03 oktober 2006

Tisdag morgon hos en fembarnsfamilj

När jag var liten, gick jag upp klockan sex på morgonen för att få vara i fred. Jag åt fil med Eternaflingor och rostade två mackor som jag lade ost på, och drack te i en stor, grön mugg. Där satt jag i vintermörkret och läste Norrbottens-Kuriren vid köksbordet. (Ja, i mitt minne är det alltid becksvart ute och fem meter höga snödrivor.)

I mitt vuxna liv säger det ring-ring, tut-tut och pip-pip i allas väckarklockor prick 06.40. Från att ha legat som ett sovande lejon på savannen, hoppar huset plötsligt upp och spritter som en jagad gasell över stäppen. Alla äter frukost på en gång och alla pratar i munnen på varandra utom Olle, som alltid lyckas fokusera på morgontidningarna och faktiskt plöja igenom dem. Vi kvinnor (alltså i denna familj jag) som är så bra på att hålla många bollar i luften på en gång, sneglar lite på förstasidan och försöker sedan svara på tusen och en frågor.

– Heter det ”few people enjoy” eller ”few people enjoys”? säger Fjortonåringen.
– He-she-it-is, rabblar jag per automatik. Alltså ”few people enjoy" – det är kollektivt substantiv och räknas som många ...
– Igår på träningen lärde vi oss Två Ifrån. Man ska spela försvar såhär, kolla, kolla ... säger Tolvåringen och visar med en macka i munnen.
– Aj, säger jag och tänker att den där knäböjningen hade gjort ont i mina basketknän.
– Jag kan spela ”Spanien” perfekt nu, deklarerar Nioåringen och tar fram klarinettlådan för att visa oss.

Här nickar jag bara och tänker att det är ju faktiskt himla bra, det här med att inte vi bor i lägenhet.

— Jag och Isabelle haR en koja i källaRen men den äR väldigt hemlig, säger Sexåringen som har fått väldigt markerade R i alla ord sedan hon lärde sig läsa.
– Men om ... den är hemlig ... ska du ju inte ... tala om ... den, säger jag lite släpigt eftersom jag samtidigt letar efter Fyraåringen.
– Han är ute och kammar ner äpplen med en kratta, säger Fjortonåringen, som förstår vad jag spanar efter.

Sådant här med trädkrattning i pyjamas har visserligen hänt förut, men det var ju kallt och dimmigt i morse. Huga, stå där barfota med dagg i gräset. Förkyl... Vänta nu, koja i källaren?

– Koja i källaren?
– Mmm. JätteRoligt.

Jag har nu varit nere i den hemliga kojan. På hela den yta som jag rensade i somras hade de lagt ut täcken, lakan, kuddar, gosedjur och ett och annat klädesplagg. Tror ni att källargolvet var rent och helt ofuktigt när kojan byggdes? Nope.

23 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag är en Olle. Men i morse prövade jag på att vara Maken, ty den rätta är i Kanada. Det var hör och häpna ganska trivsamt trots att morgonen innehöll, uppstigning 0600, morgondusch (brukar gör ont på kroppen men idag var det av nöden eftersom jag ska öppna riksmötet sen - eller, kolla på'rå), pastakokning och salladsmakning till lillungens utflykt, frukostframdukning och läxförhör. OCH jag hann dessutom med åtminstone halva tidningen. Men säg inget till min bättre hälft, han kan få idéer om arbetsfördelningen.

03 oktober, 2006 10:14  
Blogger den blyga skrev ...

Fröken, fröken...
Så här står det nu vid Choose an identity:

Switched to the beta?
Sign in with your Google Account

Vadå BETA?

03 oktober, 2006 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet inte om jag ska njuta av att det bara är min man och jag, eller om jag ska sakna såna här underbart kaotiska morgonsamtal?

03 oktober, 2006 10:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Blogger har lanserat en BETA-version av sig. Alltså en fiffigare, flashigare, coolare och förmodligen än så länge full-av-krångel-version.

Strunt i det tills jag säger att det är dags att uppgradera sig!

Man kan jämföra det med ... ah, en Amazon från 1973 hade inte elektriska fönsterhissar. (Gamla vanliga Blogger.)

En nybil från 1991 har elektriska fönsterhissar som inte alltid funkar om det t.ex. är fuktigt utomhus. (Betaversionen just nu.)

En finbil från 2006 har fönsterhissar som dessutom kan steppa och vissla Marseljäsen och som funkar även när bilens motor är avstängd. (Bloggers betaversion om ett tag.)

03 oktober, 2006 10:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Jag håller med om att morgondusch inte alltid käns alldeles njutbart.

Danstanten: Jag kan redan nu sakna till och med blöjbyten!

03 oktober, 2006 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

People är väl visst ental???
Det låter som flera men används som EN enhet??
I övrigt låter det som en härligt kaotisk morgon!
Att kamma äpplen verkar kul! Vårt äppelträd är tyvärr alldeles för lågt för att det ska vara någon mening med att ta till krattan.
Alla åtta äpplena nås behändigt från marken. Återkommer om tio år!

03 oktober, 2006 10:43  
Blogger Celia skrev ...

När jag blev småbarnsmamma gick jag upp klockan fem för att få vara i fred. Det blev inget med det. Små barn måste ha koll på sin mamma - i alla fall mina. Så då fick man en anledning att sova till klockan sju. Barn behöver ju sova, sägs det (men ibland undrar jag).

03 oktober, 2006 11:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila! Jag var otydlig, jag skrev:

– He-she-it-is, även om det känns som om ”few people” är ental, är det många, svarar jag lite grann med automatik.

Jag borde ha skrivit (och ändrar förstås till):

– He-she-it-is, alltså ”few people enjoy" -- det är kollektivt substantiv och räknas som många ...

