10 mars 2007

Detta är livet

Jag läste nyss Icas text om grannar. Hu. Jag tänkte att jag sku...

Då kommer Sjuåringen och berättar att hon hade arton strumpor på sig – nio på vardera foten. Fyraåringen tillverkar snabbt ett Bugsy Malone-vapen av en toarulle och ber om grädde. Jag försöker läsa tidningen, där det också står om grannar. ”Spritfest” är i sådana nyheter ett vanligt ord. När blivande (den i morgon fyllande) Femtonåringen plötsligt får fram jättestora studsmattan i trädgården, sätter jag mig att läsa sportsidorna. Mhm, hockeyall...

– Lyssna Lotten, om 27-åringen som mördade en 8-åring: ”bakgrunden till hans psykiska besvär startade redan i tidig ålder då 27-åringen påverkades negativt av en del händelser” läser min djefla man.

Hu. Jag tänker på Icas grannar igen. De grannar som jag minns mest är i tur och ordning en folkilsken, rullstolsburen kvinna på bottenvåningen på Magistratsvägen, en promiskuös och högljudd kvinna på Skånegatan, en blomvattnartoka med balkong ovanför vår på Järnåkravägen och en pedant i Väggarp. Och en blottare som ...

– Mamma, jag har nackspärr, säger Tolvåringen med fyra halsdukar virade runt sig från midjan upp till öronen.

Vi pysslar lite och tar fram en värmedyna. Jag masserar och sneglar på tidningen igen, Chippen ska spela mo...

– Våldsvågen i Irak! säger min djefla man och drar efter andan för att läsa högt igen.
– Jag älskar solen, jag älskar våren, jag älskar vädret och livet! avbryter den nyvakne, filosofiske Nioåringen.

Vi tittar upp och ler mot honom. Så tittar jag min djefla man i ögonen, och vi ler sådär så att ögonen tåras. Så vänder jag blicken mot tidningen igen. ”Mittbacken Charlotte Rohlin avgjo..”.

13 Reflektioner:

Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

På Magistratsvägen har jag varit några gånger. Min syster bodde där på åttiotalet. Minns Elvavrålet tydligt. Och alla cyklar förståss.

10 mars, 2007 11:17  
Blogger Ica skrev ...

Hu ja för mina grannar. De på andra sidan slipper man ju se, men de har hundar, fester, sex, bråk och fjäsk för jämnan, plus att bruden går upp i falsett... typ jämt. När jag blir stor ska jag flytta till en enslig stuga på landet, utan grannar.

Jag förstår din nioåring: våren, solen är ju häääärligt. Jag blir nästan fjollig mitt i allt, men är det inte onödigt med 18 strumpor när värmen väl ska komma?

10 mars, 2007 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Lotten! Jag kommenterar mest för syns skull, för att jag ska kunna ta skärmdumpar på vad som händer när jag ska skriva hos nån som har blogger. :)

10 mars, 2007 11:59  
Blogger Hans Persson skrev ...

Det verkar helt uppenbart att livet räddar dig från sporten!

10 mars, 2007 13:31  
Blogger den blyga skrev ...

Det är väl trevligt när Lifvet själv säger "Hals und-Beinbruch"!
Den som undrar över associationen kan ju besöka MIN blogg!
wv:Första gången jag fått ett ,nåja,"riktigt" ord=skalsax
Kan förmodligen användas till morötter...

10 mars, 2007 13:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gör som Salt, kommenterar för syns skull eller förra inläggets skull. Vad jag vill ha det skrivet, är att jag vill prova ta nio sockor på ena foten. (Jo..missade din kommentar i går.. Ehum.. förstår du?)

10 mars, 2007 14:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jaså, ni har en femtonårsdag i morgon. Hos oss är det sextonårsdag! Och i onsdags hade vi en fjortonårsdag.
I vår trappuppgång är det nog vi som är värsta grannarna. Trumset i hallen är bara början ...

10 mars, 2007 16:29  
Blogger Pumita skrev ...

Är han kär, Nioåringen?

10 mars, 2007 23:01  
Blogger Cax skrev ...

Hmm men visst har han rätt nioåringen! Han försökte kanske säga att han/ni har det rätt bra...

Åkte idag igenenom Norrahammar där pojken blev mördad. Det var lite halvkusligt. Byn påminnde så mycket om min. Det kan hända varsom...tyvärr!

10 mars, 2007 23:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Menar du på fullt allvar att Fjortonåringen tänkt bli Femtonåring idag?? Oj.

11 mars, 2007 09:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, idag är det femtonårskalas ... not. Han fyller år, och har fått presenter (Simpson i alla dess former samt Jakob Hellmans skiva), men har redan åkt hemifrån och om en stund splittras hela familjen på diverse barnkalas, basketmatcher och plikter. Jag har dock köpt 100 ballonger som kommer att ligga i hans säng när han kommer hem. (Uppblåsta.)

Hans Persson: " ... livet räddar dig från sporten ..." Ja, ideligen! *snyft*

Nioåringen är kanske kär, men han är bara så där nöjd nästan hela tiden. Vad månde bliva?

Mjölgumpa: du måste blogga om "elvavrålet". Jag bodde bara på Magistratsvägen som liten knodd och har aldrig upplevt studentvrålet.

Nu ska jag se på Melodifestivalen! (Inspelad.)

11 mars, 2007 10:05  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fullständigt OT, men: Är det här nån släkting eller är ni bara lika eller är det jag som snöat in på Lotten?

http://borntoknit.typepad.com/born_to_knit/2007/03/a_post_for_wend.html

11 mars, 2007 19:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen, tycker Cecilia N att jag är lik Paul McCartney?

Jaså, tjejen i flätor ? Joorå, så har jag ju sett ut .

11 mars, 2007 22:14  

Skicka en kommentar

<< Home