26 juli 2006

Måtte jag nu inte ångra detta

Härmed bjuder jag in alla jag känner ... och inte känner ... till husmålning lördagen den 12 augusti 2006. Vi börjar runt tio på förmiddagen och alla kan drälla in när de vill. (Ju senare man kommer, desto större fuskare är man festås.) Om det blir inställt på grund av regn, skriver jag det här på bloggen. (Reservdatum är i så fall lördagen den 19 augusti.)

De som vill, tar med sig penslar – de som inte vill, får låna av oss. Alla bjuds på mat och öl. De som kan måla med vin i knoppen kan få det också. De som lider av höjdskräck får stå längst ner och få färg i håret. De som har massa barn tar med dem. De som har stelopererade armbågar kan vakta de 573 barnen. Latmaskar och galningar göre sig icke besvär.
Cecilia N skickade efter en fönsterpromenad en miljard fönsterbilder till mig. Det till vänster är favoriten just nu: vitt foder, röd karm. Inte helt fel är som till höger – grön karm med vitt fönsterfoder.

36 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det börjar ju bra:
Broder Jakob meddelar att han just då är i Spanien, Lillasyster Orangeluvan meddelar att hon då är i Mellbystrand och mamma meddelar att hon då är i Italien. Men arbetshästen Skotten kommer!

26 juli, 2006 17:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är varken latmask, galning eller stelopererad. Ser inga hinder alls i min almanacka för något av datumen. För din skull, passar 12e bättre, eftersom då har jag Filip och är nykter när jag målar. För vinets skull (som man ju inte vill ska förgås), passar den 19e bättre.

Hur som helst så kommer jag minst som en, eventuellt som en och en halv och kanske som fem.

26 juli, 2006 17:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan måla nederkanten.

26 juli, 2006 22:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan måla vindskivorna.

26 juli, 2006 22:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan blanda färger.

26 juli, 2006 22:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan göra byggställningar.

26 juli, 2006 22:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan ta ner byggställningarna.

26 juli, 2006 22:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Olle! Sluta luras!

Jag har vidtalat King Kong, men han hade ett uppdrag i N.Y. just den 12:e. Frodo kunde inte heller komma, han skulle ut och leta efter nåt. Odilon ville inte komma för han gillar ju inte fismesgult.

Eiffel och Nobel är osams, så de kommer inte ... om jag inte serverar absint, sa de.

26 juli, 2006 23:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Kul, Olle!
Jag fick mig ett riktigt gott skratt!

26 juli, 2006 23:44  
Blogger crrly skrev ...

Du bor för långt bort!

27 juli, 2006 08:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, då! Den 12e, sent på natten, landar vi hemma i Sverige. Och den 19e är vi i Skåne. Annars är vi riktigt bra målare. Vi har målat hela vår våning hemma i Sverige. Det heter 'vi' men det är lille maken som gör det. Han är världens schysstaste och säger alltid att 'vi' har gjort det ena och det andra. Ibland tror jag att även jag skulle gå iland med att måla väggar och tak, tapetsera, spika pocketbokhyllor och övriga i ett hushåll förekommande grovjobb. Fast jag kan laga toaletter som står och rinner, om det är de äldre modellerna. Även jag har alltså visst existensberättigande.

En sommar fick vi låna ett underbart åttkantigt hus högt uppe på en knalle ovanför inloppet till Stockholm. Divine! Hyran var att vi skulle måla huset - utsidan. Först tog vi ned vildvinet. Sen regnade det hela sommaren.

27 juli, 2006 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Även här målas det. Taket på den höga minareten på andra sidan gatan. Inte tal om säkerhetslina eller annat pjåsk. Målaren har en stege som han klänger på och jag hoppas då att Allah är med honom. Fast - om man trillar ner och går ur tiden medan man håller på att måla minareter då hamnar man nog direkt bland oskulderna i paradiset. Och det är ju det alla killar här hoppas på. Tråkig färg dom har valt, mesigaste beige. Innan var det en vacker, blekt turkos färg. Allting var bättre förr...som vanligt.

27 juli, 2006 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade så himla gärna kommit fast jag är en "okänding". MEN, två veckor före beräknad nedkomst är man inte förtjust i stegar, målarfärgslukt, vin, öl eller kroppsarbete. För att inte tala om att resa 60 mil hemifrån. Så jag avstår denna gång.

Wv: vclnmxa, tolkar jag som vekling, sluta maska! Nästa gång ni har ett stort projekt, count me in.

27 juli, 2006 11:18  
Blogger Petra skrev ...

Jag har målat nog för i sommar! Alla fönster klara nu! :-)

Nästa sommar kör vi också fasaden. Lycka till!

27 juli, 2006 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag klättrar upp på Ayers Rock och kastar en burk färg och Sverigehållet, funkar det? Nä, trodde inte det. Synd. Jag som älskar att måla väggar.

27 juli, 2006 13:33  
Blogger Ica skrev ...

Nej!! inte då! jag är ju på hemmet då! senare senare senare! Inte alls bra datum, fast å andra sidan: jag kanske inte får komma eftersom jag är ganska galen... till och med på pappret...

27 juli, 2006 18:15  
Blogger den blyga skrev ...

Från den södra utposten meddelas att 17-åringen verkar kunna ställa upp!

27 juli, 2006 20:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrrrnnnfff, det här är ju lysande! Det är som när man sätter in en kontaktannons och alla glatt svarar att de inte är det minsta intresserade.

Om jag då ställer en fråga till alla er som är målningsvana: pallar man att stå och vingla på en stege eller är en byggnadsställning ett måste?

