04 september 2006

Hemligheten med att gå ner i vikt

Jag tänkte att jag skulle gå ner 2 kg.

Gäsp. Intresseklubben antecknar.

– Om det ändå hade varit 20 kg!
– Det där, det där med 2 kg är ju som att berätta att ”vet ni idag sitter ett av mina hårstrån i fel vinkel jämför med de andra som är parallella med varandra", vem tror hon att hon är?
– Ja, som om jag skulle gå omkring och berätta att jag har en finne bakom örat!
– Jamen du gjorde ju just det.

För så är det ju – det som är stort för mig är litet för andra – och tammetusan har jag inte en finne bakom örat också förutom då den där övervikten på 2 kg.

En dag i somras tyckte jag alltså att bikinibrallorna satt lite fulare än vanligt. De där kilona skulle få bikiniunderdelen att sitta bättre, även om det förmodligen även skulle få som resultat att överdelen satt lite sämre. Bantningspiller, dundermirakel och specialbilagor i all ära, men jag har ju förstått att träning och grönsaker är rätt metod.

Nu har jag sedan dess skippat chips och godis, hoppat över glass-varje-dag-traditionen, inte druckit vin varje dag men däremot ätit stora lass med sallad hela tiden och inte som vanligt tagit två portioner av all mat. Jag har dessutom tränat basket och sprungit slingan utan boll (uuuääääh!) och cyklat. Jag har rosiga kinder och fina muskler men mina kläder sitter inte riktigt som de ska.

Resultat: plusminusingeting. Jag har gått ner 0,0 kg och gått upp 0,0 kg. Nu sitter jag och ser hägringar med alla chipsnävar som jag har ratat.

(Och ja, rubriken skrevs förstår blott och enbart i syftet att få er att läsa ända hit ner.)

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag har under mina snart två år med flickvännen fått se Montignacmetoden utföra underverk.

Genom att helt undvika potatis och allt bröd utom det allra grövsta, kan hon dagligen äta både franska ostar och Häägen Daaz-glass och därtill dricka generöst med vin.

Det är banne mig otroligt, och hade jag inte sett det själv så hade jag inte trott det.

Roligare bantning får man nog leta efter.

04 september, 2006 11:42  
Blogger Louise skrev ...

Men du kanske har fått en massa muskler istället (du vet muskler väger mer än fett bla bla bla) och dina inre organ kanske slår frivolter av lycka över din sunda livsstil. Jag tänker inte dela med mig av mina viktminskningsmetoder eftersom de, även om de är synnerligen effektiva, är skrämmande ohälsosamma. Du får konsultera VBK, hon verkar ju ha lyckats.

04 september, 2006 11:49  
Blogger Herr R skrev ...

Två kilo? Går det ens att mäta? Två kilo kan jag diffa från morgon till kväll. Om du slarvar med vattendrickandet en dag kan man ju gå ner två kilo. Om du äter lasagne till lunch och köttbullar med potatismos till middag kan du ju gå upp två kilo. Visserligen går man väl ner igen när maten passerat magen, men två kilo det är inte ens mätbart i min värld. Nåja...

/Herr R

ps. Jag hade nog läst även utan sensationsrubrik.

04 september, 2006 12:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur bikinibrallor skall sitta eller inte, diskuteras alltid livligt på mitt jobb inför badsäsongen. Jag och min rums-kompis hade enats om att det är bäst att ha de där kilona kvar, annars kanske man tappar brallorna, och det vill man ju inte? Hur som helst, tillbaka efter semestern konstateras att rums-kompisen knappt gick att kännas igen, -8 kg!!! VA??? En hel semester utan glass, vin, grillad fläsk-karré med tatziki och värmda chips.... och nya bikini-brallor hade hon köpt! Själv har jag kvar mina gamla, och ja, snyggare har de väl suttit. Det kanske mer beror på åldern på brallorna?

04 september, 2006 12:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R! Du har löst mitt problem! Jag åt ju MÄNGDER med köttbullar och potatismos igår kväll.

(Sedan gick jag på O'Learys och såg basketVMfinalen tillsammans med en nachostallrik.)

Nu vill jag att någon delar med sig av en paltdiet.

