03 december 2006

Julkalendern 3 december 2006

Gårdagens vinnare – Lisa – undrade om det liksom förra året finns en röd tråd. Alltså ett tema som går genom hela Julkalendern. Svaret är ja. Men jag är så svår och så djup så att (och nu skrattar alla som känner mig i verkligheten) jag har inte hunnit formulera mig klokt i detta ämne ännu. Vi tar därför Hemlisbloggare nummer 3 direkt:

Det kan alltså vara – och är det oftast – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och gissa i kommentatorsbåset. Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på språket.

Och Gulliver: ”Du …” och han skådar in i hennes ögon, och Virginia: ”Ja …?” och Gulliver: ”Kan du inte …”, och Virginia: ”… kan jag inte vad?”, och Gulliver: ”Hålla bättre ordning. Säg mig Virginia ...”, och Virginia: ”Ja”, och Gulliver: ”Jag … det var ingenting”, och Virginia: ”Det ... du sade visst att det handlade om huvudlösa duvor och att det var symboliskt … jag minns det bara ...” och Gulliver: ”… som fragment … man har i alla fall sagt mig att det är så, men den splittring jag känner i medvetandet är ...”, och Virginia: ”… men snart skall du dö”, och Gulliver: ”Jag vet.” Deras blickar korsas för andra gången, de griper fatt i varandra och står alldeles stilla ett ögonblick och därefter ser hon Gullivers blick som vänds bort, den nakna ryggen som vänds mot henne och som försvinner ur hennes synfält tillsammans med den bastanta dörren, nattens mörka andedräkt och det svarta, det klistriga, det som rinner in i rummet trots den elektriska lampans motstånd som ekot av de skrikande fåglarna och den kvalmiga stanken av ruttnande äpplen på marken och hennes röst som säger: ”När är det dags att klippa gräset tycker du?”


Ja. Helt hopplöst. Alla villospår välkomnas. Ingen har en enda chans att lösa detta. Söndagen kommer att bli en enda lång kamp mot tiden och tristessens utbredning. Gäsp. (Oj, vad jag har gödslat med ledtrådar. Men säg inget.)

_____________
Facit.

87 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Dialogen i början påminner om Puh och Ior tycker jag. Sen blir det lite annorlunda.

03 december, 2006 00:28  
Blogger Ica skrev ...

Åh herregud. Vad är detta? Aldrig sett nåt liknande? Får man skriva så och bli publicerad?
Nu kommer jag inte kunna sova.

03 december, 2006 00:28  
Blogger Ica skrev ...

Jag har redan gett upp men sitter och försöker fiska ledtrådarna. Annars låter det som en konversation mellan min bror och hans flickvän, men dem har ingen skrivit om såvitt jag vet.
Hur ruttna och utslitna ska sidorna till denna bok vara? Läste från förra året att du skrev där att Ica blev arg för alla hemlisbloggare var så väldigt döda. Ska jag behöva bli arg i år med?

03 december, 2006 00:31  
Blogger Lisa skrev ...

Det är något i den inledande dialogen som påminner mig om Luftburen av Per Wästberg. Men tänk, varje gång jag gissat har jag varit övertygad om min förträfflighet, förvissad om att jag och Lotten är tvillingsjälar, irriterad över hur självklara ledtrådarna är. Och hur ofta har jag haft rätt?

03 december, 2006 00:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nä, det är hopplöst. Ni kommer att förtvivla i ett helt dygn.

03 december, 2006 00:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen Ica, döda hemlisbloggare knorrar inte!

03 december, 2006 01:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Innan jag kryper till kojs en liten ren o skär gissning:
»Försvinnarna« av Jerker Virdborn. I sig tror jag inte på det själv, men ändå ...

03 december, 2006 01:09  
Anonymous Anonym skrev ...

För att gå på ett av namnen så kan man ju dra till med "Vem är rädd för Virgina Woolf" av Edward Albee.

03 december, 2006 01:11  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag gjorde en ordentlig koll på nätet på rätt pålitliga ställen inkl högst eventuella filmer med dessa karaktärer.

Noll.

Jobbigt!

Fick å andra sidan träffar på Dr Mabuse, Batman, Henry Adams, Bergerac och diverse annat...