27 juli, 2006 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag står med båda fötterna på jorden.

27 juli, 2006 21:33  
Blogger Ica skrev ...

menmenmen... vänta tills jag är utskriven!! jag vill ju måla hus, dricka öl, se galenskapshuset i mesta och snacka skit!

27 juli, 2006 21:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill faktiskt, även officiellt, lägga in en protest. Jag hävdar fortfarande att jag är en av värdens bästa fasadmålare, helt outtröttlig och billig i drift. Lite alkoholfritt öl och jag drar igång. Men jag kan alltså inte detta datum. Varför inte flytta målningen till ett tillfälle när inte alla är på semester i tjottaheiti? Kan vi inte ha en omröstning? 19 augusti. 20 augusti. 26 augusti. 27 augusti. Bara för att nämna några exempel.

28 juli, 2006 08:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Men du vet väl att huset måste tvättas och skrapas innan det målas?

28 juli, 2006 12:04  
Blogger crrly skrev ...

"Det är som när man sätter in en kontaktannons och alla glatt svarar att de inte är det minsta intresserade."

Hjälp, jag kan inte sluta skratta!!

28 juli, 2006 14:00  
Blogger maruschka skrev ...

Varför händer allting just den 12 augusti?...Är det något magiskt med det datumet?...det är bloggträff på Mose Backe och mina vänner ska gifta sig och vi har INTE någon barnavkt, vilket indikerar att alla andra också är upptagna just den 12....märkligt...nästan så man hoppas på regn för att få en resa den 19/8..?...*ler*

28 juli, 2006 14:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska vi kanske kasta oss på den 19e istället? Är det bara jag och Skotten som står där den 12e, kanske vi behöver hjälp av Orangeluvan och Broder Jakob lördagen efter...

29 juli, 2006 12:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är beredd att tänka om, jaaaaaa. Kanske den 19:e

29 juli, 2006 14:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag klipptes av. Undrar vad jag hade tänkt skriva. Eller om jag kanske till och med skrev det ..?

Jag lutar åt att ta det hela den 19 augusti, och kanske till och med börja klockan 13. Om inte annat så för att få träffa alla dessa människor som säger att de kommer och vill ha öl den 19:e ....

30 juli, 2006 19:34  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ingetdera datum kommer jag att dyka upp. Men vill komma med en rättelse anående färgen på vårt fönster (det vänstra). Fönsterramen är mörkbrun.

Enligt tidningsskriverier om en man som heter Göran Persson och som håller på att få ett hus byggt åt sig är det viktigt att personalen kan stå stadigt. Skulle de ramla ner är det Göran Perssons fel och det vore förfärligt och sånt borde han ha tänkt på.

Jag tror att det blir ett himla stegflyttande hela tiden om man har stegar. Och de ska dessutom lutas mot huset hela tiden. Antingen blir huset prickigt av omålade steglutarytor, eller så blir det konstiga prickar av stegar lutade mot halvtorkad färg som sedan slits bort...

Så tror jag. Dessutom har jag aldrig hört något om otur att stå under en byggnadsställning.

Kommer att hålla ögonen öppna efter husmålarinlägg ety nästa år är det nog vår tur. Alla andras erfarenheter kommer att nogsamt kommas ihåg. (Jo pyttsan, varför skulle det gå att minnas...)
I år värmer vi upp med att renovera balkongräcket.

30 juli, 2006 21:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, är den mörkbrun? Men kanske kan den föreställa lite röd?

Vi har till allas stora lättnad lyckats få korn på en bygnadsställning som tydligen ska lånas ut till oss. Nu hänger målardatumet på när ställningen kan komma loss.

Återkommer med besked!

30 juli, 2006 21:40  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det är helt okej att låtsas att våra fönster är röda.

30 juli, 2006 21:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderar på att komma jag med. Det finns en möjlighet att jag är ´kvar i gbg vid den tolfte men eftersom jag antar att inte hela jippot hänger på mig så kommer jag nog meddela några minuter innan om jag kommer eller ej. Vi ska själva börja skrapa färg här hemma imorgon. Vi ska måla huset i den väldigt sofistikerade färgen: Barkarö grått, ett projekt som så många andra varit i planering i många långa år.

31 juli, 2006 20:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Påminner lite när vi skulle måla huset, bad om mina syskon och kompisar.. Dom sa att inte kunna hjälpa oss. VI började måla huset själva. Men till sist målade brosan norrsidan oväntat för han klarade inte att koppla av och syrran södersidan oplanerat när sambon låg på IVA..

Ett före och efter bild?

31 juli, 2006 22:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj! Det blir garanterat bombis jättesäkert och jag lovar ett antal förebilder och ett gäng efterbilder! Huset är just nu randigt som ett cirkustält.

31 juli, 2006 22:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stina: Du får säga till hur sent som helst om du kommer eller ej. Hur låter den 19:e jämfört med den 12:e?

31 juli, 2006 22:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja det låter bättre. Man kan förstås aldrig utesluta att mamma o pappa kommer den 18:e och säger att vi ska till Gambia, och vid min förvånande blick försäkrar de mig om att de sagt de hur många gånger som helst. Men bortsett från det låter 19:e bättre.

02 augusti, 2006 12:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu är det fastbokat och beslutat trots allt: det blir den 12 augusti ... om det inte regnar, förstås.

(Jag tror att med vår tur spöregnar det den 12/8, haglar den 19/8 och snöar från och med den 26/8.)

05 augusti, 2006 21:57  

Skicka en kommentar

<< Home