23 december 2006

Julkalendern 23 december 2006

Gårdagens vinnare – Anna – måste plommonstopet ha valt ut på grund av den gedigna insatsen. (Läs i kommentarerna igår om den helt felaktiga men välplanerade gissningen på Georg von Trapp.)

Den näst sista Julkalenderluckan har en spännande bakgrund.

Det kan alltså vara – och är det oftast men faktiskt inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller ganska tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på den eventuella handlingen och ibland blott och enbart på det underliga språket och faktainnehållet – eller alltihop samtidigt. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland vet man inte ens om det är författaren eller en av karaktärerna som är hemlisbloggaren.


En mörk låda med hål i.

Smussla sylt och kleta kladd
finns det ju ingen mening med.
Leverpastej på en existentiell macka
sluka vi begärligt med funderingar på rätlinjiga foton
medan de andra tvivla på blodet
och pormaskarnas slingrande väg genom sanden.

Bryt ankarets sigill
och överkompensera för köpenickiadens
nejonöga i ångestens fjättring.
Spotta sedan gubbsnuset i rännstensraden.

Avgrundens hålfotsinlägg stödja ögonens blick
för de två männen som lurade lärdomens lemlösa lakejer.





Mysko, va?

________
Facit.

95 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Nu tänkte jag genast på docenterna, närmare bestämt Joppe Pihlgren. eller så tänkte jag inte alls.

23 december, 2006 00:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Den här skulle man förstås ta... och chocka både omgivningen och sig själv.

23 december, 2006 00:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Lemlösa lakejer eller Lustans lakejer? Va? Va? Va?

23 december, 2006 00:18  
Blogger Lisa skrev ...

Alfr-d V-stl-nd skakar av sig dammet?

23 december, 2006 00:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Lustigt med pluralböjning av verben fast det känns rätt modernt i övrigt. Det borde man ju kunna göra något av.

23 december, 2006 00:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast på slutet försvinner visst pluralböjningen lite grann.

23 december, 2006 00:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Så himla typiskt, gårdagens bloggare kunde jag och så ägnade jag dagen åt att handla julklappar och kvällen åt att prata i telefon och göra chokladbiskiver. Strax efter midnatt när spisen var prickig av blockchoklad, biskvierna förpackade och inlagda i frysen kom jag på att jag ju måste kolla vem som hemlisbloggade. Astrid kom jag på direkt, men vinnare var ju redan dragen. Typiskt! Dagens bloggare har jag - som de flesta andra dagar - ingen aning om men jag gissar på Victor Rydberg. Han med Tomten alltså. Fast förmodligen har jag någon sorts blockchokladsblockering på hjärnan så jag kankse kommer med en ny gissning under dagen.

23 december, 2006 00:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kommer dragandes med något gammalt igen.
Sextio år på nacken har:

Camera Obscura
av Jan Wictor
eller männen där bakom:
Lars Gyllensten och Torgny Greitz

23 december, 2006 00:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, vad trög jag är, hålfotsinlägg kan ju lika gärna vara singular.

23 december, 2006 00:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mittåt! Jag hade fel och är en pluralslarver. Rättat nu! Bravo, Översättarhelena!

23 december, 2006 00:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Sista raden i dikten stödjer onekligen Agnetas teori ...

23 december, 2006 00:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaså, det handlade om två hålfotsinlägg i alla fall. Det gör ju en himla skillnad!

23 december, 2006 00:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad kul det är när inläggen liksom kommer i kors så här!

23 december, 2006 00:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Översättarhelena, du hade rätt, det bara vimlar av inlägg!

23 december, 2006 00:33  
Blogger Lisa skrev ...

Camera Obscura är en lysande gissning. Jag känner att jag tillbringat december månad rullandes framför fötter. Förhoppningsvis har det danat karaktären.

23 december, 2006 00:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och ännu mer förvirrat blir det när mina kommentarer kommer två gånger och jag tar bort det ena som du i nästa sekund kommenterar ...

23 december, 2006 00:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Förvirrat = kul!

23 december, 2006 00:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag slänger in en gissning till innan jag släcker ner datorn för inatt: Torsten Flinck. Han är mysko.

wv är också mysko: dqdhbkm

23 december, 2006 00:58  
Blogger Lisa skrev ...

Vad sägs om "Blood, sweat, toils and tears" som den röda tråden?

23 december, 2006 01:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har kollatpå han den där Vogelsang och passar på att vara nattgissare ffg.

