22 mars 2007

Komplex

Gissa var jag har varit!

När jag var tonåren var mina fötter fem kilometer långa. Det är ju underligt eftersom jag idag har 39,5 – 40 på sin höjd – i skostorlek. Ibland gick jag omkring i för små skor för att inte dra blickarna till mig och mina clownfötter. I för små skor har man dels svårt att hålla humöret uppe, dels svårt att gå normalt. Snacka om att dra blickarna till sig.

– Jag går inte en meter till!
– Men ... vi ska ju bara in i hus...
– Inte en meter till!

– Jag viiiiill iiiiiiiiiinte!
– Men varför inte, trivs du inte i skolan?
– Näääääääää. Buhuuuuu. *pang i dörren*

Men jag trivdes ju bra i skolan. Visserligen somnade jag när fröken Astrid hade svensklektion (vaknade med dregel på kinden och bänken) och visserligen gillade jag inte fysiken med fröken Kerstin, men på det hela taget var högstadiet inte så farligt.

(Jag förtränger så bra, trallala.)

Men fötterna! En gång sade min vuxna kusin (nästan 20 år äldre än jag) glatt:

– Men kolla Lotten, du och jag har ju nästan lika stora fötter!

Denna dag färglade jag en hel sida i dagboken med svart tuschpenna. Mina tonårssorger handlade alltså inte om olycklig kärlek, orättvisor, dumma vuxna, mobbing, framtiden eller allmän oro utan bara en sak: de stora fötterna.
Men kolla, om man vänder på kameran och inte tar bild på tandläkarlampan utan på sig själv – vad ser man då? (Jag försitter icke ett tillfälle att få visa upp mina än så länge inte lagade tänder.) Näsborrar! En i stl M och en i stl XL! En okänd anledning till komplex!

Puh. Vilken tur att jag i tonåren inte hade en aning om att mina näsborrar var så olika stora.

Etiketter:

26 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade groteskt stora fötter som 11-åring! Och dom är lika stora idag. Få se nu, storlek 38.5. Öh, nä dom är inte stora.

Men, eftersom "alla" tyckte att jag hade så stora fötter när jag var 11 år så är jag än idag övertygad om att jag har riktigt stora fötter. Trots att jag nu liksom växt ikapp mina fötter...

22 mars, 2007 09:30  
Blogger r igg skrev ...

Komplex... hmmm... när jag var ung hade jag komplex för att jag var så himla smal... ja, det komplexet har jag jobbat bort nu ;)

22 mars, 2007 09:47  
Blogger Ilva skrev ...

Jag upptäckte det där med näsborrarna när jag var så där 24 och det var fruktansvärt... så vänta du bara, det har bara inte sjunkit in hos dig ännu!!

22 mars, 2007 09:47  
Blogger crrly skrev ...

Mycket underligt händer när man försöker kommentera här... Gör ett nytt försök:


Uhh, hoppades just att inte det där kortet också var från någon av förlossningarna!

22 mars, 2007 09:48  
Blogger rigg skrev ...

Å jag har oxå olika stora näsborrar... har bara inte haft komplex för det (ännu)

Är det förresten någon som vet varför dum-blogger ger mig fel blogg-id rätt ofta så min profil inte syns?

22 mars, 2007 09:53  
Blogger Ica skrev ...

Oj! Vilka komplex. Jag har hela mitt liv haft komplex för mina stora och utåtstående öron. Att de står ut så mkt får jag ju skylla mig själv för eftersom jag hela barndomen gick med en keps nertryckt på skallen med öronen utanför.

Jag har nog inte så olika närborrar, men jag har väldigt olika stora ögon. (Hur dessa öron o ögon ska kunna döljas i en "snygg ad-assistent"-titel är för mig en gåta.

22 mars, 2007 10:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Skostorlekar var givetvis ett av de ämnen som avhandlades på bloggträffen i måndags. Min artonåring är lite exceptionell i det avseendet, för hon har storlek 39-40 till en längd på 158 cm. Idag verkar dock tonåringarna inte skämmas för stora fötter! Hon framhäver dem gärna med Dr Martens-kängor.

22 mars, 2007 10:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Underligt vad jag tappade tråden där. Jo, angående bloggträffen så hade vi där en dam med 35-36 i skor och en med 42-43. Det tyckte jag var bra spridning. (Ingen av dem var jag.)

