05 juli 2006

Hur var det då i Göteborg?

1. Jag gillar lyx.
2. Jag upplever så gott som aldrig det som anses vara lyx.
3. Men ibland åker jag tåg i första klass.

Att åka tåg ensam i första klass med en internetdator och tyssssssssstnad är den härligaste lyx jag kan tänka mig. Visserligen måste jag först ta mig med mjölkpallståg till Katrineholm, där man byter till X2000 med air condition, men det är kul i tredje klass också, det såg vi ju i Titanic.

Planen var alltså: Eskilstuna–Katrineholm, sedan Katrineholm-Göteborg. Men ack och ve. Första tåget hade ersatts av en buss, som ”kanske-kanske-kanske kommer om en halvtimme, men den kan tyvärr dröja längre, vi vet inte”. Hade det nu varit en film, detta, så hade min vision av förstaklass-sittningen blivit suddig, vinglig och sedan försvunnit med ett poff och ett litet rökmoln.

– Men jag har ju ett tåg att passa i Katr...
– Ja, tyvärr hinner du inte med det. Du får ta nästa.
– Men kan jag boka plats på det?
– Nej, det är tyvärr fullt, du och alla andra får ta de platser ni hittar när ni kliver på.
– Men om det är fullbokat finns det ju de facto inga platser att ”ta” och jag har längtat efter internet i första kla...
– Nej, det kan du tyvärr glömma.

Hon var bra, den stackarn i SJ:s kassa. Runt om henne satt kollegerna och fick ta emot skäll så det dånade. Den allra argaste SJ-kunden (en s.k. parant dam) högg i med det värsta hon kunde komma på:

– Det här är ju .... det här är ju ... Jag blir så förolä... det här är ju kränkande!

Då fattade jag ett för mig väldigt ovanligt snabbt beslut. Jag var nämligen tvungen att vara i Göteborg klockan fyra. Så jag (håll i er) ... tog en taxi. Jag åkte taxi för tusen kronor till Katrineholm, hann med mitt tåg och fick sitta på min plats i X2000 och kom därför i tid till mitt möte i Göteborg.

Sedan bodde jag i en ryggsäck och kunde inte handla något eftersom alla pengar var slut och jag hade glömt min tandborste hemma och luktade som en tågluffare och var hes som en whiskytant efter Robbie Williams-konserten och upplevde ingen som helst lyx men sov sammanlagt fyra timmar vilket ju är ganska normalt.

Konserten då, hur var den?

– Jooo.

Hade jag fortfarande varit norrlänning hade det räckt med ett långt ”jooo” för att alla skulle förstå att det var fantastiskt. Men nu är jag ju inte norrlänning utan bokstäver på en skärm ... och då säger jag så här:

– Det var stort och underbart och fantastiskt och mäktigt att höra den nätta publiken på 57 000 sjunga samtidigt. Robbie Williams var otroligt rolig. Javisst, snygg och duktig också – men för mig framför allt rolig. Fast när det var slut, var det bara slut. Jag vill visserligen i framtiden gärna ta en öl med honom, snacka karriärval och sådant, men megakonserten är inte på något sätt mitt livs mest omvälvande kulturupplevelse. Detta var större:

När jag såg ”Stjärnornas krig” första gången 1977.
När jag såg ”Kung Lear” på Dramaten åtta gånger 1984.
När jag upplevde Povel Ramel live 1989.
När jag framförde en dassig pantomim inför jättepublik i en fransk teaterfestival 1991.
När jag var på Sundborn första gången 2003.
När jag var i Globen på Melodifes... nej förresten.

När det är friidrotts-EM i Göteborg om en månad, då ska jag säga till alla att där, där nere på de röda löparbanorna, där har jag stått. (Jag tog faktiskt ett par sprintsteg också för att kunna säga att ”där har jag sprungit”.)

Här är en rebus: Friidrott + cigarettfimp blir vem då?

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Patrik Sjöberg!

05 juli, 2006 11:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Har för mig att jag hört att många höjdhoppare röker. Kanske för att hålla sig smala?

05 juli, 2006 15:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Petra hade rätt, tadaa!

Bara för att du på hela dagen var den enda som hade gissat, får du en t-shirt. Mejla mig adress och storlek och vilken av de tre (svarta, jättevarma när solen lyser på dem) som du vill ha!

Word verification slår mig med häpnad: tiitiut!

05 juli, 2006 15:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, där dök Ulla upp, såg inte dig nyss.

