26 mars 2006

Å nu blir det liiiiite sport

Även om ni aldrig har gillat Sportspegeln, kan ni läsa dessa rader.

En liten snabblektion först, bara för allmänbildningens skull. I basket kan man göra poäng på tre olika sätt:
  • genom vanligt mål relativt nära korgen – kräver koncentration och att ingen hänger en i armarna (= 2 poäng)
  • genom ett skott långt utifrån, lika svårt som att på ålderns höst trä i en tråd i ett nålsöga (= 3 poäng)
  • genom straff – man får helt ensam stå och skjuta från en rätt trevlig punkt på inte alltför stort avstånd från korgen (= 1 poäng).
Detta, samt sprinter, ruscher, snubbel, hopp och skutt samt väldigt mycket skrikande var vad jag sysselsatte mig med under hela dagen igår. (Vi vann en match och förlorade efter förlängning den andra med ett poäng.) Detta basketspelande har jag hållit på med sedan jag var 14–15 år. Jag har ont i knäna, hälsenor som spröda sidenband och fingrar som ser ut som bokstaven S och kan inte på långa vägar släppa den där uddapoängsförlusten som var så orättvis. Och ändå är jag glad!
Mitt basketlag 1980. Bästisgrannen står som trea från vänster på nedre raden. Var är jag?

Berätta nu om era passioner.
Jag är uppriktigt nyfiken! Ni som har bloggar, skriv på era bloggar och gör reklam här i kommentarerna (reflektionerna). Ni som inte har bloggar: skriv här!

29 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Jag ser ju att Du är Pippi Långstrump längst ut till...hmmm HÖGER! (medfödd defekt - svårt att skilja på VoH)

MEN , det som slår mig är hur LIK OSKAR är sin mamma!

26 mars, 2006 10:47  
Blogger Flinn skrev ...

Helt ärligt, jag tänkte faktiskt skriva "det är ju du som är Pippi Långstrump där till höger".

Min stora passion här i livet är det svenska språket, så jag ser nog hela min blogg som ett sätt att få umgås med det. Just nu passar det annars bra att ta mina lappar som exempel.

26 mars, 2006 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt ärligt: min syster har skrivit en text om att jag är Pippi Långstrump.

26 mars, 2006 12:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, jag tror du redan vet men det är det skotska footballs landslaget (för alla mina synder). Tänkte att bästisgrannesman skulle debutera på ditt blogg comments innan vi invadera ditt hus.

26 mars, 2006 16:58  
Blogger Ica skrev ...

Svårt att hitta dig ;) eller inte.
Åh, nu ska jag anta din utmaning och uppdatera min blogg, även om jag tänkte börja skriva på min bok idag., hehe.
Attans med er förlust. Förstår att det måste vart surt.

Med andra ord: reklam! Mer om passioner finns på icas blogg!

26 mars, 2006 18:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skotten! Welcome! Med sin passion för det skotska fotbollslandslaget. Som bara vinner och vinner.

Inga andra människor med passioner idag, alltså?

Månne är det så att passionerade människor inte läser bloggar? Hu, så hemskt.

26 mars, 2006 18:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah! Ica! Såg dig inte! Lysande!

26 mars, 2006 18:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har ju en stor trädgårdspassion. Mycket tomater, bär, kryddor, frukter grönsaker, syltning, saftning mm. blir det.
Men inte nu. Snön ligger vit på taken och jag har passionen på fönsterbrädan så länge. Det är lättare att hålla koll på den då ;-), sommartid far den ut och jag har fullt sjå att hålla jämna steg.

26 mars, 2006 19:26  
Blogger den blyga skrev ...

Skotska landslaget...?
I BASKET!?
För i fotboll har det ju inte gått så bra...

Apropos passion - vi har just sett Manchester United slå Birmingham med 3-0. Giggs gjorde två. Per: " Den bästa matchen jag sett på länge. Rooney var mästerlig - men missade med cm flera ggr att göra mål."

26 mars, 2006 19:32  
Blogger Ica skrev ...

tackar för kommentaren :)
Jag hade kunnat skriva i två timmar till, men insåg att ingen orkar läsa sånt mastodontinlägg-

26 mars, 2006 20:25  
Blogger Ica skrev ...

åh! vilken härlig text om dig som pippi!! Åh vilken härlig källare ni verkar ha, för att inte tala om er underbara kommunikation.

26 mars, 2006 20:28  
Blogger SkäggMike skrev ...

Jag håller med Ica, jättehärlig text om dina Pippifasoner. Jag höll dock inte på att kunna läsa den, det ser jättekonstigt ut i Firefox.

Min passion, just nu för tillfället, är chokladöverdragna havrebollar.

Jag skyller på Ica, för det var hon som berättade vart jag kunde köpa dem. Och det hjälper ju inte att det är i affären som ligger cirka 30 sekunder från lägenheten.

26 mars, 2006 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skäggmike! Tack för att du sa till: Pippi Långstrumptexten texten var ju helt oläslig i Firefox!

Sedan den lades ut 2001 har jag inte varit där och kollat -- och dessutom flaxar jag otroget mellan Safari och Firefox. Risken är stor att jag inte upptäcker när gamla lustigheter plötsligt ser ut som efter femton glas whisky.

Nu är det fixat!

27 mars, 2006 07:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Min ena passion är Nintendo. Ska till och med ha Nintendo Night hemma nästa lördag med en massa andra galningar i vår bekantskapskrets och tävla om vem som är den meste Nintendo-nörden..