22 mars, 2007 10:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror inte man har komplex för sin skostorlek idag, det finns så många andra kroppskomplex att välja på (särskilt sådana som har med könstillhörighet att göra) så att fötter känns väl ganska ointressant i sammanhanget. Och det är väl ganska skönt det.

Båda mina barn verkar få stora fötter och jag går bara omkring och myser. Treåringen säger stolt att hon nästan har lika stora fötter som jag (vilket inte riktgit stämmer, men ändå). Det känns tryggt. Basketspelare?

22 mars, 2007 10:53  
Blogger C skrev ...

Okej eftersom jag lider av akut tandläkarskräck försöker jag blunda för bilderna men tack Lotten för att jag numer har komplex över att även jag har olika stora näsborrar (som om jag kunde låta bli och gå och kolla i spegeln..)
Var det så att man petatde mer i den näs borren när man var liten? Min pappa sa alltid det och det föräldrar säger är ju alltid sant.

Vad gäller stora fötter i förhållande till kroppslängd så är min ena son byggd som Ian Thorpe och går lite kärleksfullt under benämmningen L:et. Han är nu 1,10 lång och har storlek 31 i skor vilket då borde betyda att när han är 187 som sin far så kommer han att ha.... oj gör de så stora skor?

22 mars, 2007 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Har också stora fötter 39, men har börjat köpa 40, för det är skönare. När jag var yngre köpte jag också för små skor. Tror att det är sagoböckernas fel. De onda styvsystrarna i Askungen hade ju stora fötter.
Det värsta var en gång när min mamma sa (om mina fötter) till en expedit i skoaffären: "Ja, hon har ju så smala fina fötter." Och expediten tittade på dom och sa:" Nja, det vet jag inte..." Då ville jag upplösas i intet. Men som sagt, har förlikat mig med mina stora breda fötter. Äntligen!

22 mars, 2007 12:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul, vi är överens om att stora fötter inte är stora och att stora (=små?) fötter alls inte är fel.

Ica: Mina öron är mer utstående än dina! För att inte tala om mina tänder, som är mer utstående än mina öron!

Jag vinner!

(Insikt: Om man vill skrämma sina bloggläsare på flykten ska man alltså publicera en bild på hur man föder barn i en tandläkarstol?)

22 mars, 2007 12:22  
Blogger Ica skrev ...

Lotten: Inte en chans! Ska vi tävla eller vavava? Och mina öron står ut mer än dina tänder, och mina ögon står ut mer än dina öron. På det hela har jag dessutom strl 36 i skor.
Med andra ord vinner jag!

22 mars, 2007 12:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Att mina näsborrar är olika stora berättade småsystrarna så tjänstvilligt för mig i tidig ålder och upprepade ofta så att jag skulle komma ihåg det. Konstigt nog hade jag aldrig komplex för detta, däremot tyckte jag det var piiiiinsamt att mitt huvud är så stort (storlek 60 i ridhjälm ungefär!). Köpte en alldeles för trång studentmössa som satt som en liten pralin på toppen och vinglade uti vårsolens glans (sedan länge bortglömd och dammig i en kartong på vinden).
Huvudstorleken gjorde det också svårt att hitta glasögon där böjen på skalmen nådde bakom örat och inte hamnade som en schassidisk tinninglock framför örat.

22 mars, 2007 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, förstod inte vad den första bilden föreställde. Sen andra bilden hjälpte mig smärtsamt en bit på vägen till självinsikt. Jag hade förträngt lampan och spegeln!

Förrigår tyckte den äldsta dotter snart 12 år att mina pjäxor är för små... Jag som har i stl 41. Vad måtte det bliva av henne, men hon kom på 9 plats i skolmästerskap i går efter ha bytt till en större beg. pjäxa och hennes bindning rök, så hon fick låna en annan som råkade vara supersnabb, en framgångsfaktor,

22 mars, 2007 13:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har ingenting att säga idag men måste posta ändå, bara för att få med den tokiga WV:n!

WV: blahi

BLAHI säger jag om alla komplex!

