13 mars 2007

Synder och laster

Om vi nu ska tro på att summan av lasterna är konstant, har Hemingway förmodligen rätt när han säger:
”Jag har alltid hyst djupt misstroende mot folk som varken röker eller dricker. De har förmodligen ett par fruktansvärda, dolda laster.”
Därför är det synd att jag inte röker, eftersom det ju är en sådan enorm synd. Som rökare har man inte plats över till särskilt många andra synder. Nu kan jag ljuga, äta chips, skälla på elaka busschaufförer, strunta i cykelhjälm, roffa åt mig den skönaste kudden och ändå ha plats över till att skamlöst och bittert gå med håven samt vältra mig i tv-soffan trots att jag borde ... knyppla?

När det gäller rökningen, har jag i Rowells-katalogen från 1968/69 hittat ”mode för män”. (Se även förklädesmodet.)

Det här motsvarar enligt bildtexten alla modekrav. ”Se bara på kragen! Mjuk, välskuren och snitsig. Och vilka färger! Toppen alltså!” Men jag undrar vad fotografen sa till dem.

– Håll upp ciggen, Allan! Koncentrera dig! Akta askan, du får inte tappa askan! Du Nisse, kan du titta snett diiitåt, tänk att du är rädd för ciggen eller nåt.

Här har vi en ”underbart mjuk och behaglig herrskjorta i bomullsflanell och manchetter med mellanlägg samt bröstficka med asymmetrisk knäppning”. (Ja, texten påminner om salig Ingrid Schrewelius. Hon bodde i Lund. Dit är jag på väg i detta nu.)

Uppdatering: Översättarhelena berättar i kommentarerna: ”Boussac var tydligen en fransk textilmagnat som bland annat finansierade starten av huset Dior.” Wow.

Men vad sade fotografen till pipmannen då?

– Pipan, Allan! Pipan! The selling point! Titta åt vänster båda två, nej höger, nej vänster, nej, jag menar hög... vänst...

Själv har jag bara tjuvrökt ett fåtal gånger. Sista gången som 12-åring i en snögrotta med Bästisgrannen och tre klasskompisar. (Man ska inte tjuvröka i snögrottor. Eller så ska man det för att bli avskräckt för all framtid.) Nästan allt kan avslutas och knytas ihop med ett citat. Så får det bli. Hjalmar Bergman:
”Man må säga vad man vill om ett syndigt leverne – men det är allmänbildande.”

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Exakt.
Det var därför jag slutade röka. Så att jag kunde börja trycka i mig godis.
MEN.
Större problem nu: jag har slutat äta godis. VAd ska jag göra istället?Hjälp.

13 mars, 2007 08:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Är det inte någon i en film som när hon har slutat med alla laster blir beroende av nikotintuggummi? Om inte annat så blir man ju ett samtalsämne.

13 mars, 2007 08:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Iofs lever jag ju på Extra honung menthol. Men det känns så...normalt.

13 mars, 2007 08:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderade på att börja röka när jag somarjobbade på Ica. Om man rökte fick man nämligen ta femminuters-rökpauser varje timme. Men om man inte rökte fick man snällt sitta kvar vid kassaapparaten. Fast jag vägde lungcanscer mot rasterna och stayed put. Blev istället chipsberoende. Kan man dö av det med?

13 mars, 2007 09:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppsan, så fel det blev: sommar stavas ju med två m!

13 mars, 2007 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Och cancer stavas så här! Hjälp, vad är det med mig idag? Skrivkurs, någon?

13 mars, 2007 09:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag undrar vad "tissu de boussac" är för något. Kan det vara ett annat namn på "underbart mjuk och behaglig bomullsflanell", möjligen?

13 mars, 2007 09:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och svarar själv på frågan. Boussac var tydligen en fransk textilmagnat som bland annat finansierade starten av huset Dior. Lite lustigt är det väl att hans tyger har hittat in i Rowellskatalogen.

