25 mars 2007

Dagens sommartid och gårdagens


Nu har jag ställt om de sex sju väggklockorna vi har. Dessutom har jag satt på en liten lapp på allihop: ”Sommartid” står det på lapparna. Annars kommer ofelbart repliken:

– Men vad är klockan på riktigt?

Och den frågan går inte att besvara utan en tidsutredning. Eftersom jag har huset fullt av mina och andras barn och måste ta hand om sommartiden, ber jag om ursäkt och publicerar en bit av en gammal text här. Men den är aktuell! (Tänk om jag hade publicerat något om ”Nu är hösten här” eller ”God jul, alla!”. Det hade inte varit särskilt aktuellt.) Here we go.

-----
Natten till den 6 april 1980 var den kortaste i mitt liv. Det var då vi för första gången vred klockorna bakåt framåt för att få sommartid.

Först pratade alla i ett par år om sommartidens vara eller inte vara. Nya killar på skolan stoppades raskt in i rätt fack med hjälp av följande tre frågor:

– Är du för eller emot kärnkraft?
– Är du för eller emot sommartid?
– Är du för eller emot videobandspelare?

(Man kunde faktiskt vara emot videobandspelare. Tanken var att filmer ska ses på biografer och tv-program var det ju ingen som behövde spela in. De som strävade emot mest kallade dessutom apparaterna för tv-bandspelare.)

Just denna helg 1980 pågick en basketturnering i Luleå. Jag var – när jag inte spelade själv – engagerad som protokollskrivare och tvungen att klockan halv åtta på morgonen infinna mig i en idrottshall som låg helt åt pepparn. Jag (som är morgontröttast i världen) och Sveriges alla bönder var starkt emot införandet av sommartid.

– Korna! argumenterade en bonde. Dom kommer att mjölkas mitt i natten!
– Sömnbrist! invände jag så fort jag fick en chans. Tänk så många bilolyckor som kommer att ske just denna söndag när alla har sovit för lite!
– Djurens biorytm rubbas så de kommer att producera sur mjölk och segt kött! argumenterade en annan bonde.
– Sommartid, vaddå sommar? tjoade jag. Vi har ju fortfarande meterhöga snödrivor!
– Skörden! påpekade en tredje bonde. Man kan inte skörda innan daggen är borta, och daggen vet inte vad klockan är!
– Vaddå mer dagsljus? skrek jag i protest när sommartiden kom på tal. Vi har ju ljust hela nätterna här uppe! Jag vill ha mer nattmörker – inför det om ni kan!

Basketsöndagen med sommartidspremiär blev katastrofal. Jag kom för sent till baskethallen för att busschauffören som körde åt pepparn klivit upp ur sängen för sent. Första matchen fick ställas in för att ena laget glömt allt om sommartid och kom en timme för sent till matchstart. Det andra laget hade tänkt fel och flyttat klockan en timme bakåt, varför spelarna då kom insläntrande i hallen två timmar för sent. Ett herrlag från Solna hade i morgonvillervallan bytt byxor med Tärendös damlag, varför de fick spela i de snävaste shorts som någonsin skådats. Jag skrev dessutom fel, fel och åter fel i alla protokoll som kom i min väg och åt ingen mat på åtta timmar.

Natten till idag var det alltså dags igen. Vred ni klockan en timme framåt? Kom ihåg att idag ska ni inte åka buss, inte komma i närheten av basketprotokoll ... men kolla shortsen och framför allt: ta med matsäck.

21 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Fast jag undrar ändå ... på riktigt ... vad är klockan EGENTLIGEN?

25 mars, 2007 10:03  
Blogger rigg skrev ...

Ojojoj... för några år sedan arbetade jag den längsta natten hittils... men det var på hösten, när klockorna skulle ställas tillbaks. Jag och Kent gjorde ett allvarligt tankefel och lyckades övertala Kerstin vi jobbade med att ställa fram klockorna en timme. Helt plötsligt blev ju klockan tre i stället för två och natten en timma kortare. Ett par timmar senare (ungefär klockan fem när vi började se slutet på nattskiftet) insåg vi vårt misstag och fick snopet ställa tillbaks klockorna, inte bara en timme utan hela två timmar... klockan fem blev återigen klockan tre och det återstod mycket natt innan vi fick gå hem.

25 mars, 2007 10:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurra! Nu är Öknen och Hemlandet i fas med varann, tidsmässigt i alla fall.

Bra, för jag har en ny klocka och vet inte hur man ställer om den och vi som flyttar hem nästa måndag. (Tro nu inte att jag är komplett tappad bakom en vagn. Jag har ärvt klockan och det fanns ingen bruksanvisning kvar. Det är en Gucci Horsebit watch och det finns absolut inget på den som på nåt sätt antyder var man ändrar på nånting. Kommer du ihåg gasugnen, Lotten? Det är lite samma sak här.)

25 mars, 2007 11:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Visst minns jag!

Gasugnsgrubbel

Ökenråttans kommentar om gasugn.

25 mars, 2007 11:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Gasugnshjälpen! Ah - those were the days, jag minns det som i går. Och där vågade jag mej även på att kommentera wv:et! Det slutade jag sen med, lika fort som jag börjat; jag är en sån där som annars skulle ha blivit fullständigt hung up på de där skumma bokstavskombinationerna. Jag skulle ha legat vaken om nätterna och funderat på dem. Sån är jag, men jag känner mej själv och vidtar mina mått och steg därefter. Jag har följaktligen förbjudit mej själv att ägna wv:na minsta tanke.

