28 mars 2007

Å nu blir det dumburken (uppdat.)

Det här är en ”teaser”. Ni blir nyfikna på vad Patrick Dempsey från förr och nu har med innehållet att göra. Och läser vidare.

Tv kallades med en fnysning på näsan för ”dumburken” första gången 1962. (Byt ut ”fnysning” mot rynkning om ni är petiga.) Men var? I vilket sammanhang? Mina böcker hemma gav inte mer än just årtalet och en hänvisning till det engelska 'idiot box', så jag mejlade både SAOB och SAOL samt NE. (Alla har svarat att de inte vet.) Nyss mejlade jag Språkrådet*. Sedan föll hela min tidsplanering ihop som ett fuskbygge från 1970-talet eftersom jag råkade åka till biblioteket och där hittade en bok av Lars Ulvenstam: TV – dumburk eller väckarklocka (1967).

Oj, vad många ord det var i den boken! Slarvläs inte nu, begrunda att kapitlen heter:
Högkultur och masskultur
Att hävda kvalitet
Att prioritera ett kulturinstrument
Tävla om publik och kvalitet
Kultur och underhållning
Frihet och ansvar
TV-s påverkan
Där ser man. Kultur och kvalitet. Underhållning och ansvar. Frihet och påverkan. Prioritering och publik. Men istället för att fundera över innehållet, snöade jag direkt in på det lilla bindestrecket före genitiv-s. Tänka sig. Ok. Men varför kallas tv:n för dumburk? Vem hittade på't?

---
*) Uppdatering! Språkrådet vet besked – i SvD på sidan 3 (nr 110/1962) står meningen:
I Sverige talar man stundom om ”dumburken”. På amerikanska heter det ”The Six Day Idiot Box”.
Nu vet vi ju inte hur länge man i Sverige då har ”talat om dumburken”, men detta är kanske första gången som det trycks i dagspressen. Nåväl. Tänk att man aldrig får vara riktigt nöjd: varifrån kommer ”The Six Day Idiot Box” då?
---

Det finns ju en blogg som heter Älskade Dumburk och det finns bloggkategorier som heter dumburken och vi är på alla sätt och vis fascinerade av denna burk. Ikväll ska vi se på fotbollslandskamp på burken och alla måste snart köpa digitala burkar och ska barnen se på burken istället för att hoppa hopprep?

Nu undrar jag: vad säger följande om mig? (Eller kanske bara om mitt tv-tittande?)

Jag vill se allt vad gäller
  • Scrubs
  • Vita huset (West Wing, alla andra titlar är ju på engelska)
  • Grey's Anatomy
  • House.
Tur att Vita huset inte utspelas på ett sjukhus.

Men jag kan inte förmås att sitta stilla mer än några minuter när tv visar
  • Six Feet Under
  • 24
  • Desperate Housewives.
Obduktion och två flugor i en smäll.

Alla dessa serier är av s.k. hög kvalitet, eller hur? Six Feet Under är intressant endast inledningsvis när någon dör under konstiga former, sedan är det ständigt en känsla av ”nä nu barkar allt åt skogen”. Kiefer Sutherland är bra i 24, men jag gillar mest när bilden splittras i olika delar så att man ser många skeenden på en gång. Desperate Housewives är rolig när Felicity Huffman är i bild.

Diskussionen om tv på 1960-talet är inte helt olik diskussionen om bloggar i början av 2000-talet.

1967:
– Bilden försvinner jätteofta! Bara så där!
– Vad tillför Hyland för kvalitet?
– Kan man verkligen lita på det som sägs i Aktuellt?

(Fyll gärna på.)

Fotnot:
Det första decenniet i ett århundrade kallas ”noll-noll-talet”. Konstigt: ”noll-noll” är ju egentligen inte mer än ”noll”, så det borde kallas ”noll-talet”. Sjuåringen här hemma är alltså en nolla.

37 Reflektioner:

Blogger C skrev ...