Jag är imponerad av agneta!
Jag säger bara : pormaskplockning!

Lars Gyllensten har skrivit en Barnabok och en sagobok om Sju vise män om KÄRLEK;

(Jag har ju tidigare gissat på detta som röd tråd, men fått besked om att det saknas något
KÄRLEK och HAT kanske - men alla dessa barn..?)

Torgny Greitz är dessutom Språkpolis:
Han fick 1995 pris av Läkarförbundet
Motivering:"...har i sex år fungerat som språkkontakt för Svenska Läkaresällskapets sektion för medicinsk radiologi. När han fick denna uppgift hade han "gjort språkvård inom radiologin till en dygd" Hans språkliga engagemang har manifesterats i förslag och påpekanden till språkkommittén, i diskussioner med kommitténs sekreterare och med representanter för Svenska språknämnden. Han har vidare haft givande kontakter med företrädare för nordiska språk, tyska och franska.
Som latinare har Torgny Greitz haft en god språklig grund för sitt terminologiska intresse. Kommittén framhåller gärna hans grundlighet, som inte sällan resulterat i utförliga undersökningar, samt hans djärvhet inför de svåraste av språkproblem, t ex att finna lyckade svenska motsvarigheter till nya utländska termer, särskilt engelska."

23 december, 2006 02:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Flod-, bäck- eller havsnejonöga?

23 december, 2006 04:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Goblin: Det är nog flod- eftersom det passar bokstavsbra med fjättring.

23 december, 2006 08:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den röda tråden är förresten så tydlig ibland att jag nästan har skrivit den på era näsor, fast det kan ju vara svårt att se skogen för alla näsor när man samtidigt letar efter något mycket större.

23 december, 2006 09:02  
Blogger Lisa skrev ...

Ber att få påpeka att nejonögat utmärker sig inte bara genom sin goda smak utan även genom sitt opariga luktorgan.
Kan vi få röda trådledtrådar snart?

23 december, 2006 09:02  
Blogger Lisa skrev ...

Egil gissar tummemos som är en konstig rätt han hittat på.

Hjalmar gissar på klumpekloss, en klumpeduns som lägger sig på alla.

23 december, 2006 09:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa, ser du ledtråden kl 09.02?

23 december, 2006 09:10  
Blogger aequinoxia skrev ...

Någonting i det låter lite Ekelöfskt, men jag kan inte riktigt motivera det. Ordvalen stämmer kanske inte riktigt men det behöver man ju inte hänga upp sig på.

23 december, 2006 09:47  
Blogger Lisa skrev ...

Haha! Ekelöf skulle inte tagit illa upp över liknelsen. Till skillnad från de flesta andra ...
Jag hittar så föärtvivlat mycket rött blod i hela kalendern. Är det rött som är den röda tråden? Blodomlopet?

23 december, 2006 09:50  
Blogger Ica skrev ...

Uäk! Pormaskar som slingrar gav mig nya idéer till mardrömmar en lång tid framöver. Och den där röda tråden har jag ännu inte uppfattat. Allt är som vanligt och jag gissar på Dunderklumpen eller Kate Moses

23 december, 2006 10:04  
Blogger jovanna skrev ...

Agneta har helt rätt, tror jag eftersom det stödjer min teori om att den röda tråden är Nobelpriset.

23 december, 2006 10:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är inte bara illiterat, jag är grammatiskt obildad också.
Vad menas med pluralböjning av verben, som Översättarhelena skriver om?

WV= kaxeh, som i "nu är Salt allt annat är..."

23 december, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Kristina Lugn, hon är konstig. Henne tar vi idag.

23 december, 2006 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Ledtråden 9.02 - NÄSOR?
Större...

Rött, brunt;

"I min stol där fanns en doft som jag känt förut" Apropos TT (som ju redan i början av december fick mig att tänka på nobelpriset, men som gled undan efter Lucky Luke ,Mo Heyder etc)

Lukt...

De 5 sinnena?

23 december, 2006 10:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu när jag är vaken på riktigt tror jag att det är skräck- och hypnopoeten Iodine Jupiter.

23 december, 2006 11:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Röd tråd med näsor? Jultomtens renar??

23 december, 2006 11:49  
Blogger Lisa skrev ...

Nobelpriset kan vara en utmärkt röd tråd. Det är ju en faslig massa explosioner inblandade. Men allt blod? Och den återkommande rödfärgen då?
Hilfe!

