09 mars 2007

Att kommentera bloggar

Det mäts och stöts och blöts i bloggvärlden. De som inte ens visste att de var statistiker sitter plötsligt och jämför unika besökare, antal länkar och ser man på – är inte några störst! Alltid är det någon som vinner.

Jag hinner uppriktigt sagt inte riktigt med. Man ska mäta, räkna, analysera och vinna ... och tävlingsmänniskan i mig håller på att spricka, för jag vill ju vinna jag med!

Fast då slog det mig: varför är det ingen som mäter kommentarerna? Eller kommentatorerna? Vem har de längsta kommentatorerna fredagen den 9 mars 2007? Jag är 172 cm, hur långa är ni? Va? Är det inte intressant? Äsch då.
Några kommentatorer: Plex (f. 1926), Grive (1921–2003), Hyland (1919–93).

Men här då: vem har de klokaste kommentatorerna? De mest välformulerade? Vi kan väl börja mäta (det plötsligt så populära men stenåldersmässigt trubbiga verktyget) LIX på kommentatorernas kommentarer och finna att jag vinner? Kolla bara, under gårdagen nämnde jag lite slött att ”kull” ibland kallas ”pjätt”. Vips, rasslade det från kommentatörerna in fakta värdigt en 60-poängsuppsats! Läs bara:

Ica: Det heter pjätt i Småland också.
Petra: I Norrköping sa vi datten!
Tvillingmamma C: Vad heter den som är kullare? Vi sa alltid; du är haan på äkta Tyresömål.
Översättarhelena: Datten lekte man i Småland också.
Studiomannen: Fler synonymer: dunk och pajs.
Lotten: Den småländska Dattenfejden mellan Ica och Översättarhelena, kan vi inte utropa den nu?
Den blyga: Den som var fasttagare stod. ”Nu får du stå” - och sedan var man den som tog.
Alice: Uppfödd i Malmö har jag alltid sagt pjätt. Däremot säger min sambo, uppvuxen i en håla utanför Kristianstad, plätt.
Orangeluvan: I Luleå sa vi ”ska vi va?” (=vara med varandra och göra något kul idag), medan tioåringarna i Täby sa ”ska vi leka?”.
Moster Mjölgumpa: Jag bor i Skåne och jag säger inte pjätt utan istället plött.
Emi: Och hemma hos oss lekte vi tagen. Sambon som är uppväxt i Älta (några fjuttiga hundra metrar från Haan-tyresön dårå) säger däremot kull.
Bert: Men som inbiten Lulebo har jag ett minne av att vi kallade den där leken för sur.
– Skall vi leka sur?, sade vi.
Och till den man fick tag i, sade man: ”Du är!”
Översättarhelena: Äsch, Ica är ju från Kronoberg (södra Småland). Det är en helt annan sorts småländska än min, fast i sällskap med mellansvenskar och galna gotlänningar och såna kan vi ändå känna en viss samhörighet.
Cecilia N: Ordet tafatt [ta fatt] har inte använts i lekdiskussionen. Men det kanske bara är nån sorts byråkratisk term för att slippa krångla med lokala ord? Och den som jagade var den som had'en.
– Vem ä det som har'n?
Agneta: I Jönköping, lekte man inte kull eller pjätt, man lekte gubbe och till den som blev tagen sa man »du e'«.
Petra: Den som kullade i Norrköping var ”ät” (= du är det).
- Du ät, skrek man när man kullade.
- Vem ät? Vem ät?
- Robban ät! Spring!!!
Orangeluvan
: Jag har egentligen inte förstått vad "haan" betydde förrän nu. För vi sa inte "vem är det som ha'an?" utan "vem ÄR ha'an".
R Skriverier: I västra Stockholm (Mälaröarna) lekte alla kull, och inget annat. Den som "hade den" var haan.
– Vem ere som har'en?
– Ve'n'te. Jo're e Micke som e haan fö'resten, passarej så han inte kullarej.

Ser ni? Nu råkar jag veta att man i dessa stressade RSS-tider visslar förbi kommentarerna utan att läsa. (Förra meningen innehöll fyra ord i rad med dubbelstavat s. Bara det borde ge mig förstaplatsen på någon lista.) Rusa inte förbi. Läs kommentarerna. I alla fall här är kommentarerna dubbla nöjet. (Ordet här i förra meningen skulle jag ju kunna länka till min egen blogg och då lura er att nyfiket klicka samtidigt som jag då hamnar på förstaplatsen som ”väldigt länkad till” på någon lista ... eller?)