Jag kan ju inte annat än bara hålla med dig jag gillar och ogillar exakt samma serier.

House är helig tid i vårt hem (även om skeptikerna, som min man, hävdar att det är exakt samma sak varje gång) men det är ju inte därför man kikar utan för att dialogen är så vass!
Weat wing är ju såååå bra den ända serie jag följt i år.
Och G.A måste man kika på just pga McDreamy. Fast lite konflikt blir det i sändningstid...

Däremot är det där med barn och Tv tittande ett dilemma i vår familj, hur mycket Tv är lagom för mindre barn.
Jag gillar program som fem myror och hjärnkontoret för då lär de sig faktiskt något, då är TVn absolut inte dumburken!

28 mars, 2007 11:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har sett ungefär två halva avsnitt av Scrubs men inget av Grey's Anatomy. Men jag vet ju att den också utspelar sig på sjukhus, så jag anser mig inte vara helt bortkommen. House har jag aldrig hört talas om annat än som musikstil. Vita huset kollade jag på första säsongen; kan det vara tio år sen? Av Six feet under har jag nog sett två-tre hela avsnitt, däremot inget av 24, som jag inte ens vet vad den handlar om. Däremot följer jag både Desperate Housewives och Prison Break, och två tv-serier per vecka är fler än jag har följt på åratal. Fast jag ska sluta se på Prison Break nu, för den har blivit så himla tjatig. Jag är inte på något vis emot tv-tittande, jag har bara svårt för att ägna mig åt det själv. Kanske handlar det om koncentrationsförmåga.

Förresten ser jag även America's Next Top Model, och det slår väl allt annat som har nämnts hittills ...

28 mars, 2007 11:27  
Blogger C skrev ...

Weat wing--- är det mellan västerns motsvarighet till west wing?

28 mars, 2007 11:30  
Anonymous Anonym skrev ...

An now for something completely different:

Är det en tillfällighet att många uppmärksammade och högt rankade bloggar skrivs av personer som - vad det verkar - vill ha just uppmärksamhet på sin person? Jag tänker på det faktum att både t.ex. Lotten och Silverfisken sökte in till teaterskola och att en viss glamour-jur.stud. i U-sala gick gymnasiets estetiska linje, dansprogrammet. Är bloggen den scen som bloggaren egentligen helst hade velat stå/dansa på?

Lotten har tidigare funderat över varför man har blogg. Kan detta vara en tråd att nysta vidare på? Översättarhelena, t. ex.: Har du också velat bli skådis eller dansös? (Ja ja, nu heter det dansare vilket som, men jag tror att glamourdamen ville bli dansös.)

(Jag som inte har en egen blogg drivs att göra såna här inbrytningar hos andra. Är det OK?)

Och svensk TV har hag knappt sett på två år, så där har jag inget att tillföra.

28 mars, 2007 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

... har jag knappt sett ... jag, inte hag

...varför man har blogg. "Har blogg" - låter som nåt man kan finna botemedel mot i den djefla mannens handbok, den om loppor och löss o.dyl.

28 mars, 2007 12:12  
Blogger Ica skrev ...

Jeeez. Du måste ju vara en smula hypokondrisk om du kollar på alla de serierna. Var är ER då? Får inte den vara med?

Hm... själv kan jag bara sitta still när dumburken visar Simpsons, fotboll (eller, still är jag inte, men jag tittar), family guy, Efterlyst och Arkiv X förr i tiden. Jag förstår ingen av de andra serierna. Jo, Jordan rättsläkare och Boston Public var bra.

28 mars, 2007 12:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

C: har du visat Ika i rutan för dina barn? Jag tycker att hon är underbar och lärorik ... och så har jag plötsligt förstått att barn faktiskt skräms av henne!

Om jag hade fått göra barnprogram ... hade jag överlåtit projektet till "Ika i rutan".

28 mars, 2007 13:30  
Blogger Ica skrev ...