Erik J. -- Måste man vara Montignac trogen och aldrig någonsin slänga ett getöga på en potatis igen? Har hon hållit på i två år nu, stackarn?

Louise: Ja, mina inre organ mår nog jättebra. Och nu är ju faktiskt bikinin lagd på hyllan för en bra tid framöver. VBK är duktig, hon.

04 september, 2006 12:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Klart att det inte kommer några avslöjanden i en text om hemligheten med att gå ner i vikt. Då skulle det ju inte vara en hemlighet längre!

Bästa sättet att gå ner snabbt i vikt lär vara att föda barn. Du har inte funderat på sex? Barn alltså. (Hoppsan, nu fastnar jag väl i spam-filtret.)

wv: eknhet
Prova att gå ner två eknheter istället för två kilo så löser det sig säkert! :)

04 september, 2006 12:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jo, jag läste till slutet. Vågen har pendlat. Men jag är säker på att jag fått mera muskler av plattläggningen och fjällvandringen. Så nog kan det vara i ditt fall också. *s*

fexwc! Fezen på toan..

04 september, 2006 12:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan bara hålla med R.
Två kilo, det är ju typ som... ingenting...
Det är skillnaden mellan vad jag väger på morgonen och på kvällen.

Hur binibyxan sitter -2kg är nog ungefär det samma som innan.

Men Håkan...du jag vet inte riktigt ja...
Jag gick upp till tjusiga 98kg när jag väntade tvillingarna och så vidare slim och snygg kände jag mig inte. Förvisso tappade jag också 25 av dessa kg inom en vecka efter de fötts, det är sant.
Dock VET jag att det är mina barns fel att min kropp numer ser ut som den gör, för trots att jag äter likadant, rör mig t.om mer än innan barnen så är den numer stadd i konstant förfall. All smalmat i världen kan inte rå på det.

Allt fett har liksom omfördelats till platser som jag inte begriper hur man rimligtvis kan träna bort. Den här valken jag fått från strax under armhålan bak mot skulderbladen tex. Hur tränar man bort den?

Jag har get upp och insett att jag tydligen skall ligga fast på 68kg fast BMI säger 65...

Du Lotten är en fin flerbarns mamma. Var stolt över den kropp som burit dem, snart nog tycker det endå det är pinsamt med en mor iklädd bikini...

04 september, 2006 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jodå, det händer att hon tittar på en potatis. Då går hon upp två kilo och så blir det liv i luckan igen.

:-)

04 september, 2006 13:40  
Anonymous Anonym skrev ...

WV säger ujcfan

Det är vad bantningsdrinkar typ slimfast smakar

04 september, 2006 13:49  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag tappade 29 kg förra året. har för all del tagit tillbaka 8-9 kg av dem, men ändå...

xtravaganza.se

WV: gmzomhm (lät som min fru på morgnarna)

Älskning, det är dags att kliva upp!

Gmzomhm!

04 september, 2006 15:34  
Blogger den blyga skrev ...

Nu kommer den verkliga veteranen med SYNPUNKTER:

Förresten innan jag drar loss:
Source: Vackert!

Jag har således "bantat" sedan jag var 12år =59 år.
Jag har provat ALLA metoder som fanns/finns.

Jag har tidigare på denna blogg informerat om att jag märkt något som vetenskapen ännu inte registrerat:
DE FLESTA METODER FUNGERAR YPPERLIGT men bara EN GÅNG.

Sedan är det ju det här med att vara kvinna.

Ni bantningsveteraner (dit jag inte räknar Lotten) vet ju att det alltid t.ex. när det gäller BMI finns en skala för kvinnor och en för män.

Vi har från 12-ca 55 år en menscykel!
Det slår på ca 2kg under en månad ( P-piller konstrar också till det men inte på samma sätt...)

SEDAN kommer det mest deprimerande:
När kroppen rasar - se tvillingmamman - då gör definitivt inte vikten det.
Bortfallen menstruation BETYDER lägre ämnesomsättning ( den tempökning på en halv grad som ägglossningen genererar under halva månaden FALLER BORT)
Så efter 55 måste man reducera ÄNNU mer för att hålla vikten...