Allmänbildande fotnot: RSS är ett sätt att liksom via ett tillägg i datorn prenumerera på favoritbloggar. Tjong, får man en signal så fort bloggar uppdateras.
Allmänbildande fråga: Räknas RSS-prenumerationerna in i de där listorna över ”unika besökare”? Svar: Nej. Om man har många RSS-are som läser ens blogg, syns det inte i statistiken.
Tävlingsinriktad undring: Vinner jag ”Den som länkar mest till andra bloggar” idag?
Uppriktig uppmaning: Skriv kommentarer. I alla fall idag. Överallt där ni känner för det. Tveka inte. Tala – om inte annat – om hur långa ni är.

41 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hihi, något pris som mest välformulerade kommentarslämnaren lär jag aldrig bli. Inte heller den längsta eftersom jag "bara" är 168 cm.

Att läsa kommentarer i bloggarna man följer är ju självklart - de är ju halva nöjet. Däremot är det lite besvärligt med så populära bloggar som din eftersom du får såna mängder kommentarer att man måste besöka varje blogginlägg många gånger för att kunna läsa alla kommentarer.

09 mars, 2007 07:38  
Blogger C skrev ...

Danstanten är längre än mig för jag är bara 1.65. Inte så bara det heller och ska man vara exakt så brukade jag vara 1.65,8 men har numer krympt och är 164,8 (som jag väljer att avrunda uppåt).
Återigen, jag krympte på längden av att bära tvillingar vilket kompenseras av att jag fick en halv till en storlek större fötter.

Och kommentera har jag aldrig dragit mig för... Det är snarare motsatesen.

09 mars, 2007 07:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

165 centimeter här också. Dina kommentatorer är än så länge kortare än du. Tolka det om du kan!

09 mars, 2007 08:13  
Blogger rigg skrev ...

* 174 cm

* läser alltid kommentarerna i intressanta blogginlägg

* brukar kommentera det jag gillar (och sådant jag bestämt bestrider, men det är inte ofta jag orkar läsa så lång i de bloggarna innan jag klickar vidare)

* gillar själv att få bloggkommentarer ;)

* har bestämt mig för att alltid "ha sista ordet" och svara på alla kommentarer i min blogg.

* och nej, rss-besökare missas av statistikprogrammen.

09 mars, 2007 08:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Platsar verkligen "Plex" i en bildserie med döda kommentatorer? Jag har för mig att han levde när han kommenterade Vasaloppet i söndags i alla fall...

09 mars, 2007 08:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 170 cm lång.

Och såvitt jag har förstått räknas INTE RSS-läsare (läsare = de som läser alltså) in i besökarstatistiken. Under förutsättning att de läser i sin läsare och inte klickar sig till originalinlägget antar jag (som jag just gjorde för att kunna kommentera).

09 mars, 2007 08:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ojojoj, måtte inte Plex ha hunnit höra det betydligt överdrivna ryktet om sin egen död! Vad tänkte jag på? Vem tänkte jag på? Grive? Måste rätta, tack Peanut!

09 mars, 2007 08:19  
Blogger Anna skrev ...

Enåsextisex. Numera kortast i familjen, fast jag försökte trycka ner de små liven så länge som möjligt.

Om RSS: Jag har försökt hitta en sida med en vettig förklaring att länka till, men inte lyckats. Både Wikipedias och Susnings förklaringar är högteknobajs som åtminstone jag har svårt att hänga med i. Nån som har ett bra tips?

09 mars, 2007 08:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna: Förmodligen har väl någon bloggare utrett RSS-mystiken? NE skriver:

... för överföring av prenumererad information på Internet, t.ex. nya program i poddradio och podd-TV eller nya inlägg i bloggar. För informationsöverföringen används en RSS-läsare, som automatiskt läser av och laddar ned data.

09 mars, 2007 08:25  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Sist jag mätte mig för ca 20 år sedan så var jag precis som Anna en och sextiosex. Man är ju inte lång som ett ösregn precis men det räcker till. Fast jag kanske är som C och korumpan, växer nedåt alltså.
Så kan jag ju tala om att jag inte ens begriper hur man kollar antalet besökare, och RSS vad är det?