Ja, höjdhopp är ju inte en konditionsgren. Men det är ändå svårt att fatta att man på elitnivå ... ja. Har ni sett backhopparna nuförtiden? Som strumpstickor hela bunten.

05 juli, 2006 15:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Tacka vet jag sumobrottare! (Äsch, vilken usel kommentar.)

05 juli, 2006 16:25  
Blogger Mia skrev ...

detta är helt off subject men läs gärna min otroligt viktiga blogg som jag skrev idag idag

http://mariah-voce.blogspot.com/2006/07/jag-hoppas-att-mina-vnner-frstr-hur.html (nej jag vet inte hur man länkar direkt till en sida härifrån)

btw förstår jag inte alls hur elitidrottare tänker när de röker och har idrotten som yrke..

05 juli, 2006 18:27  
Blogger Elisabet. skrev ...

Patrik Sjöberg!

Jag tycks minnas en fransman som rökte nåt kopiöst .. Guy .. och nånting som uttaldes "Dry ...", men som förstås hade andra bokstäver.

05 juli, 2006 20:33  
Anonymous Anonym skrev ...

En tröja, vad roligt! Mail kommer.

Jag tycker att det är ganska intressant att man kan röka, festa och hellre köra porsche än träna och ändå vara bäst i världen. 2.42, liksom!

Har för mig att även Hestrie Cloete (sydafrikanskan som vevar armarna som kvarnvingar innan hon skuttar över ribban) röker, så det ligger nog något i vad Ulla sa.

WV: upzfsj - det måste vara så det låter precis innan Cloete hoppar upp.

06 juli, 2006 08:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag skulle prata karriärval med Robbie Williams (för jag tänker då rakt inte drunkna i hans ögon eller snurra in fingrarna i hans håriga bringa) för jag tror att han har en briljant och lång karriär framför sig som skådespelare och så skulle jag ju kunna få en liten biroll där nånstans på kanten eftersom det ju var jag som över en öl en gång fick honom att förstå ...

06 juli, 2006 09:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Robbie tycker att skådespelare är ett löjligt jobb.

06 juli, 2006 10:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet, tyvärr har du rätt, Helena. Men han har ju fel. Det är därför Robbie behöver peppas av mig.

Jag ser framför mig en film med Robbie Williams och (förstås) Johnny Depp. Öde ö. Eller Grönland. De är bröder, of course. Filmens klimax är en uppgörelse på liv och död, för deras pappa dyker naturligtvis upp, och han suger all kraft ur dem. Pappan spelas av Sean Con... nej, av (aaaaaah) ... Clintan.

Alla pratar cockney.

06 juli, 2006 10:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

När Robbie säger att det är ett löjligt jobb så är det nog bara uttryck för något slags osäkerhet. Det kan nog hjälpa med lite peppning.
Filmen låter som en höjdare! Kan George Clooney få vara med på ett hörn också?

06 juli, 2006 12:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klart att George kan vara med! Han kan dessutom producera. Clintan kan regissera. Detta blir ju lysande.

Ingången till The Deppster låter också finamang.

Vem ska skriva manus? Det måste vara ett riktigt jädra kul manus. Sådär A Fish Called Wanda-kul eller ... ja?

06 juli, 2006 13:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Du måste vara världens galnaset som jag läser hos:-) Men lite galenskap gör livet roligare och lättare. Luther får slänga sig i vägen eller väggen?

ebqhh mycket passande säger jag!!

Nu ska jag försöka återgå till Älvdalensplattor med solen som sällskap.

06 juli, 2006 13:23  
Blogger den blyga skrev ...

Anne-maj: Hur kom Luther in i bilden?
menar Du Martin L?
Han har ett oförtjänt rykte som tråkmåns!
Läs Allan Sandström Munken som gjorde uppror!
Martin Luther

06 juli, 2006 13:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ojojojoj. Zidane röker också. Tyckte väl han har sett lite mager och blek ut.

06 juli, 2006 13:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ethan Coen skulle kanske kunna skriva manus?

06 juli, 2006 14:27  
Blogger Anna Högrelius skrev ...

Du glömde ta med "När jag stod inför en hel klass textdesignare och pratade skit" i de bästa sakerna du gjort! :D

06 juli, 2006 22:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tankar & sånt ... ahaaaa. Här dyker det upp små rättstavande, bloggskrivande elever titt som tätt. Coolt!

07 juli, 2006 12:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla, här kan man seeeeeee Robbie Williams på Ullevi.

11 juli, 2006 21:35  

Skicka en kommentar

<< Home