23 december, 2006 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Andra stycket handlar ju om snus. Ankarets sigill - en snussort (som även finns som portionssnus, mind you). Köpenickiad är något dyskt, och eftersom jag inte talar dyska så vet jag inte riktigt vad det är. En exempelmening, någon?

Die jungen Autoren (keine Germanisten !) führen in geschliffenem Deutsch eine interessante Entdeckung vor: Die Rechtschreibreformen von 1944 und 1996 haben im wesentlichen eines gemeinsam – es handelt sich in beiden Fällen um Köpenickiaden. Ernüchterte ZEIT-Leser und alle, die auch ohne Grund ein vergnügliches Leseerlebnis suchen, sollten sich schleunigst an die Lektüre machen.

23 december, 2006 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Meeeen det kan ju förstås inte röra sig om portionssnus när det sen står "gubbsnus", det är väl lössnus som vandrar sin sakta ban längs framtänderna.

Lärdomens lemlösa lakejer. Jag undrar förstås vilka slags lemmar vi pratar om. Är lärdomslakejerna kvinnor eller sitter de i rullstol?

23 december, 2006 12:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Rött har jag ju också varit inne på som röd tråd, men näsor? Det enda som är större än näsor är väl röda näsor. Dessa finner man oftast i frusna, förkylda eller fulla ansikten. Kanske mitt i nyllet på en tomte som försökt bota sin förkylning med en smutt av glöggen?

Nej, det kan knappast vara röda tråden. Och hur de där siffrorna kring fyrtio hänger ihop med vissa inlägg är också svårt att räkna ut (även om man alltid kan hävda att bloggaren bakom hemlisbloggarna själv är 42, vilket också måste räknas?).

Vad kan man mer tänkta sig i anslutning till näsor. astrid Lindgren jobbade ju på underrättelsetjänsten, kanske alla hemlisbloggare är någon form av snokare?

23 december, 2006 12:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, när jag skrev om näsor var det bara för att låta rolig och alls inte för att få er att börja näsfabulera. Inte ens lukta er till den röda tråden kan ni.

Däremot kan ni i hitta ganska bra rödtrådsstoff i den 17/12 och den 21/12 samt ... vänta, jag måste kolla/tänka/analysera mig själv.

23 december, 2006 12:26  
Blogger crrly skrev ...

Detta måste vara antingen Lennart Hellsing eller Majakovskij, vad han nu hette i förnamn.

23 december, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Den 17:e avbildades de fyra originalmedlemmarna i CCR. Fyra dagar senare ser vi den före detta programledaren för Trekvart. Kan det vara något med det heliga fyrtalet? Tro, hopp, kärlek och hat liksom.

23 december, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu fick jag en wv som jag bara måste återge, såhär dan döre dan:
hcjuol = hakkes crazy juolhälsning

23 december, 2006 12:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det kaaaaaaan vara så att dagens hemlisbloggare bäst illustrerar den röda tråden. Men tvärtom kan man säga att den syns även uppåner den 7/12.

23 december, 2006 12:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salt: pluralböjning av verb hade man "förr i tiden". Alltså, när det var många som gjorde något, lät det inte som när en person gjorde något.

jag gick, men de gingo

Etymologiskt sett hade det ordet alls inget med Gringo att göra.

23 december, 2006 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Ahhaaa... tack Lotten! Jag fattar nu! :)

Men den röda tråden är alltså inte Rudolf med röda mulen? Inga röda näsor alls? Jag trillar dit på alla andras villospår eftersom jag är för osjälvständig för att komma på nåt själv.

23 december, 2006 13:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Jan Majlard uppochner...
Återhållsamhet?
Osportslighet??
Draljam Naj???

23 december, 2006 13:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag hamnade på lille prinsen. Med den där mörka lådan, saker i (öken-)sanden, existentialism och fanns det inte nån lakej inblandad också?

Men räven? Och rosen?

23 december, 2006 13:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: Tack för infon om Greitz.

I går gjorde jag en sammanställning av svaren och trodde att jag kom på den röda tråden och då sparade jag inte sammanställningen. Nu får jag spåna fritt igen:

Uppåner? Kan det vara hägring?

Eller ordparet: Positiv – negativ?

Eller trippeln: Tro-hopp-kärlek?

23 december, 2006 14:12  
Blogger Ica skrev ...

Jag sitter här i feberångor och försöker förbryllat att komma på något vettigt svar innan jag måste inta horisontalläge igen. Men det vore ju synd att bryta en trend med att gissa långt uppåt väggarna fel. Så jag tror det är Tage Danielsson.