MEN.
Man kan trösta sig med att den bästa hålla-viktenlivsföringen OCKSÅ skyddar mot det sk
metabola syndromet
2. Där kan man också läsa om en bra ALTERNATIV metod att mäta viktreducering, nämligen BUKOMFÅNG.
Det är synd att Du inte mätte det när Du började, Lotten - det är ett bra sätt att dubbelkolla resultatet!

04 september, 2006 15:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska dela med mig av en hemlighet:

Snabbaste sättet att tappa minst 1kg är att proppa i sig ett helt paket sockerfria Dropps med lakritssmak innan läggdags.
På morgonen är minst ett kilo borta.

Effektivt? Självklart!

Sunt? Inte alls, jag tänker inte gå in på hur viktminskningen går till...
Ska bara tillägga att jag gjort det En gång, av misstag.

/cpveej (cp vet ej?)

04 september, 2006 17:01  
Blogger Flinn skrev ...

Jodå, jag läste alltihop, även om just den rubriken inte hade någon speciell effekt på mig. Jag fick dock problem med koncentrationen på slutet, när jag fick syn på den söta lilla ugglan (0,0). Så bra att du kom och hämtade tillbaka mig från min egen blogg!

04 september, 2006 18:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jodu hakke, nog skulle jag görna ha sex ehum, barn. Men nu har vi snippat och knipsat alla ledningar som leder till sådant. Och förresten ska jag precis som Tvillingmamman påpekar vara glad och nöjd ändå. Fast tvillingar hade jag gärna haft. (Är liiiite bekymrad över att jag på min dödsbädd kommer att sucka och bittert beklaga att jag aldrig fick tvillingar.)

Source -- jag har försökt att undvika socker en gång.

Lalandakid: Tack för tipset -- jag ska kolla om det funkar på samma sätt med sockerfri palt!

04 september, 2006 23:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Finns välan inga hemligheter med att gå ner i vikt? Motion och äta rätt är det enda sättet. Jag satte målet att gå ner 15 kilo (3,5 kvar), min kära mor satte målet att gå ner 1,5 hekto.

05 september, 2006 07:13  
Blogger aequinoxia skrev ...

Lalandakid - jag kan tänka mig hur du mådde efter det där... För övrigt håller jag med Kicki!

Sen är det ju så att fett är en katalysator. Det behövs fett för att kunna bränna fett. Får man inte i sig tillräckligt håller kroppen desto hårdare i det den faktiskt har.

Och för er som inte läser min blogg måste jag skryta lite här med. -21,2 kilo i torsdags!

05 september, 2006 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Snippa och knippsa, där sa du något! Jag kom plötsligt på en massa läskiga metoder att gå ner 2 kg. Eller 1,5 hekto för den delen. Mer säger jag inte för det är hemligt! :)

05 september, 2006 09:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Fyra anledningar att inte banta:

1) Det funkar inte i längden
2) Det är tråkigt
3) Det är viktigare att ta hand om själen
4) Man får inte äta mackor

Efter detta opåkallade och näsvisa inlägg i bantningsdebatten vill jag passa på att efterlysa mustascherna, Lotten?

05 september, 2006 10:00  
Blogger aequinoxia skrev ...

Anna - jag vet inte vad du lägger in i ordet "banta", men måste man göra skillnad mellan att ta hand om kroppen och ta hand om själen? Jag mår så otroligt mycket bättre psykiskt sedan jag började äta rätt och ta hand om min kropp.

Sen begriper jag mig inte på alla fördomar. Varför skulle man inte få äta mackor om man vill gå ner i vikt? Det är tråkigt ibland - men på det stora hela äter jag mycket godare mat nu för tiden. Om det funkar i längden återstår ju att se...

05 september, 2006 10:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna och Aequinoxia, se så, inte slåss om mackornas vara eller inte vara.

Jag ska inte längre gå ner 2 kg, har jag bestämt mig för.

Och ska det i framtiden ske, ska det ske på hakkes hemliga, läskiga sätt eller i knät på Erik J:s flickvän, så det så. Sedan ska jag fira allt med att äta mackor hemma hos Anna och spela basket med Louise.

