12 september 2006

Gasugnsgrubbel

I fredags beklagade sig kommentatorskan Ökenråttan i kommentarerna för att hon inte behärskade gasugnsmatlagning (=gasugnslagamat, kommer i nästa upplaga av SAOL). Kommentatorskan Cruella rusade till hennes hjälp, men Ökenråttan förstod ingenting.

Här i Sålunda stad kontaktar vi omedelbart gasugnsfilosofen Orangeluvan - tillika min lilla lillasyster - som har jättemånga tandkrämer och som på inga villkor någonsin tänker skaffa sig en blogg men som gärna breder ut sig när det gäller gasugn. (Mina repliker är kursiverade.)
Det finns olika typer av gasugnar. De bygger alla på tre förutsättningar:

1. Stora gaskranen ska vara öppen. Vår gaskran sitter i ett köksskåp. Kan också finnas under diskbänken.
- Mästerschwester frågar sig omedelbart var den lilla gaskranen sitter.
Men äh.
2. Gas skall strömma ur själva plattans gasring.
- Platta? Men finns det plattor i ugnen?
Sssccchhhh.
Det åstadkommer man genom att vrida på något som ser ut som ett vanligt elugns-vrede. Ibland kan det krävas att man trycker in ett vrede samtidigt som man vrider, och håller det intryckt tills man har tänt gasen. Se 3.
3. Eld/gnista skall antända gasen. Det kan ske på tre sätt:
- Jag tycker att ”skall” är ett för starkt ord och anser att man kan ta bort de två ll:en efterso...
Du är ju hopplös. Lyssna nu.
a) Med hjälp av tändsticka som stryks mot plån och sedan förs mot gasen.
- Åh. Kommer du ihåg tändstickorna som jag köpte i England 1979 som man kunde tända mot sko...
Ja.
b) Med hjälp av gnistgenerator, som även kan vara defekt/tom cigarett-tändare, emedan den oavsett tillgång till drivmedel brukar kunna generera gnistor. En gnista räcker för att tända gasen.
- Du låter som en gasugnsprofessor. Coolt. Alltså, man kan använda en tom sådan där som ser ut som en pistol och som inte längre funkar som ljuständare? Vill du ha mina gamla?
Mhm. Kanske det.
c) Med hjälp av inbyggd gnistgenerator, som kan sitta vid sidan av vredena. Men om man nu har tillgång till a) eller b) kan man ju strunta i att leta efter c).
Vill man använda ugnen är det oftast så att gasutsläppet sitter under en bottenplåt nederst i ugnen.
- Är det inte det som är poängen? Att man vill anvää...
Märk inte ord.
I bottenplåten kan det finnas en liten öppning, där man kan föra ner a) eller b), eller hålla denna intill öppningen. När gasen strömmat upp genom hålet når det a) eller b) och så säger det whom! och så antänds gasen. Kan vara läskigt för den ovana. Särskilt om gasen har hunnit fylla ugnen innan man får a) eller b) på plats...
- Ööööh. Vad heter den där filmen där hon lägger sig med huvudet i ugnen och ...
Koncentrera dig.
Titta även på punkt 2) ovan: håll ugnsvredet intryckt tills gasen har värmt upp någon termostat någonstans - gasen kan sluta strömma ut om du släpper för tidigt, och så får du börja om.
Övriga punkter som är bra att veta:

