23 december 2006

Vanligt blogginlägg dan för dopparedan

Nu har vi jul här i vårt hus. Min djefla man har skapat julstämning via näsan.


Nu en liten varning: längre ner i detta inlägg kommer en bild på mitt sargade finger. (Jag skar i tisdags sallad och siktade lite för långt till vänster.) Bilden (ergo fingret) visas utan bandage. Say no more.

Under middagen nu ikväll, välte den femarmade ljusstaken rätt ner i maten. Eftersom stearin och paraffin inte är skadligt, åt vi ändå. De två äldsta barnen grälade om ordet ”dopparedagen” medan de tre yngsta utredde släktskapet mellan orden döv och död. Förutom fasttejpade näs-granen och näs-vörtlimpan, har vi funnit rätt stämning genom att äntligen ha hittat julskinkan.

Jag köpte skinkan igår, men i morse när den skulle tillagas, var den borta. Det är en mogen fyrakilosklump som inte är helt lätt att gömma undan. (Tänk: nyföddbebisstorlek, dock inte skrikande.) Det mystiska var att den hade rymt tillsammans med morötterna och två gurkor. Efter stor möda hittades gurkorna i grönsakslådan (gah!) och morötterna i en påse i tvättstugan. Slutligen kunde vi bära fram fyra kilo djupfryst julskinka ur frysen.

Ska den ligga framme under natten? Hinner den tina i kylen? Blir den bra om den slängs in i ugnen som en tjälknöl? Hiiilfe! (När jag skriker hjälp på tyska, minns ni att ni ska ni tänka på västtyska ambassaden 1975, right?)

Apropå icke tillagad skinka, ja. Här är fingret.
Vacker fingerblomma?

14 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

pekfingret som gör så ooooonnnt att skära sej i... och sen brukar man slå emot det så det bultar. Jag lider med dej Lotten. Skönt att skinkan kom fram iallafall, hur den nu hade hamnat i frysen utan att du visste det? Hoppas allt går bra ändå och att du och din familj får en trevlig och mysig julhelg. (Passa på och låt de andra passa upp på dej i helgen)
Och Du, SKÅL ta mej fan!

23 december, 2006 19:48  
Anonymous Anonym skrev ...

A
A
A
J
som 17! Läste till kock en gång i tiden så jag vet hur ont det gör (flera ggr om).

Heal well!

/Alvas Pappa

23 december, 2006 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Snygg granulationsvävnad!

23 december, 2006 19:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, tack för komplimangen!

23 december, 2006 19:56  
Blogger Lisa skrev ...

Stackars Lotten. Trasigt finger och skogstokig man. Eller var det en ledtråd?
Nu har ungarna jultvagats och snart sänker sig friden över nejden.

23 december, 2006 20:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Lisa, när du nu har frid över nejden: kan du inte blogga om vad jag ska göra med min jättefrysta jätteskinka?

23 december, 2006 20:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Olle hade blivit ett fantastiskt julkort. Förresten, det är inte försent än. Du kan sälja Olle, eller snarare bilden på honom till något julkortsföretag, alla gånger.

Julskinkan låter du ligga framme över natten och kokar den sen imorgon, nema problema. Stick in en termometer. Vår trekilosklump ligger färdigkokt i kylen. Vet du inte att man kan köpa såna färdigkokta?

23 december, 2006 22:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sticka in en termometer? Jag måste först spätta loss bitar och gröpa ur ett hål i så fall!

Ah, men vänta! Borr! Jag har säkert en köttborr i källaren!

23 december, 2006 23:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Spätta? Spetta!

23 december, 2006 23:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Knasbubbla, termometern ska in i skinkan imorgon, då den är hyfsat tinad. Usch, vilka obehagliga associationer jag fick där.

23 december, 2006 23:10  
Blogger Ica skrev ...

Du kommer få ett lika fint J-format ärr som jag har. Synd att du är gift med någon på O då bara... Om man inte visste bättre skulle det vara svårt att tro att Olle är nykterist när man ser den bilden.

24 december, 2006 00:01  
Blogger Ica skrev ...

meeeh!! ny blogg!

24 december, 2006 00:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänker din djefla man gå runt med julstämning i ansiktet hela julhelgen? Gör det inte ätandet lite besvärligt?
Ditt finger ser riktigt bra ut tycker jag, fast det måste göra ont.

wv: jzlpm=julpsalm??

24 december, 2006 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fotade min trettonårings tumme utan bandage igår för att blogga om den, men lyckades tyvärr inte få någon skarp bild förrän hon började svaja betänkligt. Kanske hade det varit värt en liten svimning för en snygg bloggbild?

24 december, 2006 13:27  

Skicka en kommentar

<< Home