Min andra passion är fiske. På lördag är det avstamp för vårens inspirationskälla nummer ett: Sportfiskemässan i Sollentuna. Åker norrut en vecka i maj och fiskar också.

27 mars, 2006 07:42  
Blogger aequinoxia skrev ...

Okej, jag gör reklam. :-) Inte det mest hälsosamma (eller välskrivna, för den delen) inlägget i debatten, men ändå.

27 mars, 2006 08:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur kan du vara GLAD??? Jag sitter här med maxpuls efter ditt rafflande matchreferat och är otroligt indignerad över domarmissarna - vilka j-a glesbygdstomtar! (Japp, jag får säga det för jag är själv uppvuxen i den glesaste av bygder. Jag slår alltså på mig själv lika mycket;-)

Förutom min man som just nu nästan får värja sig för min passion har jag en till: Open Water Swimming. Det vill säga långsimning, gärna i kallt vatten. Tänk Vansbro, tänk våtdräkt. Ett vanligt dopp i Östersjön i maj-juni eller september går utmärkt det också.

27 mars, 2006 09:25  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har nu - på rekommendation av Ica - läst Orangeluvans text om källaren.
Det som var intressantast ( utöver att det var vansinnigt ROLIGT - i Piratens anda - så nära sanningen att det verkar TROvärdigt)
var:
"- Vart i hela friden har Moa (ettåriga minstingen) tagit vägen, jag har inte sett henne sedan lunch!
- Kolla i källaren, hon brukar krypa in i tvättmaskinen och sjunga, det ekar så roligt då."

Å så säger de att man inte FÖDS med sina egenskaper - Inkrypning är ju tydligen hennes grej - se i TVÄTTKORGEN 24 mars

27 mars, 2006 09:55  
Blogger Ica skrev ...

yes! jag är skyldig till någon annans passion!

27 mars, 2006 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Min stora passion är HÄSTAR! Jag skulle ju skriva något så blev det! Jag är nog enda som inte kunde hitta dig på bilden.

27 mars, 2006 13:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Sen jag lärde mig läsa vid fem års ålder (på Bladins privatskola i Malmö dit vi snabbt skrevs in sen den danska barnpojken tröttnat på au pair-tillvaron och rymde -- å vad frestande att skriva "med grannfrun" men så var ej fallet, han var bara inackorderad i deras hus längre upp på gatan) har min stora passion varit just att läsa. Jag läser jämt. Och allt. Och fort. Och så jobbar jag på bokförlag. Perverst, jag vet.

27 mars, 2006 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahaha, Ingrid, läspassionen är så ett med mig så den är lika naturlig som att... öh... äta. Och det är ju vid närmare eftertanke också en passion. Hos mig.

27 mars, 2006 13:40  
Blogger Herr R skrev ...

Bättre snent än aldrig. Jag länkar först nu till min passion och den här refelektiontråden är redan 20-plus:are.

Här är min passion.

/Herr R

27 mars, 2006 15:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag bloggat om min passion, nämligen sex! Nej, film! Nej - sex på film!

Det är passion det, till skillnad från sex i verkliga livet.
;)

Men var ääär du? Ska du inte skriva nåt idag???

27 mars, 2006 17:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sentenser: Jag äääär här, men jag har häck... mycket att göra, menar jag. Dessutom var jag rädd att ni alla skulle missa passionsuppropet om jag skrev något nytt dööööintressant.

I morgon: golv!

27 mars, 2006 18:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Bästisgrannen har också trädgårdspassion. Hon och jag har helt enkelt nästan ingenting gemensamt.

Den Blyga: Nejnej, Skottens passion är det skotska fotbollslandslaget. Och de vinner sällan.

Kicki: Ska du fiska och spela Nintendo på en och samma lördag? Stressigt?

Cruella: På den här bloggen låtsas jag att jag är glad, på basketbloggen lever jag ut min ilska och långsinthet. Bra att du lider med mig!

Ni som har musik och böcker som passion – tänk vad ni lär er mycket samtidigt som ni är passionerade! Jag får bara ont, jag.

Ingrid: Jag och Bästisgrannen var i Eastbourne på språkresa. Plötsligt försvann en grannherre med sin au pair. Dumt, sa vi, han var väl inget att ha, i sin nättröja och med alldeles hårigt bröst.

27 mars, 2006 19:09  
Blogger Louise skrev ...

Åh, jag hittade ju faktiskt hit via Eskilstuna baskets hemsida så jag får väl erkänna att även jag är gammal (nåja, jag är ju bara 24) basketfantast. Den passionen ligger dock sedan några år tillbaka på hyllan och jag kan numera knappt titta på en basketboll utan att börja grina för att jag saknar det så mycket. Kanske blir det något om mina nuvarande passioner i min alldeles nyfödda blogg.

30 mars, 2006 17:40  
Blogger Louise skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

30 mars, 2006 17:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej gråt inte, och jooo, Louise: kom genast och träna med oss, vi är födda 1960--1986 så du passar perfekt! Vi är så trevliga så hälften hade varit tillräckligt!

30 mars, 2006 18:46  
Blogger Louise skrev ...

Lotten: Nämen oj, tänk om jag ändå kunde göra det. Rent praktiskt är det tyvärr i princip omöjligt varannan vecka när jag är ensam med min son. Dessutom har väl ni de här fina träningstiderna jättesent varje kväll när kidsen och A-lagen tränat färdigt :) Men vem vet, en dag kanske jag dyker upp lagom nostalgisk.

30 mars, 2006 19:06  

Skicka en kommentar

<< Home