* Det är ganska svårt att baka bröd i gasugn. Små, nätta frukostbullar är i det närmaste omöjliga att få färg på. Lite större bröd med längre gräddningstid är inne tillräckligt länge för att få färg. Det går lättare att få färg om man först penslar med ägg på ytan.
- Tänk om man kunde pensla ägg på sig på sommaren om man ville ha lite extra färg.
Lita inte på färgen! Om du vill veta om brödet är färdigt, prova med provsticka.
- Låter som en valaffisch! ”Lita inte på färgen!” Kommer du ihåg att mamma bröt provstickor av en trävisp?
Ja.
* Gas som förbränns kommer att lämna efter sig koldioxid och vatten. Med andra ord kan du odla tomater i ugnen. Nej, skojar bara. Ugnen är i allmänhet fuktigare än en vanlig ugn pga. ångan som genereras, och fungerar därför som en omvänd varmluftsugn, som ju är torrare än en vanlig ugn.
- Ångbastu! Kommer du ihåg när jag bastade med Vasiljev?
Ja.
* Vill du gratinera något? Glöm det. Alternativt: sätt ugnen på högsta värme, vänta några minuter, och placera rätten allra högst upp och håll tummarna. Oftast är gratängen soggig och överfärdig innan rätten fått någon som helst solbränna.
- Soggig är ett bra ord. Kleggig inbegriper liksom att man är nere och kladdar med händerna i kletet, medan soggig bara antyder kladdigheten utan palperande. DEN SOGGIGE HÄMNAREN ANFALLER MÖRDARTOMATERNA!
Vad du tramsar.
* Ugnen och plattorna blir varma snabbt. Man behöver inte förvärma ugnen eller sätta på start en halvtimme i förväg. Den blir varm på ett kick. Samma sak med plattorna: det går väldigt snabbt att anpassa värmen upp och ned, vilket är en väldigt bra egenskap.
- De som har kommit i klimakteriet funkar inte som gasugnar, med andra ord.
Nu måste jag jobba, tyst storasyster: jag är en seriös, yrkesarbetande kvinna!
- Du är en seriös kvinna med en bulle i ugnen! (Ja, min syster är lite inom parentes.) När du flyttar till radhus som en ärbar kvinna om ett halvår ska du ha varmluftsugn, va?
Ja.

36 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Men är det du eller din lillasyster som kallar ett vred för ett vrede? Är det ett tecken på att ni har något oförlöst inom er?

12 september, 2006 08:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det är hon, det är hon, jag är inte arg, hon är säkert jättearg!

(Fast hon kanske är lite poetisk? Hon är kanske arg på det dumma vredet och försöker förlösa ilskan genom att kallad det för vrede? Eller så har hon börjat tala och skriva på skånska?)

12 september, 2006 08:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror på teorin om det dumma vredet. Det verkar vara en rätt dum ugn överhuvudtaget om man ska vara uppriktig.

12 september, 2006 08:17  
Blogger aequinoxia skrev ...

Det här skulle jag ha läst i fredags. Jag har aldrig ens sett en gasugn tidigare, så det tog mig en kvart att få igång den...

12 september, 2006 08:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, jag kanske kan vara till nytta för någon som behöver gasugnskunskap! (Förlåt att jag är sen, Aequinoxia.)

Modeblogg? Check.
Fotbollsblogg? Check.
Matblogg? Check.
Gasugnsblogg? Check.

12 september, 2006 08:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Helena: Dum ugn - you can say that again!!
Lotten och systra: Ladies, I'm touched. Touched and honoured. Så mycket besvär för mig och min dumma ugn. Eftersom jag lärde mig laga mat på gasspis i vår gamla rivningskvart på Ö-malm för 100 år sen känns det extra bittert att inte klara av denna sabla ugn.

Några kommentarer:
- Kommentatorskan tycker jag är ett suveränt ord.
- Vår gas finns i en antediluviansk tank som ser ut att ha varit med i trossen i 30-åriga kriget, battered, to say the least.
- VREDET har jag nu lokaliserat. Det är en knapp som för tankarna till Jurassic Park-loggan; jag har uppfattat det som ugnstillverkarens firmamärke.
- Tändstickor finns inte men gnistgenerator har vi!
- Men sen! Hela punkten c) låter kuslig. Kan jag ta på mitt ansvar att prova detta? Tänk på vår hyresvärd som bor under oss med gravid hustru och sju barn? Ska jag riskera att göra dem hemlösa?
- Bakning är ö h t inte aktuellt när man bor i Utländer. Mjölet är konstigt, det finns ingen vanlig jäst och ugnarna... Matlagning och bak är anars mina bästa inomhusgrenar (vid sidan om tjuvlyssning), men utomlands blir alla ansträngningar vid spisen till en radda av misslyckanden och besvikelser.
- Även min lilla mamma bröt provsickor av en trävisp? Fanns det inte tändstickor i Sverige heller, förr i tiden?
- SOGGIG trodde jag att vi hade uppfunnit i vår familj. Utmärkt ord! Taktilt onomatopoetiskt - kan man säga så?