03 december, 2006 01:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad sägs om Becketts gamla hederliga "I vänta på Godot"? Lottens ledtrådar är inte lätta men inget talar emot den mång-tolkningsvärda boken av Mr Beckett.

03 december, 2006 01:34  
Anonymous Anonym skrev ...

två blindskott:

1) James Tyrone och Mary Cavan Tyrone i Lång dags färd mot natt (Eugene O'Neill). Utifrån ledtråden med all väntan i ett dygn.

Eller (nu blindskott i mörker)

2) D.H. Lawrence, Lady Chatterley’s Lover

03 december, 2006 03:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Denna märkliga text får mig att tänka på James Joyses Ulysses, inte för att jag har läst den man jag har läst OM den; tankeflödet som skrivs ned som någon slags text.

Den enda Virginia jag kom på var Virginina Woolf. Jag har inte läst något av henne heller, man jag såg en film om henne med Nicole Kidman. Hon gick omkring i märkliga hattar, eller satt i sin skrivarverkstad med huvudet lätt på sned och blicken lååångt borta medans hennes cigarett långsamt brann ner. Svår typ det där...

03 december, 2006 08:42  
Blogger Lisa skrev ...

Eh, Kristinas dödsscen ur Invandrarna då? Här finns ruttna astrakaner (ja, hag erkänner att jag alltid hänger upp mig på det som går att äta). Den huvudlösa duvan är Duvemåla och splittringen är hemlängtan. Och dillandet om elljuset är stygga Lottens medvetna avledningstaktik. Hopplöst och förtvivlat är det meet hela tiden, tycker jag.

03 december, 2006 08:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad gör den där statistikern uppe och skruttar så sent??? Han ska ju bära över sin hajflickas alla hajkompisar till nya lägenheten idag! Om det inte regnar... dom tål inte vatten!

Usch skulle man gissa oxå. Lotten, det har blivit svårare i år! Klagar jag redan på tredje dagen... Kanske är jag bara grining för att jag som inte är vaken efter midnatt inte får chansen att gissa först!

Jag drar till med... The Beach av Alex Garland! Bara för att förvilla alla andra - för på ön fanns knappast bastanta dörrar, el, äpplen eller gräs att klippa.

03 december, 2006 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hum. Jag har förstås ingen aning, men tycker faktiskt att jag känner igen dialog-stilen. Jag tänkte lite på Lars Norén en stund. Fast jag vet inte, iofs har han skrivit poesi men den har jag inte läst men dialogen är ju inte gjord för teatermanus. Sen tänkte jag på namnen, men vad Jonathan Swift och Virginia Woolf (öh, för det finns INGA andra Gulliver och Virginia i hela världen) har med varandra att göra vete fan.

Och sen tänkte jag på scenen i Yrrol där de ska komma på en present till chefen. "Vi ger en fantasipresent, en jättestor bulle som han kan gå in i, och där finns en lampa som inte syns. Och sen blir allt svart. Eller jag vet inte".

Eller jag vet inte.

03 december, 2006 09:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vad det vara. Tankarna far som små tättingar än hit än dit och några anhalter kan jag ju nämna:

Solange av Willy Kyrklund
Singoalla av Viktor Rydberg

03 december, 2006 10:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Ungefär sådär deprimerande är ju Linda Skugge.... och hon skriver ju så man undrar om man får skriva så....
Så jag gör en huvudlös gissning på henne, för nåt ska man ju gissa på.

03 december, 2006 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fattar ingenting, fast allt är så bekant som en dröm eller en bok man läst och glömt. Och hur kan hon se sin egen röst?

03 december, 2006 10:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Just det, amn skulle gissa också! Jag tror att det är nånting av Jonathan Richman & the Modern Lovers, eller det ryska hårdrockbandet Hypnos.

03 december, 2006 10:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar enbart utifrån ledtrådarna på slutet på Momo eller kampen om tiden av Michael Ende.
Kassiopeja har jag för mig uttryckte sig ganska kryptiskt, och en stjärnbild är så god som en annan....

03 december, 2006 11:03  
Blogger crrly skrev ...

Swift -- Jonathan -- Jonatan -- Lejonhjärta. Duvor och äpplen, en annan värld, döden.

Japp, det är ju solklart att det är Bröderna Lejonhjärta! :D

03 december, 2006 11:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, ni är mycket bra på att resonera idag. Anna P nämnde "tankeflöde", vilket är ett viktigt ord.

