20 mars 2007

Medvetna och ... eller omedvetna val

Jag hade ett val: ville jag spela basket eller åka till Göteborg för att gå på bloggöl med Studiomannen, Trulsa, Översättarhelena och Solusfemina? Innan jag ens hann tänka efter eller väga för- och nackdelar (motion kontra dyr tretimmarsresa med tåg), hade jag ju bestämt mig. Klokt och vuxet bestämde jag mig för att stanna hemma.

Dessutom, skulle det visa sig, var jag på båda ställena samtidigt! Redan 19:20 kom ett sms från Studiomannen om vilka faecesämnen de diskuterade, och bortåt tiosnåret kom en bild på ett ytterst fashionabelt handfat. (Vad är det gjort av?)

Se där, numera kan man alltså både ha kakan och kränga den. Å andra sidan har jag gjort detta flera gånger tidigare. Jag har gjort ett medvetet val, och sedan kombinerat detta val med de icke valda valet. Några exempel:
  • När Herreys med Diggi-loo diggi-ley vann Eurovision Song Contest var jag på studentfest. Med tv:n på.
  • När handbollslandslaget (silver) och Kajsa Bergqvist (brons) samtidigt spelade och hoppade avgörande i OS 2000, var jag publik på en brutal rugbymatch där Bästisgrannens make slog sig fördärvad. Men jag hade en liten radio i öronen.
  • När jag på en friluftsdag hade fattat fel, åkte jag slalom med längdskidor. Det gick jättebra.
  • När jag i gymnasiet var olyckligt kär, var jag samtidigt sprittande lyckligt glad. (Det blev aldrig något.)

I lördags kunde man i SvD läsa en understreckare om fria val. (Choices, inte elections eller whales.) Det är Fredrik Svenaeus som berättar om hur filosofen John Searle ställer till det genom att säga att vi kanske inte har en fri vilja trots allt. Istället avgörs allt av elektriska impulser i hjärnan – innan vi har hunnit tänka efter!

(Artikeln nämner både Tractatus av Wittgenstein samt ord som språkfilosofisk, kunskapsfilosofisk, emb­lematisk samt neurobiologi och ställer frågor som ”kanske är den fria viljan bara ett slags evolutionär bluff”. Ja, så himla intellektäll är jag.)

Men vaddå, det låter ju rätt trevligt ... tycker jag. Nervcellerna i hjärnan tänker färdigt åt oss innan vi medvetet hinner be hjärnan att tänka. (Oj, nu blir jag yr.) Då har jag ju faktiskt impulserna att skylla på när det gäller de inte så himla smarta valen ”jag” har gjort.

Tankepaus. (Tankarna styr jag väl fortfarande över?)

Hm. Jag kommer bara på ett enda dumt val: tentor som jag struntade i till förmån för Lundakarneval och basketmatcher.

Uppdatering: Jag skulle ju ha valt att gå på naturvetenskaplig linje och inte humanistisk! Fast det gick ju bra det också. (Det var då tusan så svårt det är att hitta felaktiga val.)

Etiketter:

21 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alltså, jag hade ju egentligen inte valt att vara olyckligt kär, men jag valde nog att vara glad samtidigt.

Eller så valde jag honom medvetet. Han kunde ju gå på händer! Sådana måste man ju bara älska.

20 mars, 2007 00:02  
Blogger Studiomannen skrev ...

Trots att saknaden var stor kändes det tryggt att du hade koll på distans. Några som inte hade någon koll alls var Det Stora Flygbolaget som slarvade bort Solusfeminas väska. Hoppas att det ordnade sig. Nu njuter vi av hemmets lugna vrå. Rast och vila tills morgondagens arbete å Peters Popquiz i Lund. Detta sagt bara för att du med kort varsel säkert kan planera in ännu en Lund-sejour.

20 mars, 2007 00:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen å, inte är jag i Lund imorrn! (Och koll har jag noll av.) Hade jag räknat upp rätt personer, förresten?

20 mars, 2007 00:22  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos filosoferande
en sydlig reflektion:

Livet må leves forfra, men kan kun forstås bagfra.
Søren Kierkegaard

20 mars, 2007 07:09  
Blogger C skrev ...

Ahhhh nu förstår jag vad det är som för tillfället är fel med mig.
Det är mina nervbanor som glömmer skicka impulser så jag gör snabba och omedvetna val, varvid jag glömmer saker, såsom handväskan och går med huvudet uppe bland molnen.
Tack Lotten, nu vet jag!

Och en karl som kan gå på händer--
Ja då kan man ju inte annat än bli kär!