Nåväl! Jag har även en elektrisk ugn. Den har jag använt 2 gånger på 1 ½ år. Helt värdelös även den, men till den har jag en bruksanvisning som inte är på arabiska och det underlättar.

12 september, 2006 09:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är jag som är Ökenråttan, det säjer jag nu, yo

Vad sysslar en wygypioq med kan man undra.

12 september, 2006 09:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena B/Ökenråttan -- du säger till om du vill ha bloggstartarhjälp?

Blogghjälpsblogg? Check

(Åhå, så ni tycker att det märks att jag borde göra andra saker som att hålla en deadline eller två men att jag för att slippa det är här och slarvar igen? Jomenvisst. Fast det finns fler som jag. Läs här.)

12 september, 2006 09:25  
Anonymous Anonym skrev ...

I princip tycker jag min kortare instruktion var lika (o)begriplig. Ökenråttan får avge omdöme.

12 september, 2006 09:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Att det fanns ett perfekt ord som heter "soggy" på engelska lärde jag mig en gång när jag blev bjuden på ris av en som inte kunde laga mat nå' värst.

Jag skulle kunna berätta om en gasugnsolycka helt nära mig där en person strök med när en stor gasboll antändes och blåste ut lägenheten. Men det gör jag inte.

12 september, 2006 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

'Ska' eller 'skall', det är den stora frågan här, ju. Egentligen tycker jag 'ska' borde funka bra, men det blir alltid 'skall' när jag skriver i alla fall.

12 september, 2006 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella: Ja, se där! Jag förstod att det kan gå illa. Nu struntar jag i gasugnen och kör med elditot. Var skulle jag förresten annars förvara mina kastruller?

"Elditot" ser ekivokt ut, tycker ni inte?

12 september, 2006 10:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ökenråttan med elditot: Ja.

Sexblogg? Check!

12 september, 2006 11:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla: Under alla år på Nationalencyklopedin rättade vi alla "ska" till "skall", emedan det var ett skrivregelsbestämt påbud.

Jag säger alltid att man kan skriva ska utan att förlora mer än ett par L på kuppen, men andra känner att skall är ett mycket starkare ord. Och använder därför det.

Vi vaga och inte särskilt barska personer försöker skriva ska. Om jag är riktigt bestämd kanske jag skriver skaaaaaaaaa?

Ser man på, jag lyckades även hitta
Språknämndens åsikt i frågan.

12 september, 2006 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, jag är det svarta fåret i familjen, och är alltså inte rättstavningsekvilibrist. Se här:

pyamas
dubblett

Jag tycker "vrede" låter utmärkt, men om någon anser att det är fel så vet jag att jag mycket väl kan ha fel. Igen.

DOCK kan jag meddela alla pätimetrar att jag använde "skall" som ett medvetet stilval, eftersom det gick i linje med övriga instruktionstemat, där mitt favoritord "emedan" utgjorde kronan på verket. Så det så.

12 september, 2006 11:40  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag skriver automatiskt 'skall', men har på kursen nu fått lära mig att det heter 'ska'. Så nu *ska* jag lära mig det. Det gör jag inte - så jag har lagt in det att autokorrigeras tillsammans med bland andra igår, itne och andra svårstavade och lättsluntna ord...

