15 mars 2007

Å nu blir det reklam

Produkten ifråga är blond, blåögd och 172 cm, men passar lätt in i alla sammanhang ändå. Med ett enkelt handgrepp kan du få produkten att rabbla intressanta fakta, sprängfyllda med roligheter som genererar kunskap. Snubbel, trill, spill och andra hoppsan-moment fås helt utan extra avgift. Med en enkel kopp te i därför Med lite te stjälpt i därför avsedd hålighet skapas turboeffekt.

Operativsystemet är stabilt och kraschsäkert och produkten behöver endast startas om efter fyra glas vin. (Ja, 3,5 går däremot bra.) Produktens intellekt är intakt, crispigt och crunchigt på ett innovativt sätt. I pipeline ligger ständigt nya tankar som lätt kan implementeras för önskad effekt.

Produkt: Lotten-paketet.
Innehåll: Sex timmars föreläsning var som helst i Sverige.
Tema: Moderna skrivregler, dråpliga exempel, svar på frågor, tips på skrivteknik. Och skratt.
Kontakt: Mejla.

_______________
Upp till bevis, det är så många som säger att jag bloggar ”i onödan” och att jag istället borde skriva någonstans där jag får betalt för’t. Om jag nu får några föreläsningsjobb av er, kan jag fnysa, sätta näsan i vädret och redovisa bloggrelaterade inkomster.
_______________
Förresten: kom gärna med fler exempel på modeord och floskler! Pipeline och implementering börja kännas lite omoderna, eller hur?
_______________
Uppdatering: En ny föreläsning bokad! (Men oj, vad uppdragsgivaren inte visste att jag hade en blogg. Alltså har denna annons inte gett något resultat än. Vad är egentligen detta för skruttigt medium?)

26 Reflektioner:

Blogger C skrev ...

Jag försökte Lotten, verkligen men ledningsgruppen valde att åka på Hasseluddens Spa.

Jag säger hellre Lotten än spa vilken dag som helst.

15 mars, 2007 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten du glömde en sak:

”Service och kvalitet med kunden i fokus.”

Fast ärligt talat börjar det där kännas lite tjatigt, så jag prövar några andra varianter:

”Fokus och kvalitet med service i kunden.”
”Kunden och fokus med service i kvalitet.”
”Servden och kvalitus med kunice i foktet.”
”Fice servkon och filitet kvakon med kundibobobolobbo fokublobloblobloblubbelubb tutelitut och glädjens fanfarer!”

ARRRtikuLLatioOOONsövniiiing:

”FoooOOoooooookuuUUUuusu i serviiiiiIIIIIiice och kvalllLLlLlL-LL-LL-iteeEEEet i KuUuUuUuUunden.”

15 mars, 2007 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Googling på "kunden i fokus" (inom fnuttar) ger 25 000 träffar på den svenska webben.

15 mars, 2007 12:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bäst hitttills:

"tutelitut och glädjens fanfarer"

15 mars, 2007 12:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Ånej, jag är stalkad av nån som har tagit mittnom de plume! Typiskt borderlinebeteende!

15 mars, 2007 12:14  
Anonymous Anonym skrev ...

VAD NU? Vart tog duplikatet vägen? Jag anar en konspiration!

15 mars, 2007 12:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Konspirationen, det är jag. Jag bara städade lite. Bloggdammsugarn is my middle name.

(Här har vi då anledningen till att jag måste jaga jobb via bloggen: min djefla man är arbetsoförmögen, nej, vad menar jag, eh, bloggkommentatorsgalning.)

15 mars, 2007 12:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Svar på en väldigt blyg men bekymrad mejlfråga: nej. Jag dricker inte vin före föreläsningarna.

Dessutom hinner jag sällan komma upp till ens tre glas när det väl dricks, eftersom jag spiller och dräller så förfärligt. Synd på så rara droppar.

15 mars, 2007 12:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det står inte om dina andra kvalitér, Du kan ramla i källartrappa.

15 mars, 2007 13:13  
Anonymous Anonym skrev ...

"Se verksamheten i ett helhetsperspektiv", "kunna arbeta självständigt och i grupp", "vara strukturerad och noggrann", "vi tror att du är ung och hungrig" ...

Jag jobbar själv med platsannonser emellanåt och det är inte lite floskler man stöter på.

Ung är jag inte, men däremot alltid hungrig (på choklad, vin, chips ...) - räknas det?

15 mars, 2007 13:51  
Blogger den blyga skrev ...

Den ÄKTA djefla mannen är ju nykterist...

VEM är stalkern?

15 mars, 2007 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, inte jag i alla fall! *fniss*

15 mars, 2007 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga stalkern är en i en stor massa som inte vågar kommentera utan (helt tillåtet och ok) mejlar istället.

Apropå stalker, har jag haft en sådan en gång. På riktigt. Han skickade blandband med undermeningar.