25 mars, 2007 13:21  
Blogger Ica skrev ...

Varför vred ni klockorna bakåt den natten? Då blev ni ju jättesena!
Då var det ju inte konstigt att allt blev fel.

25 mars, 2007 13:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ica!

Den där meningen:

"Det var då vi för första gången vred klockorna bakåt för att få sommartid."

Den har publicerats i en dagstidning, i ett radioprogram, i en kåseribok och legat ute på sajten i flera år. Ingen-ingen-ingen har kommenterat felet tidigare!

Fantastiskt!

25 mars, 2007 14:12  
Blogger Ica skrev ...

Haha! Nice! Sabbade jag det nu då? Hur kan det undgått folk? Jag är ju icke vid mina sinnes fulla bruk idag efter en helg av... ja, allt.

25 mars, 2007 14:56  
Blogger den blyga skrev ...

För oss, tidigare förvärvsarbetande , TRÄDGÅRDSsinnehavare, är sommartid den BÄSTA byråkratiska manipulation som hänt!

Man hann ju också ut en joggingrunda före sängdags sedan man utfodrat vilddjuren....

Även som pensionär har man större glädje av kvällssolen än morgondito!

25 mars, 2007 16:31  
Blogger aequinoxia skrev ...

Precis när det äntligen har börjat bli ljust när väckarklockan ringer så ska det bli mörkt igen. Det suger!

25 mars, 2007 17:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rigg: Jag har gjort exakt samma sak – fast i förvirringen övertalat även tolv basketspelande 14-åringar att ställa klockan en timme åt fel håll. Vi kom (precis som de där lagen 1980) två timmar för tidigt och höll på att somna i både försvar och anfall.

Aequinoxia: Ja. Dessutom är det fortfarande för kallt ute på kvällarna för att man ska kunna vara ute och njuta av solen med ett glas vitt vin på verandan.

(När jag skriver detta har jag fortfarande problem med att räkna ut vad som är fram- och baklänges respektive vinter- och sommartid ...)

25 mars, 2007 17:16  
Blogger Studiomannen skrev ...

"Den där timman som man tar bort på våren som kommer tillbaka på hösten - var är den hela tiden"?

(Claes Eriksson)

Och för att styra in på ett stickspår: Folke Filbyter är kolossalt lik Gollum.

25 mars, 2007 17:29  
Blogger rigg skrev ...

Hittade en passande beskrivning på tidseländet i SvD: "...'onormal tid' som den också kan omnämnas, eftersom vintertid går under namnet normaltid."

25 mars, 2007 17:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

Lotten! Jonas Karlsson har tydligen också råkat ut för korrekturblindhet i sin novellsamling. Det sa de på radion.

Han hade skrivit att 69 bli 96 när man vänder det uppochned. Men när novellen lästes upp på radio så blev det lyssnarstorm. För det blir ju 69 oavsett. (Tittarstorm är ett rivigare ord. Men det handlade ju om radio ...)

Så till nästa upplaga ska det ändras till 99 eller 66.
Men då måste de ändra en annan mening också, för pappan i berättelsen pratade om ett palindrom i samband med att han vände lotten (jo faktiskt handlade det om en lott) uppochned. Ändrar han siffror blir det ju bara palindrom om man inte vänder uppochned utan bara på läsriktningen.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om. Jag utmanar dig på att vara morgontröttast i världen.
Trots detta stod jag vid stalldörren halv åtta imorse och väntade på att få mocka efter 22 hästar tillsammans med mina två kollegor.

25 mars, 2007 20:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Cecilia N., det känns alltid bättre när man inte är solo i sin förvirring!

Nu ska vi se. Morgontrötthetten måste ju mätas i något. Färgnyans under ögat? Antal snoooze? Centimeter dregel? Minuter mellan uppvaknandet och första tuggan frukost delat med antalet meter mellan säng och kök?

25 mars, 2007 20:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Morgontrötthetten" är annars ett bra mått på hur trött man är. Ord som stavas fel ger poäng i kubik, eller hur?

25 mars, 2007 20:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj. då måste jag kolla om mobilen har rätt tid. Annars kan jag gå miste om något. Men min klocka går rätt.

25 mars, 2007 22:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Man blir ju ytterligare förvirrad av att vissa klockor ställer fram sig själva (datorn) och andra inte. Förra året glömde en TV-kanal att ställa om sig - i alla fall i text-TV:n.

25 mars, 2007 23:37  
Blogger Studiomannen skrev ...

Aurora = morgonrodnadens Gudinna
Lotten = morgontrötthetens dito?

26 mars, 2007 00:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag undrar mest varför "tv–program" och "tv–bandspelare" har begåvats med tankstreck i stället för bindestreck? En händelse som ser ut som en tanke eller en sån där grej som händer när man flyttar saker mellan en massa olika datorer och operativsystem?

26 mars, 2007 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Ett tankstreck som ser ut som en tanke men som är precis så fel som du har tänkt.

(Här trodde jag att jag gjorde det enkelt för mig genom attt publicera gamla bokstäver, och så är skräpet proppat med fel! Jag rättar meddetsamma!)

Jag har även denna dag givit morgontröttheten ett ansikte, Studiomannen.

AB och Anne-Maj: Trots att jag försökte göra så rätt igår, satt jag vid elvasnåret (vet inte riktigt vad klockan var EGENTLIGEN) med olika tider på mobilen, klockradion, datorn och tevens kanalboxlåda och tittade på ett program som inte skulle ha sänts vid den tiden.

26 mars, 2007 09:00  

Skicka en kommentar

<< Home