Men hu vad svårt det är.

Hett tips: hemlisbloggaren finns på en speciell lista över speciella människor.

03 december, 2006 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hjälp så svårt. Det där med tankeflöde påminner mig om mrs Dalloway med fru Woolfs "stream of consciousness", men det är lite för uppenbart eftersom en av personerna heter Virginia.

Och duvor och en massa nonsens... jag kommer att tänka på Monty Python and the Holy Grail där det är ett evigt surrande om svalor. Men jag vet inte om de var huvudlösa... Äh, jag ger upp.

03 december, 2006 11:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Ulysses av James Joyce. Jag har inte läst den, men jag har läst en del om den. Jag tänkte på den direkt när jag läste: "Söndagen kommer att bli en enda lång kamp mot tiden och tristessens utbredning."

Namnet Gulliver för tankarna till Gullivers resor, skriven av Jonathan Swift som bodde på Irland (liksom Jame Joyce).

Virginia syftar nog på Virginia Woolf, som tillsammans med James Joyce och Marcel Proust brukar nämnas som nyckelperson för uppkomsten av den modernistiska romanen.

03 december, 2006 11:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Francoise Sagan säger jag tvärsäkert. Varför? Jo, pga prosan och dialogen och sängkammarvibbarna, plus det Lotten skrev sist om lång och tråkig söndag -- Francoises första roman hette "Bonjour tristesse" (den spanska utgåvan fick titeln "Buenos diaz tristeza" men det kanske bara är jag som tycker det är roligt).

Kombinationen av namnen Gulliver och Virginia är en typisk Lottenledtråd i all sin obegriplighet. Vill du att vi ska gissa på Woolfs "Mot fyren"? Och att namnet Gulliver ska få oss att associera till resor i allmänhet och båtutflykter mot fyren i synnerhet? (förresten Gulliver, finns det över huvud taget någon som döper sina barn till Gulliver? måste vara ett namn lika hopplöst ute som Adolf. Orättvist, Gulliver var väl rätt hygglig vill jag minnas).

03 december, 2006 12:01  
Blogger jovanna skrev ...

Jag kör på ledtrådarna och tristessen: Ledan av Moravia.

03 december, 2006 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, namnen har jag valt med omsorg. Det ena namnet är lätt att förstå, det andra är så litterärt nördigt så att man verkligen måste ta på sig lupp för att förstå.

Lupp menade jag inte alls, men det lät ju coolt. Monokel var ordet jag tänkte på. Man skulle ju kunna gå tillbaka med piltangenterna och ändra det genom att trycka på deletetangenten ett par gånger, men å andra sidan skulle det ju kunna stå kvar där som ett bevis på min förvirring. Fast folk kanske tror att jag skrev lupp med flit och blir ohyggligt imponerade och tror mer om mig än jag är värd. Nämen vad är det där för skräp jag har på näsan? Å, bara en liten skinflaga. Jag längtar till sommaren, det gör jag verkligen.

Och vad var detta stycke exempel på?

03 december, 2006 12:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Med tankeflöde i tankarna så gissar jag på Marcel Proust, "På spaning....". Där kan man snacka tankeflöde.

03 december, 2006 12:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast det skulle ha stått "skinnflaga" och inget annat.

(För övrigt ett väldigt lite vackert ord. Skinnflaga. Uärk.)

03 december, 2006 12:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får nåtslags Björn-Ranelid-feeling.

03 december, 2006 12:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Men sen börjar jag också fundera på Mrs Dalloway. Jag försökte förgäves hitta en passage, företrädesvis mellan Clarissa och Peter Walsh (berest herre) som skulle kunna motsvara stycket ovan. Fast det lyckades jag ju inte med.

Men det betyder ju inte att jag har fel!

03 december, 2006 12:40  
Anonymous Anonym skrev ...

(Många Annor här.)

Men listan? Vilken lista? Kan vi hjälpaas åt? Vad finns det för speciella listor?

03 december, 2006 12:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Är redan trött på flyttande och då har jag bara flyttat över två kassar med julsaker...

Olle, var är dom där tipsen om hålrummen i din bokhylla...?

03 december, 2006 13:04  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tänkte lite på dylan thomas, men tankeflöde brukar väl förknippas med james joyce. så jag gissar på honom. helt enkelt.