13 mars, 2007 09:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Båda bilderna kunde lätt vara hämtade från Danmark 2007, faktiskt. Även om mannen med pipan kanske hade varit nååågot äldre. Kanske att danskarna har väldigt få andra laster, de röker ju och dricker öl och Gammel Dansk (ja, det ska vara särskrivet - bäst att tillägga det så inte språkpolisen haffar en) hela tiden. Och kastar sten på snuten och pangar glasrutor och säljer knark och…
Nä, jag är ledsen. jag fick inte ihop ekvationen denna gången heller.

13 mars, 2007 10:03  
Blogger Ica skrev ...

Bör man någonsin knyppla? Bara ordet vittnar ju om att det är en livsfarlig syssla.
Jag har MASSSSSAAAA syndiga synder. Skönt. Då behöver jag ju inte bli rastlös.

13 mars, 2007 10:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Är inte Extra honung menthol godis? Det måste vara en definitionsfråga... i klass med att en kalori inte är en kalori om den intages när man går, eller står, eller under tiden som man lagar mat, eller ...

Min mamma är beroende av nikotintuggummin. Men bättre det än att röka, tänker hon.
Jag röker inte (en cigarill, kanske, vid festliga tillfällen) men är godisberoende. Och trivs bra med det...

13 mars, 2007 10:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä, inte knyppla Lotten. Du skulle ju sticka ju!

Och fråga flygsäkerhetspersonalen så får du veta att det är en förfärlig last. Man kan få för sig att sticka stickorna i piloten eller nåt.

Fast då skulle man ju få blod på stickningen. Så korkat att tro nåt sånt!

En sockstickning är dessutom mycket lättare att bära med sig än en knyppeldyna. Man kan ha den i en (stor) ficka.

13 mars, 2007 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm... Intressant och så sant, så sant... Jag röker inte och dricker typ 1-2 glas vin/cider vart tredje år. Men mina andra - dolda - synder... Om ni bara visste........ ;-)

13 mars, 2007 11:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Att hitta synder och laster i detta missburkens tidevarv kan inte vara svårt.
Ett avsnitt av "Du är vad du äter" och vips har du förvandlats från normalfungerande till BEROENDE.
Om du sen missbrukar socker, halstabletter, nässpray, alvedon, shopping, choklad, sex eller kolhydrater (den värsta av dem alla) spelar mindre roll.

Själv är jag grymt beroende av stimuli i form av att andra säger att jag är bra och duktig.
Inte alltid så praktiskt, men man blir iaf inte fet.

13 mars, 2007 12:28  
Blogger rigg skrev ...

Jag la in en av alla tester som finns på nätet på min blogg. "vilken dödsynd är du" där var det inte en enda fråga om rökning!

13 mars, 2007 13:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag sitter på X2000 och har snett framför mig en tjej som senaste halvtimmen har torr-rökt på en cigarrett! Blir den inte slemmig och slajmig någon gång? Fast särskilt syndigt är det ju inte.

Bra att bloggar finns, annars hade hon ju inte dokumenterats.

Internettillgången här är skakigare än skak och alla runt om mig verkar lida av lunginflammation ocn snorgalopp. De som inte snorar och hostar pratar i telefon SÅ HÄR HÖGT.

- Nä, han drar till Sollentuna. SOLLENTUNA! S-Å-Å-L-L-E-E-T-U-U-U-N-A! Han ruttnade på laguttagningen. RUTTNADE!

(Jag spetsar öronen. Ah, ännu en synd: tjuvlyssning.)

- Nä, dom sa att bästa laget skulle spela, men nu vart han junte uttagen. UTTAGEN! Så han bryter kontraktet. Vi får lämna tillbaka nycklarna på fre... Ja, lägenheten släpper han ju. Va? Jag sa ju det: SOLLENTUNA!

Någon elitidrottsman? Han har ruttnat på laguttagningen? Och drar till Sollentuna. Hm.

13 mars, 2007 13:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Kräks du inte lite grann? Det brukar ju er familj göra på X2000.

