02 oktober 2006

Vaddå RSS-läsare? Läser den bloggar åt mig?

När man köper t.ex. en ny tvättmaskin, kan man agera på tre olika sätt:

1) Jahoo och trallalalaaaa, vad kul, jag trycker här och där så blir det bra och nähe, kanske lite där istället, men så himla kul detta äääär!
2) Jag börjar med instruktionsboken. Instruktionsboook. Alla som säger ”manual” är dumma. Dumma. Sidan 1. De som börjar med felsökningen är också dumma. Man ska börja med sidan 1. Och texten på svenska ska komma först, annars kanske man sitter där och läser spanska beskrivningen och inte fattar någe. Sidan 1. Kontrollera sladdarna. Check!
3) Iiih. Många knappar. Kan ingen annan sätta på den? Jag tvättar imorrn istället.

Så här är det med ny teknik – många hoppar i det kalla vattnet direkt, andra analyserar och tänker efter, åter andra sitter än idag med skrivmaskin och förtalar datorerna. Nu ska jag fastslå en sak först:

En RSS-läsare är en bra uppfinning eftersom den underlättar bloggläsandet.

Dessa läsare finns ibland inbakade i webbläsarna, men man kan också ladda ner dem – ofta till och med gratis. (Se där, där tappade jag 1 000 läsare vid ordkombinationen ”ladda ner dem”. Kom tillbaka, det är inte farligt!)

Om man använder nyligen.se kan man också ha koll på sina favoritbloggar – men om jag glömmer att pinga (vilket betyder ungefär ”säga till att jag har skrivit ett inlägg”), så vet inte nyligen.se att jag har skrivit en ny text. Därför är RSS-läsaren så praktisk: den känner när jag har uppdaterat min blogg.

Kolla på denna lista (det finns mååååååånga sådana listor) och ladda ner ett av programmen – eller leta reda på ett som är inbyggt i din webbläsare (FireFox, Safari, Explorer, Opera, Netscape).

Om du nu – när du läser här – tittar högst upp i adressfönstret, så ser det ut ungefär så här:
Klicka på den lilla blåa rutan med RSS, så börjar du raskt och omedelbart att prenumerera på min blogg. (Ok, du måste ju först ha skaffat dig RSS-läsaren, och i vissa program ska du istället kopiera in länken.)

Varje gång jag har skrivit ett nytt, världsomvälvande och fruktansvärt intressant inlägg, syns det i din RSS-läsare. Klicka runt och kolla om du kan skapa mappar precis som i mejlprogram, markera olika bloggare med färger eller låt allt bara vara som det är från början. Ibland syns det inte någon blå RSS-ruta i adressfältet, och då får man istället leta i bloggarens marginal. Då kan det se ut så här:


Klicka på RSS, och du skall vara en ny prenumerant, är ett känt ordspråk.

Du ser i din RSS-läsare när dina favoritbloggare har skrivit något – och kan läsa texten i RSS-läsaren. Du förstås också klicka på inläggets rubrik och raskt hamna i bloggläsaren för att läsa där istället. Om man är på väg till ett ställe utan internetåtkomst (aka Universitetsområdet i Stockholm), kan man i RSS-läsarprogrammet spara alla olästa blogginlägg.

Nu uppstår förstås en mängd frågor – men jag kommer att uppdatera här om det behövs. Och ja, varje gång jag uppdaterar, syns det i din RSS-läsare. Varje gång jag ändrar ett meningsbyggnadsfel, syns det i din RSS-läsare. De bloggare som petar och ändrar i antika blogginlägg, ska veta att det syns i allas RSS-läsare. Själv undrar jag huruvida RSS-läsarnas krafsande runt omkring på bloggarna registreras som ”besök” – vilket är viktigt för dem som kollar statistiken. (Vilket jag rekommenderar att man inte gör.)

Om man som jag har en www.lotten.se-adress, måste man in och pilla i koden. (Mejla mig om ni vill veta hur.) Återkommer!

Återkomsten:

Min djefla man, han har i sin marginal lagt in ett RSS-flöde på ett fåtal bloggar som han vill skylta med att han läser. (Jag försöker hålla koll på 193 bloggar just nu, så de får inte plats i min marginal.)