03 december, 2006 13:13  
Blogger Lisa skrev ...

Björn: Det där med Ulyssyes lät så glasklart, upppenbart och begåvat att det helt enkelt inte kan stämma. Vi har att göra med minst en sjuk hjärna (Lottens), förmodligen två. Glöm därför allt vad logik, deduktion och rimlighet heter.
Hur som helst fick ert prat mig att plocka fram "The Hours", mästerverket av Cunningham. Och tillbringar nu ett par timmar med ett säkert kort i stället för futila gissningar.

03 december, 2006 13:15  
Blogger aequinoxia skrev ...

Stream of consciousness... Jo. Jag tänkte först på I väntan på Godot, men den gissningen var redan upptagen. Man måste ju vara originell. Sedan tänkte jag på tristessen och tänkte gissa på Francoise (jag kan inte skriva cedilj här...) Sagan, men det var också upptaget. Det är inte Momo, men jag måste ju komma med en gissning.

Den oändliga historien.

03 december, 2006 13:50  
Blogger aequinoxia skrev ...

Stream of consciousness... Jo. Jag tänkte först på I väntan på Godot, men den gissningen var redan upptagen. Man måste ju vara originell. Sedan tänkte jag på tristessen och tänkte gissa på Francoise (jag kan inte skriva cedilj här...) Sagan, men det var också upptaget. Det är inte Momo, men jag måste ju komma med en gissning.

Den oändliga historien.

03 december, 2006 13:50  
Blogger Lisa skrev ...

Egil som är 8 år vill gärna vinna en bloggtröja och gissar därför på: Bibeln.

03 december, 2006 14:00  
Blogger Lisa skrev ...

Hjalmar snart 7 vill också ha en tröja! Han gissar på: Tummen tittar på natten.

03 december, 2006 14:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det låter som Michel Houellebecq.

03 december, 2006 14:12  
Blogger crrly skrev ...

Speciell lista över speciella människor måste ju vara Nobelpristagare.



Jag har tänkt på William Faulkner en tid nu... fick inte fram det imorse bara.

03 december, 2006 14:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Aha, det är Alexander Bard, med på Elit-listan! Det stämmer ju bra, han är huvudlös, svart, klistrig och luktar lite äpple.

03 december, 2006 14:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig läst något av Magnus Carlbring, eller jo det har jag förstås, men inte någon av hans böcker. Att jag ändå gissar på honom beror blott och bart på en av de mörka, märkliga ledtrådarna i detta fascinerande kalenderpussel. Det säger jag nu yo.

03 december, 2006 14:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu är det så att en av er under den senaste timmen har satt fingret på näsan. (=Pekat på något viktigt.)

03 december, 2006 14:49  
Blogger crrly skrev ...

Det är säkert Egil eller Hjalmar som har sagt nåt viktigt.Fingret på näsan, eller tummen eller hur det var.

03 december, 2006 14:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Försöker hitta någon nobelpristagare som passar... men jäklar jag vet ju inte någonting om någon på den där listan! ääh. kanske skulle dra till med ett namn iaf...

03 december, 2006 15:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Uh-oh. Jonna är här! Hon som lyckades lista ut rätt igår!

*alla andra väntar med spänning*

03 december, 2006 15:08  
Blogger crrly skrev ...

Jag tänkte om det var en slamkrypare: Pamuk?!

03 december, 2006 15:13  
Blogger Lisa skrev ...

OK, årets mest otippade gissning (musikalisk från mig): Det är en duett av Cole Porter (vars liv beskrivs i Night and Day, och som såg som sin livsuppgift att bekämpa tristessen). Ella, som givetvis sjunger, är ju född i Virginia.
Inledningen är en improvisation med Armstrong (precis som stream of consciousness).

Måste ha toppat alla listor.

03 december, 2006 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Faulkner... vet inte varför men jag är böjd att hålla med crrly. Virginia kan ju kopplas till honom på flera sätt om man vill, både staten och Woolfen, så det får duga för dagen.

03 december, 2006 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

tänker på majgull axelsson - död+fåglar+auguspristagare

03 december, 2006 15:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Knappast Pamuk, men Elfriede Jelinek skulle det nästan kunna vara.

