23 mars 2007

Drottning eller proffs i en enda röra (uppdat.)

Bloggerqueen blev jag kallad igår. Jag blev även kallad proffs. Tyvärr hade det inte med idrott att göra; jag hade ju gärna varit basketproffs. Eller golfproffs som Annika Sörenstam. Kanske vill jag allra helst vara proffs med Foppa i Nashville Predators. Fast han haaar ju så ont i fötterna. Men ok, då är jag väl ett bloggproffs.

Men goddamn, show me the money i så fall!

När Ingemar Stenmark skulle delta i OS 1984, fick han inte det emedan han inte längre var amatör. Stackars Gunder Hägg som slog världsrekord på världsrekord, blev 1946 diskvalificerad på livstid eftersom han hade tagit emot pengar av tävlingsarrangörerna. Men nu stundar nya tider. Jag ger upp mitt amatörskap omedelbart om någon vill det!

(Ropet ekar tomt i fjärran. Ah well.)

Uppdatering: Måste bara klargöra – jag raljerar här. Jag vill inte få betalt för min blogg. Då hade jag inte skrivit om det som jag skriver om. Jag vill föreläsa, det är mitt yrke. Basta.

Om jag då inte är ett proffs, kan jag nöja mig med att vara drottning. När Elton John blev ”Sir” 1997, sade han till drottning Elizabeth II:

– From one queen to another ...

När jag adlas och träffar drottning Silvia kommer jag förmodligen att spilla champagne i hennes dekolletage ([dekålltaaasch], inte [dekålletaaasch], konstigt va?) och råka tala om att jag 1976 ansåg att hennes bröllopsklänning var trist utan spets och puffärmar.
Hon skulle ha sett ut som Gunilla Pontén gjorde i sin dubelbubbla 1955, tyckte jag. (Jaegers hovfoto, taget ur ”Tyg och otyg” av G. Pontén, 1993.) Lutar hon sig bakåt mot något? Har hon på sig slalompjäxor? Eller lade jag bilden snett i skannern?

Den mest drottninglika jag kan tänka mig är nog ändå Greta Garbo. Drottninglik blev Kristina däremot inte ens när hon dog 1689 eftersom hon abdikerade redan 1654. (Man skulle nästan kunna tro att jag är göteborgare idag.)

Nej, nu är jag trött på att vara majestätisk. Jag vill hellre slå världsrekord på 1 500 meter.
Gunder Hägg leder här före Arne Andersson.

24 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Äntligen!
Äntligen får jag användning av ett tidningsurklipp jag sparat i samband med Gunder Häggs bortgång:

På halv stång
Det är Sven Rohlén, Häggs chef på brandkåren, som är speaker på Strömvallen och han läser från resultatlistan "Tyvärr, det blev inget världsrekord. Gunder Hägg vann på världens bästa tid i år, med åtta minuter och niokommafyra sekunder".

Det blir tyst på Strömvallen.

En besvikelsens tystnad. Förväntningarna var ju så stora.

"Inte en applåd fick jag från läktaren. Hade jag varit frisk hade världsrekordet åkt", skriver Gunder Hägg själv.

Förlorade i stafett-SM

För han är inte frisk. 2 augusti förlorar han slutsträckan på 4x1.500 m i SM mot Örgrytes Lennart Nilsson.

Hägg borde inte ha tävlat, men han har ställt för att springa i Gävle och för att springa för kamraterna. Men det höll inte. Alla resorna i tågkupéer, alla loppen, har krävt sin tribut.

Tidningarna spekuleras det om att Hägg är slut.

"Jag är inte utbränd, men jag är sjuk" noterar han själv i sin dagbok.

Gunder Hägg tar sjukledigt och åker till Jämtland, till Vålådalen, för att vila upp sig. Han säger nej till en tävling i Helsingfors och till SM, men kan efter några dagar börja träna igen i fjälluften.

23 mars, 2007 07:30  
Blogger C skrev ...

I min värld Lotten är du redan den obestridde bloggdrottningen. En majestät, en gigant och du behöver inte ens ha en puffig klänning på dig, det räcker med jeans, huvtröja och omaka strumpor.
Du vet ju att kläderna inte gör mannen och det borde ju rimligt vis vara så även för drottningar.

Själv har jag alltid önskat att jag var lite mer Grace Kelly och lite mindre noshörning i porslinsaffär. För begreppen "cool, calm and collected" samt "poised" kommer aldrig sättas i samband med mig annat än som motsatser.

23 mars, 2007 08:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Du klarade Bloggerqueen-ordet galant! Och jag hann hit före Fyrabarnsmamman! Livet är en tävling! :-)

23 mars, 2007 08:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, igår vann jag (eller Ica?) den mest utstående tävlingen, för att inte tala om den enda som igår svarade på frågan. (Se gårdagens kommentarer.) Idag vann IT-mamman "först-tävlingen" och Den Blyga leder (än så länge) vad gäller Gunder Hägg-trivia.

C tillägnas härmed i sin porslinsfabrik (där vi tydligen huserar tillsammans) en bild på Grace Kelly.

23 mars, 2007 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Fyrabarnsmamman SA:

Duktig drottning!
OCh så skönt att det var du! Jag är lättad att det bara finns EN Lotten därute.

(Till IT-mamman vill jag bara säga; Skaffa ett liv!)

/Fyrabarnsmamman (som HAR ett liv-Fan också!!!)

23 mars, 2007 08:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, precis när jag läste ”goddamn” så började den här låten på webbradion.

23 mars, 2007 10:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Undrar hur många kalorier Gunillas klänning innehåller.

