29 mars 2006

Vem snodde huset?

Kära bloggläsare!

Jag läser tidningarna, jag ser på tv och jag försöker hänga med. Ofta åker jag och föreläser i Stockholm, så den staden känner jag väl.

Men vem har stulit ett helt hus på Drottninggatan? Stod det inte där nyss?
(Här har jag tagit bort en bild på Drottninggatan. Den kommer att komma tillbaka, men den måste bereda plats för annat.)

När revs senast ett hus i dessa kvarter som massakrerades på 1960-talet? Var det ett gammalt hus? Jisses, jag kan inte ens komma ihåg vilka affärer som hystes in här.

/Hälsningar från en förvirrad Lotten på Centralens kalla marmorgolv

11 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

H&M fanns där, det kommer jag ihåg, för jag gick där för ett tag sedan och letade efter butiken...

Visst känns det konstigt? Men inget emot när hela City var en gapande ruin och man traskade på träbroar över ruinerna....

29 mars, 2006 13:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sitter här och funderar och kan då inte alls komma ihåg vad som låg där. Ändå gick jag över det där övergångsstället varje morgon och eftermiddag i ett och ett halvt år på väg till jobbet. Fast det var på 80-talet. Vad jag minns är att Bredenbergs låg på hörnan där det nu står "KA..". Kan det vara KappAhl som nu hyst in sig där? Vad hände med Bredenbergs?

29 mars, 2006 14:10  
Anonymous Anonym skrev ...

H&M, SkoCity och lite annat låg i det huset, som var inpackat ett gott tag innan det revs. Det händer massor av gejer på Drottninggatan - H&M tar över ett kvarter eller två för sitt huvudkontor; Adam&Eva-gallerian (som först var John Wall) stängdes och blev Zara. Jag förundras fortfarande över att PostGirot ersatts av Debenhams, mfl butiker. Även Mäster Samuelsgatan har förändrats i kvarteren kring Drottninggatan, nu mera är känslan av baksida mindre påtaglig.

För att hänga med måste man nog traska i delarna av stan varje dag.

29 mars, 2006 15:09  
Blogger Ica skrev ...

Hm, jag var ju där för ett par veckor sedan... men jag märkte inget. måste göra studiebesök igen. Hehe, för att svara på din fråga (missa inte mitt inlägg i din förra blogg. svar om dialekt) om kursen var det... hm, vad var det? textdesign 3, så heter den. Den har vart bra för vi har inte haft ett mastodontgrupparbete som gav oss magsår utan ett lagom parjobb där man faktiskt lärde sig något. Hur man skriver ett multimediamanus till exempel. Och att om man ska göra ett flödesschema till allt behöver man papper lika stort som en lägenhetsyta.

29 mars, 2006 15:26  
Blogger Herr R skrev ...

Det var ett parkeringshus. Med några butiker i botten. Bland annar Sko City som någon skrev ovan. H&M ligger mitt emot.

29 mars, 2006 15:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

ab: Jag minns bara de gapande ruinerna från ... kan det vara "Äppelkriget"? Birgitta Andersson satt i en grop med ... långt grått hår ...?

Milda Matilda: Ja, du ser KappAhl till höger, Åhléns är bakom min rygg.

R: Var det ett PARKERINGSHUS??? I'm stenad och chockad.

Men: var det ett av husen som byggdes på 1960-talet? Har de talat om vad som ska byggas nu? Pernilla, du verkar ha massa Drottninggatukunskaper, kan du luska reda på det?

29 mars, 2006 19:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Hörrdu du r skriverier nu har du faktiskt lite fel. Det låg en H&M-butik i huset. Den H&M butik som ligger mitt emot var "från början" bara en liten specialbutik med "ungdomskläder". På slutet var det två H&M mitt emot varandra.

Det jag har hört är att H&M köpt det nu rivna kvarteret för att bygga huvudkontor.

Dessutom har ju de som bestämmer över vilka butiker som ska vara välkomna längs Drottninggatan (kan det månne vara fastighetsägarna) beslutat att gatan skall vända sig till en köpstarkare kundkrets så snart kommer det väl bara att finnas fiiina butiker hela vägen mellan Sergels torg och Tegnerlunden. :-(

Förresten så vann Plannja den första sm-finalen idag. Vågen!!!

29 mars, 2006 22:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Enligt svt (länk) så ska det nya huset bli H&M:s nya huvudkontor.

Så jag håller med Pernilla om det, om de tidigare butikerna och om vågen för Plannja!

30 mars, 2006 07:49  
Blogger Herr R skrev ...

pernilla ->
Visserligen har jag inte varit inne i stan så mycket sedan jag fick knodd. Men den där lilla specialbutiken du refererar till med ungdomskläder var ju faktiskt en av de störe H&M-butikerna. Visserligen med ungdomskläder men den hade en rejäl yta samt att det var en rulltrappa ner till en ännu större lokal. Det är möjligt att det låg ett H&M i det rivna huset också, men inte som jag kommer ihåg det (men jag kan ju komma ihåg fel.)
Som jag minns det låg det på Drottningg-sidan Sko city och en Handskmakaren samt någon klockaffär. På Mästersamuelsg-sidan låg det en underklädsaffär samt Derbybutiken. Och på slöjdgatan-sidan låg något texmex-ställe, en kameraaffär samt infarten till själva parkeringshuet.

Lotten: ja parkeringshuset byggdes efter 60/70-talens rivningsvågar.

30 mars, 2006 09:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Kotten, nu känner jag mig uppdaterad!

(Jisses vad det ska kosta, jisses, jisses!)

Måtte de nu bygga ett vackert hus på platsen.

(Pernilla & Kotten: Jag känner en kille som var där på Plannjamatchen. Avundsjuk? Jag? Vaddå?)

30 mars, 2006 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

H&M låg där i det nu rivna huset, tre våningar med rulltrappor ner och en massa utrymme. Sko-City i hörnet. Jo, Bredenbergs låg där KappAhl numera finns i hörner mittemot. Debenhams är en konstig affär som jag har svårt att vänja mig vid. För övrigt gillar jag inte det nyaste stuket där alla klädbutiker ska se ut som fabriker med skyhöga rulltrappor utan väggar som man får svindel av. usch!

30 mars, 2006 09:38  

Skicka en kommentar

<< Home