28 juli 2006

Jag är den enda som ...

När vi äter kvällsmat leker vi en lek. Man ska komma på något som man är helt ensam om bland dem som sitter vid bordet. Om vi har gäster, måste gästerna förstås delta. Och allt godkänns ... så länge det inte är helt fel.

- Jag är den enda som har gröna strumpor på mig mitt i sommaren!
- Jag är den enda som kan pi utantill med 23 decimaler!
- Jag är den enda som har klänning!
- Nej, pappa har ju mammas klänning som turban på huvudet.
- Javisstja. Men jag är den enda som är sexåthalvt!
- Jag är den enda som idag har dammsugit hela huset, kört ett lass med skräp till tippen, sprungit en mil och lagat maten!

(Spontan applåd uppstår.)

Ni ser, man kan ta sin chans och skryta rejält? Vid middagsbordet har vi haft gäster som för första gången någonsin har vågat berätta om hur duktiga de är egentligen.

- Jag är den ende som vann skol-SM på 100 meter för 50 år sedan!
- Jag är den ende här som har kysst Uffe Larsson som ju har blivit så förfärligt mager!
- Jag är den ende som kan rabbla deklinationer på sju språk!

Igår sade jag:
- Jag är den ende som har tappat en glass på en ordningsvakt utanför Apoteket och trampat en ordningsvakt på foten inne i Apoteket och som har krockat med en ordningsvakt inne på Nationalmuseum och som har spillt kaffe på en ordningsvakt på Gröna Lund och som har pratat med en ordningsvakt inne på Kulturhuset och som har blivit tillsagd av en ordningsvakt inne på Hallwylska palatset och som har blivit arg på en ordningsvakt inne på Pressbyrån på Norrmalmstorg idag!

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag är den ende som kan säga vilket vin jag dricker med ögonen förbundna. Idag och alla andra dagar.

28 juli, 2006 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad är det med ordningsvakter som får dej att tappa fattningen så? De sexiga uniformerna? ;)

28 juli, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är den ende, som hemligen ser mig,
fast ingen har talat, du vet vad jag ber dig.

28 juli, 2006 11:03  
Anonymous Anonym skrev ...

jag påminner mej ibland om min enda Londonresa för 13 år sedan.Redan på Arlanda blev vakten intresserad av min handväska, som han noga undersöke innehållet i innan jag fick fortsätta mot planet. I Londons alla museer, nog blev jag stoppad och handväskan genomsökt, familjen fick alltid vänta på mej. "nu har de stoppat mamma igen", hörde jag en bit bort. Vid hemresan tillfrågades jag om jag packat min resväska själv, och det hade jag ju, sen tog de handväskan igen och genomsökte den inför "alla" andra.Väskan är av skinn med 2 små fack på framsidan, den hängde på axeln. Den finns fortfarande kvar i garderoben och jag tänker på den som Londonväskan. Om du Lotten har ordningsvakter som specialitet, så har jag tydligen vakter och tullare. Har inte flugit något mer sedan dess.

28 juli, 2006 12:18  
Blogger crrly skrev ...

... Och allt på samma dag?!!

Jag vill veta mer!

28 juli, 2006 13:58  
Blogger den blyga skrev ...

salt tog orden ur munnen/fingrarna på mig!
Något freudianskt måste det vara - du utstrålar något som väcker ...
Eller så har Du en förutfattad mening gentimot ordningens upprätthållare...

Annars har vi fått 11 mm idag,hittills; Det regnar fortfarande.

28 juli, 2006 14:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Är jag den enda som inte lyckas öppna den djefla mannens blogg?

28 juli, 2006 17:24  
Blogger Ica skrev ...

jag är den enda som är diagnostiserad med dåligt minne och ändå minns mönstret på min lekhage jag satt i vid ett års ålder. Och jag är den enda med giltigt skäl att missa målardagen som jag bestämt tycker ska flyttas fram nån liten månad eller så.

28 juli, 2006 19:36  
Blogger Ica skrev ...

Hahaha!! Word verification: MILFX. För alla som sett American pie och vet vad Milf står för. hahaha

28 juli, 2006 19:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla:
Jag kan komma in på Den djefla mannens, men det tar tre år på't ungefär. Han måste ha lekt med något script, då blir det oftast krångel. (Han är 60 mil härifrån och leker med script, så jag kan inte gå och banka på honom.)

Alla:
Now. Ordningsvakterna. Det var inte jag som letade reda på dem och tappade fattning -- de förföljde mig hela dagen! Hela Stockholm var fullt av vakter. De tog sikte på mig och attackerade. Alla utom honom jag kladdade på var arga. Trånga skor eller dåligt blodsocker kanske?

28 juli, 2006 21:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag läst många 100-listor runt om i bloggvärlden. Jag har även skrivit en egen:

http://bim.blogg.se/290706105221_100lista.html

Jag tycker det vore jättekul att läsa din 100-lista! ;-)

29 juli, 2006 15:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äääääsch, Bim, jag var ganska nöjd med att inte skriva en 100-lista!

Men ok!

29 juli, 2006 15:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack! ;-)

29 juli, 2006 18:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad tänker du på när du hör Norra Fäladen?

31 juli, 2006 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tänker på Magistratsvägen och Mätaregränden när jag hör Norra Fäladen. Och på klapprande träskor, flätor med sidenrosett och Martin Larsson som bodde på nr 18. Jag tänker på stora gula hus och bruna Mildnerhus och skrapsår på knäna samt Faraos cigarrer. Och på att Broder Jakob kissade i rutschbanan.

31 juli, 2006 22:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var den ende i min klass i sjuan(mittonhundrafrösihjäl) som var kär i en operasångare i stället för han-vad -han -nu -hette i A-ha...

http://kulturnorden.blogg.se

04 augusti, 2006 17:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Morten Harket heter han i A-ha!

04 augusti, 2006 17:32  

Skicka en kommentar

<< Home