31 mars 2006

Nä, se det snöar!

Jag vet inte hur ni har det hos er, men här är det tammesjutton snöstorm! Flingorna är stora som små handflator och flickorna på bushållplatsen utanför vårt hus försöker skaka lite värme i sina högklacksklädda fötter genom att slå ihop hälarna mot varandra.

Det påminner om när Soldat Bom (Nils Poppe) gjorde honnör. Spjiong i klackarna! (Ni minns när soldat Bom krälade i lera? Om inte: det är en klassiker som jag rekommenderar. Tom Cruise och hans stunttrick i skenande bilar kan slänga sig i väggen.)

Killarna ute på busshållplatsen har i alla fall mössa, men deras jackor ser för små ut. Alla har händerna i fickorna och gympadojor när de egentligen borde iklädas bävernylonoveraller i storlek 170 centilong.

Det var vädret. Vill ni ha lite åsikter istället?

1) Jag tycker att det är fel att publicera en bild på ”Hagamannen” – både i tidningar och på bloggar. Att han har varit osedvanligt grym, försvarar inte publicering. Innocent until proven guilty låter tydligen inte lika coolt på svenska.
2) Det är helt förfärligt att en 17-åring med kniv utanför en skola har stuckit ner en 15-åring i ett bråk om mobiltelefoner och att 17-åringens kompisar uppmanar alla att inte prata med polisen och dessutom kan rimma ”golare får inga polare”.
3) Det håller på att bildas ett miljöfarligt mobiltelefonberg eftersom folk dumpar sina mobiler ungefär vartannat kvartal. Det var ju inte kul. Nu kan man köpa komposterbara mobiler med inbyggda solrosfrön. Det var däremot jättekul.

Åsiktsmaskinen har levererat. Jag kan verkligen sticka ut hakan. Snön smälter nog snart. Hur många kommer att luras på sina bloggar i morgon?

10 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Jag svarar bara på fråga tre:
Vet ej.
Det enda jag VET är att jag INTE kommer att luras, eftersom jag inte ens är hemma då = blooggfri helg i Skogslund.
Rapport följer

31 mars, 2006 10:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tihi. Fick just ett hemligt mejl från en person som tror att jag skojar om solrosfröna och luras en dag i förväg.

Nej, nej. Solrosfrömobiltelefonskalen är riktiga!

31 mars, 2006 10:30  
Blogger Olle skrev ...

Efter att ha studerat otäckheter i en vecka (Babi Yar, Stalingrad etc.) så tar jag en förmiddags paus från de inhemska otäckheterna och kommenterar fråga 3:

Som kemiingenjör gör jag bedömningen att vi i framtiden kan (1) äta upp hela bohaget när vi byter landsända (2) byta ut den tråkiga returpackningen mot en festmåltid när semestern lider mot sitt slut.

31 mars, 2006 10:41  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tycker det är elakt att luras!

31 mars, 2006 10:42  
Blogger Ica skrev ...

jag hatar detta väder! jag blev totalt utskrattad när jag kom till skolan och såg ut som en snögubbe. Blä för detta.

Och en åsikt. Om nu dna på denna hagaman stämmer tycker jag det är rätt att publicera bild på honom. Det han gjort är oförlåtligt och han ska banne mig för stå för det. Däremot är det inte särskilt snällt att i reportage visa bilder på hans hus och var han bor med sin sambo och sina barn. De ska ju inte straffas för hans gärningar. Stackars hans barn!

31 mars, 2006 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Publiceringen av namn och nylle på Hagamannen är bara bara snaskigt men det gör mig inte ett dugg förvånad. Ett snäpp osmakligare var faktiskt Aftonbladet trots nödtorftig utplåning av anletsdragen - man tog helt enkelt BB-bilden med både fru och barn. Herre.

31 mars, 2006 14:06  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fråga ett. Håller med.
Jag blev jättearg när jag såg Expressens löpsedel igår.

Antar att de såg likadana ut i Umeå. Inför hans barn och sambo. Och andra som vet vem han är.
Jag tycker synd om dem allihop.

Det är en sak att publicera en fantombild. Men inte foto och namn på misstänkt!

31 mars, 2006 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Ica: i så fall kan publicering vänta tills dom har fallit. Eller kanske DNA-tekniken gör rättsväsendet överflödigt? I think not.

31 mars, 2006 14:08  
Blogger Flinn skrev ...

Det fanns minsann många olika vägar att reflektera iväg längs idag. Vilken fantastisk valfrihet!

Jag väljer: Jag tänker inte luras. Däremot har jag fuskat och avhandlat ämnet redan idag, så att jag ska kunna sitta i en garderob och hålla för ögon och öron imorgon.

31 mars, 2006 16:36  
Blogger Ica skrev ...

Jo, jag håller helt klart med att han borde vara dömd innan bild publiceras. Men, om det visar sig att han är skyldig tycker jag han ska hängas ut ordentligt. Våldtäktsmän får mig att vilja kräkas rakt ut och de får sällan straff som sonar hälften av brotten de begått medan tjejerna får nån spottsumma som inte ens räcker till påbörjad terapi. Men som sagt: Det drabbar ju inte bara honom! och det är synd!

31 mars, 2006 21:01  

Skicka en kommentar

<< Home