01 oktober 2006

Kära dagbok

Vaknade alldeles för tidigt igår. Gick ner och kollade vad som hände i köket.

Eftersom jag tycker om stillhet och lugn och ro, var det särskilt spännande och trevligt att få äta denna frukost tillsammans med tolv andra lika lugna och sansade människor som jag. Eftersom treåringen just igår fyllde fyra, sjöng vi "Ja må han leva" och öppnade paket med dinosaurier i. Alla dinosaurierna hade batterier och inbyggda morrmaskiner. Det är tur att vi har så högt i tak.

Eftersom jag njuter så av lugn och ro samt stillhet, åkte jag sedan till Ikea med Bästisgrannen och två barn. Det var även några andra människor där denna lördagsförmiddag. I restaurangen trillade köttbullar och barn omkring som, tja, en hejarklack under ett fotbollsderby.

Under sena eftermiddagen tog jag mig i stillhet en lugn, förskönande dusch och fick då sällskap av endast sex barn och en make. Nya barn och människor dök upp. Eftersom våra fjorton barnvakter inte riktigt räckte till, kom även Olles storebror med två av sina barn på besök. Klockan fem drack några eftermiddagskaffe, några åt tårta, några åt lunchrester medan några andra lagade kvällsmat och en nybliven fyraåring lekte med morrande dinosaurier samt en kusin lärde sexåringen att spela gitarr. Jag blev sminkad av min syster, som hade vässat kajalpennan med morakniv.

Strax därefter åkte Olle, jag, Bästisgrannen och Skotten till en sorgfri 30-årsfest med drygt 30 personer utspridda på ungefär 30 kvadratmeter. Stillheten och tystnaden på festen gav mig det sinneslugn som gör mig till den sansade människa jag i alla lägen är.

”Otium cum dignitate” sa Cicero, och menade med det 'vila med värdighet'. Det gjorde jag ovanpå värdinnan, som jag runt tvåtiden på natten tacklade omkull så att tavlorna föll från väggarna.

Idag var vi bara elva till frukosten.

Fotograf: Olle med mobilens kamera.
Tidpunkt: 02.37.
Motiv: Lotten.
Underligt: Att flaskan är full.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hihihihi.. "Flaskan är full"
Man får tolka vad man vill:-)

01 oktober, 2006 10:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Både det föregående och detta inlägg andas en seren ton som känns ny. Har Lotten seen the light (på Bokmässan, månne) eller börjat läsa Stefan Andhé som det blev talat om tidigare? Han är nämligen inte bara rolig utan har ofta en lätt andlig ton i kåserierna, beroende på en frikyrklig barndom (den helige Andhé...).

Själv blir jag först ut här, ser det ut som! Alla andra slöhökar sover väl så här dags på söndan, medan jag däremot förbereder mig för att gå till högmässan. Var fan la jag psalmboken?

01 oktober, 2006 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Anne-Maj slog mig på upploppet!!

01 oktober, 2006 10:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ökenråttan: Jag ska skärpa mig och i morgon bara skriva om snubblerier och barn som faller ner från träden emedan jag är den minst andliga chic man kan tänka sig.

Jag har skrivit om det förut: det är vansinnigt kul att som skribent bli tolkad. Jag är läser inte och aldrig Andhé och visserligen skådade jag ljuset på Bokmässan, men det var mest strålkastare. Jag är stolt och glad över Ökenråttans känsla av serenitet bland bokstävlarna.

Anne-Maj: Ja, här har vi ju en annan sorts tolkning ...

01 oktober, 2006 11:53  
Blogger Bloggblad skrev ...

Ökenråttan: Du kanske glömde den på Systemet?

Så mycket folk, Lotten! Har du öppnat barnhem/vandrarhem?

01 oktober, 2006 12:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad: Snarare vårdhem. För mig.

01 oktober, 2006 12:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är helt säker på att fler än flaskan var full vid tillfället för den där fotograferingen. Uppdatering pågår.

01 oktober, 2006 12:37  
Blogger Ica skrev ...

kära dagbok: folk kan lätt fästa fulla flaskor i händerna på en när den man bearbetar just håller på att slutföras. Enkelt. På så sätt blir flaskan mindre full, men hållaren desto mer. En erfarenhet jag samlade på mig igår. Ihop med vin som gör mig schizofren.

men det låter som en väldigt lugn och samlad dag.

01 oktober, 2006 12:55  
Anonymous Anonym skrev ...

The piano has been drinking
My necktie's asleep
The combo went back to New York, and left me all alone
The jukebox has to take a leak
Have you noticed that the carpet needs a haircut?
And the spotlight looks just like a prison break
And the telephone's out of cigarettes
As usual the balcony's on the make
And the piano has been drinking, heavily
The piano has been drinking
And he's on the hard stuff tonight

TOM WAITS

01 oktober, 2006 13:53  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ora et labora.

01 oktober, 2006 14:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Bloggblad: Hihi, där fick jag för att jag var blasfemisk!

01 oktober, 2006 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Ökenråttan, jag beundrar dig! Att du insåg att jag var före dig!

Lotten, Ja halvfull eller halvtom också.

01 oktober, 2006 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså, det enda jag kunde tänka (förutom förtjusningen över att hitta Tompa här i kommentarerna) var: fick du verkligen sällskap I DUSCHEN av sex barn och en make? Då måste ni ha en väldigt rymlig dusch... :P

01 oktober, 2006 15:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, Kristina, duschen finns i badkaret som står i ett rymligt badrum som fungerade ungefär som en vänthall. Eller konferensrum.

01 oktober, 2006 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

IKEA? *vääääässssss* Har inte haft sån tur med dem i dagarna.

01 oktober, 2006 16:04  
Blogger Bloggblad skrev ...

Ö-råttan: Sanningen att säga tog jag det från en vits jag hörde när jag var barn. Men - i min begreppsvärld fanns inte systembolaget så jag minns att jag gjorde en mycket konstig bild i huvuet av detta ställe. Och vari det roliga låg... ??? Jag skrattade för att de andra gjorde det.

01 oktober, 2006 16:18  
Blogger Herr R skrev ...

Jag och 4-åringen fyller alltså år på samma dag. Så trevligt!

02 oktober, 2006 09:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Du Bloggblad: Jag har nog snott min rad från samma vits. Den rör sig dunkelt i bakgrunden nånstans i mitt minne, nu när du nämner den. Och så där fula ord hittar jag normalt inte på av mig själv, hehe.

03 oktober, 2006 11:40  

Skicka en kommentar

<< Home