara på mig klänningen jag gifte mig i. När vi hade tema ”moviestar” hittade jag perfekta Charlie Chaplinkläder i källaren och förra året var jag utklädd till en bok.
Det står Ö på rumpan, ja.

Men jag har ju aldrig varit på charterresa. Därför var det tur att VBK redan i februari tvingade oss alla att se alla Sällskapsresefilmerna.

Harrkl. Kvalitet? Betyg? Say no more. (Men det är roligt när Stig-Helmer tror att juice kommer ur flygplanstaket och Staffan Lings ”Hedlund” är en trevlig filur.)

Så. På med munskyddet, hårnätet och plasthandskarna! Här ska lagas bacillfri mat! Snyyyyyt.

11 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ååh, sångtävling! Att man inte spelar basket. Och bor i Eskilstuna. Är i och för sig fullt begripligt, men en sångtävling är ju ändå alltid en sångtävling.

Senast jag var med på en sångtävling fick vi högljudda klagomål av juryn (inkluderande bl.a. Bosse Larsson och Richard Herrey) för att det tog två minuter innan vi kom till själva sången. Men det var mina två minuter i rampljuset. (Sedan hade jag förstås skrivit alla sångtexterna som mina vänner framförde så eminent att vi men god marginal undvek jumboplatsen.)

Baciller i maten är väl bra mot allergier? Annars ger de säket en fin kryddning.

18 maj, 2007 08:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, hakke, du ger mig matlagningsråg i ryggen.

När det gäller sångtävlingen, så är jag ju hopplöst förkyld. Jag tänkte sitta längst bak och muttra:

"vad är det där för en jävla låt?"
"åh, så dumt"
"är det slut snart?"
"måste ni skrika så?"

Hurra!

18 maj, 2007 08:42  
Blogger Ica skrev ...

Hm, ursäkta men vem är du på väg hem till för att hitta utmärkta maskeradkläder?
Det temat kunde ju inte bli bättre om man vill ha klockren outfit.

18 maj, 2007 09:15  
Blogger Ica skrev ...

Angående sällskpasresan är det ju hysteriskt roligt med alla trakasserier av familjen Storch. "Kan brudgumen kanske komma och öppna korken?" "KOOORCHEN!"
...och när snubben på rullskidor inte alls var inräknad i filmen utan var ute och tränade på fullaste allvar med sin tröja det stod Eslöv på och alkissnubbarna skriker Heja Eslöv och det får vara kvar i filmen.

18 maj, 2007 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, timmarna går såååå långsamt, aldrig får man klä ut sig.Kläderna ligger i hörnet och skimrar över hela rummet. Nee, nu dags för alla nattskiftare att sova annars blir vi alla "invalidos" ikväll...Ses snart! //Bell

18 maj, 2007 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, vad söt du är! En riktig kontrast till grimasbilden från tidigare inlägg.

18 maj, 2007 16:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Ullah -- naturligtvis gick jag med håven, men inte någon gav berömkollekt förrän du gjorde't.

Nu ska jag leta efter 3 kg räkor som har rymt hemifrån.

18 maj, 2007 16:45  
Blogger Studiomannen skrev ...

Med några småfåglar på huvudet så har du Oppfinnar-Jockes tänkarmössa!

19 maj, 2007 13:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, men det var en synnerligen obekväm tänkarmössa; jag tänkte mest "aj" och "oj" och "nej" hela tiden. Och på så vis blir ju inga uppfinningar uppfunna.

19 maj, 2007 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

I vilken film var det som de SPIKADE fast röda mattan på trottoaren? Eller var det i Gaston?

19 maj, 2007 18:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ska jag göra något jag aldrig har gjort förut: kopiera AB:s svar till sig själv från ett senare blogginlägg!

(För den röda mattan gav mig ingen ro. Nu är jag road.)

AB skriver:
"I Gaston: Gaston med polare ska smöra för någon och köper en begagnad röd matta att lägga på trottoaren. Mattan har dock varit hoprullad i femtio år, så de måste spika fast den på trottoaren för att få den att ligga platt.

Smörningsobjektet kommer. Varvid spikarna lossnar och flyger iväg och matta + objekt rullas ihop till en tjock röd korv!"

20 maj, 2007 15:25  

Skicka en kommentar

<< Home