24 mars 2006

I tvättkorgen

Man kan vara yr i mössan, man kan vara rund under fötterna, tappad bakom en vagn, lätt på foten, ute på djupt vatten och man kan dessutom vara lite bakom flötet. Men ett uttryck som jag tycker saknas är:

”Jag är i tvättkorgen”

Som bilden visar, betyder det att man nästan slår knut på sig själv, men trots den obekväma sitsen ändå behåller fattningen och ser till att livet levs på ett symmetriskt sätt, gärna med spretande lillfingrar och rättvinklade anklar, nästan balettspetsiga tår.

Att ”vara i tvättkorgen” betyder dock inte att man sorterar tvätt, vilket skulle ha kunnat ligga nära till hands. Fler uttryck som saknas? Lämna dem här så ger jag sedan ut en bok med titeln ”Nya ordstäv som inte har någon verklighetsbakgrund eller etymologi” och så blir vi alla miljonärer på kuppen.

18 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Min personliga favorit är levande hjortar. Som synonym för att allt är hejsan och man är rik och glad. Tanken är liksom ett öppet fält i morgondiset med några få träd och där borta ser du ett par hjortar som lunkar runt.
Används med fördel i upprepningar:
Helgen var fantastisk – god mat, gott vin, fantastiskt väder och levande hjortar!

En annan (dock stulen från Hans Alfredson) favorit är också synonymt med någonting glatt:
Hela livet är en glad operett.

Det låter väl härligt?

24 mars, 2006 08:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett uttryck jag ärvt av min farmor är:
Här går det undan med den billige leverkorven.
Har bara hört en enda person till (i en postkö...)använda detta uttryck och var nära att gå fram till henne för att höra var hon fått det ifrån.
Min farmor är full av roliga ordstäv, ett annat är:
De dummaste bönderna får de största potäterna.

24 mars, 2006 08:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett par frågor som dök upp hos mig var:

Vem är det i tvättkorgen?
Hade personen ifråga ont efteråt?
Hur hade han/hon kommit dit?

Kroppsställningen påminner mig om när jag föll igenom sitsen på min pojkväns stol. Jag var dock inte lika balettartat gracil. Jag beundrar honom fortfarande för att han inte gapskrattade åt mig. Det kanske är en av anledningarna till att jag gifter mig med honom i maj....

24 mars, 2006 08:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den där i tvättkorgen är sexåriga dottern Moa. Hon satt så där och tittade på tv.

-- Ska jag hjälpa dig upp?
-- Jag sitter inte fast.
-- Men är det ... skönt ... där?
-- Näe.
-- Ok. Säg till om du behöver hjälp!

En stund senare välte hon tvättkorgen, kröp ut och satte korgen på treåringen, som då blev ett lejon och satt därinne och morrade.

24 mars, 2006 09:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, ordstäv - det är så roligt!
Några som är bra att ta till:
1. När förvirring uppstår: Nu ska vi inte blanda ihop kåddarna med tomaterna.
2. När någon vill ta åt sig äran för något som du har gjort, och säger t ex Vi har lagat mat... Då säger du: Vi, sa svinskiten. Sen sjönk han. Sen kom han upp igen och sa: vi svinskitar sjunker aldrig.

Jag undrar också vem som låg i tvättkorgen?! Det kan i alla fall omöjligt ha varit Olle, väl?

24 mars, 2006 09:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier: Levande hjortar passar alldeles lysande och exakt på pricken in i mitt sätt att prata. (Överdrift is my middle name, nämligen.) Jag kommer att i fortsättningen jiddra (åld. uttryck för att "prata vitt och brett, sent 80-tal ungefär) om hjortar så att omgivningen förmodligen kommer att stoppa in mig på sin "pet peeves-lista".

24 mars, 2006 13:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: min farmor sa alltid två saker:

1. Äntligen kom Forsman till kyrkan, och då var han full.
2. Det var kul att ni kom, fastän ni inte dansade.

Ingen visste riktigt vad hon menade.

Stajn: Så utmärkt med ett ordstäv att ta till när någon vill ta åt sig äran för något som en annan har gjort. Svinskit! (Uttalas i ungefär samma tonläge som "Skål!".)

Såg ni, där nyss? Jättemånga korrekta skiljetecken på en gång!