Om man väljer Bloglines (som inte är ett program utan en webbtjänst), ligger allt på nätet (som R Skriverier beskriver i kommentarerna). Detta är praktiskt om man sitter vid olika datorer huller om buller. Om man – som jag – sitter vid en och samma slitna, kantstötta dator med vassa kanter på olika ställen hela tiden och väldigt ofta hamnar off-line (utan tillgång till internet som på Universitetsområdet i Stockholm, se ovan), är det praktiskt att ha ett program i datorn istället. Jag har NetNewsWire eftersom jag har Mac.

Läsa lite mer kanske?
Load average zero
Wikipedia
Salt
Frihetens vingar

Åh, en liten RSS-skola:
Copyblogger

En till!
How to explain RSS the Oprah way

25 Reflektioner:

Blogger Bloggblad skrev ...

Hm.... jag är nog för dum för RSS... eller för lat? Jag kör vidare med nyligen - samt läser hos dem som kommenterar hos mig.

02 oktober, 2006 10:43  
Blogger Petra skrev ...

Jag är en typisk etta!
- Tjoho, jag trycker här och lite där och hoppsan det funkade visst...inte.
Livet är för kort för att läsa instruktionsböcker.
Min man är en typisk tvåa vilket kan leda till en del gräl i vår familj!

02 oktober, 2006 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sitter och begrundar. Varför är det så svårt att skriva en lättfattlig text om hur man gör en enkel grej som underlättar ens liv?
Det ser på nåt sätt alltid svårare ut än vad det är.
Och jag har letat efter bloggtexter på just RSS och det var inte roligt alls. En man fick det att se ut som nåt man måste vara börsanalytiker för att behärska.

Personligen tycker jag att det är svårt att läsa mej till kunskap. Hade någon visat mej hade jag fattat direkt, men att läsa... då verkar det genast jättebökigt och obegripligt.

När jag skrev om Netvibes var det bara en (vad jag vet) som nappade. Hoppas du lyckas bättre än jag! : )

02 oktober, 2006 11:58  
Blogger Herr R skrev ...

Nackdelen med RSS är att inte alla bloggar och sajter begagnar det.
Således har jag iallafall en del bloggar jag läser som ligger som bookmarks i min webbläsare.
En jättefördel med rss-läsare är att de finns som interaktiva tjänster. Alltså att man kan ha alla läknar till bra bloggar sparade på en server, i stället för i ett program på datorn.
Således kan jag, i mitt fall, nå min Google Reader även om jag inte befinner mig vid "rätt" dator.
Perfekt för mig som sitter vid olika datorer (den på jobbet och den hemma).

Men alla är som sagt inte med i rss-baletten än. Men det kanske kommer.
Det borde väl egentligen blogger och andra bygga in per automatik? Så man inte behöver göra något aktivt. Utan att det bara fungerar av sig själv.

02 oktober, 2006 12:09  
Blogger Petra skrev ...

Men blogger har det väl med automatik?

02 oktober, 2006 12:17  
Blogger Petra skrev ...

Jag kan rekommendera Bloglines också!

02 oktober, 2006 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Om Petra tittar in här igen: Det går inte att kommentera på din blogg! Comment-texten är alldeles blek och reagerar inte på klick.

02 oktober, 2006 12:54  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag skaffade Google Reader häromdagen, men jag tycker det verkar som om många bloggar varken har RSS- eller Atom-flöde. Och då funkar det väl inte?

02 oktober, 2006 12:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vad konstigt, Översättarhelena -- jag hittar ingen som saknar flöde.

(Leta leta, humma humma, trajdiraj.)

Jo, här är en: Living by C & W.

Nej, då funkar det ju inte. I Blogger är det inbyggt i själva bloggverktyget, så jag har själv inte fäpplat dit något.

02 oktober, 2006 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vad bra. OM man bara hade rätt IE-version;-)

02 oktober, 2006 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ser redan när du har uppdaterat. Jag använder http://www.bloglines.com.

Det perfekta med Bloglines är att där lägger jag till alla bloggar jag gillar (som har RSS vill säga) och så syns det när de är uppdaterade - OCH det är ju så fiffigt att om jag är hemma hos någon annan, eller på resande fot och så loggar jag in på bloglines, så har jag hela listan med mina "måste-läsa-loggar" med mig så att jag inte går miste om något.