Ika i rutan är lite skrämmande, men skelettet Åke är söt. Av någon anledning har folk allt kallat mig Ika i rutan. jag kan icke förstå varför.

28 mars, 2007 13:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Prison Break hade jag kunnat sätta på "vill inte se-listan". Fast Peter Stormare var cool.

(Ni märker väl att jag har försökt att se alla program som hajpas?)

Ica (i rutan?) -- Arkiv X försökte jag också tycka om, men nej. Inte ett dugg.

ER, däremot, ER *suck*. Under flera år byggde jag upp mitt liv och mina paraboler på möjligheten att kunna se både "ER" (tv3) och "Vänner" (kanal 5).

28 mars, 2007 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Ossj, ser nästan aldrig på TV. Utom Parlamentet, och den utmärkta danska serien Krönikan.
Däremot kan jag bara bekräfta Ökenråttans teori om bloggarens bekräftelsebehov. Själv är jag gammal drama-estet, källarbandsstjärna, elevrådsordförande och allt annat man kan hitta på för att få lite uppmärksamhet. Och många andra bloggare jag känner har samma bakgrund. Bästa exemplet är nog min syrra.

28 mars, 2007 13:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vad nu? Länken till min systers blogg blev helt fel. Så här ska den vara.

28 mars, 2007 13:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, ja just det, jag glömde ju att bekräfta Ökenråttans tes: visst är jag en estradmänniska! Dock får jag bara halva utloppet här -- det andra kommer när jag bugar efter en föreläsning.

(När man bugar, applåderar åhörarna som på kommando. Det sitter i ryggmärgen.)

Hm. "Kommer" utlopp? Äh, det låter innovativt.

28 mars, 2007 13:50  
Blogger C skrev ...

Ika i rutan har jag missat totalt, däremot var jag själv livrädd för Clownen Manne och (som alla andra)för Staffan i vilse i pannkakan.
Ja och så tyckte jag både Ugglan Helge och Hedvig var väldigt läskiga. Speciellt när hennes näsa växte.
Då undrar man ju om barnprogram var läskigare förr eller om jag var ett väldigtharigt barn.

28 mars, 2007 14:04  
Blogger C skrev ...

Clownen Manne
och
Vilse i pannkakan och slutligen från A till Ö med Hedvig och Helge

28 mars, 2007 14:12  
Blogger bengt skrev ...

Jag försöker undvika serier då jag inte riktigt gillar att behöva sitta vid samma tid varje vecka och titta. Det känns lite som att bli styrd av något så dumt som en elektronisk apparat. Och missar jag ett avsnitt orkar jag inte hänga på nästa. Och inspelat på videon glöms alltid bort.
Men House har jag följt på Canal+.

Sidospår: Det program som barnen tycker bäst om Tillbaka till Vintergatan är anmält till Granskningsnämnden på grund av politisk propaganda: http://www.resume.se/nyheter/2007/03/27/moderat-politiker-anmaler-/index.xml

28 mars, 2007 15:02  
Blogger Ica skrev ...

Åh, jag titta på ER redan på den tiden när jag bara ficka vara uppe till kl 21. Men måndagar fick jag dispens och jag och mams och paps satt och kollade på ER och snygga Carter innan han skaffade skägg och när han bara var ny och klumpig.

Arkiv X... åh. jag älskade den serien. Har massa filmer med. Bara musiken och alla söta aliens. För att inte tala om Cancermannen.

28 mars, 2007 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag var liten så kom det fram en liten triangel i ena hörnet när det började ett program i den andra kanalen. Det var praktiskt med tanke på att man på den tiden fick resa sig från soffan för att gå fram och byta kanal!
Med triangeln så visste vi när programmet vi egentligen ville se började. Hur skulle det se ut nu för tiden? Förmodligen så skulle rutan täckas av trianglar hela tiden

28 mars, 2007 18:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

En dum en frågar: "ER?"