23 december, 2006 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Äntligen framme. Oh lycka över svenskt tangentbord.
Jag gissar med hjälp av syster att detta är Finansinspektionens generaldirektör Ingid Bonde som skriver med anledning av Obol-affären.

23 december, 2006 14:33  
Anonymous Anonym skrev ...

För att återvända från den röda snubbeltråden till 23:e decembertråden.
Mystiskt. Intellektuell punk, eller va' ... Joppe Pihlgren vore tufft. Men snuset? Fröding?
Asch. Nej.

23 december, 2006 14:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Bruno K Öijer, kan det vara. Eller är det Ekelöf nu? fast han skulle nog inte skrivit macka. Jag gissar på honom så länge. Nu skall jag klä två granar, men återkommer.

23 december, 2006 15:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Ganska mycket stavrim - är det Völuspa eller något dylikt?

23 december, 2006 15:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag klätt en gran. Barnen sa efter ett tag "mamma, du brukar inte vara så här tyst, är det jättesvårt?".

Jag fortsatte att vara tyst en stund eftersom jag var tvungen att analysera om det var granklädningen eller tystvarandet som var jättesvårt.

Men så kom jag på varför jag var tyst: jag grunnade på lämpliga rödatrådenledtrådar. Och kom inte på ett dugg. Alltså är denna kommentar inte en ledtråd. Eller kanske tror jag ett exempel på vad den röda tråden inte är. Kanske.

23 december, 2006 15:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag har helt glömt bort att elda på er när det gäller dagens hemlisbloggare. Heja, heja!

23 december, 2006 15:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att Den blyga har en mycket bra teori om den röda tråden. De fem sinnena alltså. Eventuellt plus det sjätte sinnet, vad det nu är. "I see dead people", typ.

23 december, 2006 16:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om den röda tråden skulle kunna vara något av våra sinnen, så är det banne mig det sjätte.

23 december, 2006 16:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast eftersom nästan alla är överens om vilket som är det sjätte sinnet, så är den röda tråden i så fall det sjunde. Fast underligt skulle det vara, det skulle det.

23 december, 2006 16:18  
Blogger Lisa skrev ...

Vi har druckit mousserande, vi har skändat rödkål med chipotle. Är vi inte värda en liten ledtråd till?
Från lisa och the blogger formerly ... etc (nu i ohelig allians och onykert tillstånd)

23 december, 2006 16:29  
Blogger Ica skrev ...

Sjunde sinnet? Är det bara jag som har svårt att skrapa ihop till fem som ska samarbeta? Hur ska man dessutom få till ett sjunde utan att snubbla när man är ute och går. Jag och hunden har legat i min säng och diskuterat dagens hemlisboggare i flera timmar nu. Dock är hon lika hopplös som jag men gissar på Lufsen i Lady och Lufsen eftersom hålfotsinläggen passade in där.

23 december, 2006 16:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Det sjunde sinne, kan det vara affärssinnet det? "Näsa för affärer" kan man ju också uttrycka det, apropå ledtråden från i morse. Det passar ju bra in på den där James Frey, men kanske inte så bra på Totte.

23 december, 2006 16:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack, tomten, Lotten och plommonstopet! Bästa julklappen alla kategorier, måste hemlisbloggartröjan vara. Jag hade aldrig gissat Astrid själv utan hoppades faktiskt på von Trapp, men eftersom alla andra var så Astrid-säkra så förstod jag att hoppet var fåfängt.

Jag är inte en av dem som tycker att Astrid Lindgren borde ha fått Nobelpriset (däremot Tove Jansson!) men hon har förstås skrivit en massa bra böcker och dessutom, vilket kanske inte alla redan vet, var hon medlem i något som kallades Sexklubben. (Jo, det är sant och jag vet det för att min mamma också var med i den ibland. Det var inte så upphetsande som det låter, bara några fnissiga tanter som åt lunch ibland tror jag.)

I dag är jag iallafall helt ogissande och okunnig. Wikipedia säger så här om köpenickiaden:

Köpenickiad är en typ av falsk maktutövning, i syfte att luras. Ordet kommer från en händelse i det kejserliga Tyskland, där skomakaren Wilhelm Voigt, den 16 oktober 1906, förde en stad, Köpenick vid Berlin, bakom ljuset. Voigt hade skaffat sig en preussisk officersuniform och valde på måfå några soldater med lägre rang än vad hans egen uniform visade. Han förde med dem till rådhuset i staden Köpenick, där han lät arrestera borgmästaren och beslagta stadens ekonomiska tillgångar, som han med sig själv smusslade iväg. Någon dag senare arresterades Voigt och begreppet köpenickiad var myntat.