23 mars, 2007 10:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Igår kväll tog jag med nioåthalvtåringen till min braiga frisör för här skulle det klippas rejält (oftast hackar jag fram frisyrerna i familjen men ibland krävs proffshjälp). Vi gick på kvällstid, lugnt och avspänt och nästan tomt i den mysiga lilla salongen i Gamla Stan. Dock var en annan mamma och hennes dotter där samtidigt (en mamma-dotter-hobby?) och denna mamma var ... ja, drottninglik. Hon pratade nästan oavbrutet i mobilen om skidresan till Verbier i förra veckan, varvat med "lilla hjärtat"-kommentarer till trumpen ungtonåring i stolen bredvid, och så reciterade hon ur minnet ett komplicerat (tyckte jag som tjuvlyssnade så örona glödde) italienskt recept: "den kokar du i vin och några lagerblad, jaa, och sen ... och kapris ... och mixer ... sa jag salt å peppar?"
Isa var inte lika förstummad över denna drottninglika varelse, hon såg inte mobilen utan trodde att det var en av alla dessa halvgalna prata-för-mig-själv-personer i Stockholm.

23 mars, 2007 10:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ingrid: Det låter alldeles bestämt som ett recept på vitello tonnato! Om du inte har ätit det så måste du testa, det är jättegott!

23 mars, 2007 11:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gräddbakelsen som Gunilla Pontén var klädd i är noggrant beskriven i hennes bok. Bubblorna är "upphängda" och fyllda med tyll-liknande material. Ska kolla.

Ingrid: Jag har också träffat en drottninglik människa nyligen -- fast den snälla drottningen. Hon var cirka 100 år gammal och stod med rollator och enorm pondus på vår busshållplats. En kille grimaserade som Elvis och släppte ut sin portionssnus i handen och gick till en papperskorg och slängde den. Drottningen lyfte huvudet i en förvånad snedvridning, spärrade upp ögonen, log pyttelite och nickade mot snusgrabben.

- Mycket trevligt väder! sade hon och kisade mot solen.
- Huh, sa grabben.

Och Drottningen log.

23 mars, 2007 11:07  
Blogger den blyga skrev ...

"Den Blyga leder (än så länge) vad gäller Gunder Hägg-trivia

TRIVIA- my foot
Det här är allvarliga saker.
När jag har "suttit"(nu med bruten ankel går jag inte omkring...)med mina saker här på förmiddagen har det undermedvetna ploppat fram minnen:
Jag har faktiskt SETT både Gunder Hägg och Arne Andersson "live"
Det var på Helsingborgs idrottsplats Olympia en stillsam kvällstävling på -40-talet!
Det måste jag blogga om!

23 mars, 2007 12:26  
Blogger Ica skrev ...

Proffs är väl aldrig fel att kallas. Bloggproffs skulle minsann jag blivit väldigt glad av att höra. Annars skulle Tiger Wood-proffs vara bra för budgeten att bli.
Eller någon form av proffs. Kanske inte i fisar eller strumvikning dock. Den enda proffkänsla jag kan få är när jag stressar och cyklar i medvind, för då går det fort... eller nån form av proffs i onödigt vetande. Eller, jag vet inte.
Jo, jag är proffsig på att vifta på öronen!

23 mars, 2007 12:47  
Blogger Ica skrev ...

...och ett tillägg: JAG vann. Vi kan mäta nästa gång vi ses. Så det så. Om jag förlorar lovar jag att fladdra mina dumboöron och flyga hem till Småland.

23 mars, 2007 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena: Vitello tonnato! Just det, det sa hon ja. Och receptet kan jag ju nu. Ska testa det vid tillfälle. Med en god italiensk lättkokad pasta till, eh?

23 mars, 2007 13:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Mer politiskt korrekt än i förtid döda och blödda kalvar är KYCKLING eller FLÄSKFILÉ (fram med bilden igen Lotten!). Om man nu vill hälla tonfisksås på kött.

23 mars, 2007 16:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruellas önskebild:

Fläskfilé!

Den Blyga: Med "trivia" menade jag mer "kuriosa" -- seriös, faktabaserad kuriosa.

23 mars, 2007 16:33  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Är inte du i Borås och sniffar Lotten?
sniffsniff

23 mars, 2007 17:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Moster Mjölgumpa, den som ändå vore i Borås!

(Se där, en mening jag aldrig trodde att jag skulle skriva.)

23 mars, 2007 17:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

Lotten, du kan ju sjunga den, som Galenskaparna.

23 mars, 2007 18:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sprid nyheterna, jag kommer idag
för jag vill bli en del av dig
Borås, Borås.


Här sjunger jag! (Ätandes mörk choklad, drickandes vin som alls inte smakar mumma.)

23 mars, 2007 20:39  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos BORÅS.
Jag känner en som är
FÖDD i BORÅS
och det gick ju bra!
wv: 4-tal i qn

23 mars, 2007 21:52  
Blogger den blyga skrev ...

Man märker det fina vårvädret!
HURDÅ?
Jo, det är bara jag som sitter med brutet ben som har tid att blogga!?

24 mars, 2007 13:14  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

men helt seriöst; låt säga att en online tidning betalde dig en vettig lön för att skriva exakt som du gör men de fick publicera dig i tidningen - hade du då inte tagit den mackan???

24 mars, 2007 23:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt seriöst: för en ohemult och groteskt stor bunt med massa pengar hade jag till och med kunnat gå på glödande kol.

24 mars, 2007 23:20  

Skicka en kommentar

<< Home