Kan det vara så att det gudfruktiga USA inte såg på tv om söndagarna? (Därav six days.)

Tv:n har kidnappats av andra familjemedlemmar här. Och jag har kapitulerat. Ser nästan inget alls. Men gillar killarna i Mythbusters. Den ena av dem liknar min musiklärare i högstadiet (som han såg ut då).

28 mars, 2007 18:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Men CSI? Tittar ingen på CSI?
Och favvobarnprogrammet förutom Fem myror är helt klart Myror i brallan. Jag anar ett tema.

28 mars, 2007 18:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt, klart att man ska förklara ER! Sjukhusserie med en ung George Clooney -- och ett avsnitt regisserades av Tarantino. E.R. tror jag att man ska skriva egentligen -- för Emergency Room.

CSI ser jag på när hon med svart lugg är med, hon tuggar tuggummi och ... nej, jag kommer inte på vilken CSI det är eller vad hon heter. (Måste kolla!)

Den blinkande triangeln var bra, kom med TV2 1970. Det påminde mig om när man fick se fotbollsmål i repris, och ett jättestort "R" blinkade så att man skulle förstå att det inte var Ralf Edström som plötsligt sprang väldigt långsamt utan att sekvensern visades i ultrarapid.

Hos Vad är grejen finns detta R i bloggversion.

28 mars, 2007 19:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men wow, jag trodde att jag hade sett CSI, men så var det Navy NCIS. Men hon med luggen heter i alla fall Pauley Perrette. Vaaaad man lär sig idag!

Men vi vet fortfarande inte varför tv kallades ”The Six Day Idiot Box”. Sände de ingenting på söndagar? Eller var det inte idiotprogram en dag i veckan?

28 mars, 2007 19:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är inte mycket till TV-tittare jag, men försöker att svara på en fråga från gårdagesn Lotten-blogg:

Vem som kan ha sagt pissa på tallfället?
Kanske mannen bakom »nykräkta koftor med dicke myll«? Dvs Povel Ramel

28 mars, 2007 19:24  
Blogger Anna skrev ...

Jag trodde att du skulle skriva om en film (den hette nämligen Dumburken på svenska) som var min absoluta favorit när jag var tonåring, helt krejsy!

När det gäller serier: Scrubs är kul, och Simpsons och Desperate Housewives. Men ingenting slår Heroes och Rome! SÅ bra!

28 mars, 2007 22:22  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ökenråttan: Nej, jag har faktiskt aldrig velat bli vare sig skådespelare eller dansare. Just nu kommer jag överhuvudtaget inte ihåg att jag har velat bli något (om man därmed menar lite mer seriösa drömmar än dem som handlar om att bli rockstjärna när man på sin höjd spelar andra altsax i kommunala musikskolans storband), men det måste jag väl ändå ha? Konstig syntax det blev där.

28 mars, 2007 22:39  
Blogger Studiomannen skrev ...

Faktum är att flera av mina absoluta favoritserier har nämnts av Lotten. Gudskelov har frun samma åsikter och det märks i DVD-hyllan. Vi spelar nämligen in de serier vi älskar. I rätt ordning:

1. Cityakuten (ER, alltså). 13:e säsongen håller på just nu. Vi har sånär som på några enstaka avsnitt varenda ett som sänts på TV3.

2. Vita huset. Förödande tablåläggning för ett genuint intelligent och genialiskt program. Dialogen skapar en klass ovanför världsklass. Helt lysande.

3. Grey's Anatomy. Har klar potential att bli en klassiker. För att vara på den säkra sidan har vi samtliga avsnitt bandade av den serien också...

4. House. Se punkt 3...

Vi älskar även fler TV-serier och tittar rätt mycket på TV, men det är ett väldigt riktat tittande. Nyheter får jag mig till livs från morgon till kväll så Rapport eller Aktuellt faller bort. Dokusåpor är inte intressanta och flera av de andra serierna som nämnts har jag inte sett en sekund av. Inte för att Prison Break skulle vara dåligt. Det är det säkert inte. Men vi tittar på annat.