09 mars, 2007 08:50  
Blogger Ica skrev ...

Haha, varför missade jag den där fejden mellan mig och ö-helena? Ja, som sagt. Jag bor ju enbart några kilometer från Skånegränsen, så jag tror att vi i vissa termer blivit lite influerade av språket där. Och som Helena sa: vi känner samhörighet i mellansverige(Norrland) och bland galna gotlänningar(även om jag själv är halv sådan).

Hm, tävlingsgrejen. Jag vågar inte sånt längre. En dålig dag blir man ju bara ledsen. Min räknare får vara där, och jag har kvar statistiken VAR mina läsare befinner sig, men det där med listor och sånt är knäckande. Du hade nog legat farligt högt om jag ska vara ärlig. Både på kommentarer, besökare, länkar och allt annat jox man kan tävla i.

Hm, jag är ju bara 168 cm, men jag har strl 36 i skor. Vinner jag nåt då? Jag har en snubbe utanför mitt fönster som blåser bort grus från trotoaren. Vinner jag vårtecken nu? Själv tycker jag att han tar ut segern i förskott. Här i Norrland snöade det ju för bövelen i april förra året. För övrigt tycker jag att han kan blåsa bort hundbajset.

Hihi, trevligt wv: czhobdul. Eller, det kanske bara är jag som får det till choklad?

09 mars, 2007 08:58  
Blogger Humlan skrev ...

En långskånk tittar in; 177 cm
Alla är inte kortare än du.

Och självklart läser jag även kommentarer, skriver ibland och blir mycket irriterad på de ställen där jag inte kan/får skriva. Men så är jag inte heller någon stressad RSS läsare..

09 mars, 2007 09:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Meeen, på NE.se måste man ju logga in, så dit känns det kymigt att länka. Och jag har hittat en enda bloggare som har beskrivit det enkelt och begripligt, men han stavar å andra sidan som en kratta :(

09 mars, 2007 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

170 cm står det i mitt pass som ska användas idag!

09 mars, 2007 09:40  
Anonymous Anonym skrev ...

155 mil. Nä, jag är inte 155 mil lång, men jag bor 155 mil från Eskilstuna.

09 mars, 2007 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

162½ - kortast hittills!
Kompenserar detta med att skriva långt, mycket och brett. Fast jag har blivit mycket sämre på att kommentera sedan alla bloggeranvändare gick över till det omständligare systemet med varningsfönster som måste stängas ner mm.

Jag har internetversionen av roadrage, går det för långsamt blir jag sur och drar vidare. För att uttrycka det milt.

09 mars, 2007 09:44  
Blogger r igg skrev ...

Eftersom RSS-läsarna läser in det separata "flödet" som skapas för dem och inte bloggens "vanliga" html-kod missar de vanliga statistiktjänsterna de besöken (eftersom de räknar hur ofta en liten kodsnutt (ofta kopplat till en bild med länk till tjänsten) som ligger i html-koden laddas.

Jag använder FeedBurner för rss-flöde från min blogg, i FB kan jag se hur ofta det flödet laddas.

(en nästan-korrekt men säkert inte 100% riktig förklaring, tror jag...)

09 mars, 2007 10:06  
Anonymous Anonym skrev ...

"När man bli äldre väx man som korompa - neråt", sägs det, C ;-)

Bortsett från Hanna (74 cm) är jag ohotat kortast i familjen. Mina blonda jättar till syskon tittar fortfarande skeptiskt på mig när jag försöker hävda att jag är av medellängd (168-169 cm beroende på dagsform) och mamma kan fortfarande klappa mig på huvudet. Dessutom räknar jag kallt med att också Lilla Prutt kommer att växa om mig rätt snabbt, med sambons tvåmetersgener i arvsmassan. Orättvist.

09 mars, 2007 10:21  
Blogger Cecilia N skrev ...

180 cm och näst kortast i familjen. Dottern (18 år strax) är kortast. Men bland andra är hon rätt så lång konstaterar vi förvånat.

Jag vill också ha massor av kommentarer i min blogg! Sju tror jag att jag har kommit upp i nån gång. Har du haft så få under tiden du haft en kommenterbar blogg, Lotten?

Håller med danstanten: läsa kommentarerna är minst lika viktigt som att läsa bloggen.