Och ni som här har gått ner 25, 19, 29 (fast plus 8-9 igen), 11,5 och 21,2 kg: jag begriper inte hur ni har gjort, men å andra sidan begriper jag heller inte hur flygplan kan flyga eller varför vuxna inte har cykelhjälm. Ni är värda ett stort grattis! (Måste hitta på ett annat uttryck än "stort grattis", det börjar bli utslitet. Ni är värda en egen ö! Nej, det låter ju som om ni ska förvisas. Ni är värda grädde i såsen!. Nej. Bättre ett stort grattis än ett bråk i omklädningsrummet.)

Den Blygas livslånga bantning och min mammas livslånga bantning har för övrigt inte grumlat innehållet -- som är livet -- i deras glädjebägare nämnvärt.

Nu: en skiva godisbröd med Bengtssons ost på.

05 september, 2006 10:34  
Blogger aequinoxia skrev ...

Men ett rejält slagsmål ger motion och livar upp stämningen lite. ;-)

05 september, 2006 10:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt, jag menade inte att göra någon ledsen, av någon outgrundlig anledning fick jag bara för mig att deklarera mina skäl till att inte banta - varje gång jag hör samtal om bantning får jag dåligt samvete. Det ligger kanske i själva ämnet. Eller så är det bara jag. (Så vad stoppar jag då in huvudet i ett samtal om bantning för, och lägger näsan i blöt? Obegripligt. Troligen något själsligt som jag måste ta itu med.)

Och jo visst hänger kropp och själ ihop. Men på olika sätt för olika människor antagligen. För mig är det kroppen som mår som själen, inte så mycket tvärtom. Om jag inte tar itu med mina tankar så blir jag trött, ledsen och tröstäter - så funkar det för mig.

05 september, 2006 13:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Finns Bengtssons ost i Eskilstuna? Jag trodde det bara fanns i Skåne.

05 september, 2006 19:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

05 september, 2006 23:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, Helena! Men min djefla man hade gått på Klostergatan i Lund bara några timmar tidigare och sedan direktimporterat sagda ost till Sörmland.

Hör ni det, allihop: i present vill jag alltid ha Bengtssons herrgård och rött vin! Inte blombuketter!

Anna: När folk pratar om handboll måste jag omedelbart deklarera tusen och en anledningar till att jag inte vill spela handboll. Aversion är en underdrift. Jag kan gå så långt att jag yrar om att alla handbollsspelare har fula strumpor och att det är en av orsakerna till att man inte ska spela handboll.

WV: aqvaro ... hur man bäst tar sig fram över sjön?

05 september, 2006 23:23  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
Antar att vi hade läst ända dit ner ändå, eller??? (säger/skriver hon som varit off ett antal dgr och kanske blir det igen, grr... för förkylningar...)
Hm, gå ner 2kg? Ja, det ÄR nog svårare än att ens tänka tanken att försöka med 20kg. Då går man nog ner dessa 2kg omgående, nästa... Detta med 2kg måste ju omplacera det som redan råkar finnas där liksom...
Hm... aldrig ens tänkt tanken att det är åldern, hahaha... eller håller ungarna dig i såpass trim att du inte ens hunnit tänka på det??? Väger själv numera mindre än ett antal år sedan barnen föddes, men inte katten skulle jag ens med skohorn och annat kunna gå i de kläderna... matte??? Nä, inte min starka sida, ;)
Må så gott... En Sjöbackabo på irrvägar ute på nätet... kramis, ngn som bör lägga sig igen känner man, suck...

http://sjoebacka.hotserv.dk

06 september, 2006 12:04  
Blogger crrly skrev ...

Hade inet ens sett rubriken innan jag läste klart! :)

Har samma tvåkilosproblem som du. Segt som attan!! Är man späd från början (även om du är lång...! ;) så syns ju dessa två kilo så mycket mer.

Men som sagt, bukomfång är bra att mäta! På några månader gick jag med dagliga raska promenader och lite mindre och bättre mat ner 13 cm i midjan för ett par år sen!

Sen ska jag mejla dig om Bengtsson, om varför jag INTE stödjer dem, och det har inte med mitt veganeri att göra faktiskt...

06 september, 2006 15:08  
Blogger John Doe skrev ...

Klockrent inlägg. Hjälper verkligen till ifall man vill gå ner i vikt snabbt. Keep up the good work!

12 januari, 2010 20:08  

Skicka en kommentar

<< Home