Tack, förresten C, jag vet att du försökte "sälja in" mig. Hasseluddare är jag ju inte. Än så länge!

Måste gå. Är ju så ung och hungrig.

15 mars, 2007 16:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag var inne på samma spår, Anne-Maj. Kraschsäkert var det som fick mig att associera till källartrappa.

Har du tekoppen i en hålighet, Lotten? Eller mängden 1tkp av flytande te i en tekopp?

Jag läser inte modeord. Bara konstiga engelska som inte finns i lexikon.

15 mars, 2007 20:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan få några skolrelaterade buzzwords från min senaste jobbansökan: "bred kompetens", "livslångt lärande", "helhetssyn", "mångfald som resurs", "arbetslaget i fokus", "portfolio" och slutligen "elevcentrerat". Nåt av dem borde ju gå att använda, tycker jag ;)

15 mars, 2007 22:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, tack Emi! Vad är "portfolio" i den världen? Är det en bunt med arbetsprover?

15 mars, 2007 22:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja - en sån som fotomodeller har med snygga bilder på sig själva.

15 mars, 2007 23:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, nu ser jag att jag i texten har påstått att det i mina kroppsliga håligheter står tekoppar. Tack, Cecilia N!

Frågan är nu om jag ska rätta det, det skulle ju vara rätt kul att ha det kvar.

15 mars, 2007 23:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Någonstans bordet det går att infoga »tänket« eller »tänk« också. Men just nu är jag lite trött och orkar inte hitta på hur.

16 mars, 2007 01:38  
Anonymous Anonym skrev ...

I "den världen" innebär portfolio att eleven samlar delar av sin produktion, tillsammans med tankar om sitt lärande, i en mapp/pärm/fil på datorn. Metakognition och whatnot. Lite som vilken Top Model-aspirant som helst, med andra ord.

16 mars, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi måste var släkt. Eller, vad skriver jag, vi är ju släkt.

För någon vecka sedan gjorde jag en dunderladdning med hemrostad müsli. Halva nöjet består av att efteråt skriva en innehållsförteckning, men eftersom det inte är någon som läser den här hemma (det finns bara ytterligare en läskunnig i hushållet, och han vet ju redan vad den innehåller) så kändes det lite meningslöst den här gången, så jag lät bli. Men nu tar jag lite utrymme här för att skalda:

Havregryn
Rågflingor (varför heter det havregryn men rågflingor)
Dinkelflingor
Dinkelcornflakes
Rostad mandel
Rostade nötter
Gula russin (förföriskt friska och vackra som bärnsten)
Torkade aprikosbitar

Och alltihopa ekologiskt!

Burken med müsli bor i skåpet ovanför kylskåpet (stå på tå, sträck, sträck). I morse var locket inte påsatt, och jag slant, så halva innehållet, sisådär en två liter (mäter man müsli i liter?) forsade ner över mig. I håret. Ner i tröjan. I bh:n. Ner i sjögräsmattans fibrer. Komiskt nog också rakt ner i sopskyffeln.

Patrik tittade in i köket. "Jag är inte förvånad", sade jag lakoniskt. "Inte jag heller", sa Patrik.

Man kan ju inte slänga så fin müsli. Så i morse satt jag och åt müsli med hårstrån och lite annat smått och gott som jag valde att inte identifiera. Ni vet väl att vi lever i för rena hem och att det är bra med lite smuts i hörnen?

Dottern kom upp för att höra vad som var på gång och satte sig förtjust, naken, mitt i müslin för att helt legitimt plocka ut och sätta i sig russinen och mandlarna.

16 mars, 2007 10:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Käraste söstra mi, Orangeluvan. De där trill- å spilllgenerna har vi fått av fadren.

16 mars, 2007 10:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Emi, men hur lägger man sina blåmärken, stygn och svullna knä i en portfolio?

16 mars, 2007 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Så du har inte noterat hur trillig och spillig vår mor är? Hur många kristallglas har hon inte krossat hemma hos dig, och är hon inte hänvisad till fulaste IKEAglasen vid besök (något hon tar med stoiskt jämnmod. Vad underligt, jag vet inte ens vad stoiskt jämnmod är, eller om det ens existerar.)? (Vilken underlig kombination av skiljetecken jag skapade här.) Jag tror att vi har råkat ut för värsta sortens kombinationi av trill- och spillgener i form av våra föräldrar.

16 mars, 2007 11:17  
Anonymous Anonym skrev ...

anne-maj: man tager ett stycke växtpress bara, så är saken biff (vad nu det innebär, en biff är väl sällan något att eftersträva?)

16 mars, 2007 18:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihihi, tackar!

VÄRLDENS KONSTIGASTE WW: nafyzvgw HOPPAS JAG KLARAR DEN HÄR GÅNGEN....

16 mars, 2007 19:02  

Skicka en kommentar

<< Home