20 mars, 2007 07:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Søren Kierkegaard, Enten–Eller (1843):

”Gift Dig, Du vil fortryde det; gift Dig ikke, Du vil ogsaa fortryde det; gift Dig eller gift Dig ikke, Du vil fortryde begge Dele; enten Du gifter Dig, eller Du ikke gifter Dig, Du fortryder begge Dele. Lee ad Verdens Daarskaber, Du vil fortryde det; græd over dem, Du vil ogsaa fortryde det; lee ad Verdens Daarskaber eller græd over dem, Du vil fortryde begge Dele; enten Du leer ad Verdens Daarskaber, eller Du græder over dem, Du fortryder begge Dele. Troe en Pige, Du vil fortryde det; troe hende ikke, Du vil ogsaa fortryde det; troe en Pige eller troe hende ikke, Du vil fortryde begge Dele; enten Du troer en Pige eller Du ikke troer hende, Du vil fortryde begge Dele. Hæng Dig, Du vil fortryde det; hæng Dig ikke, Du vil ogsaa fortryde det; hæng Dig eller hæng Dig ikke, Du vil fortryde begge Dele; enten Du hænger Dig, eller Du ikke hænger Dig, Du vil fortryde begge Dele. Dette, mine Herrer, er Indbegrebet af al Leve-Viisdom.”

20 mars, 2007 08:08  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jojomensan, visst är det rätt personer. Du har ju lika bra koll som vi själva på vilka som var där!

20 mars, 2007 08:08  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ur Kierkegaardcitatet gillar jag särskilt följande: "Hæng Dig, Du vil fortryde det".

20 mars, 2007 08:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag gillade Den Blygas exempel: "Livet må leves forfra, men kan kun forstås bagfra."

Han var inte dum, den där dansken.

20 mars, 2007 10:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooooh. Jag har just gjort ett val.

Jag ska framträda. Jag ska göra

WWW.LOTTEN.SE -- LIVE!

Tror ni att Globen blir lagom stort?


...


hybris subst., best. f. ~ el. ~en
ORDLED: hybr-is-en
• starkt överdriven uppskattning av det egna jaget och den egna förmågan (---).

20 mars, 2007 11:17  
Anonymous Anonym skrev ...

och raskt över till detta : har du inte läst "Den siste samurajen" av Helen Dewitt, så tror jag att du skulle gilla den.
Full av grammatik, kosntiga ord och ett par genier.

20 mars, 2007 12:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Handfatet är av glas, väl?

Kierkegaard var en jäkel på att upprepa sig. Det fortryder meg!

20 mars, 2007 12:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, Paul! Jag tror att jag har den här hemma, men har inte läst den. Full med grammatik, ah, så trevligt.

Kierkegaard var en jäkel på att upprepa sig, men så hade han ju inte sökfunktion på sin dator heller. Oj, vad jag hade upprepat mig utan dator. Ibland sitter jag och skrockar åt min egen påhittighet och ordrikedom, men allt oftare finner jag att jag ju redan för flera år sedan formulerde mig likadant.

20 mars, 2007 13:06  
Blogger den blyga skrev ...

Kierkegaards "upprepningar" ingår i retorikens troper, är närmare bestämt en ANAFOR.

Det är ju skillnad på skriftlig och muntlig framställning.
Redan de gamla grekerna...

20 mars, 2007 15:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

AB: Handfatet är av ektoplasma. I alla fall såg det ut så efter ett par–tre öl (vem räknar?).

20 mars, 2007 15:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Mera av Søren K som jag läste litet av så sent som i förrgår!

»Den subjektive tänkarens uppgift är att förstå sig själv i sin existens. Det abstrakta tänkandet talar nog om tillvarons motsägelser, men genom att se bort från existensen utplånar det svårigheterna och upphäver motsägelsen. Den subjektive tänkaren upphäver inte motsägelsen utan existerar i den, och likväl tänker han; och i varje tanke han tänker måste han tänka
med
, att han är existerande.«

Sedan somnade jag ...

20 mars, 2007 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Pågår det en Kierkegaard-duell mellan mor och son? Hur vinner man en sådan tävling?

20 mars, 2007 16:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Sanslöst Asdåliga Slarvbolaget kom tillbaka med min väska exakt 12 minuter innan Amex stod beredda med stora checken för omkostnader. Förargligt.
Efter att ha suttit instängd med 200 fritidspedagoger en hel dag kan jag bara konstatera att bloggträffen igår förmodligen blir Göteborgsvistelsens stora behållning. Även om jag fick klart för mig att jag aldrig, någonsin, bekräftat, av alla (?) blir bra på kort. Därför är de kort jag skickat till Översättarhelena (tills med en icke utskriven förväntan om att hon lägger ut dessa på bloggen sin ...) suddiga och precis så konstnärligt vackra som Lotten brukar presentera ;)
Tilläggas kan att jag fotfarande andas bajsångor.

20 mars, 2007 17:18  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tycker handfatet ser ut som en sån där tandläkarlampa.

Så på a svarar jag glas.

På b svarar jag: har ni läst Benny Andersen? Inte riktigt lika djup som Kirkegaard. Men en dansk som fick mig att uppskatta att läsa danska.

20 mars, 2007 21:24  
Blogger den blyga skrev ...

orangeluvan:
Här handlar det inte om TÄVLAN utan en STRÄVAN att genom växelsång stiga allt högre för att uppgå i en total
DJUPINGFÖRVIRRING - som ju var dagens ämne,väl?

20 mars, 2007 21:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är ute och föreläser och hinner inte kommentera så mycket som jag vill -- men jag läser, ler och allmänbildas av alla era bokstäver.

(Var finns alla trådlösa, ickelåsta nätverk när man behöver dem?)

20 mars, 2007 23:30  

Skicka en kommentar

<< Home