13 mars, 2007 13:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fyller på missbrukslistan:
Missbruket av ordet kräk, gärna i samband med sjuka.
Används alldeles för ofta. Förstör matlust, nätter, möjligheten att uppskatta närhet med barn, toalettbesök pga skräck för baciller...

13 mars, 2007 13:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Alice, vad ska man säga då om man faktiskt menar kräkas? Spy? Vomera? Kasta upp? Kalva? Lägga en pizza? Ulka? Genom (ofrivillig) sammandragning av magmuskeln åstadkomma att maginnehållet pressas upp genom matstrupen och ut genom munnen?

13 mars, 2007 13:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, här kräks det inte ett dugg -- och jag åker ändå baklänges och läser konstant!

(Stackars Alice, nu blev det kräk igen.)

IT-mamman: Måste bara säga att jag och bl.a. R Skriverier gör precis som du: skriver fel och påpekar nogsamt felen så att alla som inte har sett dem lägger märke till dem.

Översättarhelena: Ditt forskningsresultat är upplyft och instoppat i inlägget.

Nä, nu måste jag ... knyppla lite.

13 mars, 2007 13:35  
Blogger Petra skrev ...

Underbara bilder!!!

13 mars, 2007 13:51  
Blogger Ica skrev ...

Bästa synonymen till att käkas är att prata med Ulrik.

Stackarn som slemmar ner sin cigg så. Det kallas också något, men det tänker jag inte skriva här, för det är snuskigt och ofint.

Ute på högvarv hos oss idag kan man gissa vikten på ett påskägg fyllt med godis och vinna det. Ägget är gigantiskt, så alla med sockerberoende kan bege sig till Mdh och gissa!

13 mars, 2007 13:57  
Blogger Studiomannen skrev ...

This is my department:

köra buss
calling Herb (Höööööööörrrb!)

Fast eftersom Helena redan så föredömligt har redovisat andra bra synonymer kan man anta att vi därmed stigit i graderna till kräkbloggare.

13 mars, 2007 14:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Där ser ni - kräk missbrukas i alla dess former (synonymer).
Urk.

13 mars, 2007 15:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med Alice (som tidigare påpekat). Men erinrar mig ett uttryck från den ungdom då man understundom kräktes utan att vara magsjuk - prata i den stora vita telefonen. Lika dumt som alla andra synonymer...

Min mamma (igen) har varit knyppelberoende. kan låta harmlöst, men var gör man av all spetsen???

13 mars, 2007 15:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har faktiskt aldrig rökt något annat än vanliga thc-fria grässtrån med lite stearin på. Det rev bra i halsen, men jag slutade när jag var sisådär 11. I övrigt är jag tråkig och bara beroende av godis, honungschèvre, gott vatten och husmans. Det är ju så klockorna stannar.

WV är riktigt ekivok: cuqarsj *rodnar lite*

13 mars, 2007 16:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Mata Ulrik, heter det ju. Inte prata med Ulrik. För jösse namn :-) Fast den bästa synonymen är amerikansk och lyder så här: Calling God on the big white phone.
För övrigt heter det inte X2000, utan Kräks2000. Och för övrigt anser jag att Kräks2000 bör förstöras.

13 mars, 2007 23:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Egentligen borde man få sätta nya rubriker i kommentatorsbåset. Här skulle jag ha skrivit Från synder till spyor.

14 mars, 2007 08:48  
Blogger crrly skrev ...

Så otroligt läskiga de blonda karlarna ser ut, som hämtade från Madame Tussaud´s.

14 mars, 2007 16:25  
Blogger Studiomannen skrev ...

Stopp där Stellan!

Visst pratar man med Ulrik. Inte matar. Inga avarter här inte på en hedlig spya. Och låt mig ännu en gång få dra den fina poängen till en skämtteckning jag hittade i en studenttidning från Uppsala (!!!!):

"Inte konstigt att jag mådde dåligt. Magen var ju full av kräk"

14 mars, 2007 17:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har aldrig hört "mata Ulrik"! Men nu!

14 mars, 2007 23:31  

Skicka en kommentar

<< Home