03 december, 2006 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej, jag drar till med något...
Seamus Heaney blir det. varför? han är från irland (den gröna ön - gräsmattor att klippa) och jag läste nåt om Electric Light.
(om ett tag kommer nog en ny gissning...)

03 december, 2006 15:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Funderingar:
något ur Eyvind Johnsons Romanen om Olof,
eller kanske något ur Bibeln: Höga Visan eller Marie Bebådelse eller något verk som har anknytning till Maria.

Ett slag kretsade tankarna kring Sjöbberg »Kvartetten som sprängdes«.

03 december, 2006 16:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Birger Sjöberg, förstås.

03 december, 2006 16:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Puh och Ior, Tummen, Momo...? Själv har jag ingen aning så jag gissar på Eugene O'Neill innan jag lommar över till hörnet där alla de som känner sig obildade hänger.

03 december, 2006 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

För att få vara lite eljest: Herbjörg Wassmo (gissade jag på henne ifjol också?). Där är det kvalmiga stanker och dåliga luktliknelser lite överallt. Ingen som heter Virginia, däremot. Det avfärdar jag som ett typiskt villospår.

03 december, 2006 16:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ledtråden som ni alla har väntat på:

Om den rörelse X tillhör som författare: ”Varje bok vill något nytt, det är platsen för ett oredigerat experimenterande med romanen som uttrycksform.”

Hans kalsonger kanske hänger här.

Eller kanske inte.

03 december, 2006 16:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad gjorde Ceasar den 9 augusti 48 f.Kr, tror ni? Och hur hänger det ihop med dagens hemlisbloggare?

03 december, 2006 16:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Bet huvudet av duvor kanske?
Nej, det var ju Ozzy Osbourne!

03 december, 2006 16:57  
Blogger Lisa skrev ...

9 augusti - Caesar besegrar Pompeius i det avgörande slaget vid Farsalos, varvid Pompeius flyr till Egypten.
Enligt Wikipedia.
Den ende fransman jag käst som stämmer in på det där är Apollinaire, och det var snuskigt som tusan!

03 december, 2006 17:02  
Blogger Lisa skrev ...

Celine, då? Resa till nattens ände. Den är ju riktigt bra.
Ursäkta att jag stalkar men jag har influensa och ligger i bingen.

03 december, 2006 17:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Jean Cocteau kanske?

03 december, 2006 17:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Franska kavalleriet 1940?
Eventuellt nobelpristagare?
Skriver konstig dialogform. Och om natt som är som tjära (svart och klistrig).

Nää. Vet inte.

Men José Saramago hade väldigt mysko dialogstil (fast på annat sätt) i den bok jag läst av honom.

Riktigt vad han har i Remus och franska kavalleriet under andra världskriget att göra vet jag dock inte...

wv: bbqmyx konstig barbeque? Eller grillad myskoxe?

03 december, 2006 17:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Clude Simon (Nobelpristagare 1985) skrev ju en bok som heter »Slaget vid Farsalos«, men huruvida Virgina och Gulliver på något sätt skulle finnas däri haver jag ingen aning om.

03 december, 2006 17:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Snubblar över tangenterna gör jag:

Claude Simon

03 december, 2006 17:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu håller jag med Lisa. Céline var kavalleriofficer. Jag är också sjuk förresten. Nu ska jag kolla lite i Resa till nattens ände, det var väl sisådär tjugo år sen jag gjorde det sist.

03 december, 2006 17:34  
Blogger Ica skrev ...

Nä, nu tänker jag slänga till med en sista gissning innan jag får mentala men av detta. Jag satsar på den gamla och väldans bortglömda författaren La Calprenéde.

03 december, 2006 17:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Och en av Simons första romaner heter just Gulliver!

Blev det nu lång dags färd mot något rätt?

03 december, 2006 17:35  
Anonymous Anonym skrev ...

och genom att läsa på lite om Claude Simon, så förefaller boken "La Route des Flandres" kunna passa samman med dagens Julkalendertext. Jag har aldrig läst något av honom och inget av hans verk finns i våra hyllor.

03 december, 2006 17:39  
Blogger Ica skrev ...

Eller NEJ!! Vänta. Calpurnius känns ännu mer rätt. Ceasar hade väl någon sådan i sin närhet vid det slaget. Ja, befälhavare!

03 december, 2006 17:41  
Blogger Lisa skrev ...