Gör min blogg intressantare!

Och att tre mil kan göra att kullaren byter namn mellan "Har'n" och "ä't". Intressant.

Du får skicka in den här bloggen till Nordiska museet att läggas invid deras "Folkminnen"mapp. Läste häromdagen att den var jättestor!

09 mars, 2007 10:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 172 och tar 175 när jag räknar BMI!

jag gillar att läsa kommentarer hos dig, men jag klarar inte av komma in i diskussionerna och det blir bara "stickrepliker" från mig:-)

09 mars, 2007 10:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 175 cm lång över närmsta hav. Och alldeles för många av de jag kullade trodde att jag skrev ngt annat. Vojne.

09 mars, 2007 11:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är jag här igen och läser kommentarerna.. 21 stycken hade du hunnit få på de här timmarna sedan jag skrev sist.

Du måste ha fullt upp att följa upp alla kommentarer!

Rigg: Vad är FeedBurner och hur funkar det?

Anne-Maj: Jag skrattade gott när jag såg att du "fuskade" när du ska kolla ditt BMI :)

Ica, du och jag är lika långa och du borde vinna något för dina små fötter. Jag har storlek 37... och det är ju inte så stort det heller.

Christina: Ooops.. kanske läste de för snabbt??

09 mars, 2007 11:27  
Blogger Studiomannen skrev ...

185 cm!

09 mars, 2007 11:47  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Eftersom du ber, så: jag mäter enåsjuttitvå ohne Shuhe, eller vad "i strumplästen" kan heta på tyska (nu får du säkert en massa kommentarer som talar om det -- vassego, mitt bidrag till dagens blajflöde!

JAAAA jag är så kluven till kommentarer och kommenterande. Egentligen är det ju ett oherrans slöseri med tid. Tycker inte du det, Lotten, som har FEM ungar? Jag har bara två men hinner knappt knyta dojorna ens. Braiga och inspirerande bloggar läser jag ju gärna (de tre jag följer och så de som jag råkar hamna på sporadiskt) men kommentarerna når sällan upp till samma nivå som själva bloggen.

Jamenar: om jag hade känt alla dina kommentatorer personligen skulle jag såklart ha haft stort nöje av att få veta hur långa alla är. Nu känns det inte lika angeläget.

Samtidigt: många är ju roade av kommentaravdelningen, så då kan man ju kränga på sig den sociala kutymen, förlåt kostymen, och bidra med det man förmår (i mitt fall är det väl mest gnäll och så en och annan ordvits. Gnället vet jag inte var det kommer ifrån. Ordvitseriet har blivit patologiskt efter mer än tjugo år i Göteborg).

09 mars, 2007 12:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag måste vara den enda här i församlingen som har mätt mig med hjälp av radar. Jag var 170,7 cm med strumpor och otvättat hår.

För övrigt undrar jag: finns det alltså ett värde i att alla kommenterar allt, även om man inte har något mer att säga än hur lång man är? Värde för vem? (Åh, jag är verkligen gnällig.)

09 mars, 2007 12:45  
Blogger Natalie skrev ...

jag är 182 centimeter.

09 mars, 2007 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 190 cm lång. Det tycker jag är intressant.

09 mars, 2007 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 157,5 cm och jag är jättebra på att klättra.

09 mars, 2007 13:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 1,70, vilket verkar vara en ganska vanlig längd.
c: jag gillar tanken på att tvillingmammors längd liksom trycks ut i fötterna. Kan se det framför mig som leranimation. Är du lika mycket kortare som fötterna har blivit längre?

09 mars, 2007 14:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Moster Mjölgumpa och andra som inte vet hur man räknar statistik och som inte förstår sig på RSS: jag ska (om jag inte hittar någon annan som har gjort det) göra en bra bruksanvisning.

Jag måste erkänna att jag är mycket, mycket nöjd med dagens sifferuppgifter. Nej, jag vet inte varför ... jag gillar siffrorna bara. Hanna 74 cm. Ruth 155 mil, Ica stl 36, VBK-Kicki 190 cm. Rigg 100 %. Ja. Måste göra en graf. Natalie borde spela basket. Nicoline också, hon kan ju klättra på VBK.

Fötternas utbredning borde vara ett bloggvänligt ämne, eller hur?