(Måtte nu inte landets skolungdomar ha läst och fattat fel och därmed trampat i klaveret!)

Mäh. Måste slå upp i Svartikens silverbibel:

"People, police och cattle saknar plural markering i kollektiv betydelse men konstrueras som pluraler." (---) People 'folkslag', 'nation' är däremot räknebart med både singular och plural form."

Japp.

03 oktober, 2006 11:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vilken underbar morgon!
Det gäller att vara på alerten så där på morgonkvisten.
Eftersom pojkarnas ålder bara är nästan-fyra behöver jag som tur är inte sprida mina kunskapsområden så vitt som dig-- ÄN.
Men eftersom de är i frågeåldern började min morgon (trots den förskräckliga huvudvärken)06:15 med frågan Varför blöder inte flugor samt varför måste Maja (katten) bajsa i sand, kan inte hon gå på toaletten som alla andra?
Följdfrågorna var som följer varför är endel bussar röda och andra blå, varför har mamma ont i huvudet, får man köra grävmaskin på Gröna Lund, varför ska man tala tyst på morgonen, varför har katter päls, varför vuxna barn måste jobba, varför är de tvillingar, varför svarar du inte mamma,varför kommer inte tomten till alla barn och slutligen var fanns de innan de fanns.
Jag lyckades svara på alla frågorna samtidigt som båda pojkarna assisterades vid påklädning. Och för det är jag mallig.
Så nu går jag och min huvudvärk och vilar upp oss för snart kommer dem hem från dagis...

03 oktober, 2006 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

För att slänga in några fler myror i skallen på skolbarna, så kan man ju faktiskt böja people i plural. Peoples betyder folkslag.

Sedär, nu fick min inneboende engelskalärare lite att göra idag!

03 oktober, 2006 13:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hälsa nioåringen att om han liksom vänder på de två första takterna i Spanien så kan han spela en annan låt, nämligen Köp varm korv! I stället för C-D-E så spelar han alltså E-D-C två gånger. Fortsättningen är C-C-C-C (åttondelar="härlig korv med") D-D-D-D (åttondelar="mycket senap") och så från början igen: E-D-C.

03 oktober, 2006 13:22  
Blogger Herr R skrev ...

Efterlyser härmed en bild på källarkojan.

03 oktober, 2006 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack, tack, tack för dina underbara skildringar från ditt liv!

03 oktober, 2006 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du har ju helt rätt, R. Måste fotografera källaren!

03 oktober, 2006 15:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Hela mitt liv har jag använt de skånska R:en alltså tungrotsr (konstigt ord). Men nu, eller när jag var Elvaåringen, försvann R:en, och jag blev en tråkig sörmlänning med rullande r.

03 oktober, 2006 19:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vaknar alltid sist av alla. Vilken typisk tonåring jag är. Jag ska sätta min väckarklocka på 06:40 istället för 06:50 och studera hur det går till när sju pers samtidigt ska gå nedför vår vitfläckiga trappa.

03 oktober, 2006 19:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Tvillingmamman, nästa gång killarna frågar kan du svara att de blå bussarna (här i Stockholm)är blå för att de låtsas vara blå tåg. De röda låtsas inget, utan är bara bussar. ;-)

Blå bussar går i det sk stomlinjenätet och finns bara där spårvagn/pendeltåg mm inte finns, typ liksom. De första blåbusslinjerna (4 mfl) låtsas vara de gama spårvagnslinjer som fanns förr.

Jag vet att jag är knäppt insnöad på lokaltrafiken här i stan, men hjärnan måste ju gymnastiseras med något. ;-)

03 oktober, 2006 20:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Tackar för informationen om BETA versionen! Den var rolig.

Vi har IKEA cirkustält i vardagsrummet. Det kan bli lite trångt. Tack och lov huserar dom inte nere i källaren för det finns inga förråd!

03 oktober, 2006 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj!

Jag har fullt sprutt när det gäller kommentarer fram till sen eftermidag. Sedan händer inget. Och inget. Alla går hem och äter middag, nattar barn, ser på Sporten, tar en nattmacka, pillar sig i naveln (trots att det de facto är så obehagligt). Då kommenterar Anne-Maj. Tack å gonatt.

I morgon är en annan dag.

03 oktober, 2006 22:22  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och det där sista det betyder alltså att folk kommenterar när de är på jobbet? Jaja, har man ett vanligt jobb (= inte ett sånt jobb som jag har) får man väl betalt även om man kommenterar bloggar i stället för att göra vad det nu är man ska göra.

04 oktober, 2006 08:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Busted, Helena.
Min chef skulle bara veta...
Jag lägger aldeles för mycket tid på bloggarm betydligt mer än en fikapaus...

04 oktober, 2006 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Varifrån kommer detta nya, smått osmakliga uttryck "pilla sig i naveln"? Var det någon halvbildad person som var ute efter begreppet "navelskåderi", det där ni vet när man sitter i sitt elfenbenstorn, oberörd av den övriga mänsklighetens ävlan och strävan, och så hakade andra halvbildade på och plötsligt är det ett uttryck som används? Även av helbildade människor, som vi ser.

Att "vart" har kommit att användas både för att beteckna befintlighet och riktning, det vet vi ju vad det beror på: De norrländska dagisfröknarna som utvandrat söderut och språkligen erövrat hela landet. Men navelpilleriet?

Och tro inte att jag är anti-norrlänningar; hela min släkt kommer från Norrland.

04 oktober, 2006 12:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ökenråttan: Det obegripliga med "pilla sig i naveln" är ju att det är synnerligen obehagligt att göra det. Nu återstår bara en utreding om uttryckets etymologi.

04 oktober, 2006 12:51  

Skicka en kommentar

<< Home