Dina bloggar är för övrigt till stor hjälp och nytta, Lotten, även om de kommer sent ibland. Innebär det att det kommer en valblogg i nästa vecka? ;-)

12 september, 2006 11:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Har man en dödslinje och far omkring och hittar på allt möjligt, istället för att göra det man borde, DÅ ska man minnas att vad man i själva verket håller på med är att bygga upp ångesttrycket riktigt i topp. Och när det är klart, DÅ skriver man lätt som en plätt! Fast det är ängsligt medan man far runt och SLUTDATUM närmar sig allt mer. - Med tiden lär man sig att ta även detta med viss ro.

12 september, 2006 12:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Pätimeter? Är det ett finskt efternamn? Det är ganska likt det franska petit-maître som gett upphov till det svenska petimäter.

Jag är en meta-petimäter!

12 september, 2006 12:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tycker att orangeluvan slog huvudet på spiken (aj) i frågan om ska och skall. Jag är så väldans liberal (språkvårdens Inge & Sten) att jag växlar! Det skall vara skall när det skall vara lite mer bestämt, och annars ska det vara ska! (Fast bara privat, inte i jobbet. Där håller jag mig inom ramarna.)
Wv: buzstgoo = smash-and-grab-kupp

12 september, 2006 13:43  
Anonymous Anonym skrev ...

"...att hon inte kunde gasugnslagamat"
"...gasugnsfilosofen Orageluvan"
"Det går lättare att får färg"

Det är minsann inte bara gasugnsfilosofiska systrar som kan stava till det minsann. Kanske har en utomjording invaderat familjen och hela Sålunda stad?

Själv fick jag lägenheten i Hägersten renoverad för fyra år sedan och blev då av med min gamla trotjänare till gasugn. Istället fick jag en gasspis med elugn, emedan detta gav hyresvärden möjlighet att höja hyran ytterligare någon tjugolapp.

Den numera hädangågna gasugnen tändes vid mynningen på en liten kanal som mynnade ut alldeles ovanför nederkanten på ugnsluckan. Allting som gräddades fick ställas högt i ugnen, och undertill placerades två plåtar som skydd. Inte för att bakning och mat fick så mycket färg uppepå ändå, men det brända i alla fall inte fast riktigt lika hårt i botten.

Vill ni ha en valblogg redan denna vecka kan jag bjuda på lite intrikta tips här . Men tänk på att vi lever i bakvända världen (eller "patas arribas" som spanjorerna säger).

Bloggreklamsblogg? Check

12 september, 2006 13:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hakke vinner härmed dagens första medalj, emedan detta är bloggen där man skall påpeka slarvfel och andra fel.

Orangeluvan vinner dagens andra medalj för att hon tror att hon stavar fel när hon skriver dubblett, vilket alls inte är fel utan helt korrekt. (Enligt Broder Jakob rimmar ord som "dubblett" och "korrekt" på varandra, förresten.)

(Men det här med dubblett är obegripligt, jag trodde till den 8 oktober 1988 att det stavades dublett och var beredd att slåss för min sak.)

Besserwisserblogg? Check.

Nu ska jag rätta felen.

12 september, 2006 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förresten är jag förlåten för mina stavfel eftersom jag har invaderats av en förkylningsalien och proppats full med embryos punch. Som stavas punsch.

Aequioxia: Valdensjuttondeblogg! Äsch, ja, den där måste jag ju fixa också. (Är det en merit i sammanhanget att jag när jag röstade för första gången i mitt liv som 18-åring hade på mig en svart läderslips?)

12 september, 2006 14:47  
Blogger den blyga skrev ...

Efter denna lärda korrektspråkutläggning blir jag verkligen blyg...

Det jag kom att tänka på vid genomläsning av DAGENS TEXT var att min mamma också hade en sån där trävisp!
Vilket även lena b. redan påpekat!

Jag är gammal nog att under flera decennier kunnat konstatera att trävisppinnar är HELT överlägsna tändstickor - som dessutom är för KORTA för mina svällande bakverk.
När jag var i England som au pair 1951 fick jag lära mig ett annat sätt :
Sockerkakan t.ex. är klar när det börjar lukta från ugnen - och den släppt från kanten.

Denna insikt har jag kompletterat med nu när KF:s provkök gått i spetsen för recept som är så utprovade att man inte BEHÖVER någon sticka.
Dvs om man har en EL-spis...