Fast en annan känd Celine har minsann sjungit om Virginie et Paul. OK, förlåt. Feber och Google är ingen lysande kombo.
Simons stil stämmer väl bättre. Och tristessen.

03 december, 2006 17:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu ändrar jag mig igen, Agneta måste ju ha rätt. Skönt, för jag tycker inte om Céline.

Men ledtråden Virginia fattar jag inte. Nån som har en halsbrytande teori om den?

03 december, 2006 17:52  
Blogger den blyga skrev ...

Agneta Du måste ha knäckt det!

Allt stämmer in på Claude Simon!

Jag hade efter mr denvers förslag: André Gide gått och hämtat Pastoralsymfonin - den enda bok jag hade av dittills föreslagna författare och funnit att jaa, den KUNDE vara..
Under tiden hade Agneta kommit med sitt Alexanderhugg!

Jag minns att när Claude Simon fick Nobelpriset bestämde jag mig för att inte försöka läsa någon av hans böcker - det här med den nya romanen är nog inget för mig
Pastoralsymfonin läste jag emellertid i början på 60-talet och jag minns att den var läsvärd.
Jag får göra ett försök med den igen!!

03 december, 2006 17:59  
Blogger Lisa skrev ...

Simon inspirerades starkt av Faulkner som var född i Virginia?
Gräset var en av Simobs romaner.

03 december, 2006 18:12  
Blogger crrly skrev ...

Jag tycker att Camus måste nämnas i såna här sammanhang, även om jag känner på mig att rätt svar redan har avslöjats.

03 december, 2006 19:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jean-Paul Sartre

Mycket speciell på en speciell lista, den enda som inte ville ha litteraturpriset när han väl fick det...

03 december, 2006 19:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad är detta? Har Kungen bytt alias i år?

03 december, 2006 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Då gissar jag på Elfriede Jelinek
Jag blev tvungen och gå in Svenska akademin för att kolla . Där stor det så här under henne
”för hennes musikaliska flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt"
Och det stämmer väl bra överäns med dagens bloggare.
/Pelle G

03 december, 2006 20:59  
Blogger miastick skrev ...

Här kommer jag nog aldrig att vinna. Men man kan alltid försöka. Jag tror att det är James Joyce. Är det inte i en bok, i sista kapitlet, där det inte är någon punkt?

03 december, 2006 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

En blandning av Andreas Ekström, Annika Bryn och Monica Rolfner?

03 december, 2006 22:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ajaj, hakke, det ska nog inte vara mer där!

Mia: Man vinner inte på att vara smart och kunnig, man vinner på att bara vara med och leka ... och nu skriver jag M-i-a på en lapp och lägger den i hatten ...

03 december, 2006 22:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

(Jo, man kan ju också som hakke kanske gör nu vinna hederspris för att man lägger ut villospår och förmörkar lösningens hemlighet ...)

03 december, 2006 22:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Claude Simon har jag inte ens hört talas om. Så mycket för en magisterexamen i Litteraturvetenskap :P

03 december, 2006 23:03  
Blogger lina skrev ...

Jippii, julkalenderbloggen! Ett år äldre och en blogg mindre, nu ska här gissas... trodde först på något modernistiskt eller möjligtvis nouveau roman, fast efter Lottens ledtråd måste det ju vara en manlig nouveau romancier.. Claude Simon verkar vara en bra gissning, annars någon annan av dem, Robbe-Grillet t.ex.

03 december, 2006 23:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Hämtat från Wikipedia:
"Omkring 5 kilometer utanför Virginia ligger Cuilcaigh House där Jonathan Swift ska ha fått grundidén till Gullivers resor."

Ett minst sagt intressant sammanträffande.

Dock är det ännu mer troligt att Lotten försöker beskriva naturalismen och dess kanske största företrädare Emile Zola. Det får bli min nya gissning, Gulliver, Virginia och speciella listor får ge vika.

03 december, 2006 23:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Amis resonemang är perfekt! Som förvirring, alltså.

Nu är det bara ett par förvirrade minuter kvar ... och se, då dyker Statistikern upp. Var är "Kungen"?

Ett allmänt hallå och välkomna alla som ahr dykt upp i år igen -- och alla nytillkomna tittare: må plommonstopet vara med er!

03 december, 2006 23:57  

Skicka en kommentar

<< Home