29 mars, 2007 04:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Six Days - varför inte Seven? Det är väl som med veckodragstrosorna i When Harry met Sally: They don't do Sundays. ... Because of God.

Hä va la syndigt att titta på TV på vilodagen.

29 mars, 2007 07:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Veckodagstrosorna skulle det vara - man kunde tro att jag inte är nykter, så mycket fel som jag stavar. Deprimerande. Jag är nämligen spöknykter. Och det var ingen felstavning, om nån tror det!

29 mars, 2007 07:29  
Blogger rigg skrev ...

appropå den lilla fotnoten: "dubbelnoll-talet"?

29 mars, 2007 08:14  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Det där fula genitivbindestrecket stack mig precis lika mycket i ögonen, Lotten. Lustigt nog sticker det mer när det är skrivet av nån som verkligen borde kunna sina saker.

Rome är ju den bästa serien alla kategorier. Det kan bero på att den inte har hunnit bli urvattnad än: den är så dyr att göra att det gick två år mellan säsongerna 1 och 2. I stort sett håller inte en enda serie vad den lovar under säsong ett (utom WW då) men vissa har egenskaper som gör att man kanske följer dem ändå (House).

Detta sagt av en som numera ser väldigt lite på teve: en timme i veckan plus kanske lite strönyheter.

29 mars, 2007 09:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag visste faktiskt inte att det fanns en film som hette Dumburken -- och jag har inte sett den. Ska absolut rätta till denna miss!

När det gäller Rome, så har jag ju totalmissat denna gigant. Ska absolut rätta till denna miss!

Och nu till dagens hemskaste bekännelse: jag har inte sett ett enda avsnitt av Simpsons. Ska absolut rätta till denna miss!

Andra saker jag har missat: Heroes, veckodragstrosor och uttrycket spöknykter. Ska absolut rätta till dessa missar! (Povel Ramel har jag däremot sett live, Agneta.)

29 mars, 2007 11:32  
Blogger den blyga skrev ...

Jag är så sysselsatt med att ansa trädgården (tar dubbelt så lång tid med bruten ankel!)- att jag missat denna debatt.
Dock ett inlägg i efterskott:

Förutom DE DANSKA serierna
- Matador
- Krönikan
- Ørnen
- TAXA
- Anna Pihl
tittar vi på MONK på Canal Plus!

30 mars, 2007 07:34  
Blogger Pumita skrev ...

Dempsey som teaser? Neej, funkar inte på mig. Tittar visserligen på Grey´s (bättre serie än ER) men Luka i ER är mycket trevligare att se på. Du, Lotten, som har talets gåva, kan du inte övertala dem att kicka Dempsey och ta in Goran istället? ;D

30 mars, 2007 19:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Goran och Dempsey samtidigt, kanske? De kan ju slåss om Grey?

30 mars, 2007 21:20  
Blogger Pumita skrev ...

Jaaa, att jag inte tänkte på deet!
Du har visst skrivit manus till såna häringa serier förr! *asg*

31 mars, 2007 17:56  
Blogger Ataharis skrev ...

Åh, Helena (översättare): jag följer top model precis som du! Om nu följer innebär att jag ser det när jag kommer ihåg det och om det råkar vara på den gången varannan vecka när teven faktiskt är igång. Jag har väldigt svårt att följa serier med mitt sporadiska tevetittande.

Men är det ingen som minns ljuva Tre Kronor, sändes en gång i veckan och var stora snackisen i skolmatsalen dagen efter? Fick inte missas!

01 april, 2007 12:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Vet någon om det fanns sjukhusserier på 70-talet? Kan bara minnas en serie i filmen Tootsie...

12 april, 2007 13:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooo, det fanns en jättebra som handlade om två ambulansmän! Den hette Emergency.

12 april, 2007 13:31  

Skicka en kommentar

<< Home