12 september, 2006 15:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Stavas dubblett dubblett? Vad praktiskt och logiskt!

Jag fick oväntad hjälp från Hakke - satt tidigare och funderade länge och väl på ett ord som jag tills för ett par år sedan stavade helt tokigt, men kunde inte komma på vad det var. Vips, så skriver han det helt rättstavat. Jag vill förstås stava det "våldnad". Liksom 523 andra enligt Google, så jag är inte ensam.

Stavas pätimeter inte pätimeter? Vad roligt. Jag trodde jag lärde mig stavningen härom sistens och lade det på minnet, men då stavade alltså pätimeter-människan fel. Sicken osis.

12 september, 2006 16:09  
Anonymous Anonym skrev ...

En medalj, en medalj - ett kungarike för en medalj! Eller kanske inte ett helt kungarike, men jag kan åtminstone undvara en gasugnsgnistgenerator som tack emedan ugnen numera är elekrifierad.

De däringa aliensarna har visst invaderat stora delar av den här staden också. Förutom att alla som är inblandade i min trasiga kamrem verkar ha hamnat i sjuksängen så har förkylningen också börjat drabba nära och kära. Snart finns det väl inte en männischa kvar som kan stava ordenkligt.

12 september, 2006 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, tack för länken till Språknämnden. Då skall jag fortsätta skriva 'skall'. Skönt. Svårare att svälja det där med 'dubblett'. Får lust att använda 'duplett' i stället.

12 september, 2006 17:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Jesus, gasugn... får dåliga associationer bara...

12 september, 2006 21:32  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag trodde att soggig var ett typiskt Lunda-uttryck. För det var min hustru som först gjorde mig uppmärksam på att ordet existerade.

Men å andra sidan sett fick jag flera år efter flytten därifrån reda på hur vansinnigt kul det var att jag kände till att en kille som heter Torbjörn kallas för Tolle.

Vet du vad t-o-l-l-e betyder?

13 september, 2006 03:25  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag trodde att jag var för gammal för sådan humor, Peter, men det där fnissade jag faktiskt lite åt. :-)

13 september, 2006 07:04  
Blogger den blyga skrev ...

den käcke hälsas av den blyga: TOLLE är en trätoffel. Under kriget(= AVK) fanns ju inte läder för ciilbefolkningen utan hela Sverige gick i träbottnar. Vi skånska töser och pågar använde de sedvanliga tofflorna - man blev ekvilibrist - jag klättrade t.ex i träd iförd detta skodon.

Men det var inte min första tanke när jag ånyo öppnade denna blogg i morse: Rubriken Gasugnsgrubblerier - jag läser just Harry Martinssons dikter
Gasugnsgrubblerier - vilken underbar alliteration

13 september, 2006 07:37  
Anonymous Anonym skrev ...

en tolle, som jag ser det, betyder (häst-)bajsklump.
träffade en gång en pernilla tollesson. i skåne. stackare tös!
i nordvästra skåne heter förresten inte trätoffla tolle, utan tolla. (och nässlor nällor)

13 september, 2006 08:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kiss- å bajsblogg? Check.

*knycker stolt på nacken*

13 september, 2006 09:07  
Blogger Studiomannen skrev ...

Rätt svar: bajskorv *noterar ett R i marginalen*

Bravo!

Ge oss en musikblogg också och försök ge exempel på lämplig musik man kan spela till en (ett av Peters skånska favoritord) kasedans!

Jag väntar på att du ska bjuda upp.

(under tiden skriver jag krånglig wv: fzgwhfo)

13 september, 2006 09:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Underbart, min räddare i nöden! Nu blir det Crema Catalana imorgon!

05 oktober, 2007 19:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Va?! Jag trodde tills nu att det stavas dublett...

17 november, 2008 13:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Javisst, A-k, är det skumt. Dublett ser bättre ut än dubblett!

17 november, 2008 17:21  

Skicka en kommentar

<< Home