... men det hjälper mig icke ett smul.
Så jag hälsar er alla god jul!
Och återgår till att göra marsipanhemul(er).

23 december, 2006 16:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har hunnit med lite glögg ... men det hjälper inte stort när det gäller dagens bloggare. Min bror föreslår sf-författaren Frank Herbert. Jag kan lika gärna gissa på honom som på någon annan!

23 december, 2006 18:15  
Blogger Lisa skrev ...

Åh, jag tänkte också på Dune med pormaskarna som borrar sig genom ökenplaneten. Sen kom jag på bättre tankar med hjälp av Agneta.

Kan den röda tråden vara hjärtefråga eller hjärta?

23 december, 2006 18:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa: Den röda tråden är en hjärtefråga. Nej, hjärteämne. Hjärteviktighet? Viktig är den, hur som helst.

23 december, 2006 19:06  
Anonymous Anonym skrev ...

strindberg (ja fel men va 17 visst hamnar man i stopet?!)

23 december, 2006 19:49  
Blogger Ica skrev ...

Nej! Nu vet jag. I takt med att febern stiger ökar min extrema fantasifullhet. Det måste ju vara Bert Ljung. Allt stämmer: Leverpastej, pormaskar, gubbsnus och hålfotsinlägg. Sen att det hela var en hjärtefråga med måste ju handla om att han alltid alltid är kär... om än tonårskåt.

23 december, 2006 19:52  
Anonymous Anonym skrev ...

När det talas om rätlinjigt kan jag bara tänka på en fotbollsplan som är indelad med hjälp av raka linjer och (mestadels) räta vinklar. Om inte planskötaren har provat på glöggen förståss...

Alltså är dagens gissning Glenn Hysén. Som också är helt oförståelig ibland.

Nu till en betydligt mer götebossk frågesport.

23 december, 2006 19:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte först på.. tomtarna eftersom jag har tomteluvan på mig, efter ha spelat in vlogg på min blogg...

23 december, 2006 19:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Röda tråden har jag förresten skrivit om minst en gång förut -- i vanliga bloggsammanhang.

("En gång? Eeeen gång? Vad menar människan, ska jag sitta och leta efter ett ord i alla blogginlägg? Fnys, så dumt.")

23 december, 2006 20:27  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag vill gissa men hinner inte riktigt så jag gissar på Samnuel Beckett idag. Det är en gissning med lite tyngd tycker jag även om den är nästan helt utan grund (två män, vladimir och estragon, i väntan på godot, i väntan på julen)(Är den röda tråden väntan?)

23 december, 2006 20:50  
Blogger Ica skrev ...

En gång? You got to be kidding me?! Jag sitter ju faktiskt och är social med Bingo lottos uppesittarkväll. Det hade mamma aldrig lyckats få mig till om det inte ångat om mig. Så nu gissar jag på Arne Weise.
Hur många gånger ska man behöva gissa för att träffa rätt?

23 december, 2006 20:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

En liten ordningsfråga:

När ska vi ha gissat klart på röda tråden?

23 december, 2006 20:58  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag tror (kanske egentligen inte) på Marcus Birro. Något måste skrivas. Eller inte.

Hans Brask är min idol.

God jul alla!

23 december, 2006 21:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ordningsfrågan är ju högst relevant, Cecilia N -- men jag tar ingen som helst hänsyn till att vi alla ska sitta och tindra utan datorskärmar under hela morgondagen. (Ni får helt enkelt kräva tillgång till julvärdarnas dator, mumla något om "jobbrelaterat".)

I morgon gissar ni som vanligt, medan den röda tråden blir allt rödare. Facit kommer runt midnatt ... samtidigt som den röda tråden avslöjas.

Om någon under dagen gissar rätt på den röda tråden, kommer jag däremot omedelbart att tjoa till och dela ut beröm och jättestora t-shirtar till rättgissarens hela släkt (som ju har fått lida pga. Julkalendern).

23 december, 2006 21:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Bob Hansson?

Nej det verkar ju bara konstigt..
Fast kanske Bruno K Öijer

23 december, 2006 21:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Som röd tråd tänkte jag Familjen Bergmans bokhylla, och kände mig jättefiffig tills jag kom på att Jan Majlard hemlisbloggat.

Är det bara jag vaken nu, eller griljerar ni andra skinkor?