(Jag tillhör skaran som inte har bärbar dator och alltså inte kan ha med mig mina egna favoriter eller installerade program när jag inte är hemma).

02 oktober, 2006 14:16  
Blogger Petra skrev ...

Ökenråttan: Jodå!? Här är det inga problem. Vad konstigt. Är det fler som har problem?

02 oktober, 2006 14:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. Men vad gör man då med all sin sitta-och-slösurfa-tid, när man redan vet vad som har hänt på alla bloggar? Det är ju så det går till: "humtidum, klicka hääär och tiddelipom, klicka dääär" och så betar man av sin favoriter-lista, läser kanske om gamla godingar eller tänker lite avundsjukt att "oj, vilken kreativ storskrivare". Ungefär.

WV: otivriou. Det bara måste vara ett franskt ord.

02 oktober, 2006 15:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi, du har ju faktiskt en viktig poäng här: vi är så läs-stressade att vi måste ha läshjälp. Det är som om man skulle ha en bladvändare till sina romaner ... Hjälp för att hinna allt som "ska" hinnas.

Ska härmed meddela att det nog är tre år sedan jag slösurfade och klickade mig fram planlöst som när man går en promenad. Istället springer jag orientering mellan kontrollerna med andan i halsen och ett ständigt flyende, ickedefinierat mål.

02 oktober, 2006 15:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag slagit ett slag för Netvibes IGEN! Och hoppas förstås att alla ska haka på tåget. Mer än bara bloggbevakning.
Netvibesskolan
Jag är frälst. :)

02 oktober, 2006 16:21  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lotten: En blogg som jag inte kan lägga till i Google Reader är Hakke snackar. Undrar om det beror på Google Reader eller något annat.

02 oktober, 2006 21:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena -- nu vet jag inte riktigt hur man gör med Google Reader -- men du har väl testat att klicka på

RSS 2.0

som står långt ner till höger på hakkes sida, under alla flaggorna, arkivet och gamla inlägg?

Och hakke -- har du testat?

02 oktober, 2006 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten eftersom jag inte alls får RSS att funka byter jag helt fräkt ämne.
För ett tag sedan skrev du om hallar.
Jag har lagt bild på vår minimala men ändå så stora hall i min blogg....

Wv säger ghswint= geschwint? Pratar den tyska nu också?

03 oktober, 2006 08:16  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Haha, nej, det har jag ju inte testat! Jag antar att jag är en typisk etta av tvättmaskinsanvändarna :)

03 oktober, 2006 08:20  
Blogger Herr R skrev ...

193 bloggar?

Jösses. Jag frekventerar kanske tjugo. (Vänta jag skall kolla.) Det var nitton, för att vara exakt.

193, hur hinner du med det? Jag är imponerad!

03 oktober, 2006 09:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier: Jag är en slarvläsare - läser noggrant endast om lusten faller på och ämnet verkar intressant. Det är endast 21 som jag alltid läser och faktiskt bara fem-sex som jag längar efter att läsa.

Några läser jag bara för att "alla andra" läser dem.

OBS! Ditt sätt att bloggläsa är mycket, mycket sundare.

03 oktober, 2006 09:49  
Blogger Herr R skrev ...

Oj, vilka bloggar är det du läser för att alla andra läser dem?
Kanske borde jag också ögna igenom dem? Jag är inte alls så insatt i hela bloggsverige som jag kanske borde vara.

03 oktober, 2006 13:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, tack för lektionen! Nu fick jag kontakt med cybervärlden efter en dygn i exil. En av mina läsare rekommenderade FeedReader som finns på: http://www.feedreader.com
Förlåt jag orkar inte lägga in som länk här.

Det finns svensk version med svensk meny osv. Kanske den här fungerar bättre för ettorna som jag?

Jag måste återgå till skolbänken i köket. *tar mig i örat*

03 oktober, 2006 14:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-maj: Rapportera sedan hur det har gått med RSS-eriet!

R Skriverier: Jag läser t.ex. Lassbo ibland, helt utan att roas. Ska se om jag vågar göra en offentlig lista på de andra ...

03 oktober, 2006 15:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där lät jääääättekrångligt, men jag har en RSS-ruta på min blogg...måste kolla hur det funkar.

04 oktober, 2006 08:44  

Skicka en kommentar

<< Home