20 maj 2007

Nä! Jo! Nä! Jo!

Ledsen att jag upprepar mig (det här har jag berättat om tidigare).

Mina syskon, en svåger, en svägerska och min djefla man sitter i köket och vrålar frågor till varandra. Det hade ju varit helt ok så här:

– Vad ska vi köpa?
– Vem lagar till den jättestora kycklingen?
– Tycker ni om takfärgen?
– Vem anser ni är världens bästa brottare?
– Hur ofta tvättar ni bilen?
– Minns ni sommarn 1998?

Men det är inte alls så det låter. Släkten skriker frågor till varandra om terrorister, om Foucault, om politik, om regeringars oförrätter, om hämnd och dödsstraff. Egentligen är de relativt överens om att alla ska vara humana och snälla och att ingen ska döda någon annan. Men så här låter det:

– Så då menar du att alla som kör för fort ska skjutas?
– Nej, men du tycker väl att alla som är amerikaner ska skjutas?
– Precis som du, som säger att alla museer ska stängas?
– Har jag aldrig sagt, men du tycker väl att alla ska få kriga bäst de vill i världen?
– Ja just det, det gick ju så bra i Vietnam, eller hur?
– Men är du helt från vettet, vem tycker det?
– Men vad vet ni egentligen om den portugisiska örlogsmannen?

Det där sista var jag som försökte byta samtalsämne.

26 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh dear, nu grälar de om gitarrackord!

20 maj, 2007 11:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Katharsisbeteende...?

20 maj, 2007 13:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, men frågan är vem som renar vem? Dramatiskt är det i alla fall.

Dessutom, AB, har jag inte lyckats komma på vem som spikade fast den röda mattan (se kommentarerna häromdagen).

20 maj, 2007 13:19  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Du har nog missförstått det hela, inte grälar de. De har helt enkelt bara lite olika uppfattning om saker och ting.

Kan man gräla om gitarrackord? Antingen finns ackordet eller inte?!

20 maj, 2007 14:10  
Anonymous Anonym skrev ...

De renar varandra!

Nu är jag säker på att det var i Gaston. Ska gå och kolla vad du har svarat...

20 maj, 2007 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

I Gaston: Gaston med polare ska smöra för någon och köper en begagnad röd matta att lägga på trottoaren. Mattan har dock varit hoprullad i femtio år, så de måste spika fast den på trottoaren för att få den att ligga platt.

Smörningsobjektet kommer. Varvid spikarna lossnar och flyger iväg och matta + objekt rullas ihop till en tjock röd korv!

20 maj, 2007 14:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska du inte prova med "....Nu ska ni höra något..!"

20 maj, 2007 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, "nu ska ni få höra något om en tjock, röd korv!".

20 maj, 2007 15:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Det kommer garanterat att få dem tysta!

20 maj, 2007 16:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kloka Theres: Före dem är det en synnerligen intressant och givande diskussion.

Jag måste förmodligen från min barndom ha något grältrauma som jag släpar på, för jag vill bara prata lugnt och sansat och med ett stort leende. Om ... basket.

(Klargörande: nu överdrev jag.)

20 maj, 2007 17:41  
Blogger Lisa skrev ...

Åh, jag skulle varit med och tråkat ute er med värdelöst vetande om sifonoforer.

20 maj, 2007 20:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick en öronmanet (Aurelia aurita) insmetad i ansiktet en gång. Det kändes som att få en bukett brännässlor i plytet. Lukten är mycket speciell.

20 maj, 2007 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Lisa: Kan man äta maneter?

Lotten: Varför kallas blåsmaneten (Physa´lia phy´salis) för portugisisk örlogsman? Står vi inte inför ett tydligt fall av diskriminering? Jag föreslår ett kvoteringssystem!b

20 maj, 2007 21:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Maneter är mycket förståndiga djur: ”To compensate for its lack of basic sensory organs and a brain, the jellyfish exploits its nervous system and rhopalia to perceive stimuli, such as light or odor, and orchestrate expedient responses.”

Vilken självinsikt!

20 maj, 2007 21:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Right, vi borde kvotera in fler örlogsmän i den svenska vokabulären!

Kungliga örlogsmannasällskapet är förresten Sveriges äldsta militärvetenskapliga samfund för det stiftades redan 1771. (Vad i hela friden ska jag nu göra av den kunskapen?)

När det gäller maneterna förstår de alltså att de ska kompensera för hjärnbristen? Vilka enastående föredömen.

20 maj, 2007 22:34  
Blogger Cecilia N skrev ...

Physa´lia phy´salis. Intressant.
Det där lilla gulorangea bäret som sitter inne i en liten "påse" som serveras på glass på restauranger och som säljs i fruktdisken dessutom, heter ju också physallis.

Vad betyder det egentligen?!

20 maj, 2007 22:39  
Blogger crrly skrev ...

Hm, hur kan en öronmanet kännas som brännässlor? Självsuggestion?

20 maj, 2007 22:44  
Blogger Camillas lockar skrev ...

Jag skulle också försöka byta samtalsämne...!

20 maj, 2007 22:59  
Blogger Jessica skrev ...

På temat ätbara maneter. Ja, man kan äta maneter. Inte slemmiga öronmaneter utan andra maneter (rhopilema esculenta). De senaste jag köpte var torkade och hackade. Man blöter upp dem och jag blandar dem helst med krispig gurka och kanske syrliga umeboshi (salta plommon) för lite bett. Perfekt mat :). På japanska heter maneter kurage.

20 maj, 2007 23:33  
Blogger Jessica skrev ...

Åh snacka om att man har samlat på sig en massa värdelöst vetande... men sen så har vi diskussionen om vetande egentligen någonsin kan vara värdelöst? Kanske nästa stora diskussion eller bäva månde?

20 maj, 2007 23:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det är enormt lustigt hur maneter liksom övergår från en växtfas (där de påminner om en hög med tallrikar staplade på varandra, med den bredaste överst) till en djurfas (där de påminner om runda, hjärnlösa vattenvingar med hängande gardiner). Snacka om utveckling! (Men vad vet de om fortkörning, muséer och postkoloniala krig egentligen?)

20 maj, 2007 23:54  
Anonymous Anonym skrev ...

cecilia n
Maneterna heter Physalia.
Judekörs och kapkrusbär tillhör växtfamiljenfamiljen Physalis

Physalis och Physalia kommer båda av grekiskans fysalis (blåsa)

Och
Plsfikhs blev min ordverifiering nu.

21 maj, 2007 01:06  
Blogger Ingela skrev ...

Ååhh, jag njuter. Ingen annan stans än i Lottens kommentarer kan man utöka sitt förråd av oanvändbart vetande så dramatiskt på två minuter.

21 maj, 2007 09:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Agneta och alla andra som sprutar kunskap som kött ur en köttkvarn -- jag håller med Ingela om att det är en njutning!

Nu måste vi snart fördjupa oss i postkoloniala krig.

21 maj, 2007 09:47  
Blogger crrly skrev ...

Får jag inget svar på min manetfråga? Öronmaneter bränns väl inte?

23 maj, 2007 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Johodå! Jag kan citera NE om öronmaneterna:

"Namnet kommer av de fyra öronformiga eller ibland nästan cirkelformiga könsorganen, som syns genom den svagt välvda klockan; könsorganen är rödaktiga eller svagt gula. Nässelcellerna är svaga och irriterar därför inte människohud."

Alltså bränns de, men vi känner det inte!

23 maj, 2007 12:57  

Skicka en kommentar

<< Home