23 mars 2006

Å nu blir det geografi

Jag är gräsänka i tio dagar eftersom Olle har åkt till ... hrrrm. Ja. Nyss påstod jag att han var i Kiev i Ryssland.

Skam. Röda kinder. Kiev är huvudstad i Ukraina, som dock till 1991 hörde till Sovjetunionen, som var himla bra i hockey. Och Vasiljev har jag badat bastu med. (Ni ser, jag försöker bara kollra bort er och få er okoncentrerade.)

Ryska federationen är en stat i både Europa och Asien. När det gäller hockey, så kallar vi oftast detta land för ”Ryssland” – Ankan och Hegerfors brukade kalla de sovjetiska spelarna för ”ryssar”.

Men det fanns faktiskt ett land som hette Ryssland från ca år 800 till 1917, så det så.

Tillbaka till Ukraina, som brukar förvirra oss svenskar eftersom deras idrottare har gul-blåa kläder precis som vi. Man hejar och hejar och sedan kommer segerintervjun på ukrainska, ryska, polska, vitryska, bulgariska, rumänska eller grekiska! Ukraina är den näst största nationen i Europa (bara Ryska federationen är större). År 1984 åkte jag på klassresa till Leningrad, där alla trallade på Carola och serverade oss blekgröna ärtor i brun sås. Leningrad heter numera Sankt Petersburg och har hetat Petrograd. (Själv tyckte jag att det var ångestfyllt att bara byta efternamn.)

Är jag förlåten nu? (Måtte det inte finnas faktafel i denna text!)

5 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

OK då. Det var alltså Arne Hegerfors fel alltihop. Det ante mig. Och nåt efternamn har jag då inte bytt så gift jag är. Nån måtta får det vara.

23 mars, 2006 11:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: ja! På samma sätt som det faktiskt är fluortantens fel att jag får ont i kinderna när jag dricker något (vad som helst) ur en liten engångsplastmugg! (Pavlov und so weiter.)

23 mars, 2006 11:36  
Blogger den blyga skrev ...

Var det inte så att European Song Contest hölls i ..
Ja just Kiev 2005?
" The move ( nämligen att bevilja inresa utan visum) by Viktor Yushchenko has been motivated by the Eurovision Song Contest, which will be held for the first time in Ukraine on 19 and 21 May 2005."

Det trodde jag Du kollade in - eller måste vi luta oss mot Sigge hädanefter?

Idag är Olle på en flodbåt på Dnepr! Jag följer hans resa på länken på hans blogg " Min stund på jorden"
19 mars " I Österled"

Nu ska jag till tandläkaren:(

23 mars, 2006 12:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja jisses, Ruslana vann ju för Ukraina!

Nu är Olle förresten i Dnipropetrovsk (till 1926 kallad Jekaterinoslav). Fortfarande i Ukraina. Han ska kolla om han kan se var Röde Orms skatt låg, nämligen.

23 mars, 2006 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag fått trehundrafemtielva mejl om att det inte går att kommentera på bloggen.

Det gör inget! Spara era reflektioner till en annan dag! Det blir så bra så!

(Många utropstecken? Javisst! Jag mejlar utropsteckensmejl till Blogger!)

Men varför kan jag kommentera mig själv? Mysko.

23 mars, 2006 21:04  

Skicka en kommentar

<< Home