06 mars 2006

Hur var det här då?

Jodå.

God morgon, pojkar och flickor. Eufemism, som vi ska tala om idag, är en ”förskönande eller beslöjande omskrivning”.

Om jag till exempel skulle vilja berätta vad jag gjorde i natt, skulle jag kunna säga att det var en lång resa, fastän vi bara rörde oss mellan sängen och toan. Jag skulle också kunna säga att några av oss kände oss lite opassliga. Sedan skulle jag kunna måla upp vackra vyer av vattenfall, störtfloder, sommarregn och associera till den goda maträtten som förr intogs på torsdagar till punch.

Eller så kan jag försöka uttrycka mig som andra kanske skulle ha gjort, i en pastisch. Det är ett accepterat konstgrepp när man härmar någon annan. Det är inte en imitation, och man (alltså jag) gör det inte för att vara elak. Mer som en blinkning, ett lyftande av hatt, ett hommage à.
________________________________________
Ulk!
Well.
Här har det inte sovits.
Här har det hänt andra saker.
Hello, toalett.
Good bye lakan.

(Sandra)

________________________________________

Eller ...

________________________________________

I sängen kl 02.23
Jag märker hur hela kroppen reagerar. Jag vet varför. Jag ogillar känslan trots att den är stark och uppenbar. Jag vägrar tro på den. Jag håller för munnen. Skulle vilja veta varför detta sker gång på gång. Skräcken jag känner inför maginnehållets återkomst fyller mig av tankar på samhället, och den oundvikliga globaliseringen. Allt är på väg. Sovrummets väggar blir allt mer transparenta. Oförmågan att inse det nödvändiga nästasteget av sjukdomsförloppet, utvecklingen, den oundvikliga fasen av hulkning. Oförmågan att se rätt på dörr, trots att toalettskylten talar sitt tydliga språk. Det hela resulterar i kräkkaskader i garderoben och absurda tankar av typen att: jag borde ta mig samman, eller: den där rocken kan jag aldrig mer använda. Som resulterar i en bekymrad och oförstående blick, inför det som upplevs som ett stort mysterium: Varför kräks jag över huvud taget?

(Sigge Eklund)

________________________________________

Eller ...

________________________________________

Googles kristallkula

Äntligen får jag svar på mina frågor om strategiska livsval.

(Ett liv i exil, Silverfisken)

________________________________________


Såja. Fast jag tror nog att jag gör det på mitt eget sätt istället.

17 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Vadå HAHA?
Jag minns Tjoget i början på 80-talet. Eller snarare Boxholms 3-dagars.
Båda är orienteringstävlingar på sommaren.
Alla de som deltog i Tjoget och drack av det distribuerade vattnet hamnade i samma situation som Lotten - så jag vet hur det känns. Jag kan t.ex aldrig mer äta Ystadkorv!
Vi som efter Tjoget for vidare till Boxholm, vacklade bleka och knäsvaga omkring i tassemarkerna!
Det går över!

06 mars, 2006 10:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga: Sandra skrattar inte åt vårt illamående utan att jag pastischifierade henne.

06 mars, 2006 10:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppas verkligen det känns bättre idag! Fast det är klart, lite innehållslös känner man sej efteråt, och undrar, var kom allt ifrån? För mej tog det några år innan jag kunde är potatismos igen. Efter att ha blivit matad med det, liggande på rygg på epedemisjukhuset (1965) och fått upp hela portionen genom näsan.

06 mars, 2006 10:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Å, det var bättre förr. Alltför sällan hör man idag om potatismos ur näsan-syndromet!

Jag mår relativt bra -- det är just nu barnens sjukor som vi kämpar med.

06 mars, 2006 10:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag kan ju inte undanhålla er word verificationet som väntar på mig nedan, trots att jag egentligen inte ville säga nåt utan bara läsa vad ni andra skrivit:
ksqdk.

På tal om bildspråk och ämnet i bloggen alltså. Eller är det bara jag som läser konstiga bokstavskombinationer och får ut ungefär-ord av dem?

06 mars, 2006 11:49  
Anonymous Anonym skrev ...

HIhi, hahah, det var kul, mitt i eländet. sof

06 mars, 2006 12:47  
Anonymous Anonym skrev ...

:) Underbart! Mycket skickligt gjort, Lotten. Som ojulkalendern för riktiga bloggare!

06 mars, 2006 13:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå bloggande... måste jag tvinga på folk mitt lösenord till min låsta avdelning? *hint hint*

(word verification: inrafx - det låter som ett ord!)

06 mars, 2006 13:17  
Blogger Silverfisken skrev ...

Pistage gillar vi. Eller var det pastisch?

Äh, också gott.

06 mars, 2006 13:57  
Blogger Herr R skrev ...

Eufemismer. Det är ett roligt ord som man inte hör så ofta. Jag bloggade angående det i juni 2004.
Läs det här, om du vill.

/Herr R

06 mars, 2006 14:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sentenser: tack. (Inrafx = "i raffset blir filmen x-rated".) Släng hit ditt hemliga lösenord!

06 mars, 2006 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahahaaaaa!!
Bravo bravo bravo!

06 mars, 2006 17:19  
Blogger Emma skrev ...

Eufemismer, "språkets deodorant" har jag nyligen lyckats lära min högst ovillige sambo vad det är. I helgen lyckades han även (helt utan min hjälp) lära sig vad det innebär att vara opasslig på en polsk färja.

06 mars, 2006 21:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Den skulle vi haft på senaste kursträffen, när vi pratade om bildspråk, metaforer och besjälning. Ska ta med den till nästa träff! Jag kan radera bort era namn..

06 mars, 2006 22:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Olle, det här kan jag inte längre tya
när jag här ligger och simmar i min egen spya.
I vår säng är det minsann en jättestor pöl
Ja det är ett jävla konstigt och läskigt söl
Kom och hjälp mig med några tjusiga lakan nya!

Det här var för grovt tyckte känslige maken.
Och visst, det tillhör inte den goda smaken.
Men vilken spya är tjusig och fin?
såvida man ej färjar den grön och gredelin.
Då duger den säkert för den äckelmagade kraken.

Krya på er!

06 mars, 2006 23:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ami: Olle är jäääääättedålig på att byta lakan!

Åh. Word verification är en spya: ukwwhh.

06 mars, 2006 23:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sandra, Sigge och Silverfisken har godkänt mitt tilltag. Coolt.

Anne-Maj: Du behöver inte radera några namn!

Emma: Snälla, skriv om polska färjan på din blogg! Med många detaljer.

R Skriverier: Jag har läst vad du skrev, bra. Fler stilfigurer åt folket!

Carin: Lysande idé att ha en hemlisblogg-bloggare. Men hur blir jag riiiik?

*kliar mig i skägget*

06 mars, 2006 23:29  

Skicka en kommentar

<< Home