23 december, 2006 22:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagens bloggare är antingen Bellman eller Thåström.

Den röda tråden kanske är något i stil med mirakel eller lycka? Har inte riktigt fått till alla ännu.

23 december, 2006 22:26  
Blogger Ica skrev ...

Aha, man ska komma på den fördömda tråden med? Den har ju jag inte ens tänkt på... hualigen. Hur kommer denna julafton att bli? Jag som brukar få fjäska för att få bli fri till Karl-Bertil. Nu måste man bli fri till bloggen.

23 december, 2006 22:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Röda tråden=förälskelse/passion?

23 december, 2006 22:28  
Blogger Ataharis skrev ...

Jag vill ju så väldans gärna gissa såhär dan före dopparedan. Men jag har inget bra att komma med, varken på röda tråden eller dagens bloggare. Mer än att det skulle kunna vara en sån där "poesi på väg" som man kan se både på Västtrafik och SL. Fast för tillfället är Västtrafiks tema mat så ... njä.

Men jag drar till med *trumvirvel* Kent Andersson! Nu måste jag tillbaka till Bingolotto med mormor. :)

23 december, 2006 22:28  
Blogger Ataharis skrev ...

Förresten bad jag min mamma namedroppa en diktare, vilken som helst, och hon ropade från tevefåtöljen "Tegnér!" så det får också gälla.

Trulsas mamma gissar Tegnér, med andra ord. (Hur nu det skulle kunna rimma med resten. Men rimmat har iaf vi gjort på ALLA julklapparna)

23 december, 2006 22:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Amen, amen, amen, det var ju ett par snubbar som gav ut en diktsamling under pseudonym och den fick bra kritik trots att den bara var på låtsas? Hjälp mig nu, o ni lärda.

Det är ju en sådan fullständig kaskad av liknelser och lärda ord så att man blir illamående och yr. Någon har slagit knut på sig själv för att riktigt få till det, och ändå förstår man inte riktigt vad som ska illustreras.

23 december, 2006 22:38  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag har insett att jag är mycket bättre på att kommentera andras gissningar än att gissa själv.

I dag tror jag inte att det Antoine de Saint-Exupéry och Lille Prinsen. Tyvärr. Jag tror inte heller att det är Tove Jansson.

Det var mycket lättare i går, Lotten.

Jag tror att den röda tråden är meningen med livet, men jag måste fundera lite på hur jag ska få in alla bloggarna där.

23 december, 2006 22:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett litet tips för att ni ska komma riktig julstämning. Jan Rippe är helt fantastisk! Spana in denna:

http://www.youtube.com/watch?v=UlqPRzpr4NA

23 december, 2006 22:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den röda tråden är nog inte meningen med livet, men skulle kunna vara målet med livet. Liksom.

23 december, 2006 22:56  
Blogger Ica skrev ...

Ännu värre ju. Mitt mål med livet tror jag inte är en röd tråd.

23 december, 2006 22:57  
Blogger jovanna skrev ...

Röda tråden är kärlek?

23 december, 2006 23:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Är den röda tråden ett ord, ett par ord eller en hel mening?

Meningen med livet lär ju vara 42, men jag tror just inte att det är den meningen som efterfrågas här i Julkalendern.

Himlen och helvetet
får bli min gissning på en stund.

23 december, 2006 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den röda tråden är egentligen ett ord. Men man kan också säga att det är två ord, där det ena är det andras motsats.

Det finns många citat och talesätt när det gäller den röda tråden. Dem behöver ni dock inte ange.

23 december, 2006 23:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hatkärlek?

wv: jqpekfn
Vad får mig att tänka på pekfingrar?

23 december, 2006 23:24  
Blogger Lisa skrev ...

OK, nu har jag läst igenom hela kalendern och anser att den röda tråden är ansvarstagande. Att bli en bättre människa. Self improvement. Alltså en optisk isomer till förra årets kalender.
Nu kallar köttbullarna.

23 december, 2006 23:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag gissar jag strax innan tolvslaget på den röda tråden. Jag tror det har med identitet att göra fast jag hittar inget bra ord som passar in (som är varandras motsats osv). Men jag har en känsla av att de flesta av bloggarna handlat om en en identitet i förändring. Att söka eller hitta sig själv. Men oj vad flummigt det här lät, nu har jag ätit för många knäck så godnatt på er!

23 december, 2006 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Minns sista rödatrådengissning denna Lillejulafton:

ljusdunkel

23 december, 2006 23:57  

Skicka en kommentar

<< Home