22 mars, 2007 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har komplex för att mina fötter är FÖR SMÅ! Jag har bara storlek 38 (nåja, uttrampade till 39 efter snart 43 år och tre barn i magen) till min längd på 1.74. Fånigt fånigt. Och dyrt. Jag får alltid skynda mig att köpa skor till normalpris eftersom dessa storlekar försvinner omedelbums. Hade jag haft 41 hade jag bergis haft garderoben full att jättefräna skor inköpta för en spottstyver!!

22 mars, 2007 14:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Desperate Housewife: Sådana där jag-har-inget-att-säga-kommentarer måste ju få ett namn! Det nästan som ... som forna tiders lyft på hatten!

Där kommer Nilsson. Tusan, jag har ju inget att säga. Fint väder? Nä hu så trist. Jag lyfter lite på hatten och nickar.

Vink, vink, hejhej. Liksom.

Cruella: Positivt tänkande -- att önska sig större fötter för att kunna fylla en
Imelda Marcos-garderob!

22 mars, 2007 16:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rigg, Ingrid & Ilva: Har vi just startat en liten näsborreklubb? Det finns ju ett Nasotek i Lund ...?

"Bloggborrarna"
"Näsborrebloggarna"
"Storborreklubben"

Nej, det där lät som en fiskeförening.

Hm.

22 mars, 2007 16:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk vad trist mänskligheten skulle te sig om var och en av oss var fullständigt liksidig och perfekt formad. Som någon sorts dockor. Lyckligtvis har vi nog alla olikstora eller något olikformade ögon, näsborar, öron osv. Själv har jag, förutom rejält olikstora fötter, ett nästan platt öra, det andra örat har mer rullad överkant.

22 mars, 2007 18:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 162 cm och har stl 40 på fötterna, men de är så breda att jag ibland måste ha 41 för att få plats på bredden och på vinterskor har jag 42. (Min profil blir inte så snygg, men framifrån går bra. Så jag försöker röra mig sidledes liksom.)
Men vad värre är; om jag lutar huvudet riktigt långt bak så att man ser öronen underifrån så upptäcker man till sin fasa att öronen sitter olika långt fram. Det har jag nyss kommit på och det förklarar varför jag alltid får skavsår bakom ena örat av solglasögonen. Mina vanliga glasögon har optikern justerat så att ena skalmen är någon cm kortare än den andra. Det har jag också upptäckt nyss. Vilken tur att jag är en vuxen okomplex person!

/Fyrabarnsmamman

22 mars, 2007 21:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hoho, Fyrabarnsmamman, har du då en jättesamling med billiga skor som ingen annan ville köpa?

Agneta: Är det inte så att de som kallas vackra idag har asymmetriska ansikten? De har mätt och kollat och kommit fram till det, forskarna. Tror jag.

Ergo: min näsa är underifrån vansinnigt vacker.

(Något säger mig att det är precis tvärtom: att det är "vackert" att vara symmetrisk. Men jag låtsas som ingenting och trallar vidare med mina näsborrar.)

22 mars, 2007 22:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Underrubriken till "Komplex" löd:
Gissa var jag har varit?
Å eftersom jag gillar gissningstävlingar så svarar jag gladeligen:
Till det enda stället där man får betala för att öppna käften å ändå inte ens få nå´t vettigt sagt...

Vad är 1:a priset? en fotvandring till Palestina? erhålles sandaler vid starten så behöver jag jääättestooora, minst stl.39,5 !
=0)

23 mars, 2007 00:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bravo Elaina! Klart att man ska vara med på tävlingar -- och du måste ju som den enda svararen ha vunnit ... en hammock?

(Man brukar vinna hammockar här.)

23 mars, 2007 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

HURRA,
jag har alltid önskat mig en hammock!
Fast alltid nöjt mig med hängmattor med skiftande pålitlighet.
Nu fattas det bara att jag blir med trädgård oxå! Då kommer Kärbon att bli HusFar till allas vår stora TomteboLycka...
=0)

23 mars, 2007 00:28  
Blogger Studiomannen skrev ...

Inga komplex där inte. Av bilden att döma har du fina tänder!*

*Lotten och jag har träffats vid två tillfällen. Låt vara att vi hade skrattfester i varandras sällskap, men jag har inte skådat henne i munnen.

Gör man sådant förresten? Skådar given människa i mun?

23 mars, 2007 11:47  

Skicka en kommentar

<< Home