05 september 2006

Som Bambi på hal is

Ibland funkar det inte riktigt. Som när man hamnar i en stuga på landet och plötsligt finner sig konstaterande:

– Mjaeh, ingen diskmaskin, inget varmvatten, tja inget vatten över huvud taget ... då får man väl diska tallrikarna med salt och sjövatten? Synd att sjön ligger två kilometer härifrån och att bilens motor skar igår och att jag har öroninflammation.

Eller när man sitter i ett kontorslandskap och måste ringa till doktorn och berätta om mystiska problem i de nedre regionerna och det faktiskt inte är accepterat att ens tänka på sådant som inte har med jobbet att göra:

– Jag har den senaste tiden visk visk ssschhh och det gör ju att visk visk ssschhh men jag kan inte visk visk ssschhh och dessutom visk visk ssschhh. Ja, det är lite dålig mottagning här. Plätten? Nej, jag sade toaletten. T-o-a-a-l-e-t-t-e-e-n. PÅ TOA! Oj, förlåt.

Det blir liksom inte bra. Eller särskilt effektivt.

Så här är det. Min mejl har exploderat. Den har delat upp sig i fyra hjärnhalvor och gått på tur i Pyrenéerna samtidigt som jag har snört på mig skridskor och med dem försöker klättra i berg. Nu kör jag med två mejlprogram samtidigt och får alla brev i fyra upplagor eller inte alls. Man (= min djefla man) har gett mig order att dra ner på mejladresserna och bara använda info@lotten.se och inte de andra som är bra mycket finurligare och roligare.

Jag – som lever och andas med mina dagliga mejl – ska nu lära mig nya funktioner och stappla med vit käpp i okända landskap. Min trasiga mejlapparat fungerar som en dokumentförstörare och i detta nu har jag i mejlen fått en mycket viktig fråga som måste besvaras.

Kära Lotten!
Heter det e-post, e-brev, mail eller mejl?
/Hälsningar från Fröken Frågvis

Tur att det bara är mejlen som inte funkar. Själv är jag på banan, skärpt som en klockarkatt, fokuserad som en höna, klok som en vårtbitare.

10 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Le département d'IT, c'est moi!

Jag går längs väggen i korridorerna, mumsar på munkar och Jolt Cola, bor med min mamma och har glasögon tjocka som fönsterna i ett batyskop.

Jag kan ge tre svar:
– Det går inte.
– Vi håller på att lägga om systemet.
– Då måste jag ha en attesterad jobborder.

05 september, 2006 11:18  
Blogger Herr R skrev ...

Jag förstår analogin med kontorslandskapet, då jag sitter i ett. Som tur är har vi ett eget rum för alla skrivare samt korrekt-ljus-skåpet och det rummet är precis bakom min rygg. När jag måste ringa något viktigt samtal stänger jag bara in mig där - så slipper jag dela med mig till hela våningsplanet av mina slipprigheter.

05 september, 2006 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jomen en sån IT kille har vi också... jobbar du här?!

Fast vår IT-lille har två andra standardsvar.
- Är kontakten i?
- Det är omöjligt, datorn gör aldrig något på eget bevåg, du måste ha tryckt på en knapp!

Det är också fullt möjligt att när han är klar med burken så går den långsammare än någonsin och fler felmeddelanden har lagts till.

Han kommer inte i närheten av min dator.

05 september, 2006 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett annat standardsvar som vår IT-avdelning kör med är:

- Har du provat att starta om datorn?

De är för övrigt inte så glada på mig, jag har mitt eget lilla datavirus och har till och med lyckats få felmeddelanden på holländska!

05 september, 2006 11:42  
Blogger den blyga skrev ...

tiila: Alla råd är inte dåliga!
Åtminstone om man har en mac - då hjälper det ofta att starta om datorn!
T.ex när Lottens IT-konsult - den djefla mannen, under någon vecka ockuperat min - när han sedan åkt hem kan jag inte det mesta - men efter ett antal OMstarter fungerar det till nästa besök!

05 september, 2006 12:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag minns med en nostalgisk tår i ena ögat min kollega på NE, som vid varje datorrelaterat krångel vrålade

- Helvetesmaskinen! Helvetesburken!

och sedan rörde om bland tangenterna genom att dra med ena armbågen över allihop på en gång.

Vips, rusade någon datormedkännande person till hans hjälp för att rädda "burkens" funktioner.

05 september, 2006 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

"Har du startat om datorn?" är ibland en befogad fråga. Särskilt när man supportar *harkel* gamla uvar (jag valde mina ord länge där), som tror att man avhjälper fel genom att tända och släcka skärmen några gånger, och dessutom vägrar inse att de har fel. (Jo, jag har tjocka glasögon, men gillar inte munkar nåt särskilt och absolut inte joltcola. Inte ens kaffe. Och så är jag inget vidare på det där med support heller. Det går liksom hand i hand.)

wv- wtfzaoqg. Det man säger när man slår på tangenterna.

05 september, 2006 13:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Åååå, Lotten, jag minns samma kollega. *nostalgi* Även kopiatorn kallade h*n för helvetesmaskin om den inte skötte sig. Hur var det med kaffekokaren, minns du det?

05 september, 2006 13:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid: Kaffekokaren ... (nu blir bilden suddig och någon spelar fiol i fjärran) ... var inte det också en kär helvetesmaskin?

05 september, 2006 14:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, men du är ju typ världens bästa pedagog!
Datahacker pedagog.
Tack vare din supertydliga instruktion i hur man gör en länk har jag nu löst dagens mysterium och kan göra minst lika snygga länkar som alla andra.

Tack!

05 september, 2006 15:09  

Skicka en kommentar

<< Home