24 mars, 2006 14:01  
Anonymous Anonym skrev ...

när man precis har klarat sej från att ramla omkull, kan man uttrycka dej så här: hadde de vure en bonde, hadde han lega där.
En gumma som inte fattade vad de försökte förklara för henne sa- de går över mitt förstånd och en bra bit in på Kalles.

24 mars, 2006 14:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Vet inte riktigt om det hör hemma här men jag kom att tänka på min pappa som brukar säga "Den som ändå låge" med lite gnäll på rösten när han inte orkar gå och hämta sin kaffekopp eller något liknande. Det syftar på en (enligt honom) sann historia från hans hemtrakter i Dalarna där en man som ska gå och lägga sig, sitter på sängkanten och inte orkar lägga sig ner. "Den som ändå låg ner" önskade han då.

24 mars, 2006 15:02  
Blogger den blyga skrev ...

r skriverier :"Hela livet är en glad operett..."
är INTE något Hans Alfredsson hittat på det är ett citat från någon operettkuplett som spelades på Grammofontimmen i SR på 40 -talet då Hasse och jag var unga..

En grannfru i det villaområde där vi bodde på -60 talet ropade alltid när man knackade/ringde på:
Kom in min man är på sjön ( Vilket han FAKTiSKT var!)

24 mars, 2006 16:25  
Blogger Herr R skrev ...

den blyga ->
Där ser man! Jag har dock stulit den från Hasse A. (Eller Lindeman snarare.)

Han beskriver någonslags maskin har jag för mig:
"Motorn surrar, fläkten går, lampor blinkar och hela livet är en glad operett."

Eller något ditåt.

24 mars, 2006 16:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt sant:

Det ringde på dörren nyss. Jag ropade:

-- Kom in! Min man är i Volgograd!

Tihi. (Volgograd hette förresten Stalingrad 1925--61.)

24 mars, 2006 17:02  
Blogger den blyga skrev ...

Hela livet är en glad operett. FORTS

Idag kunde vi för andra gången i år ha "drinktajm" UTE.
( Se fö min blogg)
Jag intervjuade då min man född -32 om
"Hela livet är en glad operett."
Han menade då att detta är något som ingick i Zarah Leanders repertoar.

24 mars, 2006 17:10  
Blogger den blyga skrev ...

Margareta:
Den omnämnde maken -32 och värmlänning säger PRECIS så (nämligen " hadde de vure en bonde, hadde han lega där." när någon halkar - och det har han haft anledning säga många ggr i vinter!
petrus:
Samme 74-årige värmlänning säger numera alltoftare:
Tänk om man låge sa gumman som satt på sängkanten..
Efter ett 49-årigt äktenskap och allt sämre uthållighet säger även jag det numera ofta!

24 mars, 2006 17:17  
Anonymous Anonym skrev ...

"Man få int varra kräsn, då bli man utan", sa en gång en kompis storebror, samtidigt som han slängde en blick i bilens backspegel mot sin systers pojkvän. Ett mycket användbart uttryck också i andra situationer i livet, tillsammans med den i vissa kretsar ökända läraren Karl-Astrids käpphäst: "om int om hadd vare, då hadd katta vare kung". Försök argumentera emot den, när företagsekonomiuppgifterna inte är klara i tid...

25 mars, 2006 19:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi: Om int om hadd vari, hade jag idag varit i Linköping hela dagen och vunnit två matcher istället för en.

Mer om det senare. (Åh, vad alla sporthatare ska bli intresserade av detta!)

25 mars, 2006 22:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Om inte om funnes skulle jag vara drottning av Saba sa min far, men jag tror bestämt det är en en försvenskning av nåt franskt o därmed kanske ogiltigt.

Själv älskar jag alla omskrivningar för att nån är pantad, av typen "inte skarpaste kniven i lådan" och så vidare.

Mina barn säger att folk inte förstår vad jag säger, för att jag hittar på själv, direktöversätter så friskt osv. Det bekräftas inte så sällan av folk som säger Jag TROR jag förstår vad du menade men jag är inte säker...

Ska inte inlåta mig på lingvistiska frågeställningar idag, är lite för julöverdoserad ännu. Lånade förövrigt hem Ordspråk och talesätt och Bevingade ord.

27 december, 2007 20:34  
Anonymous Anonym skrev ...

"Hela livet är en glad operett" är mycket riktigt en av Zarah Leanders hits. Skriven av Jules Sylvain.

17 augusti, 2008 14:48  

Skicka en kommentar

<< Home