Gruff, gruff, nu måste jag gå på promenad med Bästisgrannen.

09 mars, 2007 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jamen, det är väl klart att man piper till lite om man känner att man måste/kan/bör! :)
Blir jag kortaste kommentatorn då med mina 153½?
;)

09 mars, 2007 17:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Född i Lund där jag tillbringade mina första fem år med Datten. Sedan följde två år i Australien där jag inte minns vad det hette (jag var längst och snabbast och blev väl aldrig dattad).

Följde sedan 11 år i Åmål med Täck. Och även trädtäck, inte-nudda-mark-täck och fotbollstäck i åtta. Fast det sistnämnda kunde man bara leka hemma i vår trädgård, där det fanns rätt kombination av fruktträd, tjock gräsmatta och plastfotboll.

wv vill vara med och föreslår "sokny". Du är alltså soknad Lotten och måste därför lämna en kommentar hos någon annan och säga sokny, och så håller det på ända tills vi tröttnar.

09 mars, 2007 18:23  
Blogger Cax skrev ...

Hej Lotten! Jag blev utmanad i en tävling. En del av tävlingen går ut på att jag ska utmana 6 stycken bloggare till. Så...jag undrar om du antar utmaningen. :)
Kolla länken så klarnar det kanske! :)

http://cax-kaktus.blogspot.com/2007/03/challenge.html

09 mars, 2007 20:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är 174 cm lång, vilket jag tycker är mycket lämpligt eftersom jag fyller år den 17/4. Jag har bestämt mig för att aldrig bli kortare.

09 mars, 2007 22:20  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

jamen jag är en sån där stressad läsare )= försöker hinna läsa kommentarerna men jag vill hinna läsa så många bloggar också..

anyway; kvalitet vinner o jag tror man lite kan mäta kvalitet i engagerade kommentarer o DÄR vinner LOTTEN! iaf bland dem jag läser!

09 mars, 2007 23:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu bidrar jag till din kommentatorsstatistik! (Själv är jag lycklig om jag får så många som sju kommentarer ... ;-))Jag beundrar din ork att ständigt blogga! Det lönar sig!

Jag är 169 cm lång. Och dessa centimetrar är nu fyllda med vitt vin, mörk choklad med apelsinsmak och trötthet.

Natti, natti!

09 mars, 2007 23:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Från några år efter förra seklets mitt till milleniumskiftet ungefär, mätte jag 172,5 centimeter. En längd jag fann mig väl tillrätta i. Men innevarande sekel har medfört rejäl krympning av mig. Nu mäter jag blott 168,5. Fotmåtten har inte ändrats däremot. De är fortfarande 42 på vänster fot och 40,5 på höger. Det olika fotlängderna har jag dock aldrig lyckats trivas med. Att finna skor som passar slika fötter är ofta som att leta efter nål i höstack. Lyckas jag finna något passande par använder jag det till det är fullständigt utslitet.

10 mars, 2007 00:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... och om det hade funnits en tävling i "mest olika längder", så hade Agneta vunnit den!

10 mars, 2007 08:49  
Blogger Ataharis skrev ...

159 centimeter i strumplästen. :)

10 mars, 2007 16:04  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
170 cm.... (och en gång i tiden spelade jag basket, hur nu det gick till, hihihi. Nä, det var innan laget tog "alla" sina guldmedaljer ;)))
Ja, och Plex har jag också lyckat dödförklara vid något tillfälle... skyllde snabbt på att jag hade hört att han hade varit kraftigt sjuk... Inte hade jag hört att han hade tillfrisknat senare inte :p Nej, Vasaloppet strejkade jag ifrån den helgen, ja... ;)
Kommentarer? Läser alltid kommentarerna här, basta. Men, själv får man mest spam i sina, suck. Kul? Nä, man får bara ta bort möjligheten att SKRIVA kommentarer i just de inläggen, håhåjaja. Vore kul med RIKTIGA ibland också, suck...

Sjöbackas blogg

10 mars, 2007 21:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaså, ni blir kortare när ni blir äldre? Jag (som alltid vill vara värst, det har jag ju redan tidigare berättat!) har blivit LÄNGRE på senare tid. I mitt förra pass var jag 168 cm men i det senaste är jag 169 cm. Jojo!

11 mars, 2007 08:13  

Skicka en kommentar

<< Home